b18 of toch b20?

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
Boele
4th Gear member

Beste Forumleden.

De combi is net weer getaxeerd, nu ie er netjes gepoetst bij staat vind ik het eigenlijk toch te zonde om met dit ding in de winter rond te blijven rijden.. Nu heb ik voor een leuke prijs een 2deurs erbij gekocht. alleen is de rechter dorpel rot, maar voor de rest is de bodem hard. Nieuwe dorpel al besteld. Hoop blaasjes hier en daar, maar daar was de prijs ook écht naar.
Nu staat er nog wel op het kenteken dat het een 1800 is. en uit 1966 zou dat ook moeten kloppen.. Ik vind alleen dat ie vergeleken met de combi GROTE haast heeft. wel hebben ze beide een b20 dubb spruitstuk en allebei een enkele carb. (op lpg)
Bij de taxatie controleerde de beste man of het een b18 was bij de combi.. Ik keek bij mn amazon, maar ik kan niet ontdekken waaraan ik het kan zien.. Wie weet het??

(zonder rembekrachtiger is toch wel erg hard trappen trouwens!!;-) )
69eramazon
1st Gear member

Hallo Boele,

Dit is makkelijk te zien , in het onderblok staat aan de zijkant (kant van de ontsteking) ingegoten B20 of B18 , het staat vooraan .

succes
Boele
4th Gear member

gezocht, maar bij mij staat 't er niet op, wel een 5 of 6-cijferig nummer thv de verdeler. kan ik met dit nummer het ook achterhalen?
Ik moet namelijk mn ontsteking afstellen, en dan is het wel handig om te weten of het een b18 of een b20 is..
69eramazon
1st Gear member

kijk eens op deze site http://www.volvo-classic.com/amazon_motorgegevens.php
misschien heb je hier wat aan.
Boele
4th Gear member

bedankt voor je respons,

Het rare is dat er écht geen nr en type aanduiding in staat.
In m'n combi staat het wel duidelijk op het blok achter de verdeler.
Helaas bij deze amazon niet..

Ik ga door zn kracht er maar vanuit dat het een b20a is.
Ontsteking gesteld op 10C en daar loopt ie ook prima mee..

Nu alleen weer een nieuw probleempje, had heel leuk de fietsenklem in de kofferbak gelegd, en netjes op slot gedaan. Alleen nu gaat de achterklep niet meer van het slot! Ging er eerst uit dat ie bevroren was. Alleen na de verffohn erop gehouden te hebben, ging ie nog niet los..
Iemand een idee hoe ik deze zonder te forceren weer open krijg?
Boele
4th Gear member

ohja, wd40 zit er ook al genoeg in uiteraard
v700r
5th Gear member

Tussen een B18 en B20 zit volgens mij niet zo veel verschil qua prestaties. Het heeft eerder te maken met de overbrengingsverhouding. Een combi moet meer kracht genereren en geen snelheid omdat het toch een beetje een "vrachtwagen" is, toch? Daarbij komt wel dat een B18 het beste blok is wat Volvo ooit heeft gemaakt.
Groeten van Frans.
69eramazon
1st Gear member

Het verschil tussen de b18 en de b20 is de cilinderinhoud 1800cc en 2000cc, dit is eigenlijk het grootste verschil, verder zijn veel onderdelen uitwisselbaar.
Boele
4th Gear member

dat is inderdaad wel een groot verschil, alleen er zijn wel een hoop verschillen tussen b18 vs b20 wat betreft afstellen van de motoren..
volvo rob
2nd Gear member

Ik ga door zn kracht er maar vanuit dat het een b20a is.
Ontsteking gesteld op 10C en daar loopt ie ook prima mee..
typisch: volgens Haynes moet een b20A op 21-23 graden vooronsteking staan; maar als ie loopt, dan niet meer aankomen.
Iroll
6th Gear member

Je moet er niet van uitgaan dat het een B20A,B enz. Is. Niemand weet wat er aan een blok is veranderd in een jaar of 40. Wat een B20A of B enz. maakt is alleen maar de kophoogte, koppakking en type nokkenas. Er kan dus van alles inzitten zodat je nooit weet hoe je de ontsteking af moet stellen. De enige juiste methode om je ontsteking aftestellen is op het gehoor: zet de ontsteking op een graad of 15, zoek een stille plek op waar je ongestoord kan luisteren en rijden. Trek op in zijn 3of4 bij LAGE toeren en volgas zopdat de motor flink moet werken. Luister of je hem dan hoort pingelen. Zo ja ontsteking iets later zetten, zo nee de ontsteking iets vroeger stellen. Doe dit net zolang tot hij net niet pingelt. Dan staat hij perefect afgesteld op de individuele aanpassingen die aan het blok gedaan zijn. Markeer het punt dat je gevonden hebt op de poelie en je kan hem voortaan met de lamp afstellen. Je hoeft hem dus maar eenmalig zo aftestellen.
volvo rob
2nd Gear member

Kijk, dit is info waar ik ook wat aan heb.

Ik heb namelijk een '65-er 122S waar origineel een B18D blok in hoort.
Toen ik hem kocht zat er al een ander blok en (snellere) nokkenas in.

Ik heb er dubbele SU H6S carbs op zitten, dus ik neem aan dat ik dan een B20B blok heb.

Maar, als ik naar de motorcode kijk ==> (49)8250 dan kan ik volgens mij niet anders concluderen dan dat dit een B20A blok is.

Ik heb ook gelezen dat het (enige) verschil tussen een B20A en B20B de dikte van de koppakking is.
1.65mm = B20A en 0.7mm = B20B
De kophoogte voor een A en een B zijn allebei gelijk (86,7mm)
(Pag 4 in volgend doc:
http://volvo1800pictures.com/document/S ... A_B20B.pdf

Ik heb dus aan de pakking te zien wel een B20B (of aan de motorcode te zien, een B20A met een B20B pakking :? ?!?

Ik heb laatst de timing afgesteld met gegevens voor een "B20B" (10 gr voorontsteking), alleen loopt hij nu bagger.

Ik ga eens jou manier proberen, allen heb ik daar de volgende vraag over:
"Wat is pingelen precies, en hoe hoor je dat? :oops: "
Iroll
6th Gear member

Pingelen ontstaat als de ontsteking te vroeg staat, of als je een te laag octaan gehalte tankt (RON95 tanken bij een hoge compressie kop bijv.) De benzine ontbrand dan terwijl de zuiger nog lang niet op zijn bovenste dode punt is. Daardoor worden de zuigers en drijfstangen te zwaar belast. Als je de motor zwaar belast door vanuit lage toeren vol gas te geven in zijn 3 of 4 dan hoor je een soort van hoog frequent krakend geluid, dat is pingelen. Lastig te omschrijven maar heel herkenbaar. De vacuumslang aangesloten laten bij deze methode. Deze methode was vroeger de manier om je ontsteking te stellen. Beetje in de vergeethoek geraakt door de komst van de stroboscoop lamp. Met deze methode weet je zeker dat ie optimaal is afgesteld. Het is nu eenmaal bijna onmogelijk om zeker te weten na 40jaar welke motor configuratie je precies hebt. Dus ik zou nooit uitgaan van de gegevens uit boeken die uitgaan van een fabrieksconfiguratie van zo lang geleden. Het beste is om deze methode toe te passen als er een tank benzine inzit van het tankstation waar je het meeste tankt.
Het onderblok is van elke B18 en B20 hetzelfde. De compressie hoogte, dus dikte koppakking en hoogte van de kop plus de toegepaste nokkenas bepalen de A,B etc. Maar niemand weet zonder de boel uitelkaar te halen welke aanpassingen een vorige eigenaar allemaal heeft gedaan aan de kop en nokkenas. En dat kan je dus alleen maar ondervangen door de ontsteking op bovenstaande manier te stellen, of je moet naar een dynotestbank gaan. Daar kunnen ze hem wel met allerlei meetapparatuur optimaal afstellen.
Boele
4th Gear member

ik heb nu gesteld volgens een b18 blok, en nu loopt ie prima, wanneer ik een nieuwe spruitstukpakking ertussen heb zitten, zal ik eens gaan luisteren of ie nog pingelt.

bedankt voor je deskundige antwoord, hier kan ik tenminste wat mee!
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”