Winterbanden: belabberd bochtenwerk

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
rovinge
2nd Gear member

Wie-o-wie heeft:
- hier ook last van?
- weet een mogelijke oorzaak?
- weet de oplossing?

Mijn probleem is dat sinds de winterbanden er weer op zitten de auto (V70) erg vaak de neiging heeft in korte bochten over de voorwielen te glijden. Dit gebeurt voornamelijk op mini-rotondes (op rotonde zelf bocht naar links, maar ook als je van de rotonde af komt naar rechts) en het nemen van kruisingen.
Het lijkt alsof het wegdek glad is en de voorbanden geen grip meer hebben bij het sturen in de bocht, en/of de auto door de achterwiel aandrijving (AWD) over de voorwielen heen wordt gedrukt en dan rechtuit wil. Het gebeurt me dus zowel links als naar rechts. De achterkant van de auto blijft netjes in het spoor en breekt niet uit. Het nemen van de bochten gebeurt met trekkende motor.

Huidige banden zijn 17" 225/45 Michelin Pilot Alpin 2. Bandenspanning meerdere keren gechecked (2.5 voor, 2.35 achter), ophanging en aandrijving al bij Volvo laten checken (kunnen niks vinden). Bandenspanning vóór heb ik al eens verlaagd, maar dat helpt niets. Ook bandenspanning van alle banden iets verlaagd (aangezien het onderstuur 'aan het einde' van de bocht gebeurt), maar ook dit hielp niets.
Profiel is goed, geen rare dingen aan te zien.

Met de zomerbanden heb ik van dit alles geen last.

R
MY2005 V70 2.5T AWD 245pk, Summum Silver Metallic, Xenons, RICA
MY2009 V70 T6 AWD 315pk, Summum Ice White Solid, Xenons, Polestar
MY2016 Ifor Williams 2pk, Silver Metallic
maestro200
1st Gear member

Wat dacht je van de relatief hoge temperatuur?
Ik schuif nu ook alle kanten op met mijn winterbanden,wat wil je ook het is +10 buiten.
Als het zo blijft snel de winterbanden er weer af.
Wat wordt het toch mooi op de weg met al die Volvo,s
S 40 T5 AWD Summum( 268 PK)
Dimi
2nd Gear member
Contacteer:

Nuja, "winterbanden "dienen eigenlijk alleen voor in de winter... en nu is het niet echt winter...

Lansg de andere kant ken ik genoeg mensen die rond knallen een gans jaar door met winter banden.

Ligt grotendeels aan je rijstijl, je zegt het zelf dit gebeurd met "trekkende motor"... een awd duwt je als het ware vooruit, dus schuift de voorkant wordt dit nog eens extra bekrachtigd door de achterwielen.

Zelfs met een gewone fwd en trap je stevig door in een bocht begin hij wel eens te schuiven.

Winterbanden zijn s'winters wel beter dan een gewone band, maar je moet niet verwachten dat je er een berg pas ofzo met op of af kan knallen, nuja afknallen zal mischien nog gaan, maar dan wel door de vangrail en een diepte van +/- 200m?
Vw Corrado 2.0 8v. 1994. project.
Vw Corrado 2.0 16v 1991 project.Weg
Volvo V70 D5 (163pk) 2004. Daily ride.Weg
Ford Mustang 1964 1/2. D code.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Volvo 240 estate se 1991.
Renault master 2021.
Volvo V90 t6 recharge 2021.
Battlecruiser
8th Gear member

's zomers heb ik de Michelin Premacy's erop liggen.
En nu in de winter de vredestein Snowtrac's.

En ik heb nergens last van, hoewel ik een echte rotonde coureur ben: die probeer ik liefst zonder te remmen te nemen.

Heb je de DSTC wel aanstaan?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Franswa
5th Gear member

Ik rijd op winterconti's en heb nergens last van ik doe in de bochten toch ook mijn best.
V40 T3R Polar + Sport GT
eXite
4th Gear member

Tja, winterbanden zwabberen bij 10 graden C inderdaad gewoon wat meer, zachter rubber he.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
945i
8th Gear member

Ik zie het probleem ook niet zo, is toch een bekend gegeven.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
rovinge
2nd Gear member

Bedankt voor jullie reacties.

Ja, ik ben me bewust van de hoge temperaturen (maestro200); Het meeste schuift de auto inderdaad boven de 9 a 10 graden C, echter rond de 0 graden gebeurt het ook nog steeds; weliswaar iets minder maar toch nog genoeg "om ervan te schrikken", en zelfs bij droog weer.
Binnenkort rijden we weer door Duitsland naar de wintersport, dus bij mij blijven ze er nog even op..

M.b.t. de rijstijl (Dimi) zou ik dan hetzelfde verwachten wanneer ik de zomerbanden erop zou hebben, dat de achterwiel aandrijving 'm over de voorwielen duwt, en juist bij nat wegdek, maar dat gebeurt niet met de zomerbanden.

DTSC staat aan (Battlecruise S80). Het Volvo ook hier naar laten kijken. Wat me wel opvalt is op het moment van uitbreken gaat het DTSC dashboard symbool niet knipperen. Alleen als ik de bocht uit extra gas geef knippert ie en dan voel ik ook dat er vermogen wordt teruggenomen.

Ik ben het met eXite eens dat boven de 8-10 graden het winterspul allemaal heerlijk swabbert, maar - nogmaals - het wegslippen gebeurt ook nog steeds rond de 0 graden, maar alleen in de bochten. Nat wegdek, rond de 0 graden vanuit stilstand hard rechtuit is geen enkel probleem; De rest staat nog 'stil' bij het verkeerslicht terwijl jij alweer een paar honderd meter verder rustig voor hen uit kachelt.

Vandaag heb ik eenzelfde stukje rotonde met de V40 genomen, waar de V70 vooruit blijft schuiven. De V40 blijft netjes in het spoor, ook als je in de bocht gas terug neemt. Blijf het vreemd vinden.

Volgende week kan ik misschien een V70 van iemand anders proberen. Zelfde model en dezelfde bandjes. 's Kijken hoe die reageert.

Verdere opmerkingen/aanbevelen/reactie zijn welkom.

R
MY2005 V70 2.5T AWD 245pk, Summum Silver Metallic, Xenons, RICA
MY2009 V70 T6 AWD 315pk, Summum Ice White Solid, Xenons, Polestar
MY2016 Ifor Williams 2pk, Silver Metallic
Johnny V
2nd Gear member

Ik heb ook winterbanden en ook ik heb hetzelfde probleem. Deze winterbanden hebben alleen goed grip als er sneeuw ligt. Aangezien we dit nog niet hebben gehad glij ik nu vooral de weg uit . Ik haal ze er binnenkort af en leg er maar eens all weather banden om . Ik denk dat ik daar in ons klimaat meer aan heb . Dan spaar ik toch mijn sportvelgen in de wintertijd maar ik denk dat ik dan veiliger over de weg gaat .
Jim Clark
Starter

Winterbanden zijn niet gemaakt voor snel bochtenwerk.
In tegenstelling tot een zomerband haalt de winterband zijn grip met name uit het profiel. Een zomerband verkrijgt tevens grip door frictie uit het rubber (vandaar het warmer worden van een zomerband).

Een winterband heeft een significant hoger profiel dan een zomerband en daarmee een veel lagere laterale (zijwaartse) grip. Door alle lamellen in de band heb je eigenlijk heel veel afschuifvlakjes. Het doel van de winterband is snel water af te voeren en veel longitudinale (voorwaartse) grip oftewel grip bij remmen/acceleren te leveren.

Snel bochtenwerk is daarom te raden, hoewel een winterband vergevingsgezinder is, op de limiet van de grip ga je eerst glijden, vandaar het onderstuur/ glijden over de voorwielen. Een zomerband zal langer bijten, totdat de dempers het niet meer kunnen bolwerken en de auto de kont opzij zal zetten.
2.5D
1st Gear member

Zal toch ook wel aan de kwaliteit liggen want ik heb er ook ontzettend veel last van (vooral als de weg een beetje nat is), er is weinig verschil bij hoge of lage temperaturen. Bij het arcelereren begint hij al door te slippen (ook in de tweede versnelling). In bochten en vooral op beton is het zelfs levensgevaarlijk. Ik heb nu een of ander Fins (of Noors) merk maar dit is mooi nix. Mischien zijn ze te breed (225)? Ik rijd deze banden op om volgend jaar een paar Michelins te kunnen aanschaffen van 215 mm.
Volvo V70 2.5D (2000) 140 + 38 pk
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”