Ik ben van plan een T5 uit 2001 te kopen. Bij de aankoopkeuring zag ik olie op het blok zitten. Bekend is dat een goed Volvo blok kurkdroog is, dus schrok hiervan. Door de keurder werd gezegd dat dit kwam doordat een rubberring op de olieretourleiding vanaf de turbo naar het carter zou lekken. Eenvoudig op te lossen en zou ca. 60 euro kosten. Verder is de auto in topconditie en technisch in goede staat.
Aangezien ik mij zorgen maak over olielekkages is mijn vraag:
Klopt het verhaal van de keurder, kan dit nog steeds kwaad ook als de rubberring vervangen is en komt dit vaker voor?
Alvast dank voor de reacties.
Lekkende olie retour leiding op T5
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 04.01.2008 - 16:28
De totale reparatie kost 60 euro. Ringetje iets van 6 euro maar arbeidsloon maakt het tot ca. 60 euro.NOS schreef:Kost één ringetje 60 euro?
En 'krijg' je dat niet gewoon als je besluit tot aankoop?
Koop de T5 van een particulier vandaar de aankoopkeuring. Bij een garage/dealer heb je garantie en hier dus niet.
Mijn vraag is dus eigenlijk of het vaker voorkomt bij turbo's dat je lekkage hebt na verloop van tijd. Of dit dus een "normale" lekkage is.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 09.09.2007 - 20:53
Vandaag mijn D5 ook bij de dealer gehad voor een 120.000 beurt. Werd gebeld dat er 2 O ringetjes van de retourleiding vervangen moesten worden. Volgens opgaaf max half uur werk en paar euro voor de ringetjes. Schijnt dus vaker voor te komen, maar niet iets om je ongerust over te maken lijkt me.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 04.01.2008 - 16:28
Thnx. Maakt mij minder zenuwachtig zo'n antwoord.Black Sapphire D5 schreef:Vandaag mijn D5 ook bij de dealer gehad voor een 120.000 beurt. Werd gebeld dat er 2 O ringetjes van de retourleiding vervangen moesten worden. Volgens opgaaf max half uur werk en paar euro voor de ringetjes. Schijnt dus vaker voor te komen, maar niet iets om je ongerust over te maken lijkt me.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 23.07.2007 - 21:49
Dat ringetje lekt wel meer en is MEESTAL ook zo vervangen, alleen soms kan de retourleiding er NET NIET tussen uit en moet er nog een leiding meer los,.....of 2 leidingen........



Meten is weten, als je weet wat je meet !!
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Ik ga er maar even van uit, dat het bij de 2,5T hetzelfde geconstrueerd is.
Zitten die 2 ringetjes bij de aansluiting aan de turbo of bij het carter? Of 1 bij de turbo en 1 bij het carter (2 uiteinden van een retourleiding)?
Hoe en waar kun je zien of deze o-ringen vervangen moeten worden?
Iemand misschien een foto of tekening?
Zitten die 2 ringetjes bij de aansluiting aan de turbo of bij het carter? Of 1 bij de turbo en 1 bij het carter (2 uiteinden van een retourleiding)?
Hoe en waar kun je zien of deze o-ringen vervangen moeten worden?
Iemand misschien een foto of tekening?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
ja is bij alle modellen ongeveer hetzelfde.
aan de bovenkant, tegen de turbo dus, zit een pakking.
onderkant, waar de leiding in het blok komt, zit een (dikke) O ring.
op de afbeelding zie je het pijpje, nr 37 is de pakking, nr 38 is de O ring.
je ziet pas als het vervangen moet als er lekkage is.
het kan een behoorlijke troep achterlaten.

aan de bovenkant, tegen de turbo dus, zit een pakking.
onderkant, waar de leiding in het blok komt, zit een (dikke) O ring.
op de afbeelding zie je het pijpje, nr 37 is de pakking, nr 38 is de O ring.
je ziet pas als het vervangen moet als er lekkage is.
het kan een behoorlijke troep achterlaten.

- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Ludo, bedankt voor de snelle service!
Ik zag laatst bij het olie verversen dat er twee druppeltjes olie onder de ronding van de turbo hingen, maar het blok en de turbo zelf zijn verder kurkdroog en alles mooi schoon.
Op zo'n 12.000 km moet ik ongeveer een halve liter olie bijvullen, hetgeen m.i. niet schokkend is. Een monteur zei ooit dat het normaal is dat een turbo olie verbruikt, dus dan valt dit nog mee lijkt mij.
Kunnen die druppeltjes onder de turbo door een zwetende pakking, zoals nr. 37 afgebeeld, ontstaan?

Ik zag laatst bij het olie verversen dat er twee druppeltjes olie onder de ronding van de turbo hingen, maar het blok en de turbo zelf zijn verder kurkdroog en alles mooi schoon.
Op zo'n 12.000 km moet ik ongeveer een halve liter olie bijvullen, hetgeen m.i. niet schokkend is. Een monteur zei ooit dat het normaal is dat een turbo olie verbruikt, dus dan valt dit nog mee lijkt mij.
Kunnen die druppeltjes onder de turbo door een zwetende pakking, zoals nr. 37 afgebeeld, ontstaan?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
die druppel onder aan de turbo is normaal, hebben ze allemaal.
op het 850 forum is dat ook dikwijls ter sprake geweest, omdat er steeds gedacht word aan lekkage.
hier een citaat van Marc:
op het 850 forum is dat ook dikwijls ter sprake geweest, omdat er steeds gedacht word aan lekkage.
hier een citaat van Marc:
Jongens toch... die druppel is niks anders als het gevolg van de carterontluchting die vette oliedampen vlak voor de turbo het systeem in 'blaast'.
Als de motor afkoelt dan krimpt het alu compressorhuis van de turbo en kan deze olie die zich in de buis vlak voor de turbo verzamelt tussen de kunststof buisvatting en de alu. mond wegdruppen.
Is dus helemaal geen teken voor een turbo die inwendig lekt want dan komt het niet terecht vóór de turbo maar in het traject ná de turbo.
Die bewuste druppel hangt er dus altijd. Nothing to worry about.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 04.01.2008 - 16:28
Was eventjes een poosje ofline. Antwoord is dus al gegeven zie ik.
Heb gisteren de T5 gekocht en de verkoper liet het ene ringetje zien (nr.38 dus) Zal het weekend wel eens kijken of alles droog is daar. Heb er wel vertrouwen in.
Heb gisteren de T5 gekocht en de verkoper liet het ene ringetje zien (nr.38 dus) Zal het weekend wel eens kijken of alles droog is daar. Heb er wel vertrouwen in.
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Het is bij mij onlangs met de beurt gewoon vervangen. Alleen zat het niet helemaal goed. Gevolg: olielekkage en een brandend lampje van de (?)lambasonde.
Volvospecialist heeft het gratis hersteld. Was een karweitje van niks volgens hem.
Volvospecialist heeft het gratis hersteld. Was een karweitje van niks volgens hem.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 04.01.2008 - 16:28
Deze Volvo gaat ook bij de dealer in onderhoud net als de vorige. Dan zullen dergelijke reparaties ook deugdelijk uitgevoerd worden. Maar een brandend olielampje vanwege olietekort? Heb je dan geen plasje olie of vlekken onder je Volvo gezien? Of gaat het ongemerkt toch zo hard dat olieverlies?hans anesthesie schreef:Het is bij mij onlangs met de beurt gewoon vervangen. Alleen zat het niet helemaal goed. Gevolg: olielekkage en een brandend lampje van de (?)lambasonde.
Volvospecialist heeft het gratis hersteld. Was een karweitje van niks volgens hem.
@Ludo: Heb, zoals gezegd, de auto gekocht van particulier en dan wordt de reparatie natuurlijk zo minimaal uitgevoerd. Zal het in de gaten houden natuurlijk en anders zelf de 2 boutjes losdraaien en alle pakkingen zelf wel vervangen. Voorlopig is het droog voorin.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 09.09.2007 - 20:53
De factuur is binnen. Het vervangen van beide ringen kost 30,23 ex btw.
Vervangen door Volvo dealer.
Vervangen door Volvo dealer.