Is dit de turboslang?
Waarom is die zo gek dicht tegen de motorkap geplaatst....als deze slang heet zou worden (wat ik dus niet weet) dan vliegt toch de motorkap in brand?!
De zwarte dikke slang die over de motor loop.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 11.03.2007 - 21:57
Ja dit is de turboslang.
De turboslang moet zonder teveel bochten de korste weg naar het inlaatspruitstuk vinden. De slang zal niet te warm worden omdat ze deze anders wel anders hadden gelegd. Het zijn dus niet de uitlaatgassen die door deze slang lopen. Bij de S60 R is deze slang alleen van lichtmetaal omdat op deze slang een hogere druk staat.
De turboslang moet zonder teveel bochten de korste weg naar het inlaatspruitstuk vinden. De slang zal niet te warm worden omdat ze deze anders wel anders hadden gelegd. Het zijn dus niet de uitlaatgassen die door deze slang lopen. Bij de S60 R is deze slang alleen van lichtmetaal omdat op deze slang een hogere druk staat.
- josas
- 4th Gear member
- Berichten: 549
- Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22
Bedankt Aantje.
Wat doet de turboslang eigenlijk?
Ik zag nl op mijn slang een afgeschaafde (gesmolten?)plekje zitten en ook in de motorkap bekleding, recht tegenover de beschadigde slang, zit een kleine beschadiging (brandplek?)
Kan het zijn dat men ooit de slang heeft vrijgelegd, dmv licht afschuren, omdat de motorkap anders niet goed sloot?
Gr.
Jos
Wat doet de turboslang eigenlijk?
Ik zag nl op mijn slang een afgeschaafde (gesmolten?)plekje zitten en ook in de motorkap bekleding, recht tegenover de beschadigde slang, zit een kleine beschadiging (brandplek?)
Kan het zijn dat men ooit de slang heeft vrijgelegd, dmv licht afschuren, omdat de motorkap anders niet goed sloot?
Gr.
Jos
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
slang wijkt wel voor de kap, dus sluiten zal geen probleem zijn.
De turbo comprimeert de lucht. Die wordt daardoor warmer. En warme lucht kant minder zuurstof bevatten dus is het voor het vermogen interessant als de lucht afgekoeld wordt. Dat doet de intercooler, een soort radiateur. Van daaraf wordt de afgekoelde lucht door deze buis over de motor naar het gasklephuis gevoerd.
De turbo comprimeert de lucht. Die wordt daardoor warmer. En warme lucht kant minder zuurstof bevatten dus is het voor het vermogen interessant als de lucht afgekoeld wordt. Dat doet de intercooler, een soort radiateur. Van daaraf wordt de afgekoelde lucht door deze buis over de motor naar het gasklephuis gevoerd.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27365
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Klopt helemaal, de lucht in die slang zal nooit warm genoeg worden dat deze kan gaan smelten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- josas
- 4th Gear member
- Berichten: 549
- Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22
Onderstaande afbeeldingen lijken mij toch geen normale situatie!
Ik zag wél dat de bekleding niet geheel strak vast zit tegen de motorkap, waardoor deze op de slang kan rusten!
Waarschijnlijk is het geen smeltende slang, maar smeltende bekleding, wat volgens mij ook in de brand kan vliegen...
Iets wordt iig heet.
Zie volgend bericht voor pix
Ik zag wél dat de bekleding niet geheel strak vast zit tegen de motorkap, waardoor deze op de slang kan rusten!
Waarschijnlijk is het geen smeltende slang, maar smeltende bekleding, wat volgens mij ook in de brand kan vliegen...
Iets wordt iig heet.
Zie volgend bericht voor pix
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
- josas
- 4th Gear member
- Berichten: 549
- Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22
http://img88.imageshack.us/my.php?image ... 002nk6.jpg
http://img112.imageshack.us/my.php?imag ... 001yd3.jpg
Ik begin me tóch wel zorgen te maken als ik dit zo zie.
Want vlgs mij is de plek groter geworden sinds vorige maand. het ziet er niet naar uit dat de slang poreus is, of door, maar dit zou toch niet mogen?!
http://img112.imageshack.us/my.php?imag ... 001yd3.jpg
Ik begin me tóch wel zorgen te maken als ik dit zo zie.
Want vlgs mij is de plek groter geworden sinds vorige maand. het ziet er niet naar uit dat de slang poreus is, of door, maar dit zou toch niet mogen?!
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 27.08.2007 - 16:44
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Ziet er inderdaad niet 100% OK uit..
Is de slang zelf ook versleten? ik kan niet goed zien of de slang zelf beschadigd is, of dat de vlek op de slang bestaat uit (smelt)materiaal van de moterkapisolatie.
Of misschien een vergezochtte redenatie: Zijn je motorsteunen niet versleten? Het kan zijn dat het blok teveel kantelt, en hiermee de turboslang tegen de motorkap laat schuren.
Is de slang zelf ook versleten? ik kan niet goed zien of de slang zelf beschadigd is, of dat de vlek op de slang bestaat uit (smelt)materiaal van de moterkapisolatie.
Of misschien een vergezochtte redenatie: Zijn je motorsteunen niet versleten? Het kan zijn dat het blok teveel kantelt, en hiermee de turboslang tegen de motorkap laat schuren.
S60 D5 Geartronic - 2004 - Black Saphire - Mobility - 17"; Almathea - Schuifdak - PDC - iMIV - Fasttech 200PK/420Nm
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
zit ook aan de motorsteunen te denken, slijtage komt als de motor kantelt.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- josas
- 4th Gear member
- Berichten: 549
- Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22
Ben net ff bij m'n specialist geweest.
Het bleek om een los clipje van de kapisolatie te gaan, die daardoor op de slang rustte. De slang was verder in orde en hij heeft er een nieuw clipje in gedaan, waardoor alles weer op z'n plaat zit.
Motorsteunen in geen geval; er zijn verder geen symptomen die daarop wijzen. Niks beweegt verder in of aan de auto!
Dus: problem solved.
Bedankt voor t meedenken.
Het bleek om een los clipje van de kapisolatie te gaan, die daardoor op de slang rustte. De slang was verder in orde en hij heeft er een nieuw clipje in gedaan, waardoor alles weer op z'n plaat zit.
Motorsteunen in geen geval; er zijn verder geen symptomen die daarop wijzen. Niks beweegt verder in of aan de auto!
Dus: problem solved.
Bedankt voor t meedenken.
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
dat is een schuurplekje van de bekleding,niks bijzonders.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 27.08.2007 - 16:44
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Goed te horen dat het opgelost is!
Fijn dat het soms ook gewoon een clipje oid. kan zijn, ipv. een zware reparatie/duur onderdeel.
Fijn dat het soms ook gewoon een clipje oid. kan zijn, ipv. een zware reparatie/duur onderdeel.
S60 D5 Geartronic - 2004 - Black Saphire - Mobility - 17"; Almathea - Schuifdak - PDC - iMIV - Fasttech 200PK/420Nm