V70 lichte vracht ( belgië )

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Darkness
1st Gear member

Hallo

Tijdens het surfen dit gelezen http://www.kapaza.be/Autos/Volvo/691190 ... racht.html

Ik heb voor aanschaf ook informatie opgevraagd en blijkbaar was een ombouw naar lichte vracht met behoud van de 4 zitplaatsen niet mogelijk .... zou het dan toch ???

.
";Never underestimate the power of stupid people in large groups";
Oceanracer
Geartronic member

Ik ben erg nieuwsgierig wat "lichte vracht" inhoudt... Is dat net zoiets als wat wij hier 'grijs kenteken" noemen?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Darkness
1st Gear member

Inderdaad ... ongeveer hetzelfde als wat jullie "grijs kenteken" noemen. In Belgie betalen we jaarlijks verkeersbelasting, voor mijn v70 is dit 693,22euro wanneer ik nu dezelfde wagen in lichte vracht zou hebben betaal ik bv maar 130euro. En dat zou natuurlijk handig meegenomen zijn :-)

Ik dacht ( maar ik kan fout zijn ) dat men in Nederland een BTW nummer of een handelsregister moet hebben en dat de wagen aan bepaalde zaken moet voldoen voor men een "grijs kenteken" kan bekomen. In Belgie is het enkel de wagen die aan bepaalde kenmerken moet voldoen ... vooral met betrekking tot de laadruimte.

.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Hoe dan ook: ik meen toch een achterbank te zien op een van de foto's. Dat zal dan betekenen dat je gewoon met de auto kunt rijden en je gezin meenemen.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Oceanracer
Geartronic member

Dat is dan gelijk weer het verschil bij ons, want een personenwagen verliest bij grijs kenteken zijn achterbank. En zoals je al zegt, is het eigenlijk sinds de laatste belastingmaatregel alleen nog voordelig voor ondernemers. Maar aan welke voorwaarden moet de auto bij jullie voldoen voor lichte vracht?
Darkness
1st Gear member

Normaal gezien zou de laadruimte minimum de helft moeten bedragen van de wielbasis en tussen de laadruimte en de zitruimte zou een tussenschot moeten zitten.

http://minfin.fgov.be/portail1/nl/press ... tes_nl.pdf

Onder deze voorwaarden kan de v70 niet ingeschreven worden als lichte vracht vermits de laadruimte maar 108cm is ipv de 136cm die nodig is om aan de helft van de wielbasis ( 271cm ) te komen.

Misschien dat wagens die voor een bepaalde datum aan de voorwaarden "lichte vracht" voldeden worden vrijgesteld van de nieuwe maatregelen ... Ik ga me alvast verder informeren.

.
Ardenner
2nd Gear member

Darkness, geloof jij alles wat mensen in een advertentie beweren? Het is goed mogelijk dat die informatie gewoon onjuist is...
XC70 D5 AWD Summum Geartronic MY 2013
Koidream
3rd Gear member

Ik dacht dat een lichte vracht (in België) enkele kon als de achterbank er volledig uit wordt gehaald en alle bevestigingspunten volledig zijn weggehaald.
Tevens moet er ook een klein tussenschot zijn net achter de voorzetel, of de laadruimte moet een afgescheiden deel vormen zoals bij een Nissan Navarra bijvoorbeeld....
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
Ardenner
2nd Gear member

Een kennis van mij heeft zijn VW Touareg laten ombouwen tot lichte vracht. Die heeft nog maar twee zitplaatsen en achterin een vlakke laadvloer. Er zit ook een sticker op dat hij officieel door VW is omgebouwd.
XC70 D5 AWD Summum Geartronic MY 2013
Oceanracer
Geartronic member

Als ik dat zo hoor (achterbank verwijderen en tussenschot) is dat niet veel anders dan hier. Hier moeten ook nog de zijruiten worden geblindeerd m.u.v. het rechter achterportier. Dit ivm de veiligheid van fietsers en voetgangers bij het rechts afslaan.
Darkness
1st Gear member

Navraag gedaan en er zijn idd volvo's v70 verkocht geweest in lichte vracht met behoud van de 4 zitplaatsen.

Ardenner schreef:Darkness, geloof jij alles wat mensen in een advertentie beweren? Het is goed mogelijk dat die informatie gewoon onjuist is...
miep
Starter

Ik heb eveneens een V70, omgebouwd tot lichte vracht, met 4 plaatsen, dus het bestaat.
Tussen de passagiersruimte en de laadruimte is dan een vast paneel geplaatst dat niet mag weggenomen worden. Daarenboven is de achterbank vastgezet zodat deze niet kan neergelegd worden om bv langere voorwerpen te vervoeren.

De wetgeving in België is sedert 2006 veranderd en er zijn heden twee types lichte vrachtauto :

Inschrijving lichte vracht is nog steeds mogelijk, maar fiscaal niet meer aantrekkelijk voor de volvo V70 met dubbele cabine.

Er is een inschrijving lichte vracht is mogelijk met een 70/30 regel, waarbij bij een voertuig met dubbele cabine min 30% van de chassis laadruimte dient te zijn. Fiscaal gezien wordt deze auto echter beschouwd als een personenauto of auto dubbel gebruik. Alle fiscale voordelen van lichte vracht vervallen dan.

Een inschrijving lichte vracht met de regel 50/50, waarbij bij een voertuig met dubbele cabine, minimum 50 % van de chassis laadruimte dient te zijn blijft in alle omstandigheden lichte vracht. De voertuigen blijven fiscaal volledig lichte vrachtwagen en genieten volledig van de voordelen van een lichte vracht. Dat wil zeggen onder andere geen BIV en een jaarlijkse taks van ongeveer 127 euro.

Een volvo V70 met dubbele cabine kan wel ingeschreven worden als lichte vrachtwagen, doch kan niet genieten van de fiscale voordele.

Er bestaat wel de mogelijkheid om de volvo V70 terug te laten ombouwen tot auto dubbel gebruik, en dus terug 5 plaatsen te hebben, met achterbank die kan neergelegd worden, zonder vast tussenpaneel. De auto dient dan terug herkeurt te worden
the fonz
4th Gear member

Meen me te herinneren dat destijds in NL een norm gold dat er een wasmachine in de laadklep moet kunnen....
Maurice

Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...

Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”