Kleine roest-plekken herstellen?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Sjaak Trekhaak
2nd Gear member
Contacteer:

Hoi,

Ik heb op m'n witte 480 kleine roestplekjes bij de voorste knipperlichten, aan de onderkant v/d deuren en aan de rand van m'n achterlicht. Ik vraag mij af hoe ik deze het beste weg kan werken. Ik zat er aan te denken om ze weg te schuren en dan vervolgens te bewerken met Hammerite (zijn tenslotte hele kleine plekjes) maar ik pak het het liefst goed en zo mooi mogelijk aan.

Ik zat er ook aan te denken om een bus witte lak te bestellen (a.d.h.v. kleurcode) en dan de geschuurde plekjes over te spuiten. Ik ben alleen bang dat het kleurverschil duidelijk zichtbaar zal zijn zowel met de lak als hammerite. Nu is de auto gisteren wel in de commadant 4 gezet, dus de 'verkleurde' toplaag zal er deels af zijn, maar een kleurverschil zal er altijd zijn, toch?. Op sommige plekken zal het geen ramp zijn, het zijn maar kleine plekjes dus nauwelijk zichtbaar.

Heeft iemand suggesties en weet iemand de kleurcode van de witte lak voor de 480 (199 ofzo?).

Bedankt,
Tim
Auk
6th Gear member

Beste Tim,

als je 480 van 89 is is het inderdaad kleurcode 199.

Om de roestplekjes te verwijderen kun je het beste even met een platte schroevendraaier de roest weg"schrapen", en dan met een staalborsteltje voor op de boormachine bijvoorbeeld, de plek mooi opschuren. Daarna met een zachte korrel 400 rondom de plek mooi afschuren, en afplakken. Wat primer op de kale plek op het staal. En daarna de witte lak eroverheen. Het geheel kun je mooier afwerken met een blanke lak.

Kleurverschil kun je zo 123 niet veel aan doen, maar ik denk dat je je niet veel zorgen moet maken wanneer je de lak goed met commandant bewerkt hebt.

Zo zou ik het doen..
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Auk
6th Gear member

Afbeelding

Kappen van de koplampen meegespoten ziet er toch vele malen beter uit? :D
Auke
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

Afbeelding
Sjaak Trekhaak
2nd Gear member
Contacteer:

Hij is inderdaad van '89.
Ik zal je advies opvolgen en het op die manier doen. Hopen dat het een beetje netjes gaat worden. Ik heb er wel vertrouwen in :D

Mocht iemand nog andere suggesties hebben, graag!
Sjaak Trekhaak
2nd Gear member
Contacteer:

Auk schreef:Afbeelding

Kappen van de koplampen meegespoten ziet er toch vele malen beter uit? :D
Lijkt me wel :D
Ik heb alleen het idee dat bij mij de zijkanten e.d. ook zwart zijn. Maar volgens mij zeg ik dan gekke dingen. Ik zal vanmiddag eerst eens even kijken.
Obelix71
2nd Gear member

Wat heel belangrijk bij roestplekken is om de roest echt helemaal weg te krijgen en weg te houden.

Op en om de roestplek schuren tot je geen roest meer tegenkomt.
Met een vochtig doekje alle schuurstof wegvegen van de voormalige roestplek.
Gebruik een roestomzetter om het blank staal te behandelen en het metaal definitief af te sluiten van de buitenlucht.

Nu kan je primer erop spuiten en evt. plamuur gebruiken om de plek glad te krijgen.

daarna is het aleen een kwestie van aflakken.

Groetjes Richard
witte 460 1.9TD weer in nieuwstaat gelukkig!!!!
showroomstaat
1st Gear member
Contacteer:

En gebruik geen Hammerite als je het daarna nog af wilt lakken.
Over Hammerite kun je de eerste tijd alleen... Hammerite gebruiken. Da's niet handig. Roestomvormers als Fertan of Novorox kun je wel na 24 uur met lak afwerken, dus dat kan geen kwaad.
Sjaak Trekhaak
2nd Gear member
Contacteer:

Gisteren nog even snel wel even alle plekjes geschuurd en in een klein likje hammerite gezet om het tijdelijk te beschermen en te voorkomen dat het verder gaat roesten.

Binnenkort worden verschillende plekjes (opnieuw) opgeschuurd, geplamuurd en opnieuw gespoten.

Bij m'n achterlichten, door het verwijderen van de roest, zit nu een 'inham', dus dat moet even mooi opgevuld en afgwerkt worden.

Weet iemand trouwens wat de RAL-kleurcode is vergelijkbaar met de kleurcode 199 (van Volvo)
Auk
6th Gear member

Sjaak Trekhaak schreef:
Weet iemand trouwens wat de RAL-kleurcode is vergelijkbaar met de kleurcode 199 (van Volvo)
Even bij de Volvo-dealer een spuitbus met lak bestellen (prijs is vaak hetzelfde, of nog goedkoper.)

Of even naar een speciaalzaak gaan waar ze het voor je maken, neem ff stukje van je carrosserie mee.. lampenkap of je brandstofdekseltje.. dan kunnen ze de lak exact namaken voor je.
Auke
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”