hey iedereen.
Ik rij met een Volvo V40 bouwjaar 2000 diesel. 70 Kw.
Waarschijnlijk met de moter erin van het Renault model.
Nu met de koude winter start die moeilijk.
Eerst gedacht de batterij aan vernieuwing toe. Maar deze blijkt genoeg power te hebben om in deze koude temperaturen de moter te laten starten.
Nu moet ik s'morgens soms tot 5 keer toe opnieuw starten om de moter aan de praat te krijgen . Dus ik denk dat er nieuwe gloeibougies in moeten.
Nu is de vraag welke type ik nodig heb en waar die zitten onder de moterkap. Bij navraag zou je een kort en lang type van gloeibougie hebben naargelang het kw van de auto. Mocht iemand dit ook al eigenhandig vervangen hebben zou die dan hier kunnen op reageren met eventuele uitleg of tekening. Ik heb de vraagbaak maar daar is geen tekening te bespeuren war de gloeibougies zitten of hoe die te vervangen.
Voor alle Volvodrivers een zalig kerstfeest en gelukkig nieuwjaar togewenst.
Gloeibougies
- DeNNiS_
- 4th Gear member
x40 Diesel IS renault!
Ze zitten net "voor" naast je verstuivers.. 4x
ik vermoed sleuteltje 10 of kleiner dat er net op past...
"laat je de auto uitgloeien bij het starten"?
dus tot het gloeilampje in je dashboard uit gaat?
Wanneer je ze toch vervangt.. PAS OP!!
ze kunnen breken bij het los draaien en dan kan je wel is een groter probleem hebben
Ze zitten net "voor" naast je verstuivers.. 4x
ik vermoed sleuteltje 10 of kleiner dat er net op past...
"laat je de auto uitgloeien bij het starten"?
dus tot het gloeilampje in je dashboard uit gaat?
Wanneer je ze toch vervangt.. PAS OP!!
ze kunnen breken bij het los draaien en dan kan je wel is een groter probleem hebben
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
-
- 2nd Gear member
hey dank u.
Ja ik laat ze uitgloeien maar moet bij dit koude weer wel som 5 keer toe herhalen wil de moter starten.
En bij het afbreken tijdens het verwijderen heb ik hier op het forum ook al gelezen dus waarschijnlijk laten doen door volvodealer.
Ja ik laat ze uitgloeien maar moet bij dit koude weer wel som 5 keer toe herhalen wil de moter starten.
En bij het afbreken tijdens het verwijderen heb ik hier op het forum ook al gelezen dus waarschijnlijk laten doen door volvodealer.
- Maarten
- 5th Gear member
welke km stand heeft je auto?
wil ook wel gebeuren dat de kleppen gesteld moeten worden,geeft ook dezelfde klachten dacht ik.
wil ook wel gebeuren dat de kleppen gesteld moeten worden,geeft ook dezelfde klachten dacht ik.
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
- The Real Master
- 3rd Gear member
Kan het niet starten probleem aan bougies liggen ?
Ik zou eerder gaan kijken bij dynamo accu of startmotor.
Als je nieuwe bougies neemt neem dan originele bougies is mij door meerdere volvo monteurs verteld.
Zelfs de duure NGK's moest ik er van hun uit halen.
Gr.TRM
Ik zou eerder gaan kijken bij dynamo accu of startmotor.
Als je nieuwe bougies neemt neem dan originele bougies is mij door meerdere volvo monteurs verteld.
Zelfs de duure NGK's moest ik er van hun uit halen.
Gr.TRM
- DeNNiS_
- 4th Gear member
zolang hij snel door de rondte gaat is het niet de accu / startmotor
Maar kleppenstellen / gloeibougies vervangen is geen slechte optie
het probleem zal dan direct over zijn
En ja kan aan de gloeibougies liggen
Met de tegenwoordige commonrail motoren is het gloeien niet snel meer nodig
maar oudere diesels vooral met de indirecte inspuiting (wervelkamers)
starten niet zonder gloeien vaak stonden ze zelfs na het starten rare geluiden temaken
Directe inspuiting ging al beter maar soms zelfs zonder gloeien wilden ze nog niet dus ja gloeien is bij veel diesels nodig
Maar kleppenstellen / gloeibougies vervangen is geen slechte optie
het probleem zal dan direct over zijn
En ja kan aan de gloeibougies liggen
Met de tegenwoordige commonrail motoren is het gloeien niet snel meer nodig
maar oudere diesels vooral met de indirecte inspuiting (wervelkamers)
starten niet zonder gloeien vaak stonden ze zelfs na het starten rare geluiden temaken
Directe inspuiting ging al beter maar soms zelfs zonder gloeien wilden ze nog niet dus ja gloeien is bij veel diesels nodig
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Volvo S60 T5 LPG-G3
- The Real Master
- 3rd Gear member
Ondanks dat ik geen diesel heb toch weer wat geleerd wie weet wat mijn volgende auto word 
Gr.TRM

Gr.TRM
-
- 2nd Gear member
Ik had hetzelfde probleem en bij mij is het opgelost door gewoon wat langer te wachten nadat het lichtje van de gloeikaarsen gedoofd is. ( Tot het kleine rode lampje boven de watermeter ook uit gaat ) Nu heb ik gene problemen meer met moeilijk starten.
MY2019 Volvo V60 - D3
MY2003 Toyota Avensis Wagon - 2.0 D4-D (Wife’s car)
MY2000 Volvo V40 - 1.9d
MY2003 Toyota Avensis Wagon - 2.0 D4-D (Wife’s car)
MY2000 Volvo V40 - 1.9d
-
- 1st Gear member
Je kunt altijd de weerstand meten van de gloeiboegies om te checken of ze nog werken. Multimeter op Ohm zetten, de min aan de massa en de plus op de punt van de gloeibougies. Als de meter uitslaat doen ze het gewoon nog.
Ik had ook zoiets, bij mij wilde de auto slecht starten bij weersomslagen. Blijkt achteraf dat waarschijnlijk de koppakking al kapot was, waardoor er vocht tussen kon komen. Dit verslechterde het starten bij vochtig en koud weer. Bij goed weer had ik nergens last van.
Nu de kop toch vervangen is, heb ik natuurlijk alles eromheen ook vervangen. Hopelijk kan iker weer een 100K km tegen aan!!!
Ik had ook zoiets, bij mij wilde de auto slecht starten bij weersomslagen. Blijkt achteraf dat waarschijnlijk de koppakking al kapot was, waardoor er vocht tussen kon komen. Dit verslechterde het starten bij vochtig en koud weer. Bij goed weer had ik nergens last van.
Nu de kop toch vervangen is, heb ik natuurlijk alles eromheen ook vervangen. Hopelijk kan iker weer een 100K km tegen aan!!!
-
- 2nd Gear member
Ik heb iets gelijkaardigs aan de hand. Als ik bij koud weer start, draait de motor heel onregelmatig (bijna een tractor). Tegen dat ik de oprit afgereden ben en een 20-tal meter gereden heb, draait hij alweer normaal. Ligt dit nu aan de gloeibougies of aan de batterij. Ik heb eens een meting gedaan met de volt-aanduiding die in mijn auto-radio/navigatie zit en dit kan ik zeggen:
Tijdens voorgloeien: 10,9V
Na voorgloeien: 11,4V
Tijdens het rijden: 13,9V
Hopelijk kan iemand hier een lichtje op schijnen
Tijdens voorgloeien: 10,9V
Na voorgloeien: 11,4V
Tijdens het rijden: 13,9V
Hopelijk kan iemand hier een lichtje op schijnen

- Spacelord
- 1st Gear member
Aan geen van beide denk ik. Als het toch aan één van beide moet liggen dan zet ik mijn geld in op de gloeibougies.StevenVW schreef:Ik heb iets gelijkaardigs aan de hand. Als ik bij koud weer start, draait de motor heel onregelmatig (bijna een tractor). Tegen dat ik de oprit afgereden ben en een 20-tal meter gereden heb, draait hij alweer normaal. Ligt dit nu aan de gloeibougies of aan de batterij.
De batterij en de gloeibougies dienen enkel om een diesel aan de praat te krijgen. Vanaf het moment dat deze iets of wat warmte heeft ontbrandt de diesel vanzelf (zonder vonk o.i.d.)
Als je hem gewoon stationair laat draaien, hoe lang duurt het dan voordat hij terug normaal draait?
Als één van de gloeiers niet werkt dan start de motor moeilijk of niet en draait hij eventjes op 3 cilinders, waardoor hij onregelmatig draait en redelijk schudt.
850 GLE 2.0 20V '94
V40 1.9d 115pk PhII '03 Sportpack
V40 1.9d 115pk PhII '03 Sportpack
-
- 2nd Gear member
Geen idee, nog niet geprobeerd. Als ik echter een 4-tal keer wat gas geef (niet veel, tot 1500 toeren bvb) dan draait hij al normaal. Slecht draaien doet hij dan rond de 700 toeren, goed iets meer dan 800.Spacelord schreef: Als je hem gewoon stationair laat draaien, hoe lang duurt het dan voordat hij terug normaal draait?
Dat is denk ik hetgeen ik ook zie.Spacelord schreef: Als één van de gloeiers niet werkt dan start de motor moeilijk of niet en draait hij eventjes op 3 cilinders, waardoor hij onregelmatig draait en redelijk schudt.
Zal eens bij Hoflijk langsgaan

-
- 7th Gear member
ik denk dat de klepspeling niet in orde is,is meestal het geval bij slecht starten bij kouder weer.