Sloten voorportier S80 1999

Plaats reactie
Tim76
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 22.02.2007 - 17:15

Hallo forummers!

Ik kijk al een poosje mee, en heb al een aantal adequate oplossingen gebruikt, waarvoor dank!

Ik ben Tim, woon in Hilversum en ben 31. Sinds mei dit jaar ben ik in het (trotse) bezit van een S80 170 pk handgeschakeld uit '99 met nu bijna 210.000 km op de klok.

Een dag of 3 na de laatste grote beurt vorige maand wilde het bijrijdersportier niet meer op slot, niet met de AB en ook niet handmatig. Knopje binnen indrukken bood geen soelaas; het sprong gewoon weer open. Na de laatste keer knopje indrukken ging hij wel op slot, maar wil nu niet meer _open_, neither met de AB of met de hand. Bij het openen van het portier van binnenuit klikt het slot open, om meteen maar weer op slot te gaan.

Nu de bestuurderskant dezelfde kuren gaat vertonen, wilde ik eens weten of ik daar zelf iets aan kan doen, of dat de onvermijdelijke gang naar Buitenweg gemaakt moet gaan worden... :?


Bedankt voor de reacties alvast!

Hartelijke groet en fijne feestdagen gewenst,

Tim
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Je kunt andere sloten bestellen bij volvos.nl voor € 75,00 per stuk. Deze zijn natuurlijk niet nieuw, maar aanzienlijk voordeliger dan via de dealer. Daar ben je € 275,00 per stuk kwijt. Dit is dan wel inclusief montage en BTW.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Tim76
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 22.02.2007 - 17:15

Oceanracer schreef:Je kunt andere sloten bestellen bij volvos.nl voor € 75,00 per stuk. Deze zijn natuurlijk niet nieuw, maar aanzienlijk voordeliger dan via de dealer. Daar ben je € 275,00 per stuk kwijt. Dit is dan wel inclusief montage en BTW.
Valt er helemaal niks zelf aan te doen? Smeren ofzo?

Groeten van Tim
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

In sommige gevallen wel. Na verloop van jaren zijn ze echter aan het einde van hun latijn. Ze worden dan gevoeliger voor vuil. Reinigen (extern) wil nog wel eens helpen. Probeer het slot zelf niet te openen. Je zult het daarna namelijk niet meer in elkaar krijgen. Dus slotvanger en portierslot reinigen en smeren, zou kunnen helpen. Scharnierpunten in het portier smeren zou ook soelaas kunnen bieden. Even de stekker van het slot verwijderen en weer plaatsen wil in sommige gevallen ook wel helpen. Helpt dit alles niet, dan rest niets anders dan een anders slot. Sorry.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Tim76
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 22.02.2007 - 17:15

Ik ga in ieder geval eens aan de slag met de genoemde puntjes, Oceanracer. Wie weet wat er uit komt. Nieuwe sloten kan dan altijd nog...

Bedankt!

Groeten van Tim
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Meld je nog even wat het resultaat is? Ik ben benieuwd. In elk geval succes!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
peterenjac
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 14.05.2005 - 00:19
Locatie: nieuwerkerk aan den ijssel

Is een bekende kwaal van de S80/60.Ga er maar vanuit dat er andere sloten in moeten (helaas)
gr peter
Volvospecialist
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 23.07.2007 - 21:49

peterenjac schreef:Is een bekende kwaal van de S80/60.Ga er maar vanuit dat er andere sloten in moeten (helaas)
Inderdaad !! :D :D
Meten is weten, als je weet wat je meet !!
Gebruikersavatar
streetie
5th Gear member
Berichten: 1062
Lid geworden op: 31.03.2005 - 19:54
Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)

Heb hetzelfde probleem gehad, vervang de sloten maar gauw, als je lang wacht gaat het centrale bedieningspanneel in de auto (airco, etc) ook nog eens kapot. dit kost nog eens 600 euro of meer bij de dealer.

Ik heb dit zelf ook ondervonden. Bij mijn auto deed een slot het niet meer zo goed. Jammer dan dacht ik ik vervang het wel een keer. Had dat dus beter gelijk kunnen doen. Nu heeft het me extra veel geld gekost.

Het vervangen van het slot is een lastig klusje omdat de zijruit gedeeltelijk los moet uit het frame. Je kunt er anders niet goed bij.
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
Tim76
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 22.02.2007 - 17:15

streetie schreef:Heb hetzelfde probleem gehad, vervang de sloten maar gauw, als je lang wacht gaat het centrale bedieningspanneel in de auto (airco, etc) ook nog eens kapot. dit kost nog eens 600 euro of meer bij de dealer.

Ik heb dit zelf ook ondervonden. Bij mijn auto deed een slot het niet meer zo goed. Jammer dan dacht ik ik vervang het wel een keer. Had dat dus beter gelijk kunnen doen. Nu heeft het me extra veel geld gekost.

Het vervangen van het slot is een lastig klusje omdat de zijruit gedeeltelijk los moet uit het frame. Je kunt er anders niet goed bij.
Ok, thnx allemaal!

Ik ga er volgende week meteen 'werk' van maken, voor ik de knip (weer) ernstig moet trekken... :?

Groeten van Tim!
Tim76
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 22.02.2007 - 17:15

Oceanracer schreef:Meld je nog even wat het resultaat is? Ik ben benieuwd. In elk geval succes!
Zojuist uit Baarn teruggekeerd, meld ik dit even... :)

Wat bleek:
Het ruitmechanisme van het bijrijdersportier functioneert niet al te best meer (iemand nog een mechanisme, ergens??? :D ). Om het probleem vast te stellen is de binnenbekleding verwijderd. Bij terugplaatsen was de folie aan de binnezijde over het pennetje van het slot geplakt, waardoor dit geen kant meer op kon... :!: :? Niks mechanisch dus, en al helemaal geen nieuw(e) slot(en) nodig! 8)

Groeten van Tim
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Tegen zoveel dommigheid is geen forum opgewassen. :bday:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
coolyo0o
2nd Gear member
Berichten: 240
Lid geworden op: 04.02.2007 - 00:48

streetie schreef:Heb hetzelfde probleem gehad, vervang de sloten maar gauw, als je lang wacht gaat het centrale bedieningspanneel in de auto (airco, etc) ook nog eens kapot. dit kost nog eens 600 euro of meer bij de dealer.

Ik heb dit zelf ook ondervonden. Bij mijn auto deed een slot het niet meer zo goed. Jammer dan dacht ik ik vervang het wel een keer. Had dat dus beter gelijk kunnen doen. Nu heeft het me extra veel geld gekost.

Het vervangen van het slot is een lastig klusje omdat de zijruit gedeeltelijk los moet uit het frame. Je kunt er anders niet goed bij.
wat heeft de airco dan met de sloten te maken????? :shock:
rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan.
ik haat bumperklevers vandaag weer 1tje voor me.

VOLVO S60 2.4 170 pk AUT 2001.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

coolyo0o schreef:
streetie schreef:Heb hetzelfde probleem gehad, vervang de sloten maar gauw, als je lang wacht gaat het centrale bedieningspanneel in de auto (airco, etc) ook nog eens kapot. dit kost nog eens 600 euro of meer bij de dealer.

Ik heb dit zelf ook ondervonden. Bij mijn auto deed een slot het niet meer zo goed. Jammer dan dacht ik ik vervang het wel een keer. Had dat dus beter gelijk kunnen doen. Nu heeft het me extra veel geld gekost.

Het vervangen van het slot is een lastig klusje omdat de zijruit gedeeltelijk los moet uit het frame. Je kunt er anders niet goed bij.
wat heeft de airco dan met de sloten te maken????? :shock:
Het zou iets met piekspanningen te maken hebben die je ECC paneel naar de filistijnen helpen. Volgens mij is Streetie tot nog toe de enige die deze ervaring op het forum gemeld heeft.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
coolyo0o
2nd Gear member
Berichten: 240
Lid geworden op: 04.02.2007 - 00:48

mischien toeval geweest dan of zijn er harde bewijzen?
rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan.
ik haat bumperklevers vandaag weer 1tje voor me.

VOLVO S60 2.4 170 pk AUT 2001.
Gebruikersavatar
streetie
5th Gear member
Berichten: 1062
Lid geworden op: 31.03.2005 - 19:54
Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)

Het vreemde was dat dit gebeurde om het moment dat de dealer lampjes van de unit moest vervangen en de stekker van de unit los gemaakt had.

Volgens de dealer lag de oorzaak toch echt aan de Centrale vergrendeling.

Ik heb de unit later opengemaakt en door een vriend laten doormeten op de scope. Er waren inderdaad wat componenten kapot op de print. De oorzaak van piekspanning op de print door defecte CV is aannemelijk.

Ook Boy Geenacker (volvosloop) gaf aan dat deze combinatie nog wel eens voorkomt. Wij hebben daar een nieuwe paneel en slot gehaald.
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
Heemskerk
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 19.10.2004 - 19:04

Voor de mensen die problemen met de sloten hebben.
Hier een oplossing die bij mijn al twee keer het probleem heeft opgelost.
Ik heb in de opening waar je de sleutel in doet WD40 in gespoten.(flink veel)
Het helpt niet gelijk maar na een weekje of twee heb ik geen last meer gehad.
probleem kwam wel weer terug na anderhalf jaar ofzo heb toen het zelfde gedaan en het is tot nu toe nog steeds niet terug is nu ook alweer een jaar geleden.
Welicht te proberen als je er ook last van het.
740 (515.000 op teller)
850 glt 170 pk 1992 (507.000 op teller)
S80 2.4 170 pk 1999 (340.000 op teller)
V70 D5 198 pk 2004(getuned)
Gast

Ik zal het eens proberen. In de winter wil het passagiersportier wel eens niet open met de centrale vergrendeling. In het voorjaar en zomer nooit geen last van maar als het weer wat kouder word begint dat probleempje weer te spelen, WD40 is wonderspul dus wieweet!
Gebruikersavatar
denkweb
4th Gear member
Berichten: 810
Lid geworden op: 04.08.2007 - 10:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Oorzaak van haperende portieren is 9 vd 10 keer veroorzaakt door schade aan een portier, of een portier waarvan de bekleding is losgeweest. De vergrendeling loopt te zwaar en sluit de betreffende deur niet af. Doordat eea aan een centrale vergrendeling is gekoppeld wil vervolgens het bestuurdersportier (waar vaak niks aan mankeert) niet op slot (er is immers nog een deur open ergens).

Loshalen en ervoor zorgen dat alle stangetjes en pinnetjes vrij kunnen bewegen is vaak de goedkoopste oplossing.

Bij de 800 en 700 / x70 series kwam het verder nog wel eens door haperende achterklepsloten (stanggeleiders losgeraakt e.d.).
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Plaats reactie

Terug naar “S80”