XC90 autotelefoon (de gebelde persoon hoort steeds een ech/)

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
Menno12
Starter

Wie kan me helpen. Ik heb sinds kort een XC90 (perfecte wagen overigens) met autotelefoon. Het is het soort telefoon waarbij ik een prepaid sim kaarte in een sleuf in het dashboard heb moeten plaatsen.

Als ik iemand bel of iemand belt mij in de auto heb ik (in de auto) prima geluid. De andere persoon hoort echter steeds zijn eigen woorden nagalmen. Heb het proberen op te lossen met een andere simcard. Helaas zonder succes.

Weet iemand hoe en of het mogelijk is om deze echo in te telefoon te onderdrukken?
Battlecruiser
8th Gear member

Dat gebeurt ook met vaste telefoons via de kabel. En met gewone mobieltjes ook.

Het zou me niks verbazen als het meer te maken heeft met de verbindingen tussen de systemen van de providers onderling.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

dat ligt doorgaans aan de provider
Volvo for life
eXite
4th Gear member

Dat is niet waar. Dat ligt wel degelijk aan de telefooninstallatie, want doordat de speakers resoneren in de microfoon krijg je een echo. Nu is het wel zo dat de toegepaste filters per provider verschillen (ze kunnen ervoor kiezen om gesprekken soort van half-duplex te maken, dus dat maar een partij tegelijk meerderheidsgeluid kan uitzenden of een andere vorm van noise reduction, echo cancellation etc.) maar in feite ligt het wel aan de installatie zelf die dus blijkbaar zelf niet beschikt over adequate filters.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Bover
8th Gear member

Echo kan mogelijk ook liggen aan een microfoon die te goed is weg gebouwd dacht ik.
Daardoor wordt er een te zwak signaal doorgeven.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

eXite schreef:Dat is niet waar. Dat ligt wel degelijk aan de telefooninstallatie, want doordat de speakers resoneren in de microfoon krijg je een echo. Nu is het wel zo dat de toegepaste filters per provider verschillen (ze kunnen ervoor kiezen om gesprekken soort van half-duplex te maken, dus dat maar een partij tegelijk meerderheidsgeluid kan uitzenden of een andere vorm van noise reduction, echo cancellation etc.) maar in feite ligt het wel aan de installatie zelf die dus blijkbaar zelf niet beschikt over adequate filters.
Heb het meerdere malen met meerdere kaarten (providers) uitgeprobeerd en garandeer je dat er een groot verschil per provider is, heb wel eens klanten die die echo hebben en met een andere kaart van een andere provider is het ineens weg.
Zeg niet dat dit in alle gevallen de oplossing is maar vaak zit daar toch het probleem.
eXite
4th Gear member

Bover schreef:Echo kan mogelijk ook liggen aan een microfoon die te goed is weg gebouwd dacht ik.
Daardoor wordt er een te zwak signaal doorgeven.
Dat kan goed kloppen. De hele noise/echo cancellation technieken zijn gebaseerd op een eenduidig signaal (je stem dus), waar dan vervolgens alle achtergrond geluiden van worden gescheiden. Als de microfoon een te zwak signaal oppikt, dan is de stem niet meer te onderscheiden van de achtergrondgeluiden en wordt er niets meer gefilterd.

@bart
Dat heeft dus te maken met de verschillende filters die providers gebruiken. Vodafone (toen nog Libertel) was een van de eerste providers die actieve noise cancellation toepaste in Nederland, tegenwoordig vallen de onderlinge verschillen wel mee geloof ik. Bij welke provider heb je de beste kans van slagen volgens jou?
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

met mijn kpn kaart is er doorgaans ineens geen echo meer
Volvo for life
Fredhead
Geartronic member

Mijn T-Mobile heeft heel af en toe nog last van een echo, al ben ik meestal degene die zichzelf terughoort
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Poolrev
5th Gear member

Een collega van m 'n vader heeft met z 'n vroegere XC90 (en eerder ook z 'n S60) hier ook last van gehad. En het lag inderdaad wel aan de microfoon, en niet aan de provider in die gevallen. En ik veronderstel dat dit dezelfde oorzaak zal hebben.
Menno12
Starter

eXite schreef:Dat is niet waar. Dat ligt wel degelijk aan de telefooninstallatie, want doordat de speakers resoneren in de microfoon krijg je een echo. Nu is het wel zo dat de toegepaste filters per provider verschillen (ze kunnen ervoor kiezen om gesprekken soort van half-duplex te maken, dus dat maar een partij tegelijk meerderheidsgeluid kan uitzenden of een andere vorm van noise reduction, echo cancellation etc.) maar in feite ligt het wel aan de installatie zelf die dus blijkbaar zelf niet beschikt over adequate filters.
De microfoon in de auto lijkt dus de meest logische oorzaak.
Moet ik me wenden tot de dealer, of zou veranderen van stand van de microfoon (als dat al kan), of verandering van de ruimte waar de microfoon geplaatst is (klankkast??), het probleem oplossen?

bvd
VolvoXC70
4th Gear member

:-#
Menno12
Starter

ga ik proberen.
THX
Battlecruiser
8th Gear member

bart simpson schreef:met mijn kpn kaart is er doorgaans ineens geen echo meer
Dat beaam ik: ook bij mijn KPN-kaart is er nog nooit echo opgetreden.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
IkeV70
5th Gear member

Battlecruiser S80 schreef:
bart simpson schreef:met mijn kpn kaart is er doorgaans ineens geen echo meer
Dat beaam ik: ook bij mijn KPN-kaart is er nog nooit echo opgetreden.
Met andere kaarten wel ?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Battlecruiser
8th Gear member

Haha, andere kaarten werken niet eens.
Alleen KPN heeft nog een 900mhz netwerk.
Volvo Rules the Road
VolvoXC70
4th Gear member

:-#
Paul
Geartronic member

Wij hebben in de V50 en de XC70 een Tmobile Sim-only abonnement.
Bij beide auto's absoluut geen last van echo.

Vroeger ook niet met KPN trouwens, maar wat VolvoXC70 al zegt, als je geluid te hard staat hoor je een echo.
Dat is bij mijn auto in ieder geval zo, zet ik hem zachter dan is de echo weg!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
S80D5
2nd Gear member

Ik had zelf ook het probleem dat mijn gesprekspartner last van echo en galm had, een softwareupdate van de telefoon heeft deze problemen tot het verleden verbannen. Wellicht het proberen waard.
-----

Honda Civic Hondamatic 1983
Volvo 480 ES 1986
Mazda 626 1.8i GLX Aut 1993
Volkswagen Passat 1.9 tdi 81kw Aut 1997

Volvo S80 D5 Elan/Mobility Aut 2003 (7,04l/100km)
Volkswagen Golf I Cabriolet USA 1990
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”