Fout op nokkenasversteller

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
gjburg
2nd Gear member
Contacteer:

Zoals bij velen gaat bij mij zo af en toe het motorbloklampje aan met verder geen andere meldingen op de BC. Meestal ééns per twee weken en pas als de motor warm is. De auto doet het verder helemaal prima en na een dag gaat het meestal wel weer uit. Ik dacht eerst aan een lambdasonde, LMM of iets dergelijks. Maar vandaag toch maar uit laten lezen en blijkt het een fout van de nokkenasversteller te zijn.

Wie heeft hier ervaring mee? Ik zit nu op 135dkm. Ze raden eerst aan het blok te spoelen? En olie verversen deze moet toch over 5km weer. Dit is de goedkoopste oplossing en kan soms al genoeg zijn. Ze zeiden dat de versteller op oliedruk werkt en doordat de olie dun is als de motor warm is deze melding geeft.

Helpt olie verversen niet en komt het toch terug, dan deze versteller vervangen maar die zit achter de distributieriem is mij verteld. En dan is het misschien wel verstandig ook de waterpomp, en distributieriem, spanrollen gelijk allemaal te doen maar dit wordt wel een behoorlijk prijskaartje. Of, deze riem er weer omheen en over 15dkm pas doen. Is in mijn geval over 1 a 1.5 jaar pas.

Wat is verstandig of wie kent dit probleem?

edit: Het betreft een S60, benzinze 2.4, 170pk, motor type B5244S.
Probleem is pas 6 keer op getreden sinds de laatste 1500km en daarvoor nog niet.
V60 2.0 D4 Summum GearTronic / Savile Grey / 2013
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002

PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
Ramon&Ramon
7th Gear member

over welk type Volvo hebben we het?
NOS
7th Gear member

Volvo S60 2.4 170pk aut
Ramon&Ramon
7th Gear member

het kan de nokkenas sensor zijn of het complete tandwiel dat stuk is!
uitlezen eerst maar.
gjburg
2nd Gear member
Contacteer:

Ik ben geen automonteur en ga alleen maar op advies af.

Het kon niet echt kwaad zeiden ze. Maar ze hadden het niet over de nokkenassensor maar echt over een fout van de nokkenasversteller. Maandag of dinsdag hoor ik wat deze gaat kosten. De sensor heb ik overigens al eens bij een vorige auto defect gehad en dan loopt de motor erg slecht. Maar nu loopt alles nog prima.

Maar misschien volg ik de raad op eerst te spoelen (waarmee of wat dat ook mag in houden) en olie te verversen. Aangezien dit toch moet over zo'n 4500km en relatief goedkoop is.

Als het dan toch weer terug komt en ook met dezelfde regelmaat vraag ik of ik er nog media tot mei mee door kan rijden en doe ik alles in één keer. APK, Distributie, Waterpomp, Versteller ect..

Ramon&Ramon
7th Gear member

de nokkenas sensor,als deze stuk is geeft hij een foutmelding.
de nokkenas versteller,het hydraulische regelapparaatje,zit rechtsvoor op de cilinderkop.
Maakt hij bij het starten een geluid?
gjburg
2nd Gear member
Contacteer:

Nee hij maakt bij het starten geen hoorbaar andere geluiden. Of althans niet anders dan anders. Geen getik of geratel in ieder geval. Het treed ook maar ééns per twee weken op, op dit moment en dan duurt het een a twee dagen, dan wordt de auto ongeveer 6 a 8 keer gestart en is het weer voor een aantal dagen over. Als het gebeurt dan is dit alleen tijdens het starten en nooit tijdens het rijden het blijft of ineens branden na het starten, of het gaat gewoon zoals het hoort uit.

Ik kan me alleen niets voorstellen bij een nokkenasversteller. Zit dit ding op het uiteinde van de nokkenas aangesloten? Ik heb een oude vadis op mijn computer maar kan het daar niet in vinden. Weet iemand hoe ze het noemen of hoe ik het ding kan vinden.

Ramon&Ramon
7th Gear member

ik heb al aangegeven waar hij zit,rechts boven op de cilinderkop met een zwarte stekker er op,als je het afdekdeksel demonteerd zie je hem zitten..
uitlezen is de enige remedie.
Gast

Zo ziet het er uit als de "versteller" er af is:

In de pakkink zit ook een klein filtertje verwerkt.
Let op: wel heel schoon werken, wat de kleinst vervuiling kan storing geven.
Dus hij kan nu ook vervuild zijn.

Afbeelding
gjburg
2nd Gear member
Contacteer:

Ramon sorry, je zei al wel rechtsboven maar dan zegt het voor mij nog niet zoveel. De foto's maken het helemaal duidelijk nu, bedankt!.

Maar de riem hoeft er helemaal niet af dus voor de 'versteller' dat is zeker alleen voor de nokkenassensor dan? Zal vandaag of morgen eerst het telefoontje afwachten en kijken wat ze te melden hebben.

Alex kan je misschien in simpele taal vertellen wat dit ding eigenlijk doet aangezien ik helemaal geen directe koppeling naar de nokkenas zie?

Gast

Simpel? Nee...
Het nokkensastandwiel van de inlaat is een speciale, die dmv van oliedruk de timing van de kleppen een klein beetje kan veranderen.
Maar hoe het werkt?
Misschien dat @Ramon dat weet.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”