lekdichtende spuitbus
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Nooit vergeten om je auto op te krikken als je de lekke band (onbelast) volspuit, dat lijkt misschien logisch maar heb er in de afgelopen 3 maanden al 2 gehad die dat niet gedaan hadden :shock: die hadden hem gewoon volgespoten terwijl hij leeg stond, dan heb je een knijterharde kuil in je band waarmee niet te rijden is.
-
- 3rd Gear member
Heb gelukkig geen ervaring met autoband, hoewel ik wel alleen die bus bij me heb. Vervangen als de expiratie verlopen lijkt me wijsheid.
In een ATB band werkte het super! Heb op de fiets ook altijd alleen een busje bij me. Even terug naar de auto. Heb wel gelezen dat het lek naar beneden moet zitten alvorens vol te schuimen.
In een ATB band werkte het super! Heb op de fiets ook altijd alleen een busje bij me. Even terug naar de auto. Heb wel gelezen dat het lek naar beneden moet zitten alvorens vol te schuimen.
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
V70 2.5 - S60 D5
- Oceanracer
- Geartronic member
En je moet het zien als een tijdelijk maatregel om "thuis" te komen. Repareren na gebruik van de spuitbus in onmogelijk. Dus is vervangen de enige remedie.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Lekke banden krijg je bijna nooit.
Maar áls het dan een keer gebeurt...
Na vele jaren niet had ik er op 16 november eindelijk weer een door een stuk staal op de snelweg.
Band volledig kapot. Aan een spuitbus heb je dan niks.
Gelukkig heb ik een echte reserveband (ook een thuisbrengertje is balle) en ik kon dus binnen een kwartier mijn weg vervolgen zodat ik niet te laat kwam.
Maar goed ook, die reserveband, want het duurde 5 dagen voordat er een nieuwe band voor mij beschikbaar kwam.
Met een spuitbus begin je dus alleen maar wat in ideale gevallen.
Maar áls het dan een keer gebeurt...
Na vele jaren niet had ik er op 16 november eindelijk weer een door een stuk staal op de snelweg.
Band volledig kapot. Aan een spuitbus heb je dan niks.
Gelukkig heb ik een echte reserveband (ook een thuisbrengertje is balle) en ik kon dus binnen een kwartier mijn weg vervolgen zodat ik niet te laat kwam.
Maar goed ook, die reserveband, want het duurde 5 dagen voordat er een nieuwe band voor mij beschikbaar kwam.
Met een spuitbus begin je dus alleen maar wat in ideale gevallen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
een resevewiel of een thuiskomer zijn natuurlijk beter dan een spuitbus, maar als je niet anders hebt moet je wat.
Volvo for life
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Dan koopt men toch een reservewiel op de sloop o.i.d.?
Vervelend wordt het natuurlijk als je totaal geen plaats meer hebt in de kofferbak voor een reservewiel. Maar vroeg of laat komt er dan een heel lullig moment dat je niet verder kan zonder hulp van de Volvo Assistance (en/of WW). Zul je zien dat je dan urenlang in de sneeuw of regen moet wachten, van ontbering vechtend tegen onderkoeling, met in gedachten de warme borrel die thuis voorlopig niet op je wacht...
Vervelend wordt het natuurlijk als je totaal geen plaats meer hebt in de kofferbak voor een reservewiel. Maar vroeg of laat komt er dan een heel lullig moment dat je niet verder kan zonder hulp van de Volvo Assistance (en/of WW). Zul je zien dat je dan urenlang in de sneeuw of regen moet wachten, van ontbering vechtend tegen onderkoeling, met in gedachten de warme borrel die thuis voorlopig niet op je wacht...
Volvo Rules the Road
- Fat Rat
- 5th Gear member
Voor het gemak, gezien je naam en vanwege het feit dat je reserveband in de weg ligt neem ik maar even aan dat je een V70 op gas rijdt met een ringtank oid.
Is het dan geen optie om de reserveband net als bij de oudere estate's rechtop tegen de zijkant achterin te zetten?? Zelf heb ik em bij m'n 740 precies tussen de wielkast en de klep rechtopstaan aan de rechterkant. Gezien de banden problemen die ik de afgelopen tijd heb gehad ben ik blij toe dat ik em altijd bij heb.
Want tegen een lekkend ventiel of vuil tussen de band en velg doe je ook niet zo veel met een spray lijkt mij.
Is het dan geen optie om de reserveband net als bij de oudere estate's rechtop tegen de zijkant achterin te zetten?? Zelf heb ik em bij m'n 740 precies tussen de wielkast en de klep rechtopstaan aan de rechterkant. Gezien de banden problemen die ik de afgelopen tijd heb gehad ben ik blij toe dat ik em altijd bij heb.
Want tegen een lekkend ventiel of vuil tussen de band en velg doe je ook niet zo veel met een spray lijkt mij.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- trompetje
- 5th Gear member
- Contacteer:
In m'n vorige auto (V40 met LPi) heb ik ook jaren zo'n spuitbus meegehad, ipv reservewiel (die lag in de schuur....).
Op een dag had ik 'm nodig, band volgeschuimd (ging redelijk, de band bleek wat te groot voor de maat schuimbus), en toen naar Kwikfit om 'm te laten "plakken": dat ging mooi niet door!
De band werd afgeschreven, en ik kon een nieuwe kopen!
Ben ik toen getild, of kan je zo'n volgeschuimde band echt niet meer repareren?
Het ventiel zat in ieder geval vol rubber, want ik kom 'm ook niet meer bijpompen.
Op een dag had ik 'm nodig, band volgeschuimd (ging redelijk, de band bleek wat te groot voor de maat schuimbus), en toen naar Kwikfit om 'm te laten "plakken": dat ging mooi niet door!
De band werd afgeschreven, en ik kon een nieuwe kopen!
Ben ik toen getild, of kan je zo'n volgeschuimde band echt niet meer repareren?
Het ventiel zat in ieder geval vol rubber, want ik kom 'm ook niet meer bijpompen.

Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
- Oceanracer
- Geartronic member
Je bent echt niet getild! Volgeschuimd is er met je oude band niets meer te repareren.Ben ik toen getild, of kan je zo'n volgeschuimde band echt niet meer repareren?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
- trompetje
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ah, gelukkig!Oceanracer schreef:Je bent echt niet getild! Volgeschuimd is er met je oude band niets meer te repareren.Ben ik toen getild, of kan je zo'n volgeschuimde band echt niet meer repareren?

Heb daarna altijd een reservewiel meegenomen, maar dat is wel een groot ding zo achterin. (de V40 had een ~70 liter gastank (54 liter effectief) in het reservewielvak, maar daardoor kwam de vloer achterin zo'n 10 cm omhoog. Ook nog zo'n wiel erbij, bleef er weinig ruimte over.......

Groet, Rik.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Het is niet anders.trompetje schreef:Heb daarna altijd een reservewiel meegenomen, maar dat is wel een groot ding zo achterin. (de V40 had een ~70 liter gastank (54 liter effectief) in het reservewielvak, maar daardoor kwam de vloer achterin zo'n 10 cm omhoog. Ook nog zo'n wiel erbij, bleef er weinig ruimte over.......)
- Gideon_XC90
- 5th Gear member
Even weer een topicje ommhoog liften,
Ik heb in mijn V70_Bifuel een spuitbus liggen om igv een lekke band toch weer on the road te gaan. Nu snap ik niet helemaal hoe het een en ander in z'n werk gaat. Als ik het goed gebrijp wordt er een film aangebracht op de binnenzijde van de band, deze film is zoals ik uit hierboven omschreven opmerkingen begrijp onomkeerbaar en zou betekenen dat de band afgeschreven is.
Wat ik mij dan afvraag is waarom de meeste automerken tegenwoordig overstappen op een spuitbus ipv een noodbandje of zelfs een volwaardige ban. In mijn auto begrijp ik het wel gezien de onder de vloer weggewerkte LPG tank, maar dit heeft niet iedere auto.
1.) Wat kan ik beter doen, een spuitbus onder de afdekvloer in mijn bagageruimte of een thuiskomer op de afdekvloer in mijn bagageruimte?
2.) Kan bv een thuiskommertje op elke willekeurige plaats opgelegd worden, of moet je hier ook nog ergens mee rekening houden?
3.) Wanneer er een caravan wordt angekoppeld moet ik dan rekening houden met de plaats van een thuiskomertje?
grtz
Gideon
Ik heb in mijn V70_Bifuel een spuitbus liggen om igv een lekke band toch weer on the road te gaan. Nu snap ik niet helemaal hoe het een en ander in z'n werk gaat. Als ik het goed gebrijp wordt er een film aangebracht op de binnenzijde van de band, deze film is zoals ik uit hierboven omschreven opmerkingen begrijp onomkeerbaar en zou betekenen dat de band afgeschreven is.
Wat ik mij dan afvraag is waarom de meeste automerken tegenwoordig overstappen op een spuitbus ipv een noodbandje of zelfs een volwaardige ban. In mijn auto begrijp ik het wel gezien de onder de vloer weggewerkte LPG tank, maar dit heeft niet iedere auto.
1.) Wat kan ik beter doen, een spuitbus onder de afdekvloer in mijn bagageruimte of een thuiskomer op de afdekvloer in mijn bagageruimte?
2.) Kan bv een thuiskommertje op elke willekeurige plaats opgelegd worden, of moet je hier ook nog ergens mee rekening houden?
3.) Wanneer er een caravan wordt angekoppeld moet ik dan rekening houden met de plaats van een thuiskomertje?
grtz
Gideon
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002
Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011
XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
- trompetje
- 5th Gear member
- Contacteer:
V70_Bifuel schreef:Even weer een topicje ommhoog liften,
igv iets helemaal onderop:
alles moet eruit voor je het hebt (leuk, zo'n vakantieuitrusting op de vluchtstrook :? )
Als je ruimte hebt, thuiskomertje mee.
Als ie losligt, bedenk eens goed wat ie doet bij een (frontale?) aanrijding: kan ie naar voren komen? Zo'n ding weegt wel wat.
3.) Wanneer er een caravan wordt aangekoppeld moet ik dan rekening houden met de plaats van een thuiskomertje?
?
heeft in principe niets met een caravan te maken, dacht ik? zeker niet als je 'm verder volstouwd met bagage (zie ook antwoord 1.....)
grtz
Gideon
Groet, Rik.
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Als je een caravan aankoppelt, zou ik het thuiskomertje gewoon in de caravan leggen 

S60 D5 Geartronic - 2004 - Black Saphire - Mobility - 17"; Almathea - Schuifdak - PDC - iMIV - Fasttech 200PK/420Nm
- trompetje
- 5th Gear member
- Contacteer:
Cereal schreef:Als je een caravan aankoppelt, zou ik het thuiskomertje gewoon in de caravan leggen

Groet, Rik.
- lancer
- 6th Gear member
Mjah, daarom krijg je er van Volvo ook geen krik bij. Of heb je die bij de set van Volvo (met compressor) niet nodig?bart simpson schreef:Nooit vergeten om je auto op te krikken als je de lekke band (onbelast) volspuit, dat lijkt misschien logisch maar heb er in de afgelopen 3 maanden al 2 gehad die dat niet gedaan hadden :shock: die hadden hem gewoon volgespoten terwijl hij leeg stond, dan heb je een knijterharde kuil in je band waarmee niet te rijden is.
- Gideon_XC90
- 5th Gear member
Heren bedankt voor de antwoorden, hetzij dat ik ze niet helemaal goed verwoord had.
1.) Wat kan ik beter doen, een spuitbus of een thuiskomer, ivm mogelijke afschrijving band na gebruik lekspray
2.) Kan bv een thuiskommertje op elke willekeurige plaats opgelegd worden, of moet je hier ook nog ergens mee rekening houden? Hiermee bedoel ik een van de assen bij lekrijden en niet in het koffer!
3.) Wanneer er een caravan wordt angekoppeld moet ik dan rekening houden met de plaats van een thuiskomertje? Welke as, vooras aandrijving, achteras extra gewicht ivm kogeldruk!
1.) Wat kan ik beter doen, een spuitbus of een thuiskomer, ivm mogelijke afschrijving band na gebruik lekspray
2.) Kan bv een thuiskommertje op elke willekeurige plaats opgelegd worden, of moet je hier ook nog ergens mee rekening houden? Hiermee bedoel ik een van de assen bij lekrijden en niet in het koffer!
3.) Wanneer er een caravan wordt angekoppeld moet ik dan rekening houden met de plaats van een thuiskomertje? Welke as, vooras aandrijving, achteras extra gewicht ivm kogeldruk!
Toyota Corolla 1.6 White my1984