Ik heb een V40 phase2 (3) uit 2003 met een HU1205 navigatie origineel ingebouwd. Deze wil ik uitbouwen en vervangen door een radio met mp3 (sony cdx-gt410), volgens de dealer moest ik dan behalve een heeeel specifiek adapterkabeltje (hij moest merk en modelnaam precies weten) ook de hu 1205 laten afmelden in de computer. Anders zouden de vreemdste zaken kunnen gebeuren met het electrisch systeem.
Is dat echt zo? moet hij afgemeld worden? Ik krijg hier met de zoekfunctie geen eenduidig antwoord op.
hu1205 afmelden??
- marsm104
- 5th Gear member
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
- Locatie: Harderwijk
- Contacteer:
HU-1205 is een 'gewone' radio met gps antenne. Verder zou ik het niet weten.
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Een HU1205 is inderdaad een gewone huis-tuin-keuken autoradio. die in elk merk auto met (dubbel-din aansluiting) past en werkt. Deze wordt niet via canbus aangestuurd, dus hoeft absoluut niet te worden afgemeld en er gaat absoluut niets met je elektrische systeem gebeuren, wanneer deze radio wordt verwijderd.
Wanneer je de originele stekker in takt wilt houden, zul je wel een verloopstekker nodig hebben. Volvo gebruikt namelijk geen ISO-aansluiting. Er zijn in de handel echter zeer veel verloopstekkers voorhanden. Over het algemeen zijn deze stekkers niet voordeling. Als je het aandurft kun je ook de Volvo-stekker verwijderen en via in de handel verkrijgbare stekkertjes je nieuwe radio aansluiten. De volgende eigenaar van jouw auto zal er misschien wat minder blij mee zijn, maar het werkt net zo goed. Qua bedrading zit er niets anders dan bij alle andere merken, dus speakers voor en achter, massa, voeding, contactdraad en regeling van de dashboardverlichting. Deze laatste kun je bij je Sony niet meer gebruiken.
Wanneer je de originele stekker in takt wilt houden, zul je wel een verloopstekker nodig hebben. Volvo gebruikt namelijk geen ISO-aansluiting. Er zijn in de handel echter zeer veel verloopstekkers voorhanden. Over het algemeen zijn deze stekkers niet voordeling. Als je het aandurft kun je ook de Volvo-stekker verwijderen en via in de handel verkrijgbare stekkertjes je nieuwe radio aansluiten. De volgende eigenaar van jouw auto zal er misschien wat minder blij mee zijn, maar het werkt net zo goed. Qua bedrading zit er niets anders dan bij alle andere merken, dus speakers voor en achter, massa, voeding, contactdraad en regeling van de dashboardverlichting. Deze laatste kun je bij je Sony niet meer gebruiken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 04.09.2007 - 21:12
Je moet inderdaad een speciaal kabeltje hebben. Eigenlijk twee. De Volvo heeft een plug voor de speakersignalen en een plug voor de rest. De ISO stekkers (die je JVC ongetwijfeld zal hebben) kennen dezelfde tweedeling. Je moet dus een kabel hebben van Volvo naar ISO voor de speakers en een voor de rest (aarde, +12V, ontsteking, mute, snelheid, etc.)
Zo'n stel kabels produceert de firma http://www.kram.dk/ bijvoorbeeld. Je moet dan de "ISO adaptor cable" hebben, niet de "ISO2CAR cable". De laatste is om een ISO aftakking te maken bij gebruik van een Volvo radio, vooral om een carkit aan te sluiten (die ISO stekkers heeft). Er zijn meerdere leveranciers in Nederland van deze kabels. Even googelen.
Het verhaal van afmelden lijkt mij erg onwaarschijnlijk. De radio is verbonden met de ECM, maar alleen voor de signalen voor verlichting en achteruitrijden. Er is volgens mij geen sprake van datacommunicatie tussen de ECM en radio. Ik heb vorige week rondgereden met de HU-1205 tijdelijk verwijderd, en heb niets gemerkt van "de vreemdste zaken".
Edit: ik type dit toen de vorige post nog niet zichtbaar was. Deel dubbelop :?
Zo'n stel kabels produceert de firma http://www.kram.dk/ bijvoorbeeld. Je moet dan de "ISO adaptor cable" hebben, niet de "ISO2CAR cable". De laatste is om een ISO aftakking te maken bij gebruik van een Volvo radio, vooral om een carkit aan te sluiten (die ISO stekkers heeft). Er zijn meerdere leveranciers in Nederland van deze kabels. Even googelen.
Het verhaal van afmelden lijkt mij erg onwaarschijnlijk. De radio is verbonden met de ECM, maar alleen voor de signalen voor verlichting en achteruitrijden. Er is volgens mij geen sprake van datacommunicatie tussen de ECM en radio. Ik heb vorige week rondgereden met de HU-1205 tijdelijk verwijderd, en heb niets gemerkt van "de vreemdste zaken".
Edit: ik type dit toen de vorige post nog niet zichtbaar was. Deel dubbelop :?
- herbie5251
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 01:35
- Locatie: borculo
je hebt volgens mij ook een verloopkabel nodig
voor de antenne
voor de antenne
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik ook. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 17:32
dank voor de antwoorden! mooi vaag verhaal weer, van de antenne adapter wist ik ook en ik dacht ook dat volvo naar ISO adapter goed genoeg moest zijn.
Lekker raar allemaal bij die dealer. [klaag modus] Ik heb de auto gister al gebracht voor een trekhaak, zou dezelfde dag klaar zijn en ik zou meteen adapterkabeltjes krijgen maar pas toen ik er was om de auto af te halen vandaag om 17.00 uur (ze belden 16.00 uur) moest ie eerst de exacte gegevens van de nieuwe radio hebben om de adapterkabel te bestellen en ja vandaag zou het hem niet meer worden! Heb al 2 dagen een radio klaar liggen die ik graag wil inbouwen nu ik net wat dagen vrij heb! Wat een ergernissen he, oja een paar lampjes in het dashboard zouden ze ook vervangen, hebben ze er verschillende kleuren ingezet![/klaag modus]
Lekker raar allemaal bij die dealer. [klaag modus] Ik heb de auto gister al gebracht voor een trekhaak, zou dezelfde dag klaar zijn en ik zou meteen adapterkabeltjes krijgen maar pas toen ik er was om de auto af te halen vandaag om 17.00 uur (ze belden 16.00 uur) moest ie eerst de exacte gegevens van de nieuwe radio hebben om de adapterkabel te bestellen en ja vandaag zou het hem niet meer worden! Heb al 2 dagen een radio klaar liggen die ik graag wil inbouwen nu ik net wat dagen vrij heb! Wat een ergernissen he, oja een paar lampjes in het dashboard zouden ze ook vervangen, hebben ze er verschillende kleuren ingezet![/klaag modus]
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Als de kabels nog niet besteld zijn, even kijken op ebay duitsland adaptershop. Ongetwijfeld een stuk goedkoper dan Volvo kabeltjes.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- oudegroen
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
- Locatie: Soest
- Contacteer:
Misschien een heel andere invalshoek en iets waar je niet op zit te wachten, maar ik kan niet nalaten om het je toch voor te leggen:
Waarom laat je die radio niet gewoon zitten en sluit je een I-pod o.i.d. aan? Mij lijkt dat het aangezicht van je middenconsole in tact blijft, dat je geen alternatieve navigatie hoeft te regelen en dat het een stuk goedkoper is...
Succes!
Waarom laat je die radio niet gewoon zitten en sluit je een I-pod o.i.d. aan? Mij lijkt dat het aangezicht van je middenconsole in tact blijft, dat je geen alternatieve navigatie hoeft te regelen en dat het een stuk goedkoper is...
Succes!
Joost
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33103
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Sluit er gewoon een IMIV op aan en je hebt ook MP3 met je Ipod.
Origineel blijft mooier dan aftermarket toch?
Origineel blijft mooier dan aftermarket toch?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- oudegroen
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
- Locatie: Soest
- Contacteer:
Zo zou je het ook kunnen zeggen...
Joost
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20585
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ja, Initial G.
Je hebt gelijk dat de dealer een beetje raar bezig is. Daarnaast, beetje raar want er zijn gewoon stekkers (zelfs bij de Halfords leverbaar voor Volvo naar Iso, is gewoon standaard niks radio specifiek).
Maar ook ik vind het jammer dat je de goede HU1205 vervangt door een bling-bling apparaat.
Zoals al gezegd. Een Imiv adapter plaatsen en MP3 erop. Simpeler en origineler kan het niet.
Je hebt gelijk dat de dealer een beetje raar bezig is. Daarnaast, beetje raar want er zijn gewoon stekkers (zelfs bij de Halfords leverbaar voor Volvo naar Iso, is gewoon standaard niks radio specifiek).
Maar ook ik vind het jammer dat je de goede HU1205 vervangt door een bling-bling apparaat.
Zoals al gezegd. Een Imiv adapter plaatsen en MP3 erop. Simpeler en origineler kan het niet.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 17:32
Ik zou ook een ipod kunnen doen, maar dit was de afweging:
+ziet er leuk uit
+veel liedjes op ipod
-Ipod kost 200 ongeveer
-imiv adapter ongeveer 100
-navigatie gebruik ik toch niet, heb al tomtom en igo op m.n PPC werkt beter
-hu 1205 is niet zo krachtig, heb achterin nieuwe speakers geplaatst en ik heb wrschlk een passieve subwoofer. Ik hou van meer sound van achter.
-er moet een subwoofer bij, heb ik nog weer ook weer een DIN adapterkabeltjes nodig en moet ik geschakelde voedingsbron zoeken (geen "remote").
-kan 300+ euro vangen voor hu 1205 via marktplaats
-autoradio kost maar 119 met usb.
met name dus kostenaspect: met ipod kost 300, wisselen radio levert 170 op ongeveer. (of kost +-130) als ik de hu 1205 erbij houd.
+ziet er leuk uit
+veel liedjes op ipod
-Ipod kost 200 ongeveer
-imiv adapter ongeveer 100
-navigatie gebruik ik toch niet, heb al tomtom en igo op m.n PPC werkt beter
-hu 1205 is niet zo krachtig, heb achterin nieuwe speakers geplaatst en ik heb wrschlk een passieve subwoofer. Ik hou van meer sound van achter.
-er moet een subwoofer bij, heb ik nog weer ook weer een DIN adapterkabeltjes nodig en moet ik geschakelde voedingsbron zoeken (geen "remote").
-kan 300+ euro vangen voor hu 1205 via marktplaats
-autoradio kost maar 119 met usb.
met name dus kostenaspect: met ipod kost 300, wisselen radio levert 170 op ongeveer. (of kost +-130) als ik de hu 1205 erbij houd.
- herbie5251
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 01:35
- Locatie: borculo
in de groene stekker zit volgens mij een remote,
voor bijv elek antenne,of versterker
voor bijv elek antenne,of versterker
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 17:32
ik zie trouwens net dat ik wel een actieve sub heb, beide stekkers zijn erop aangesloten. Dan is het helemaal raar dat de achterkanalen zoveel zwakker klinken dan voor. (okee het is wel een lange auto en ik zit voorin
)
Ben zo benieuwd hoe het verschil is met de Sony radio maar ik heb mijn stekkertjes nog steeds niet! Ze zouden ze vandaag bestellen en mij dan bellen, man ik ga nooit weer naar die zaak toe als de garantie is afgelopen

Ben zo benieuwd hoe het verschil is met de Sony radio maar ik heb mijn stekkertjes nog steeds niet! Ze zouden ze vandaag bestellen en mij dan bellen, man ik ga nooit weer naar die zaak toe als de garantie is afgelopen

- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Je kunt voor en achter natuurlijk ook bijregelen met de fader, maar dat zul je toch wel al geprobeerd hebben. Toch?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race