hallo,
een kennis heeft hetvolgende voor;
we spreken over een v40/2002 met 200.000km op de teller.
2 weken terug, onderhoud gehad.
eergisteren motor doet raar en valt stil.
Oliepeil nagezien, op de dipstick... niets, nul olie
geen spatje olie op de motorblok of in de nabije omgeving.
wagen op de brug, aflaatdop eruit. Niet één (1) druppel olie komt eruit.
vraag:
nog iemand zoiets meegemaakt en wat was de oorzaak? Kapotte turbo?
waarom brandden er geen oliedruk alarm lampje?
Mogelijk bij olieverversing nooit verse olie bijgevuld. Kan men dan nog 14 dagen rondrijden?
Geen exuberante rookontwikkeling gezien...
Waar in godsnaam kan de olie dan heen zijn....
bedankt voor de reakties
olie verdwenen???blok defect
- bluefoxamazone
- 2nd Gear member
Volvo xc70 na 22 jaar met volvo 240GL!
- Fredhead
- Geartronic member
Niet ergens een lek gezien?
Blijft wel raar dat er nergens een lampje ging branden...
Blijft wel raar dat er nergens een lampje ging branden...
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 3rd Gear member
Ik heb een keer een test gezien (op televisie, volgens mij brainiac)), waarbij ze keken hoelang het zou duren voordat een motor in de soep zou lopen na het aftappen van de olie.
Ze hebben het na enkele honderden kilometers maar opgegeven, het motorblok liep niet in puin (wel steeds meer nare geluidjes).
Dus dat je 14 dagen zonder olie kan doorrijden lijkt wel denkbaar, maar de motor zal wel inmiddels erg veel schade hebben opgelopen.
Lijkt dus inderdaad op het vergeten te vullen met olie, in combinatie met een defecte oliedruk-opnemer.
Ik zou zeker snel teruggaan naar de garage, als het goed is moeten ze hiervoor verzekerd zijn.
Ze hebben het na enkele honderden kilometers maar opgegeven, het motorblok liep niet in puin (wel steeds meer nare geluidjes).
Dus dat je 14 dagen zonder olie kan doorrijden lijkt wel denkbaar, maar de motor zal wel inmiddels erg veel schade hebben opgelopen.
Lijkt dus inderdaad op het vergeten te vullen met olie, in combinatie met een defecte oliedruk-opnemer.
Ik zou zeker snel teruggaan naar de garage, als het goed is moeten ze hiervoor verzekerd zijn.
- bluefoxamazone
- 2nd Gear member
nope, geen spat olie aan de buitenkant te zien....
we vermoeden momenteel dat de turbo de olie netjes opgebruikt heeft door zijn eigen smering en zo de uitlaat ingestuurd heeft. Morgen demonteren we de collector en zullen we wel wat wijzer worden hoop ik. Er ligt al een ruilmotortje met amper 60kkm klaar. Vermoedelijk gaan we ook meteen de turbo vervangen door een gereviseerd exemplaar.
Het blijft een bizar verhaal vooral door het gebrek aan waarschuwingen (oliedruk, temp)
greetzzz
we vermoeden momenteel dat de turbo de olie netjes opgebruikt heeft door zijn eigen smering en zo de uitlaat ingestuurd heeft. Morgen demonteren we de collector en zullen we wel wat wijzer worden hoop ik. Er ligt al een ruilmotortje met amper 60kkm klaar. Vermoedelijk gaan we ook meteen de turbo vervangen door een gereviseerd exemplaar.
Het blijft een bizar verhaal vooral door het gebrek aan waarschuwingen (oliedruk, temp)
greetzzz
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ai, geen olie, geen vooruitzicht.
Als de olie de uitlaat in verdwijnt is dat duidelijk te zien aan de rook.
Anders zou het blok tijdens het rijden ook de olie kunnen 'lozen'. Dat heeft iemand op dit forum ook gehad, dat het olie via een stop-dopje oid (aluminium dopje welke in het blok geslagen is) verdween.
Als de olie de uitlaat in verdwijnt is dat duidelijk te zien aan de rook.
Anders zou het blok tijdens het rijden ook de olie kunnen 'lozen'. Dat heeft iemand op dit forum ook gehad, dat het olie via een stop-dopje oid (aluminium dopje welke in het blok geslagen is) verdween.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- The Real Master
- 3rd Gear member
Wellicht dat na het onderhoud de olie helemaal niet is bijgevuld.
Je weet maar nooit he.
Gr.TRM
Je weet maar nooit he.
Gr.TRM
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Het lijkt me wel heel raar dat hij dan nog heeft kunnen rijden (als ze er geen olie in gedaan hebben) dan gaat het lampje branden...
Heb al seats gezien die onderhoud kregen, de brug naar beneden na het aflaten van de olie net lunch pauze zijn terug komen de iemand de wagen starten om buiten te zetten, net de poort uit en raar geluid horen en gedaan...
Een motor die zonder smering draaid moet nog gemaakt worden vrees ik.
Volgens mij heeft de turbo ze opgeslokt ofwel idd via een stop-dopje. Maar dan zou je ergens olie moeten zien.
Heb al seats gezien die onderhoud kregen, de brug naar beneden na het aflaten van de olie net lunch pauze zijn terug komen de iemand de wagen starten om buiten te zetten, net de poort uit en raar geluid horen en gedaan...
Een motor die zonder smering draaid moet nog gemaakt worden vrees ik.
Volgens mij heeft de turbo ze opgeslokt ofwel idd via een stop-dopje. Maar dan zou je ergens olie moeten zien.
Vw Corrado 2.0 8v. 1994. project.
Vw Corrado 2.0 16v 1991 project.Weg
Volvo V70 D5 (163pk) 2004. Daily ride.Weg
Ford Mustang 1964 1/2. D code.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Volvo 240 estate se 1991.
Renault master 2021.
Volvo V90 t6 recharge 2021.
Vw Corrado 2.0 16v 1991 project.Weg
Volvo V70 D5 (163pk) 2004. Daily ride.Weg
Ford Mustang 1964 1/2. D code.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Volvo 240 estate se 1991.
Renault master 2021.
Volvo V90 t6 recharge 2021.
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
5 liter olie verstop je echt niet ni de turbo.
Collega van mij heeft een s70 classic waar ze IETS vergeten hebben, want hij verbruikte 1 liter op 1000km waar hij 1liter op 15000 had er voor.
Grootste vermoeden is vergeten olie bij te vullen na de grote 'beurt'. En even een proef rit te maken door een leerling monteur!?.
Deze leerling blijkt ook niet meer te werken na het voorval.
Wees op je hoede.
Controleer alles
Collega van mij heeft een s70 classic waar ze IETS vergeten hebben, want hij verbruikte 1 liter op 1000km waar hij 1liter op 15000 had er voor.
Grootste vermoeden is vergeten olie bij te vullen na de grote 'beurt'. En even een proef rit te maken door een leerling monteur!?.
Deze leerling blijkt ook niet meer te werken na het voorval.
Wees op je hoede.
Controleer alles

s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
- Battlecruiser
- 8th Gear member
bluefoxamazone,
vermeld nog even wat meer over die 2 weken dat de auto gewoon heeft gereden.
Waren dat veel of weinig kilometers?
Met veel toeren (hoge snelheden bv.) of niet?
Bij navraag blijkt nl. dat het heel wel mogelijk is om een hele tijd door te rijden met een motor zonder bijgevulde olie. De restolie blijft het nog een tijdje aardig doen, maar de slijtage is enorm.
Als de motor er dan mee stopt, is er enorme slijtage in de lagerschalen en zuigerwanden ontstaan.
Dat de turbo zo'n litertje of 5 olie in 2 weken zou wegblazen is bijzonder onwaarschijnlijk en tamelijk uniek. Bovendien zou je dat gemerkt hebben aan leuke donkere rookwolken.
Teruggaan naar het garagebedrijf en met veel overtuiging zeggen dat er geen nieuwe olie in gegaan is, lijkt mij het beste.
Ik hoop dat het garagebedrijf bij een Belgische "Bovag" (branche-organisatie) is aangesloten, want dat kan bij verschil van mening helpen. Ontkent de garagist alles, dan zou ik die branche-organisatie snel aanschrijven.
vermeld nog even wat meer over die 2 weken dat de auto gewoon heeft gereden.
Waren dat veel of weinig kilometers?
Met veel toeren (hoge snelheden bv.) of niet?
Bij navraag blijkt nl. dat het heel wel mogelijk is om een hele tijd door te rijden met een motor zonder bijgevulde olie. De restolie blijft het nog een tijdje aardig doen, maar de slijtage is enorm.
Als de motor er dan mee stopt, is er enorme slijtage in de lagerschalen en zuigerwanden ontstaan.
Dat de turbo zo'n litertje of 5 olie in 2 weken zou wegblazen is bijzonder onwaarschijnlijk en tamelijk uniek. Bovendien zou je dat gemerkt hebben aan leuke donkere rookwolken.
Teruggaan naar het garagebedrijf en met veel overtuiging zeggen dat er geen nieuwe olie in gegaan is, lijkt mij het beste.
Ik hoop dat het garagebedrijf bij een Belgische "Bovag" (branche-organisatie) is aangesloten, want dat kan bij verschil van mening helpen. Ontkent de garagist alles, dan zou ik die branche-organisatie snel aanschrijven.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Contacteer:
MMm ik heb het ook wel eens gehad,
's-ochtend wilde mijn auto (hmm n ... BX TRD niet lachen) niet starten, ging heel zwaar allemaa,l en ik wilde die dag perse naar texel, vanuit DenBosch,
enfin,na m aangesleept te hebben liep hij weer.
200 km heen en 200 km terug gereden. zonder problemen.
de dag daarna ging ik toch maar eens kijken naar mijn oliepeil..
Helemaal droog...
Oeps!:oops:
maar nooit een centje pijn gehad daarna
dus het kan wel..
's-ochtend wilde mijn auto (hmm n ... BX TRD niet lachen) niet starten, ging heel zwaar allemaa,l en ik wilde die dag perse naar texel, vanuit DenBosch,
enfin,na m aangesleept te hebben liep hij weer.
200 km heen en 200 km terug gereden. zonder problemen.
de dag daarna ging ik toch maar eens kijken naar mijn oliepeil..
Helemaal droog...
Oeps!:oops:
maar nooit een centje pijn gehad daarna
dus het kan wel..
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Nou, als het zelfs bij een Citroën kan, moet het bij een Volvo ook kunnen, toch? 

Volvo Rules the Road
- bluefoxamazone
- 2nd Gear member
ondertussen toch al wat wijzer geworden.
Motor uitgehaald en wat bleek, turbo,en vooral intercooler bomvol olie...
Er zit reeds een revisiemotor en dito turbo gemonteerd en binnen een paar uur moet ie lopen. Ook meteen de EGR klep vervangen aangezien deze muurvast zat en niet te demonteren door de koolstof en roet.
Ik sta er toch van te kijken dat het defect (wat juist???) aan de turbo er blijkbaar in slaagt om nagenoeg alle motorolie op te eten....
wordt vervolgd....
Motor uitgehaald en wat bleek, turbo,en vooral intercooler bomvol olie...
Er zit reeds een revisiemotor en dito turbo gemonteerd en binnen een paar uur moet ie lopen. Ook meteen de EGR klep vervangen aangezien deze muurvast zat en niet te demonteren door de koolstof en roet.
Ik sta er toch van te kijken dat het defect (wat juist???) aan de turbo er blijkbaar in slaagt om nagenoeg alle motorolie op te eten....
wordt vervolgd....
- bluefoxamazone
- 2nd Gear member
volgens de eigenaar , geen meldingen....
- bluefoxamazone
- 2nd Gear member
ondertussen loopt de auto terug als een zonnetje. Ook vastgesteld dat de rubber flexibel die naar de turbo loopt een grote scheur vertoonde. Kan dit het probleem veroorzaakt hebben?? Turbo die vuil opgeslorpt heeft?
Eén ding is dus zeker, de wagen werd bij het onderhoud wél degelijk van olie voorzien. àlle lampjes en meldingen functioneren. De bestuurder moet wel zéér onachtzaam geweest zijn. De wagen blijkt toch meer gerookt te hebben dan eerst verteld. (zeker na de montage van de nieuwe motor rookte hij als een gek door al de olieresten in de uitlaat en kat) Deze dure herstelling had volgens mij kunnen vermeden worden.
greetz,
Eén ding is dus zeker, de wagen werd bij het onderhoud wél degelijk van olie voorzien. àlle lampjes en meldingen functioneren. De bestuurder moet wel zéér onachtzaam geweest zijn. De wagen blijkt toch meer gerookt te hebben dan eerst verteld. (zeker na de montage van de nieuwe motor rookte hij als een gek door al de olieresten in de uitlaat en kat) Deze dure herstelling had volgens mij kunnen vermeden worden.
greetz,