hallo forumleden
graag jullie mening over het volgende:
Ik heb onlangs een volvo v70 gekocht. 2001, 99000km, benzine, automaat, 2.4 140 pk, prijs 15000 euro; inclusief afleverbeurt.
waarvan 750 euro betaald voor garante (bovag) voor 6 maanden.
Gisteren heb ik de auto onhafhankelijk laten keuren bij een andere garage.
deze constateerde de volgende punten:
- remblokken voor en achterzijde matig 4-5 mm
- remschijven voorzijde iets ingesleten
- uitlaat lichte lekkagespoortjes bij midden en einddemper
- brandstoffilter is nog nooit vernieuwd
- linkervoorzijde speling op stuurkogel
- accu matig
mijn vraag:
- welke punten zijn zorgwekkend?
- welke punten vallen onder garantie?
- wie kan mij een inschatting geven van de reparatie/vervangingskosten per onderdeel?
- tevens bleken de vorige eigenaren een hond in deauto te hebben gehad. Om de hondenlucht te verwijderen heb ik de auto laten diepstomen en ozonbehandeling. kosten 125 euro. effect op lange termijn moet nog blijken.
verder rijdt hij als een tierelier.
garantie
- Oceanracer
- Geartronic member
Voor het beetje verstand wat ik van de Bovag-garantie heb, zou ik denken dat op slijtagegevoelige onderdelen geen garantie wordt verleend. De remblokken en remschijven, en de uitlaat vallen hier dan dus niet onder. Een defecte accu is garantie, een matige accu niet. Van een brandstoffilter weet ik de interval voor vervangen niet van, maar bij 1 ton zou het zo maar kunnen dat het ook nog niet nodig was. Blijft de speling op de stuurkogel over.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 3rd Gear member
Zoek ook even verder op het forum, hierover is al meer geschreven.
Dat de remmen matig zijn, is nog niet direct een reden tot vervanging. Als ik de bovag voorwaarden goed begrepen heb, moeten ze wel gedurende de garantie periode voldoen, dus niet tot afkeur leiden.
Bovag garantie:
http://www.bovag.nl/BOVAG2006/Documente ... rantie.pdf
Iedereen heeft het altijd over slijtage onderdelen, maar dat staat absoluut NIEt in de voorwaarden. Wat wel expliciet vermeld staat, zijn de banden, en accesoires. Ook:
2. De garantie betreft zowel het herstel van gebreken die ten tijde van de koop niet waarneembaar waren, als het herstel van gebreken die tijdens de garantieperiode ten gevolge van normaal gebruik zijn ontstaan. De kosten van herstel zijn geheel voor rekening van de verkoper.
Hieruit kan je mijns inziens concluderen dat ook slijtage gevoelige onderdelen de gehele garantie-periode mee moeten gaan, moeten voldoen! (tenzij je misschien 100dkm rijdt in die periode).
- de remmen matig, maar voldoen, denk ik, dus (nog) geen garantie-vervanging.
- lekkende uitlaat: denk ik wel, hoort niet te lekken
- brandstof filter: indien die tijdens of voor de afleverbeurt had moeten worden vervangen volgens boekje, dan wel, anders niet.
- speling stuurkogel: denk het wel, neem aan dat dat niet hoort
- matige accu: indien die nog functioneert, geen garantie-vervanging
- hondenlucht: zo was de staat van de auto, geen verborgen gebrek, of later ontstaan, geen garantie.
Lijkt mij ....en dan is gelijk hebben niet gelijk aan gelijk krijgen
- en V70 rijden is niet goedkoop ...
Geniet van je Volvo!
Dat de remmen matig zijn, is nog niet direct een reden tot vervanging. Als ik de bovag voorwaarden goed begrepen heb, moeten ze wel gedurende de garantie periode voldoen, dus niet tot afkeur leiden.
Bovag garantie:
http://www.bovag.nl/BOVAG2006/Documente ... rantie.pdf
Iedereen heeft het altijd over slijtage onderdelen, maar dat staat absoluut NIEt in de voorwaarden. Wat wel expliciet vermeld staat, zijn de banden, en accesoires. Ook:
2. De garantie betreft zowel het herstel van gebreken die ten tijde van de koop niet waarneembaar waren, als het herstel van gebreken die tijdens de garantieperiode ten gevolge van normaal gebruik zijn ontstaan. De kosten van herstel zijn geheel voor rekening van de verkoper.
Hieruit kan je mijns inziens concluderen dat ook slijtage gevoelige onderdelen de gehele garantie-periode mee moeten gaan, moeten voldoen! (tenzij je misschien 100dkm rijdt in die periode).
- de remmen matig, maar voldoen, denk ik, dus (nog) geen garantie-vervanging.
- lekkende uitlaat: denk ik wel, hoort niet te lekken
- brandstof filter: indien die tijdens of voor de afleverbeurt had moeten worden vervangen volgens boekje, dan wel, anders niet.
- speling stuurkogel: denk het wel, neem aan dat dat niet hoort
- matige accu: indien die nog functioneert, geen garantie-vervanging
- hondenlucht: zo was de staat van de auto, geen verborgen gebrek, of later ontstaan, geen garantie.
Lijkt mij ....en dan is gelijk hebben niet gelijk aan gelijk krijgen

Geniet van je Volvo!
V70 - 140pk - 2003
Toch een ANWB aankoopkeuring. Je hebt ook al € 750,- extra uitgegeven voor die garantie.
Zou het dan zeker benutten!
Zou het dan zeker benutten!
- Oceanracer
- Geartronic member
Er wordt in die voorwaarden gesproken over gebreken. Tja, wat zijn dan gebreken? Volgens Van Dale is dat een onvolkomenheid, wat weer betekend wat niet goed is aan een zaak. Blijft de vraag of een gebrek alleen een defect betreft, of ook slijtage.
Ik denk dat uit de ANWB-keuring niet veel meer zal komen dan al bij de reeds uitgevoerde onafhankelijk keuring.
Ik denk dat uit de ANWB-keuring niet veel meer zal komen dan al bij de reeds uitgevoerde onafhankelijk keuring.
Een zwager van mij heeft het ook gedaan met een V70 (2002, D5 aut.).
De ANWB (Denhaag?) vond nog verrassende dingen!
Die keuring-centen waren goed besteed.
Er is hierna namelijk nog voor € 1200,- verspijkerd aan gevonden gebreken.
O.a schijven + blokken voor en achter en iets met de stuurbekrachtiging.
Oja en handrem (wat bij 2001 ook wel voorkomt, je weet wel loslaten van voering)
Garage was niet blij.................
De ANWB (Denhaag?) vond nog verrassende dingen!
Die keuring-centen waren goed besteed.
Er is hierna namelijk nog voor € 1200,- verspijkerd aan gevonden gebreken.
O.a schijven + blokken voor en achter en iets met de stuurbekrachtiging.
Oja en handrem (wat bij 2001 ook wel voorkomt, je weet wel loslaten van voering)
Garage was niet blij.................

- VolvoRob
- 5th Gear member
Ik denk niet dat de garage nu nog veel water bij de wijn zal doen....
Aan de andere kant: niet geschoten is altijd mis!
Succes!
Aan de andere kant: niet geschoten is altijd mis!
Succes!
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
-
- 3rd Gear member
[quote="VolvoRob"]Ik denk niet dat de garage nu nog veel water bij de wijn zal doen....quote]
Waarom niet??? Volgens mij heeft hij het nog niet eens besproken. Best kans dat er helemaal niet moeilijk wordt gedaan.
Waarom niet??? Volgens mij heeft hij het nog niet eens besproken. Best kans dat er helemaal niet moeilijk wordt gedaan.
- h3
- 1st Gear member
bedankt voor de reacties
Van slijtage van mijn kant kan geen sprake zijn. Ik heb pas enkele honderden kilometers gereden. De verkoper heeft mij meerdere malen gezegd dat de auto top is. En dat hij bij de afleverbeurt onderdelen zoals remblokken zou vervangen indien nodig. Die hondenlucht schaal ik zelf ook onder: jammer had ik maar beter moeten opletten, alhoewel de lucht natuurlijk verdoezeld was met interieurspray. Ik begon het pas na enkele dagen op te merken.
Ik ga morgen naar de garage en dan zal ik beschrijven wat het antwoord van de garagehouder is.
Van slijtage van mijn kant kan geen sprake zijn. Ik heb pas enkele honderden kilometers gereden. De verkoper heeft mij meerdere malen gezegd dat de auto top is. En dat hij bij de afleverbeurt onderdelen zoals remblokken zou vervangen indien nodig. Die hondenlucht schaal ik zelf ook onder: jammer had ik maar beter moeten opletten, alhoewel de lucht natuurlijk verdoezeld was met interieurspray. Ik begon het pas na enkele dagen op te merken.
Ik ga morgen naar de garage en dan zal ik beschrijven wat het antwoord van de garagehouder is.
-
- 2nd Gear member
Ook bij een Volvodealer en wat kost zoiets?h3 schreef: Gisteren heb ik de auto onhafhankelijk laten keuren bij een andere garage.
Ik zit zelf ook te denken aan een onafhankelijke keuring voor onze Volvo V70 2.4T (vertrouw e.e.a. toch niet helemaal en wil voor de zomervakantie met de kinderen aan boord en de caravan erachter maximale zekerheid!) en had al gedacht aan een ANWB-keuring, maar die berekenen per cilinder, dus 5 cilinders kwam op iets van 250,- geloof ik, best duur!
Gr. Paul.
-
- 3rd Gear member
@paul: bedenk wel dat die het dan ook goed doen! Zo heb ik daar een keer een keuring laten doen, en hebben ze zaken opgelost die de dealer zelf niet kon oplossen. 't is een hoop geld, maar mij bespaarde het geld.
V70 - 140pk - 2003
-
- 2nd Gear member
Je bedoelt dat de ANWB-keuring echt goed is, dat dacht ik zelf dus ook...JJDD schreef:@paul: bedenk wel dat die het dan ook goed doen! Zo heb ik daar een keer een keuring laten doen, en hebben ze zaken opgelost die de dealer zelf niet kon oplossen. 't is een hoop geld, maar mij bespaarde het geld.
Maar wat bedoel je precies met "hebben ze zaken opgelost die de delaer zelf niet kon oplossen"? Bij de ANWB-keuring voeren ze toch geen reparaties uit? Dat zal je dealer dan toch weer moeten doen?
Ikzelf zit er ook erg aan te denken om voor de zomervakantie (en het liefst ruim ervoor, nu dus) een keuring te doen mede ook i.v.m. de garantie die we op de auto hebben gekregen, hij is al een keer terug geweest naar de dealer en toen zijn er al wel de nodige dingen gedaan, maar met name het bonken en kraken in het onderstel stemt me toch niet erg gerust als ik straks een paar duizend km's moet afleggen met kinders en caravan...
En als er echt dingen zijn nu die nodig vervangen dienen te worden moeten ze dat gelijk doen vind ik! En onder garantie uiteraard!
Gr. Paul.
-
- 3rd Gear member
Klopt, maar 1:pch schreef:Maar wat bedoel je precies met "hebben ze zaken opgelost die de delaer zelf niet kon oplossen"? Bij de ANWB-keuring voeren ze toch geen reparaties uit? Dat zal je dealer dan toch weer moeten doen?
Gr. Paul.
- anwb vond oorzaak probleem (dealer kon het niet vinden - 3 keer langsgeweest), dus dat was al prettig
- 1 ding kon door enkel het verwisselen van slangetjes worden opgelost, had hij dus ook gedaan
- maar verder moet inderdaad de dealer het (voor zover er sprake is van garantie gevallen) het oplossen
- h3
- 1st Gear member
Ik ben terug geweest naar de garage. vrijdag kan ik de auto brengen en wordt het in orde gemaakt. klinkt goed, vrijdag even kijken wat er dan precies gebeurd is. Ik heb overigens alleen het uurloon moeten betalen voor de keuring die ik liet doen bij een andere garage (adresje via mijn vader) keurig rapportje erbij. kosten 45. euro
Nu heb ik een probleem dat het pinnetje van mijn portierslot terug omhoog springt. op dit forum las ik al dat dan het portierslot vrijwel zeker vervangen moet worden. Ik zal het vrijdag melden bij de garage. Gelukkig is dit sowieso garantie, lijkt mij.
Nu heb ik een probleem dat het pinnetje van mijn portierslot terug omhoog springt. op dit forum las ik al dat dan het portierslot vrijwel zeker vervangen moet worden. Ik zal het vrijdag melden bij de garage. Gelukkig is dit sowieso garantie, lijkt mij.
- Oceanracer
- Geartronic member
[cynische modus aan] En jij je vrouw voor aankoop van deze V70 maar proberen te overtuigen van de kwaliteit van Volvo. [/cynische modus uit]
- h3
- 1st Gear member
jij hebt helemaal gelijk. Daarom hebben we geen citroen c5 gekocht. Ik hoop dat we nu jarenlang zonder problemen gaan rijden zoals ik van iedereen hoor.
Vanwege die accu stond ik na drie dagen al stil terwijl we de kinderen van de opvang moesten gaan ophalen. lekkere start.
Ik heb ook nog een citroen ds uit 69, dus ik ben wel wat gewend, maar toch.
Vanwege die accu stond ik na drie dagen al stil terwijl we de kinderen van de opvang moesten gaan ophalen. lekkere start.
Ik heb ook nog een citroen ds uit 69, dus ik ben wel wat gewend, maar toch.
- V70Rene
- 4th Gear member
Zoals met elke 2e hands auto is het gewoon geluk hebben merk ik al ...zowel met de auto op zich als met de verkopende partij. Wij hebben de auto bij de Volvo dealer gekocht , en hadden een 1/2 jaar garantie.
Geluk was dat we tijdens de garantieperiode bij de dealer in onze omgeving mochten gaan als er iets aan de hand was. Na een paar kleine dingen ( stab. stangetjes - schokbreker ( ivm het welbekende knak geluid ) en de richtingaanwijzer schakelaar hebben we geen problemen gehad. Contact met de 1e eigenaar leerde me dat deze de ETM en het slotprobleem al gehad heeft , dus dat heb ik voorlopig ook niet.
De problemen die jij nu hebt moeten mijn inziens toch wel onder garantie uitgevoerd kunnen worden , je hebt er toch ook voor betaald in de vorm van garantie. De geschillencommisie van de Bovag kan misschien uitkomst bieden als je er niet uitkomt , maar of je verhouding met de verkopende partij dan beter wordt als je weer wat heb betwijfel ik ......affin ik zou zeggen succes , en we horen ervan.
Geluk was dat we tijdens de garantieperiode bij de dealer in onze omgeving mochten gaan als er iets aan de hand was. Na een paar kleine dingen ( stab. stangetjes - schokbreker ( ivm het welbekende knak geluid ) en de richtingaanwijzer schakelaar hebben we geen problemen gehad. Contact met de 1e eigenaar leerde me dat deze de ETM en het slotprobleem al gehad heeft , dus dat heb ik voorlopig ook niet.
De problemen die jij nu hebt moeten mijn inziens toch wel onder garantie uitgevoerd kunnen worden , je hebt er toch ook voor betaald in de vorm van garantie. De geschillencommisie van de Bovag kan misschien uitkomst bieden als je er niet uitkomt , maar of je verhouding met de verkopende partij dan beter wordt als je weer wat heb betwijfel ik ......affin ik zou zeggen succes , en we horen ervan.
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
-
- 3rd Gear member
Ach, vooralsnog klinkt het positief toch (wat betreft reactie garage)? Tja, de volvo's zijn niet ech tprobleemloos, blijkt uit forum, en ook de diverse pechstatistieken, maar ze rijden wel lekker. Beete geluk hebben, dan vallen de kosten mee.
Rene, uit welk bouwjaar komt "jouwe".
Rene, uit welk bouwjaar komt "jouwe".
V70 - 140pk - 2003
-
- 2nd Gear member
Dat van die knak-geluiden heb ik ook (echt gebonk soms, mijn zoontje zei zelfs laatst: wat is dat, zo luid was het!), en garantie heb ik ook nog? Kan dit dan gewoon verholpen worden? En hoe dan, nieuwe schokbrekers? Maar zijn degene die er nu onder zitten dan kapot ofzo waardoor ze zo'n bonkemnd geluid maken? EN is het gegaradeert weg met nieuwe schokbrekers? Ik heb ze er al naar laten kijken i.v.m. een eerdere klacht van mij (samen met nog andere dingen waaronder kapot portierslot!) en omdat ik nivomats heb hebben ze die gecontroleerd maar dat is achter, ik heb het idee of het uit het midden komt, kan dat? De voorste schokbrekers hebben ze waarschijnlijk niet gecontroleerd, zetten ze daar onder garantie zomaar nieuwe op dan?V70Rene schreef: Geluk was dat we tijdens de garantieperiode bij de dealer in onze omgeving mochten gaan als er iets aan de hand was. Na een paar kleine dingen ( stab. stangetjes - schokbreker ( ivm het welbekende knak geluid ) en de richtingaanwijzer schakelaar hebben we geen problemen gehad. Contact met de 1e eigenaar leerde me dat deze de ETM en het slotprobleem al gehad heeft , dus dat heb ik voorlopig ook niet.
Gr. Paul.
- V70Rene
- 4th Gear member
Paul , Bij mijn auto heeft een monteur het geconstateerd na een rondje meerijden , en vertelde me dat er wel meer problemen waren met bijgeluiden van de schokbrekers. Onder garantie is de linker schokbreker toen vervangen , en ik ben sindsdien van mn probleem af. Ondanks dat de schokbreker wel mechanisch goed was toch vervangen , nette oplossing.
JJDD , mijn auto is van 09-2000 , kocht hem vorig jaar met 94000 km op de klok , en zit vol met opties zoals ook in het onderschrift te lezen. Altijd dealer onderhouden ( 1e eigenaar ging zelfs voor banden naar de dealer.)Op de volvo site kan je oude prijslijsten downloaden , en kan je zien welke lines er op jouw auto zitten
JJDD , mijn auto is van 09-2000 , kocht hem vorig jaar met 94000 km op de klok , en zit vol met opties zoals ook in het onderschrift te lezen. Altijd dealer onderhouden ( 1e eigenaar ging zelfs voor banden naar de dealer.)Op de volvo site kan je oude prijslijsten downloaden , en kan je zien welke lines er op jouw auto zitten
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset