VO VO V40

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
volvoke
2nd Gear member

Ik rij met Volvo V40 van het jaar 2000 Diesel.
Is zo'n jaar dat ik het probleem heb namelijk een ratelend geluid en komt van ter hoogte achter het dashboard. Is goed hoorbaar op een toerental van 1500 toeren. Het dashboard gisteren verwijderd en ik dacht dat het de elektrische aansluiting was van het dashboard. Die zitten tamelijk los. Dus met tape vast gemaakt en het dashboard er opnieuw in gemonteerd maar blijkbaar was het dat niet want het vervelend geluid is er nog. Ook gedacht dat het de linker luidspreker was maar dat is het ook niet. Wat kan het zijn?
jpdevre
2nd Gear member

Ahoi!
Kan hier natuurlijk niet horen wat jij hoort, maar toch, misschien heb je hier iets aan:

(De beschrijving dateerd van deze zomer)
Sinds ik hem heb (2006), hoor je de richtingaanwijzer de ene keer wel, de andere keer niet. Het zelfde geld voor het klik/klak geluid als je de gordel nog niet om hebt. Maar....ook zonder geluid doen de knipperlichten en het gordelwaarschuwingslampje het gewoon.

Dacht altijd dat dat geluid van het kniper relais zelf komt, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Het knipper relais zit dieper in het "vooronder".
Sinds een paar dagen hoor ik nu met de regelmaat van de klok een relais klik/klak geluid. Het zelfde geluid/ritme als wanneer je de gordel nog niet om hebt. Het domme is alleen, bij een hobbel in de weg, komt of gaat het weer. Dat maakt het zoeken en beetje lastig.

Het geluid van een gratis "tachograaf" in de auto begon al aardig te irriteren
Toen ik van middag naar huis ging na een bocht de richting aanwijzer niet meer uit, een nauwelijks honderd meter verder kwam er rook uit de spleet tussen stuurkolom en dashboard. Kon gelukkig gauw naar de kant.
Na wat geprobeer blijkt de richtinaanwijzer te blijven hangen en ontstaat er rook. Heb de boel al los gehaald en geprobeerd of er iets warms te voelen valt, of te zien is waar de rook zich ontwikkeld.
Heb vanavond nog een afspraak bij de garage kunnen krijgen. Ben benieuwd.
(Een voor dit soort ongein kan een klein brandblussertje in je auto toch verschil maken tussen een groot of een klein probleem.

Vanavond auto opgehaald. De richtingaanwijzerhandel aan het stuur bleek kapot van binnen. Heb nu een nieuwe. Gelukkig niet zo heel duur (85€) Heb nu ook weer de gebruikelijke klik/klak geluiden als je de richting aanwijzer aanzet...

Wellliswaar zal je niet van ieder rook gelijk brand krijgen. Maar toch!
Je kunt niet altijd snel je auto snel tot stilstand brengen. Voorlopig was er geen zekering die de "rookgenerator" uit zette. Zaterdag toch even een klein blussertje halen voor in de auto. Zo´n ding is groot genoeg om zo´n beginnend iets uit te krijgen. Kan nooit schaden.
(Zal een schuimblussertje worden, van poeder krijg je zo´n zooitje in je auto wat zich niet zo lekker laat opruimen.)

Kortom maak je relais kast even open, en voel er aan of je daar iets voelt "klikkeren".

Succes !
Groeten
Jeroen
eouwehand
2nd Gear member

Ik rijd met een V40 1.9dci uit 2003 en heb hetzelfde probleem, alleen bij mij komt het vanachter de linkerkant van het dashboard. Het is een soort resonantie die ik alleen rond de 2000 rpm hoor. Op het eerste gezicht lijkt het uit de bovenste ventilatieopeningen te komen.

Afgelopen weekend heb ik de linkerdashboardspeaker verwijderd en gekeken of er misschien iets op de ventilatieleidingen ligt, maar kan niks vinden.

Al met al begint het mij ook aardig te irriteren dus oplossingen zijn van harte welkom.

Grote groet Ed
V401.8
3rd Gear member

Hebben jullie de resonantie ook voelbaar in het stuur/pedalen of auto?
Of echt allen in het dahsboard. Ik heb nl. een resonantie rond de 2000-2500 toeren die overal in doordringt. Op 1 of andere manier komt het vanuit de motor...
eouwehand
2nd Gear member

@ V401.8 Bij mij is de resonantie niet voelbaar in stuur of pedalen. Het is meer iets wat losligt en bij een bepaald toerental (2000rpm) begint mee te trillen.
Hetgeen wat jij beschrijft lijkt meer op een draaiend onderdeel wat in onbalans is.
V40 Europa Nordic 1.9D 115 pk 2003
volvoke
2nd Gear member

hey allen die geantwoord hebben.
Bij mij is het eerder zoals bij Starter.
Ook ter hoogte van de linker luidspreker vooraan.
De luidspreker ook losgemaakt daar ik dacht dat het deze was die los zat aangezien die niet wordt vast gezet wordt met vijzen maar enkel met kliksysteem. Deze is het ook niet .
Tussen de 1500rpm en 2000rpm hoor je het .Alsof iets ligt te trillen.
In het begin kon ik het geluid negeren maar nu begint het mij echt te irriteren.
Is ook van horen zeggen als er iets losligt onder de moterkap dan is het geluid ook zeer goed hoorbaar binnen in de auto.
volvoke
2nd Gear member

Sorry is zoals bij eouwehand.
volvoke
2nd Gear member

ik heb het probleem van het ratelend geluid gevonden.
Namelijk het storend geluid is afkomstig van de inlaat van de buis die op het luchtfilter is gemonteerd. Je hebt de plaats van de luchtfilter en daarop is een buis gemonteerd. Op die buis is een klein buisje gemonteerd waarvan het uiteinde in de linkerzijvleugel gaat. Deze is op zijn beurt met een kliksysteem vast gemaakt op de buis die op de luchtfilter zit. Nu als deze los zit, het klein buisje, dan hoor je dit heel goed doordat er binnenin de wagen aan de linkerkant ter hoogte van de bestuurder er twee luchtgaten zitten in het dashboard. Deze zijn natuurlijk hol anders, kwam er geen lucht door, en doordat ze hol zijn hoor je het geluid heel goed. Heb de verbinding van beide buisjes met textieltape vast gemaakt en het geluid is verdwenen.
Hopelijk heb ik jullie hier mee geholpen voor de mensen die het zelfde probleem hebben.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”