Afgelopen week op wintersport had ik een paar keer, na een rit over bochterige bergweggetjes, dat ik bij het linker achterwiel stank rook van verbrand rubber of gesmolten plastic. Het was ook na een rit van 20 minuten licht bergopwaarts, waarbij er niet (of nauwelijks) geremd hoefde te worden (het was dus geen oververhitte rem), schakelen was ook nauwelijks nodig, vrijwel alles in z'n 2 kunnen doen binnen normaal toerenbereik, dus ook geen koppelingsplaten.
Tijdens de snelweg ritten / terugweg, niets of nauwelijks iets geroken. Over 2 weken een afspraak bij de garage, maar ben benieuwd of iemand een tip heeft.
Overigens slipten de wielen op de ijzige stukken bergopwaarts nog wel door, ondanks dstc en winterbanden. Waarschijnlijk waren die (korte ijzige) stukken zo glad dat daar weinig aan te doen is. Ik probeerde wel zo min mogelijk gas te geven, maar iets was wel nodig om niet stil komen te staan.
Verbrand rubber luchtje na ritten door de bergen
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Dstc voorkomt de wielen niet van doorslippen! De meeste mensen denken dit maar dit is niet zo.
Het verschil merk je echt wel tussen rijden/optrekken met of zonder dstc, maar als je iets wat sportief weg rijd bij de lichten zullen ze ook ffe spinnen(en dit bij droog).
Als je heel hevig (als een gek) optrekt zal het zelf gierende banden teweeg brengen, alleen komt de dstc met wat moeite ook tussen, zonder dstc gaje nog wel een eindje door.
Ik kan wel zeggen dat dstc wel goed zijn werk doet in bochten, of slip situatie's, heb het zelf al meegemaakt en ik was blij dat ik net op die moment dstc had, kont brak uit, kreeg ze mooi terug zonder enig probleem, maar net in de volgende bocht ging hij neus recht deur, en je voelde echt de dstc zijn werk doen, en net voor we de gras berm in gingen kregen we terug wat grip.
Daarna enkele maanden nadien zomer's eens uitgeprobeerd bij heel warm en zonnig weer op een afrit (redelijk scherpe bocht) meeste mensen nemen deze tegen +/- 80km/u, na wat proberen 80,90 en uiteindelijk erop af gegaan met 120km/u, afremmen tot 95/100km/u, en sturen maar eerste meters hing het goed, maar naar mate we het midden naderden (word scherper) voelde je ze de dstc werken, gas geven was geen nut, dstc hield het vermogen gewoon tegen. En ben de bocht netjes door gekomen tegen een 85/90km/u.
Maar nogmaals dstc kan er niet voor zorgen dat je wielen totaal niet door slippen zowel bij droog/nat/sneeuw/ijs.
Het verschil merk je echt wel tussen rijden/optrekken met of zonder dstc, maar als je iets wat sportief weg rijd bij de lichten zullen ze ook ffe spinnen(en dit bij droog).
Als je heel hevig (als een gek) optrekt zal het zelf gierende banden teweeg brengen, alleen komt de dstc met wat moeite ook tussen, zonder dstc gaje nog wel een eindje door.
Ik kan wel zeggen dat dstc wel goed zijn werk doet in bochten, of slip situatie's, heb het zelf al meegemaakt en ik was blij dat ik net op die moment dstc had, kont brak uit, kreeg ze mooi terug zonder enig probleem, maar net in de volgende bocht ging hij neus recht deur, en je voelde echt de dstc zijn werk doen, en net voor we de gras berm in gingen kregen we terug wat grip.
Daarna enkele maanden nadien zomer's eens uitgeprobeerd bij heel warm en zonnig weer op een afrit (redelijk scherpe bocht) meeste mensen nemen deze tegen +/- 80km/u, na wat proberen 80,90 en uiteindelijk erop af gegaan met 120km/u, afremmen tot 95/100km/u, en sturen maar eerste meters hing het goed, maar naar mate we het midden naderden (word scherper) voelde je ze de dstc werken, gas geven was geen nut, dstc hield het vermogen gewoon tegen. En ben de bocht netjes door gekomen tegen een 85/90km/u.
Maar nogmaals dstc kan er niet voor zorgen dat je wielen totaal niet door slippen zowel bij droog/nat/sneeuw/ijs.
Vw Corrado 2.0 8v. 1994. project.
Vw Corrado 2.0 16v 1991 project.Weg
Volvo V70 D5 (163pk) 2004. Daily ride.Weg
Ford Mustang 1964 1/2. D code.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Volvo 240 estate se 1991.
Renault master 2021.
Volvo V90 t6 recharge 2021.
Vw Corrado 2.0 16v 1991 project.Weg
Volvo V70 D5 (163pk) 2004. Daily ride.Weg
Ford Mustang 1964 1/2. D code.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Volvo 240 estate se 1991.
Renault master 2021.
Volvo V90 t6 recharge 2021.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Ik rij nu mijn derde Volvo met automaat. Ook ik ruik dit altijd na een flinke bergrit, vooral als er een aanhanger achter de Volvo hangt.
Met niet-automaten rook ik het nooit, dus ik vermoed dat de boosdoener de hoge temperatuur van de ATF-olie in de automaat is.
Met niet-automaten rook ik het nooit, dus ik vermoed dat de boosdoener de hoge temperatuur van de ATF-olie in de automaat is.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.