V40 heeft de bibbers. Kat?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Maniacski
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.11.2006 - 23:53

Na 20.000 vrolijke kilometers begon laatst de V40 toch wel heel raar geluid te maken als hij in de D stond en niet reed. Alsof er iets los zat en flink te trillen. Bij het rijden is alles "stil". Na even snel naar de garage op de hoek te hebben gereden wisten ze me daar te vertellen dat dit de Katalysator was en dat die moest worden vervangen. Prijskaartje 725. Au. Dat is niet niets! Zeker niet voor een student :?

Nu vraag ik mij af.. Is dit een realistische prijs? En komt dit geratel/getril echt van de kat? Op het internet kan je een katalysator kopen voor 200. Maar ik ben zeker geen expert (weet niet eens zeker waar dat ding zit!) dus vandaar dit topic.


ps.
Het betreft een v40 automaat (eenpuntacht) uit '98.
mYst
3rd Gear member
Berichten: 254
Lid geworden op: 27.05.2007 - 11:39
Locatie: Genk

doe zoals ik: rij je auto op een hefbrug en schroef dat ding er tussenuit (zit op de uitlaatlijn, ongeveer ter hoogte van je versnellingspook) en klop 'm leeg :)

auto rijdt meteen een stuk beter :)
Maniacski
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.11.2006 - 23:53

Haha. Maarja hoe haal ik de APK dan ;)
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Niet.

Laat er een nieuwe onder monteren, heb je er geen omkijken meer naar. Zoals je zelf al schreef kan een 2e hands ook, maar je kan jezelf afvragen waarom deze...

Overigens: probeer niet dubbel te posten ;-)

Veel plezier met je V40 :-)
V40
mistermister
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 10.12.2007 - 20:51

Als je een nieuwe kan krijgen voor 200 euro, of misschien zelfs 400, dan kun je je garage ook vragen om deze er onder te zetten. Hebben ze een uurtje werk mee en ben je voor veel minder geld klaar.
Heb ik een jaar geleden ook gedaan. De garage had er geen probleem mee, omdat ze toch het normale uurloon rekenen.
mistermister
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 10.12.2007 - 20:51

http://cgi.ebay.de/Volvo-S40-V40-1-6-1- ... dZViewItem


Hier een namaak nieuwe. Kost je 169 + 17 verzendkosten = €186,-
Een uurloon werk erbij en je bent voor €300,- klaar.
Maniacski
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.11.2006 - 23:53

Dat is al een heel ander verhaal. Ik denk dat de garage uit is gegaan van een originele. Zal ze even bellen dat ik zelf een kat aanschaf dan! Bedankt voor de hulp.









en dubbelposten is voor echte mannen.. ;) (excuus)
Volvospecialist
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 23.07.2007 - 21:49

Een katalisator veroorzaakt geen trilling in de auto !! ](*,)

Wat een "normaal" verschijnsel is bij S/V40 van deze leeftijd is dat de rechter motorrubber (distributie-zijde) doorzakt en dan op de aanslag gaat liggen waardoor er een vervelende trilling/dreun ontstaat door heel de auto !!!

Een nieuwe motorrubber ligt meer als een 0,5 cm vrij.

Ik had er deze week WEER een met een doorgezakte rechter motorrubber (V40 1.8 MY'99), en dreunen !!!! en dan was dat nog maar een handbak. :D :D
Meten is weten, als je weet wat je meet !!
mYst
3rd Gear member
Berichten: 254
Lid geworden op: 27.05.2007 - 11:39
Locatie: Genk

Maniacski schreef:Haha. Maarja hoe haal ik de APK dan ;)
hier in .be is de keuring voor auto's een pak strenger dan bij jullie, en die zien er zelfs niks van ;)
Volvospecialist
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 23.07.2007 - 21:49

mYst schreef:
Maniacski schreef:Haha. Maarja hoe haal ik de APK dan ;)
hier in .be is de keuring voor auto's een pak strenger dan bij jullie, en die zien er zelfs niks van ;)
Een doorgezakte motorsteun is hier ook geen probleem voor de APK, maar die dreun is nogal hinderlijk. :D :D
Meten is weten, als je weet wat je meet !!
Maniacski
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 02.11.2006 - 23:53

Het is inderdaad alleen een getril/geluid. Maar de garage zegt dat de hele kat vervangen moet worden.. Straks is het echt alleen zo'n rubber :D

Dat is makkelijk geld verdienen voor de garage. Enig idee hoe ik dit kan controleren?

Misschien toch maar een 2nd opinion..
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”