Ik ben de hele middag aan het zoeken geweest naar zinnige topic's over het rijden met een automaat met een relatieve zware caravan. Echter niks kunnen vinden.
In de handleiding wordt beschreven dat er zowel in de 4e als in de 3e kan worden gereden, alleen op steile berghellingen in de T.
Maar de beschrijving van die 2 is exact het zelfde, nu weet ik het niet meer en ben de kluts kwijt.
Ik zal dus hier maar mijn vraag stellen en hopen dat ik van ervaren automaat rijders een zinnig antwoord krijg.
Heb een 140 pk. S60 automaat, koppel hier een caravan van 1400 kg. achter en ga toeren.
Welke automaat stand moet ik gebruiken ? ik rij gewoon in Nederland dus vlakke wegen met hier en daar een heuveltje.
Ik zie uit naar jullie reactie's
Brandje
Automaat rijden met een zware karavan.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27365
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik denk gewoon stand 3(?)
Lijkt mij dat de motor in deze versnelling net iets beter op toeren wordtm gehouden en de combinatie makkelijker in beweging komt en blijft.
Misschien dat er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Lijkt mij dat de motor in deze versnelling net iets beter op toeren wordtm gehouden en de combinatie makkelijker in beweging komt en blijft.
Misschien dat er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Autogek
- 5th Gear member
- Berichten: 1322
- Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
- Locatie: De Lutte
- Contacteer:
Het is mijns inziens geen probleem gewoon in de D. Zeker op de vlakke weg lijkt mij dit geen enkel probleem.
Sterker nog ik heb jaren automaat gereden en heb nog nooit anders gereden.
Sterker nog ik heb jaren automaat gereden en heb nog nooit anders gereden.
Edwin.
S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's
Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's
Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Vlak land: gewoon altijd in de D.
Mocht de auto te veel weerstand krijgen, schakelt ie vanzelf terug naar de 3. Daar heb je immers een automaat voor.
Heuvel- en bergland:
Bergop: gewoon in de D. Verder zie boven.
Bergafwaarts: de 3, 2, 1 (of L) gebruiken, afhankelijk van het hellingspercentage.
Mocht de auto te veel weerstand krijgen, schakelt ie vanzelf terug naar de 3. Daar heb je immers een automaat voor.
Heuvel- en bergland:
Bergop: gewoon in de D. Verder zie boven.
Bergafwaarts: de 3, 2, 1 (of L) gebruiken, afhankelijk van het hellingspercentage.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Robert
- 5th Gear member
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 19:53
- Locatie: Oosterhout
Kijk anders ook hier eens:
http://www.caravantrekker.nl/
http://www.caravan-forum.nl/index.php
Misschien dat je er wat aan hebt.
http://www.caravantrekker.nl/
http://www.caravan-forum.nl/index.php
Misschien dat je er wat aan hebt.
---------------------------------------Hier langs afknippen--------------------------------
V40 1.9 T4 200pk 1997
S60 2.4 170pk 2003
V50 2.4 170pk 2006
V40 1.9 T4 200pk 1997
S60 2.4 170pk 2003
V50 2.4 170pk 2006
- Franswa
- 5th Gear member
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
- Locatie: Z-Holland
Ik heb welliswaar met een Volkswagen automaat met een caravan van 1350kg gereden en het is heel simpel: gewoon in D, de automaat regelt het zelf wel als hij een stapje terugmoet i.v.m. tegenwind of hellinkjes.
De heuvel af even terugschakelen naar 3 of 2 maar dat is in feite gelijkaan het rijden met een handbak de heuvel af.
Een automaat maakt het rijden lekker makkelijk zo.
De heuvel af even terugschakelen naar 3 of 2 maar dat is in feite gelijkaan het rijden met een handbak de heuvel af.
Een automaat maakt het rijden lekker makkelijk zo.
V60 Plus Dark. Fusion red.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 07.02.2006 - 13:51
- Locatie: Noord Holland
Stand D, wanneer de bak begint te pendelen zet hem vast in 4 of 3 hiermee voorkom je dat de olie heet wordt. Heb zelf een S80 automaat en kan in Nederland gewoon 100 km/u in D rijden. Bij 80 km/u en tegenwind schakelt de bak wel eens terug.
V40 1.8i Europa 1998
S80 / 2,4l / 170 pk / dark grey pearl
S80 / 2,4l / 170 pk / dark grey pearl
- Volvopeter
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 15.01.2006 - 09:08
- Locatie: Nunspeet
Heb ook een 140pk D5 automaat van 2003 en ben met de caravan van 1500 kg naar Spanje en Oostenrijk Karintie geweest. Heb gewoon in D gereden zonder problemen. Als hij heel soms een beetje tussen de versnellingen ging pendelen dan zette ik hem in 4.
Dat deed ik ook als ik van een helling naar beneden ging dan remde hij iets meer op de motor af.
Is absoluut een super combinatie waarmee je heerlijk relaxt, door de automaat en cruise control, met de caravan op vakantie bent.
Dat deed ik ook als ik van een helling naar beneden ging dan remde hij iets meer op de motor af.
Is absoluut een super combinatie waarmee je heerlijk relaxt, door de automaat en cruise control, met de caravan op vakantie bent.
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
Heb ook een 140pk D5 automaat van 2003 :?:Volvopeter schreef:Heb ook een 140pk D5 automaat van 2003 en ben met de caravan van 1500 kg naar Spanje en Oostenrijk Karintie geweest. Heb gewoon in D gereden zonder problemen. Als hij heel soms een beetje tussen de versnellingen ging pendelen dan zette ik hem in 4.
Dat deed ik ook als ik van een helling naar beneden ging dan remde hij iets meer op de motor af.
Is absoluut een super combinatie waarmee je heerlijk relaxt, door de automaat en cruise control, met de caravan op vakantie bent.
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
zou (ook) volgens mij 130pk moeten zijn
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 03.11.2006 - 18:45
- Locatie: Tilburg
Ik vraag me af, of je normaal onder het rijden vanuit D terug kunt schakelen naar de 4e, 3e of naar T of moet dit schakelen gebeuren vanuit stilstand?Heb ook een 140pk D5 automaat van 2003 en ben met de caravan van 1500 kg naar Spanje en Oostenrijk Karintie geweest. Heb gewoon in D gereden zonder problemen. Als hij heel soms een beetje tussen de versnellingen ging pendelen dan zette ik hem in 4.
Dat deed ik ook als ik van een helling naar beneden ging dan remde hij iets meer op de motor af.
Is absoluut een super combinatie waarmee je heerlijk relaxt, door de automaat en cruise control, met de caravan op vakantie bent.
Opgemerkt dient te worden dat er zinnige opmerkingen van de leden komen. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Bedankt !
Volvo S60 140 pk. automaat 2004.
Volvo V70 170 pk. automaat 2006.
Volvo V70 170 pk. automaat 2006.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
je kunt al rijdende probleemloos terugschakelen
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 27.08.2007 - 16:44
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Naar de P of R wordt wel problematisch 

S60 D5 Geartronic - 2004 - Black Saphire - Mobility - 17"; Almathea - Schuifdak - PDC - iMIV - Fasttech 200PK/420Nm
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Rijdend naar P breekt er mogelijk iets af, naar R is natuurlijk niet goed maar breekt er niets
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
nee, beide 2.4-en en de 2.0T kennen alleen een normale automaatgevanje schreef:Beetje of topic maar is de 140 pk benzine ook met geartronic geleverd??