Verschil tussen diverse VOLVO audio-systemen.

Geleverd vanaf 2003
daver
Starter

Hallo allemaal, ik ben momenteel mijn lease-V50 aan het samenstellen. En nu had ik een vraagje ivm de audio. In elke review die je leest zie je de goede commentaren over de standaard-radio.

Nu vroeg ik mij af of er een verschil is tussen de standaard en "High performance" wat betreft functionaliteit? Ik weet het verschil in aantal luidsprekers en watt en dat je de 6-cd lader niet op de standaard-radio kan bestellen. Maar hoe zit het met bijv. MP3's cd's afspelen, kan dat op de standaard-radio ook?

De "Premium" zal er sowiezo niet komen wegens budget-berperkingen en surround sound in de auto heb ik niet echt nodig. Ze zouden beter een AUX-aansluiting voorzien dat ik mijn iPod kan aansluiten, maar soit dat is een discussie die al dikwijls genoeg gevoerd is :(

Hierbij alvast de huidige samenstelling

Basis V50 1.6 D barentz blue +
Electronic Climate Control (ECC)
Cruise control
Lederen stuur
Boodschappentashouder in bagageruimte
In stuurwiel geïntegreerde afstandsbediening voor audiosysteem
Aluminium inleg
Lederen bekleding Quartz beige
Park Assist
In de hoogte verstelbare en neerklapbare passagierszetel met lendensteunregeling
Mistkoplampen VR
Zijdelingse beschermstrips in koetswerkkleur
2 verlichte make-up spiegels
Regendetector
Versnellingspookknop in leder
Automatische dimmer op binnenspiegel
Alu velgen 15"
Armsteun achteraan met bekerhouders en opbergruimte

Isofixpunten op de achterste zitplaatsen
Opbergvakje achter middenconsole
Metaallak
Desctivatieschakelaar voor passagiersairbag
Elektrisch verstelbare bestuurderszetel met geheugen
Verwarmbare voorzetels
Elektrisch inklapbare buitenspiegels met geïntegreerde verlichting
V50 in aantocht, nu nog een MINI
Summum
6th Gear member

Daver,
Wat een ongelofelijke hoeveelheid opties schroef je in je "Basis" V50! Is het per saldo niet voordeliger om een Momentum of Summum versie te nemen? Daar zitten de meeste van jouw opties al op. In NL is nu ook een mooie Edition II versie te bestellen, met de meest gevraagde opties in een aantrekkelijk pakket.

Over de audio: In functionaliteit ontlopen de systemen elkaar niet veel, behalve de cd-wisselaar zoals je al schreef. MP3-cd's lusten de systemen geen van alle! :( Bedenk dat je de audio niet of zeer moeilijk achteraf kunt uitbreiden, dus neem af-fabriek het systeem dat je wilt. Ik heb begrepen dat het verschil in geluidskwaliteit tussen het basissysteem en de high performance audio zeer groot is. Premium is uiteraard nog beter, ik geniet er dagelijks met volle teugen van, maar ook wel prijzig.

Als het budget er ruimte voor biedt zou ik zeker voor de high performance gaan, het basissysteem zal je teleurstellen op den duur. Succes met de keuzes! :wink:
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
daver
Starter

Summum schreef:Daver,
Wat een ongelofelijke hoeveelheid opties schroef je in je "Basis" V50! Is het per saldo niet voordeliger om een Momentum of Summum versie te nemen? Daar zitten de meeste van jouw opties al op. In NL is nu ook een mooie Edition II versie te bestellen, met de meest gevraagde opties in een aantrekkelijk pakket.
De opties tem de armsteun achteraan zitten in een Topline-pakket. Dit pakket is er ter gelegenheid van het Nationaal autosalon. Met dit pakket heb ik de uitrusting van de Momentum + leder en Park-assist aan een lagere prijs dan de Momentum. Dus komt voordeliger uit.

Dat de audio geen mp3-cd's afspeelt vind ik wel wat gortig. Maar ja een reden temeer om misschien voor een FM-modulator te gaan als de V50 er is.

Hierbij de "gecorrigeerde" lijst:
Basis V50 1.6 D barentz blue +
TOPLINE-pakket bevat
Electronic Climate Control (ECC)
Cruise control
Lederen stuur
Boodschappentashouder in bagageruimte
In stuurwiel geïntegreerde afstandsbediening voor audiosysteem
Aluminium inleg
Lederen bekleding Quartz beige
Park Assist
In de hoogte verstelbare en neerklapbare passagierszetel met lendensteunregeling
Mistkoplampen VR
Zijdelingse beschermstrips in koetswerkkleur
2 verlichte make-up spiegels
Regendetector
Versnellingspookknop in leder
Automatische dimmer op binnenspiegel
Alu velgen 15"
Armsteun achteraan met bekerhouders en opbergruimte

Extra opties
Isofixpunten op de achterste zitplaatsen
Opbergvakje achter middenconsole
Metaallak
Desctivatieschakelaar voor passagiersairbag
Elektrisch verstelbare bestuurderszetel met geheugen
Verwarmbare voorzetels
Elektrisch inklapbare buitenspiegels met geïntegreerde verlichting
Dutchie
2nd Gear member

Ik heb het standaard audio systeem en dat klinkt best aardig. Maar je mist vooral de hoge tonen. Ik heb nu in de achter portieren tweeters geplaatst en ben van plan om in de voor portieren een set Pioneer speakers in te gaan bouwen. De tweeters achterin schelen al een hoop.
Dus als advies zou ik geven, ga in iedergeval voor het high performance systeem. Daar zitten de tweeters standaard bij!
Veel suc6
Volvo V50 2.4 Black Sapphire metallic - Bodal Dark Beige Quartz , 16"; Clava :D en BMW R1150RS - ABS 2002 Titansilver.
Mistral
2nd Gear member

Helemaal eens met bovenstaande adviezen om niet te kiezen voor de standaard radio.
Bij mij staat Treble bijna op maximaal om fatsoenlijk geluid te krijgen. Dit terwijl de duurdere installaties erg mooi geluid geven. Dus indien het mogelijk is in ieder geval één stapje duurder dan de standaard radio.

groeten
S60 2.0T Drivers Ed. Aut., Orestes 17"; RTI High Perf., Barents blue (2008)
V50 2.4i 170 Kinetic Geartronic Premium Sound, Silver (2005)
V50 2.0D Base, Mistral Green (2005)
daver
Starter

Ik ga dit zeker meenemen, want ik dacht dat de std -radio goed genoeg was...
Ah, zoveel keuzes te maken :banghead:
Dutchie
2nd Gear member

daver schreef:Ik ga dit zeker meenemen, want ik dacht dat de std -radio goed genoeg was...
Ah, zoveel keuzes te maken :banghead:
Keuzes maken is toch niet zo erg?? Zolang je maar de juiste maakt!! :lol:
:wink:
Volvo V50 2.4 Black Sapphire metallic - Bodal Dark Beige Quartz , 16"; Clava :D en BMW R1150RS - ABS 2002 Titansilver.
Wicked willy
1st Gear member

Kies echt voor een high performance.
Veel beter dan de standaard, daar ben ik helaas ook te laat achter gekomen.
HMG
4th Gear member

Daver, ik kan me bij Wicked Willy aansluiten, ga voor de high performance! Veel beter geluid, en als je misschien nog eens de 6-cd wisselaar wilt dan kán dat tenminste.

En nog even voor de Ipod; Een iPod interface voor modellen uitgerust met het MOST-systeem, te weten S40 04-, V50 en XC90, is in de planning, echter zal de introductie niet voor 2007 plaatsvinden!
daver
Starter

Ik ben eens benieuwd naar die ipod interface... Ik hoop dat ie dan ook op bestaande modellen kan ingebouwd worden en niet alleen af-fabriek voor model bouwjaar 2008.
eric_audio
2nd Gear member

Summum schreef:Premium is uiteraard nog beter, ik geniet er dagelijks met volle teugen van, maar ook wel prijzig.
Summum,

heb jij de "high performance" en de "premium" met elkaar kunnen vergelijken? Ik vind de 1000 Euro meerprijs voor de premium een hoop geld, maar aan de andere kant stel ik ook thuis erg hoge eisen aan de audio installatie. Kan je de verschillen tussen beide systemen aangeven? Ik zal anders eens kijken of de dealer beide systemen ingebouwd heeft in auto's, dan kan ik zelf vergelijken. Maar je zal zien dat net wat je echt belangrijk vindt niet kan testen....
Summum
6th Gear member

Inderdaad heb ik beide systemen gehoord. Nadeel was dat het op verschillende momenten en in verschillende demo-auto's was. Het Premium systeem beluisterde ik in een S40.

Het verschil was voor mij wel duidelijk hoorbaar, alhoewel minder groot dan tussen basis en high performance. Bij de gemiddelde radio-uitzending zul je weinig aan het dolby pro logic hebben. Maar bij je favoriete cd's hoor je het wel. Doordat het premium systeem een veel hoger vermogen heeft (4x75W i.p.v. 4x40W), kun je het volume zonder vervormingen opvoeren. Ook klinken de hoge tonen nog iets zuiverder. Het premium systeem heeft immers 3-weg speakers.

Het beste zou natuurlijk zijn om de systemen naast elkaar te testen in de showroom. Neem je favoriete cd's mee en genieten maar! Veel dealers zullen niet die mogelijkheid hebben. Er zijn weinig demo-auto's met premium sound. Wellicht zou je kunnen vragen of Volvo Nederland in Beesd de 2 systemen als showroomauto's heeft staan. Ik ben daar destijds wel geweest om een aantal kleuren "live" met elkaar te vergelijken.

Mocht je eens het Premium Sound willen ervaren en je bent eens in de buurt van Utrecht, dan mag je uiteraard ook even bij mij komen luisteren!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
eric_audio
2nd Gear member

Summum schreef:Mocht je eens het Premium Sound willen ervaren en je bent eens in de buurt van Utrecht, dan mag je uiteraard ook even bij mij komen luisteren!
Bedankt voor de uitnodiging! Wie weet...

Maar ik zal komende vrijdag eerst eens mijn licht opsteken bij de dealer. Misschien dat ze daar toch vergelijkingsmateriaal hebben.
Peter
7th Gear member
Contacteer:

High Performance klinkt voor de "normale" gebruiker gewoon goed. Elders op het forum kun je lezen wat volgens sommigen de iedeale eq. instellingen zijn. Bijv. 60: +3 en +4 200: +2 en +3.
Mp3's kun je er niet mee afspelen. Over een tweetal maanden zou er volgens mijn dealer wél een mp3 speler beschikbaar komen. In de s80 en v70 is deze nu al leverbaar.
Mij is niet bekend of je het huidige systeem dan tegen een "schappelijke" prijs kunt omruilen.
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
eric_audio
2nd Gear member

Echte geluidskwaliteit en mp3 zijn twee dingen die niet samen gaan.

Dus ik begrijp de wens om mp3 af te kunnen spelen wel, maar niet in combinatie met een premium sound systeem. Als je echte kwaliteit wilt, blijf je op CD kwaliteit afspelen...
menjo
7th Gear member

Dat verschil hoor je toch niet in een rijdende auto. Stilstaand ook niet, durf ik wel te beweren.
eric_audio
2nd Gear member

menjo schreef:Dat verschil hoor je toch niet in een rijdende auto. Stilstaand ook niet, durf ik wel te beweren.
Het hangt een beetje af van de mp3 bitrate natuurlijk. Maar over het algemeen gesproken, en of je het hoort. Alleen, vooral bij muziek met erg veel informatie en grote dynamische verschillen, zoals klassiek. Bij de meeste middle-of-the-road popmuziek zal je het waarschijnlijk niet horen.
menjo
7th Gear member

Hmm, ja, klassiek misschien, maar in de ruisrijke omgeving van een rijdende auto zal het toch niet erg opvallen, of gewoon niet eigenlijk.
En op een iPod kun je ook lossless opslaan, kan altijd nog meer op dan in een cd wisselaar.
eric_audio
2nd Gear member

Nou, als je het niet hoort hoef je je er in ieder geval niet druk om te maken...
eric_audio
2nd Gear member

Vandaag een proefrit in een V50 gemaakt. Heerlijke auto, en wat een fantastische stoelen. Maar....

er zat een high performance sound in . Daar verwachtte ik toch wel wat van. Maar het was veel minder dan wat ik nu heb. Heel erg boemerige bassen. En dat ligt echt niet aan de instellingen vermoed ik, want de deurpanelen staan compleet mee te trillen. Zo krijg je nooit kwaliteit. Waarom doen luidsprekerbouwers anders zo verschrikkelijk veel moeite om hun kast "dood" te krijgen? Omdat alleen de luidsprekerunits zelf moeten trillen, en verder NIKS. Ik vraag me sterk af of dat met het premium sound systeem beter is. Of hebben ze daar een compleet andere ophangconstructie voor de speakers voor ontwikkeld? Weet iemand daar iets over te vertellen?

Sorry dat ik zo negatief klink. Maar ik had, gebaseerd op de overwegend positieve reacties, gewoon meer verwacht.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”