Automaat rijden met een zware karavan.

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Brandje
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 03.11.2006 - 18:45
Locatie: Tilburg

Ik ben de hele middag aan het zoeken geweest naar zinnige topic's over het rijden met een automaat met een relatieve zware caravan. Echter niks kunnen vinden.
In de handleiding wordt beschreven dat er zowel in de 4e als in de 3e kan worden gereden, alleen op steile berghellingen in de T.
Maar de beschrijving van die 2 is exact het zelfde, nu weet ik het niet meer en ben de kluts kwijt.
Ik zal dus hier maar mijn vraag stellen en hopen dat ik van ervaren automaat rijders een zinnig antwoord krijg.
Heb een 140 pk. S60 automaat, koppel hier een caravan van 1400 kg. achter en ga toeren.
Welke automaat stand moet ik gebruiken ? ik rij gewoon in Nederland dus vlakke wegen met hier en daar een heuveltje.
Ik zie uit naar jullie reactie's
Brandje
Volvo S60 140 pk. automaat 2004.
Volvo V70 170 pk. automaat 2006.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27365
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik denk gewoon stand 3(?)
Lijkt mij dat de motor in deze versnelling net iets beter op toeren wordtm gehouden en de combinatie makkelijker in beweging komt en blijft.

Misschien dat er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Autogek
5th Gear member
Berichten: 1322
Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
Locatie: De Lutte
Contacteer:

Het is mijns inziens geen probleem gewoon in de D. Zeker op de vlakke weg lijkt mij dit geen enkel probleem.
Sterker nog ik heb jaren automaat gereden en heb nog nooit anders gereden.
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Vlak land: gewoon altijd in de D.
Mocht de auto te veel weerstand krijgen, schakelt ie vanzelf terug naar de 3. Daar heb je immers een automaat voor.

Heuvel- en bergland:
Bergop: gewoon in de D. Verder zie boven.
Bergafwaarts: de 3, 2, 1 (of L) gebruiken, afhankelijk van het hellingspercentage.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Robert
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13.09.2004 - 19:53
Locatie: Oosterhout

Kijk anders ook hier eens:

http://www.caravantrekker.nl/

http://www.caravan-forum.nl/index.php

Misschien dat je er wat aan hebt.
---------------------------------------Hier langs afknippen--------------------------------

V40 1.9 T4 200pk 1997
S60 2.4 170pk 2003
V50 2.4 170pk 2006
Gebruikersavatar
Franswa
5th Gear member
Berichten: 1201
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
Locatie: Z-Holland

Ik heb welliswaar met een Volkswagen automaat met een caravan van 1350kg gereden en het is heel simpel: gewoon in D, de automaat regelt het zelf wel als hij een stapje terugmoet i.v.m. tegenwind of hellinkjes.
De heuvel af even terugschakelen naar 3 of 2 maar dat is in feite gelijkaan het rijden met een handbak de heuvel af.
Een automaat maakt het rijden lekker makkelijk zo.
V60 Plus Dark. Fusion red.
Eric-S80
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 07.02.2006 - 13:51
Locatie: Noord Holland

Stand D, wanneer de bak begint te pendelen zet hem vast in 4 of 3 hiermee voorkom je dat de olie heet wordt. Heb zelf een S80 automaat en kan in Nederland gewoon 100 km/u in D rijden. Bij 80 km/u en tegenwind schakelt de bak wel eens terug.
V40 1.8i Europa 1998
S80 / 2,4l / 170 pk / dark grey pearl
Gebruikersavatar
Volvopeter
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15.01.2006 - 09:08
Locatie: Nunspeet

Heb ook een 140pk D5 automaat van 2003 en ben met de caravan van 1500 kg naar Spanje en Oostenrijk Karintie geweest. Heb gewoon in D gereden zonder problemen. Als hij heel soms een beetje tussen de versnellingen ging pendelen dan zette ik hem in 4.
Dat deed ik ook als ik van een helling naar beneden ging dan remde hij iets meer op de motor af.
Is absoluut een super combinatie waarmee je heerlijk relaxt, door de automaat en cruise control, met de caravan op vakantie bent.
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

Volvopeter schreef:Heb ook een 140pk D5 automaat van 2003 en ben met de caravan van 1500 kg naar Spanje en Oostenrijk Karintie geweest. Heb gewoon in D gereden zonder problemen. Als hij heel soms een beetje tussen de versnellingen ging pendelen dan zette ik hem in 4.
Dat deed ik ook als ik van een helling naar beneden ging dan remde hij iets meer op de motor af.
Is absoluut een super combinatie waarmee je heerlijk relaxt, door de automaat en cruise control, met de caravan op vakantie bent.
Heb ook een 140pk D5 automaat van 2003 :?:
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

zou (ook) volgens mij 130pk moeten zijn
Brandje
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 03.11.2006 - 18:45
Locatie: Tilburg

Heb ook een 140pk D5 automaat van 2003 en ben met de caravan van 1500 kg naar Spanje en Oostenrijk Karintie geweest. Heb gewoon in D gereden zonder problemen. Als hij heel soms een beetje tussen de versnellingen ging pendelen dan zette ik hem in 4.
Dat deed ik ook als ik van een helling naar beneden ging dan remde hij iets meer op de motor af.
Is absoluut een super combinatie waarmee je heerlijk relaxt, door de automaat en cruise control, met de caravan op vakantie bent.
Ik vraag me af, of je normaal onder het rijden vanuit D terug kunt schakelen naar de 4e, 3e of naar T of moet dit schakelen gebeuren vanuit stilstand?

Opgemerkt dient te worden dat er zinnige opmerkingen van de leden komen. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Bedankt !
Volvo S60 140 pk. automaat 2004.
Volvo V70 170 pk. automaat 2006.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

je kunt al rijdende probleemloos terugschakelen
Volvo for life
Cereal
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 27.08.2007 - 16:44
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Naar de P of R wordt wel problematisch :)
S60 D5 Geartronic - 2004 - Black Saphire - Mobility - 17"; Almathea - Schuifdak - PDC - iMIV - Fasttech 200PK/420Nm
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Rijdend naar P breekt er mogelijk iets af, naar R is natuurlijk niet goed maar breekt er niets
Volvo for life
gevanje
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
Locatie: Het mooie twentse land.

Beetje of topic maar is de 140 pk benzine ook met geartronic geleverd??
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

gevanje schreef:Beetje of topic maar is de 140 pk benzine ook met geartronic geleverd??
nee, beide 2.4-en en de 2.0T kennen alleen een normale automaat
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”