Volvo 440 Turbo op E85 (ethanol) te laten rijden
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Contacteer:
Waarom zou je dat willen als je weet dat:
- het veel duurder is als gewone benzine,
- het beduidend veel minder energie bevat als gewone benzine,
- het bijna niet verkrijgbaar is
Begrijp me niet verkeerd. Ik wil best het een en ander voor het millieu doen, maar niet als ik zo onbeschoft hard in de portemonee aangepakt wordt. Verder vind ik het wel een interressante vraag, en zou ik er best wel een antwoord op willen weten voor het geval dat het goedkoper, en beter verkrijgbaar wordt.
Begrijp me niet verkeerd. Ik wil best het een en ander voor het millieu doen, maar niet als ik zo onbeschoft hard in de portemonee aangepakt wordt. Verder vind ik het wel een interressante vraag, en zou ik er best wel een antwoord op willen weten voor het geval dat het goedkoper, en beter verkrijgbaar wordt.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
- rene en erica
- 4th Gear member
ik kon ook geen reden bedenken om dat te tanken,ben ook wel benieuwt naar de reden.
groet'n uut grunn
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Illegale stokerij (in Zonnedael?) met overschot? 
Zonder dollen, je zult natuurlijk sowieso een 440 op ethanol kunnen laten draaien als je er een motor in legt waarvan reeds bewezen is dat deze op ethanol kan draaien - wil je de motor echter origineel houden, dan lijkt het me een kwestie van proberen en pionieren...
Maar aangezien de eerste twee reacties je voorstel eigenlijk al in twijfel trekken: leg eens uit wat je wilt bereiken, misschien is er een beter/voor-de-hand-liggender oplossing te bedenken.

Zonder dollen, je zult natuurlijk sowieso een 440 op ethanol kunnen laten draaien als je er een motor in legt waarvan reeds bewezen is dat deze op ethanol kan draaien - wil je de motor echter origineel houden, dan lijkt het me een kwestie van proberen en pionieren...
Maar aangezien de eerste twee reacties je voorstel eigenlijk al in twijfel trekken: leg eens uit wat je wilt bereiken, misschien is er een beter/voor-de-hand-liggender oplossing te bedenken.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- liquid_force
- 6th Gear member
- duurder? tja in Nederland vanwege alle rare regels wel ja, maar overal anders nietAndorabLe schreef:Waarom zou je dat willen als je weet dat:
- minder energie? Hoe wil je dan verklaren dat zowel Saab, Volvo (Ford) als VAG meer PK's leverd op E85 dan op Euro95?
- dat is een kwestie van vraag en aanbod

- Iroll
- 6th Gear member
Het probleem van ethanol is dat het de oudere kunstoffen in de benzinetoevoer (benzinepomp, leidingen) aantast op den duur. Die zullen in ieder geval aangepast moeten worden op ethanol. Voor de rest zou de motor geen problemen moeten geven. Ik heb wel verhalen gelezen over residu dat verstoppingen kan veroorzaken als de auto wat langer heeft stil gestaan, maar dat kan ook komen omdat het oude leidingen oplost. En idd heeft ethanol volgens mij een hogere energetische waarde als benzine. Dragracers rijden bijv. op ethanol, geeft van die mooie blauwe vlammen uit de uitlaten. In veel Amerikaanse staten is alleen nog maar E85 aan de pomp te verkrijgen, en daar moet elke auto dus op kunnen rijden, ook de oudjes. met een paar aanpassingen.
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Contacteer:
Ethanol en E85 zijn volgens mij niet echt hetzelfde.
Ethanol levert volgens voor zover ik weet wel meer vermogen. E85 niet. Een tijdje terug was er nog een test op tv waarbij een C30 flexifuel en een gewone C30 met dezelfde cilinderinhoud werden getest. (En de C30 flexifuel op E85 kwam er niet lekker uit wat betreft verbruik en vermogen.)
Ethanol levert volgens voor zover ik weet wel meer vermogen. E85 niet. Een tijdje terug was er nog een test op tv waarbij een C30 flexifuel en een gewone C30 met dezelfde cilinderinhoud werden getest. (En de C30 flexifuel op E85 kwam er niet lekker uit wat betreft verbruik en vermogen.)
1995 480 GT Turbo
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
€ 1,92 per liter vind ik nu niet echt motiverend
Volvo for life
-
- 5th Gear member
Ja tuurlijk meer vermogen maar ook een hoger verbruik! DAT is ook uit die testen gekomen, en dat kan met injectiemapping heel geod geregeld worden.
Pas op dat je niet te zuinig afsteld als je het toch proberen gaat, je brand zo je zuigers aan gort!
Wim
Pas op dat je niet te zuinig afsteld als je het toch proberen gaat, je brand zo je zuigers aan gort!
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,