Te hoog toerental

Alles over de 440 / 460
Jooston
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 06.08.2007 - 22:09

Na het vervangen de defecte stappenmotor loopt mijn volvo 440 1.8i '96 stationair 2000 toeren. Dit gaat omhoog naarmate de motor warmer wordt, de gaskabel staat niet gespannen dus daar ligt het niet aan. Bij het uitlezen van de computer krijg ik foutcode 3-1-1 (Signal missing from speedometer). Mijn vragen zijn of er iemand ervaring met dit probleem heeft en weet hoe het is op te lossen.
- Volvo S40 1.8i '96 LPI Naam: Propane Nightmare -
- Volvo 440 1.8i '96 LPG Naam: Apollo II Verkocht '08 -
- Volvo 440 1.8i '93 Benzine Naam: Apollo I Verkocht '07 -
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

ja ik denk dat de pulsgever op het vliegwiel los ligt (connector)
Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Jooston
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 06.08.2007 - 22:09

Er zitten geen connectoren los, we hebben gisteren alle kabels gecontroleerd dus dat zal het niet zijn. Zou het de sensor zelf kunnen zijn?
- Volvo S40 1.8i '96 LPI Naam: Propane Nightmare -
- Volvo 440 1.8i '96 LPG Naam: Apollo II Verkocht '08 -
- Volvo 440 1.8i '93 Benzine Naam: Apollo I Verkocht '07 -
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Is de speedometer in dit geval de snelheidsmeter? kijk eens of de snelheidsmeter op de versnellingsbak nog vast zit.

Als motor verder goed loopt, reset dan de fout en rij nog eens, kijken of deze fout terug komt.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Jooston
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 06.08.2007 - 22:09

De snelheidsmeter zit nog goed vast en buiten te hoog stationair zijn er geen merkbare problemen. Computer resetten en daarna nog eens rijden hebben we al gedaan.
- Volvo S40 1.8i '96 LPI Naam: Propane Nightmare -
- Volvo 440 1.8i '96 LPG Naam: Apollo II Verkocht '08 -
- Volvo 440 1.8i '93 Benzine Naam: Apollo I Verkocht '07 -
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kijk alle slangen eens na van de stappenmotor, lijkt er toch op dat je ergens een vacuumlek hebt. Misschien is een van de slangen van de stappenmotor gescheurd. Kan ook zijn dat de stappenmotor blijft hangen. Haal hem los en spuit hem van binnen in met wat WD40, dat wil nog weleens helpen om helemaal af te kunnen sluiten. De foutcode van de snelheidsmeter heeft niets te maken met te hoog stationair, dat staat er los van.
Jooston
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 06.08.2007 - 22:09

De stappenmotor komt uit een werkende auto dus ik betwijfel dat het daaraan ligt. Voor deze vervangen was liep de motor niet stationair als je niet een klein beetje gas bleef geven, dit was grotendeels voorbij als ie eenmaal warm was. De oude stappenmotor was ook zichtbaar versleten. Alle vacuumslangetjes hebben we gecontroleerd en niets aan kunnen ontdekken. Ook hebben we een ander gasklephuis geprobeerd maar daar lag het ook niet aan. Momenteel ben ik mn halve auto aan 't demonteren om te controleren of het mss een lekke inlaatspruitstukpakking is. Maar het is wel goed om te weten dat die foutcode niets met het te hoog stationair te maken heeft dan hoeven we nietmeer in die richting naar het probleem te zoeken. Ik zal (hopelijk) later vandaag kunnen melden of het inderdaad de pakking was die het probleem veroorzaakte.
- Volvo S40 1.8i '96 LPI Naam: Propane Nightmare -
- Volvo 440 1.8i '96 LPG Naam: Apollo II Verkocht '08 -
- Volvo 440 1.8i '93 Benzine Naam: Apollo I Verkocht '07 -
Gebruikersavatar
Ron440Fleet
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 23.02.2007 - 08:56
Locatie: Spijkenisse

en ???
Jooston
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 06.08.2007 - 22:09

Nog geen nieuws, de onderste twee moertjes van het inlaatspruitstuk zijn vrij lastig los te krijgen met de gebrekkige gereedschapsvoorraad die ik tot mijn beschikking heb. Zal waarschijnlijk morgen worden voor er nieuws is.
- Volvo S40 1.8i '96 LPI Naam: Propane Nightmare -
- Volvo 440 1.8i '96 LPG Naam: Apollo II Verkocht '08 -
- Volvo 440 1.8i '93 Benzine Naam: Apollo I Verkocht '07 -
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Een vacuumlek kan heel lastig te zien zijn. Spuit eens wat WD40 op verdachte punten als de motor loopt. Als het toerental hoger wordt dan heb je het lek gevonden. Probeer dat eerst eens langs de inlaatpakking, dan hoef je de hele boel misschien niet onnodig lostehalen.
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Hoger? hij moet juist lager worden! Als ie nu warm is draait ie lekker 3000 toeren.. kachel wel snel warm..

Bijkomend feit; ik heb niet het idee dat de auto "weet" dat er 2-3000 toeren gedraait wordt, de stappenmotor zit namelijk zo ver terug dat de smoorklep/gasklep gewoon dicht zit... het is dus pure benzine en een heel klein beetje lucht (goh, lambda sensor brand :P)

Maarja, pulsgever van het vliegwiel komt uit mijn auto en die van joost zit nu in die van mij, auto doet het nog steeds prima.

Op een engels forum kwam Joost een post tegen van iemand met een soortgelijk probleem, daar zat er een gat in het inlaatspruitstuk.. daar zetten we voorlopig dus even ons geld op in.. pakking of spruitstuk lek...
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Je weet of er een vacuumlek is als je er wd40 op spuit en het toerental wordt daardoor nog hoger, heel kort dus. De motor reageerd op de opgezogen WD40. Is om een diagnose te stellen of er valse lucht aangezogen wordt zonder het te hoeven demonteren. Een plantenspuit met gewoon water werkt ook perfect. Gewoon vernevelen op verdachte plekken, reageert de motor dan weet je dat ie daar lekt. Een vacuumlek kan nl voor het oog niet zichtbaar zijn Andere verdachten kunnen de afdichtingen van de injectoren zijn OF een lekkende injector. Als er een vacuumlek is dan reageert de ECU door meer brandstof in te spuiten en wordt het toerental dus vanzelf hoger.
En de stappenmotor heeft niets te maken met de gas/smoorklep. De stappenmotor laat bij koude motor juist lucht toe achter de gasklep, is dus een luchtbypass traject.
Jooston
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 06.08.2007 - 22:09

We hadden de gas/smoorklep vervangen om te testen of de gasklepsensor mss vies was. We hadden geen holle torx bitjes om 'm te demonteren. Heb nu de pakking er tussenuit en er zit idd een scheur in naar 1 van de inlaten. Ga later vanavond een nieuwe inbouwen, ik laat nog wel weten wat het resultaat daarvan was.
- Volvo S40 1.8i '96 LPI Naam: Propane Nightmare -
- Volvo 440 1.8i '96 LPG Naam: Apollo II Verkocht '08 -
- Volvo 440 1.8i '93 Benzine Naam: Apollo I Verkocht '07 -
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Gelukkig niet voor niets de hele boel losgeschroefd!
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

OK
Laat weten of het opgelost is
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Het resultaat is dat ie de nieuwe pakking ook gesloopt heeft ^^

Nieuwe-nieuwe pakking laat nog even op zich wachten :P
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Jooston
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 06.08.2007 - 22:09

De nieuwe nieuwe pakking zit ertussen en nu loopt ie 1500 toeren stationair maar blijft hangen als je flink gas geeft. Stekker van de stappenmotor los en toen liep de motor 1100 toeren. Iemand tips over wat ik nog zou kunnen controleren/repareren?
- Volvo S40 1.8i '96 LPI Naam: Propane Nightmare -
- Volvo 440 1.8i '96 LPG Naam: Apollo II Verkocht '08 -
- Volvo 440 1.8i '93 Benzine Naam: Apollo I Verkocht '07 -
Jooston
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 06.08.2007 - 22:09

Heb de injectie + injectiecomputer omgewisselt en hij loopt nogsteeds te hoog stationair. Morgen ga ik ook nog de vacuumsensor omwisselen om te kijken of dat helpt.
- Volvo S40 1.8i '96 LPI Naam: Propane Nightmare -
- Volvo 440 1.8i '96 LPG Naam: Apollo II Verkocht '08 -
- Volvo 440 1.8i '93 Benzine Naam: Apollo I Verkocht '07 -
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Heb je niet ergens een lek in je inlaat kanaal, vooral tussen de gaskep en het blok ergens zoeken. Je motor kan meer lucht aanzuigen dan de bedoeling is.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gasklep+rest is al meerdere malen vervangen/nagekeken.. lijkt me toch ergens een meetfout, als er een gat in het inlaatspruitstuk zit dan kapt er gewoon een cilinder mee, gaat niet harder lopen (geen vacuum, geen benzine)

Ik kom mayb morgen wel ff langs
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”