Wat slijt er nu eigenlijk aan een accu?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hogie
3rd Gear member
Berichten: 345
Lid geworden op: 10.07.2005 - 14:59
Locatie: Brabant

Onlangs moest de accu van mijn auto vervangen worden.
Hij was op/stuk/lui uitgeput.
mijn vraag is nu eigenlijk wat is dan op stuk uitgeput.
Er zit niks mechanisch in, het is een electrochemisch proces.
Wat is nu eigenlijk "op"in de accu. Zou je dat niet kunnen bij/aanvullen oid?

:?
Volvo XC40 Inscription MY 2021
Mercedes C180 (MY2015]
Volvo V70 2.5T Automaat 2007 (MY2008)
Volvo S80 2.5T Automaat Summum Graphite 2006 (MY2006)
Citroen C4 Grand Picasso
Volkswagen touran
V70 2.4D GT edition II 2005 (MY2006 )
Volkswagen passat 2006
V70 2.4T. 2001
Audi A4 Avant
Toyota Verso 2001
Volvo 850 20 GLT
Volvo v40
Audi 80
Mitsubishi Lancer
Nissan Sunny coupe

Austin metro
Gebruikersavatar
The Real Master
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 27.07.2006 - 17:17
Locatie: Salland

Vergelijk het meet een batterij die niet oplaadbaar is of eentje die wel oplaadbaar is maar ook na zovaak laden zijn kracht verliest.

Denk ik maar.

Gr.TRM
Belg
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 25.08.2007 - 11:26
Locatie: Zandhoven

In een batterij zitten 6 cellen, elk van ongeveer 2volt, elke cel moet gevuld worden met zuur en gedemineraliserd water.Vandaar dat men spreekt van een natte batterij. Deze cellen staan perfect verticaal naast elkaar en zolang ze mooi staan is er niks aan de hand. Na verloop van tijd gaan deze cellen kromtrekken en komt het laadvermogen in gedrang. Zo verslijt een batterij. Het is wel belangrijk dat de cellen onder de vloeistof blijven staan (ook bij de zgn onderhoudsvrije, das onzin trouwens). Een goeie raad, batterijen die langs boven opt eerste zicht geen dekseltjes hebben kun je wel open doen als je een zelfklever die er meestal overhangt verwijderd. Doe dit regelmatig en vul ze zo nodig bij met gedemineraliseerd water; Het zal het leven van je batterij aanzienlijk verlengen. Trouwens als je een platte batterij hebt kijk dit dan ook na. In sommige gevallen is het bijvullen voldoende om ze niet te moeten vervangen

GR,

Koen
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1280
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Het verhaal van Koen klopt voor een deel. Startaccu's (loodaccu's) zijn geconstrueerd om altijd geheel geladen te zijn. Een loodaccu kan sulfateren (uitkristalliseren van PbSO4 op de platen) als de accu langere tijd geheel of gedeeltelijk ontladen blijft staan of als het elektrolytniveau te laag is. Daarom inderdaad controleren en eventueel bijvullen met gedeminiraliseerd water. De term onderhoudsvrij komt voort uit het feit dat er nooit accuzuur bijgevuld hoeft te worden. Dat was vroeger anders, daar moest een monster worden genomen per cel om de zuurwaarde te bepalen en zonodig bij te vullen. Dat hoeft dus niet meer.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Belg
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 25.08.2007 - 11:26
Locatie: Zandhoven

Tja, ik ben ook al wat jaren van school. :D :D
Rogier64 schreef:Het verhaal van Koen klopt voor een deel. Startaccu's (loodaccu's) zijn geconstrueerd om altijd geheel geladen te zijn. Een loodaccu kan sulfateren (uitkristalliseren van PbSO4 op de platen) als de accu langere tijd geheel of gedeeltelijk ontladen blijft staan of als het elektrolytniveau te laag is. Daarom inderdaad controleren en eventueel bijvullen met gedeminiraliseerd water. De term onderhoudsvrij komt voort uit het feit dat er nooit accuzuur bijgevuld hoeft te worden. Dat was vroeger anders, daar moest een monster worden genomen per cel om de zuurwaarde te bepalen en zonodig bij te vullen. Dat hoeft dus niet meer.
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”