Goeiedag!
Eerder in mijn eerste post heb ik aangegeven op zoek te zijn naar een 440/460 die wat minder kost per km dan mijn huidige 440 1.8i.
In mijn speurtocht liep ik tegen een 460 TD uit '95 op. Een telefoontje met de verkopende garage leverde de volgende problemen/overwegingen op. Ik ben nu even nieuwsgierig of een van julle weet wat het probleem kan zijn en wat de kosten kunnen zijn om het op te lossen:
1. de motor loopt gewoon door als het contact uitgezet wordt.
2. aandrijfhoeslager (is dat een woord?) hoorbaar. (hoes zelf is wel vervangen)
3. niet zozeer een probleem, maar de kmstand is 322.000. Kan ie dit hebben? En hoeveel kan er nog bij? wil jaartje of anderhalf erin rijden, zal wel minimaal een halve ton bijkomen. Onderhoudshistorie is wel bekend, netjes beurten gehad etc. Laatste tijd niet zo gek veel kms meer te verduren gekregen. Distributieriem zit er ook al 60k in.
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties, waarvoor alvast dank!! De reden dat de auto me interessant genoeg lijkt, ondanks bovenstaande, is de behoorlijk lage prijs van 750 eu.
Groet,
Tim
460 TD niet te stoppen?
-
- 2nd Gear member
Dat de motor niet stopt als je contact uitzet heeft te maken dat afsluitnaald brandstofpomp niet meer werkt.
Geluid dat je hoort kan kapot wiellager zijn of homokineet die versleten is.
Motorisch had ik gelezen hier op forum dat iemand bij 450.000 1.9td naar sloop had gebracht.
reparatie zal net zoveel zijn als waar de auto voor te koop staat.
advies is of kopen repareren en oprijden tot sloop of niet kopen.
Geluid dat je hoort kan kapot wiellager zijn of homokineet die versleten is.
Motorisch had ik gelezen hier op forum dat iemand bij 450.000 1.9td naar sloop had gebracht.
reparatie zal net zoveel zijn als waar de auto voor te koop staat.
advies is of kopen repareren en oprijden tot sloop of niet kopen.
witte 460 1.9TD weer in nieuwstaat gelukkig!!!!
- Minimaniac
- 2nd Gear member
Een motor die doordraait doordat hij te warm is, dat kan alleen als hij echt gigawarm is.
Dan wordt de olie ontzettend dun en wordt via de carterventilatie opgezogen waarna de motor dus op motorolie loopt. Hij zal dan ook veel toeren maken.
Er ontstaat dan een grote zwarte rookpluim achter de auto.
Dit is in zo'n geval alleen te stoppen, door, terwijl de auto stilstaat, de derde of vierde versnelling in te schakelen en de koppeling in een keer op te laten komen. Dit is zowel voor de motor als voor de koppeling geen pretje.
Doe je dit niet, dan zal de olie snel op zijn en de motor vastlopen.
Naar mijn idee is dit dus niet het probleem waar T.S. het over heeft.
Of je deze auto wel of niet moet kopen hangt af van je "doe het zelf kwaliteiten"
Een homokineet vervangen is wel te doen, maar moet je het laten doen, dan komen er weer heel wat kosten bij.
Voor wat de kilometerstand betreft, als de auto goed onderhouden is, dan zal die halve ton meer, bij normaal gebruik, geen probleem zijn.
Voor wat de distributieriem betreft, die zal over een kleine 20 dkm vervangen moeten worden, je kunt er niet van uit gaan dat die de halve ton nog meegaat.
Aan onderdelen zit je daarvoor rond de 130 euro, maar als de garage hem moet vervangen, komt daar minstens hetzelfde bedrag bij aan uurloon.
Ik lees in het verhaal niets over de APK.
Als die bijna verlopen is, dan is het nog afwachten wat daar verder voor problemen achterweg komen.
Probeer dus zo goed mogelijk erachter te komen wat je totaalkosten zullen zijn om de auto de komende anderhalf jaar op de weg tekunnen houden, pas dan kun je een weloverwogen beslissing maken of de auto het waard is.
Suc7
Dan wordt de olie ontzettend dun en wordt via de carterventilatie opgezogen waarna de motor dus op motorolie loopt. Hij zal dan ook veel toeren maken.
Er ontstaat dan een grote zwarte rookpluim achter de auto.
Dit is in zo'n geval alleen te stoppen, door, terwijl de auto stilstaat, de derde of vierde versnelling in te schakelen en de koppeling in een keer op te laten komen. Dit is zowel voor de motor als voor de koppeling geen pretje.
Doe je dit niet, dan zal de olie snel op zijn en de motor vastlopen.
Naar mijn idee is dit dus niet het probleem waar T.S. het over heeft.
Of je deze auto wel of niet moet kopen hangt af van je "doe het zelf kwaliteiten"
Een homokineet vervangen is wel te doen, maar moet je het laten doen, dan komen er weer heel wat kosten bij.
Voor wat de kilometerstand betreft, als de auto goed onderhouden is, dan zal die halve ton meer, bij normaal gebruik, geen probleem zijn.
Voor wat de distributieriem betreft, die zal over een kleine 20 dkm vervangen moeten worden, je kunt er niet van uit gaan dat die de halve ton nog meegaat.
Aan onderdelen zit je daarvoor rond de 130 euro, maar als de garage hem moet vervangen, komt daar minstens hetzelfde bedrag bij aan uurloon.
Ik lees in het verhaal niets over de APK.
Als die bijna verlopen is, dan is het nog afwachten wat daar verder voor problemen achterweg komen.
Probeer dus zo goed mogelijk erachter te komen wat je totaalkosten zullen zijn om de auto de komende anderhalf jaar op de weg tekunnen houden, pas dan kun je een weloverwogen beslissing maken of de auto het waard is.
Suc7