Bij (voor mijn doen) fors accelereren (>3000 toeren met een D5 automaat) krijg ik af en toe de melding 'motor management service vereist' in het display te zien. Bij opnieuw starten is de melding verdwenen.
Toen ik vanochtend de kick down gebruikte kreeg ik weer dezelfde melding en ging de motor tevens in de noodloop (max 80km/uur; beetje vervelend als je net iemand in probeert te halen). Na te zijn gestopt en opnieuw gestart was de melding en noodloop weer opgeheven. Maar dit is natuurlijk niet de bedoeling...
Iemand een idee wat zou het kunnen zijn (de auto start prima in koud weer, de injectoren zijn het dus gelukkig/hopelijk niet)?
Melding 'motor management service vereist' bij accelereren
- Lambert
- 5th Gear member
ik heb het ook gehad... mijn turbo moest vervangen worden... auto was 4 maanden oud...maar ik heb ook wel eens gehoord gashuisklep vervangen, er staat genoeg op dit forum, even zoeken op "MOTOR MANAGEMENT SERVICE"
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
- MichelV70
- 2nd Gear member
Had ik laatst ook! Oorzaak was een scheur in een turbo/intercooler slang.
Dus het kan ook wel eens mee vallen!
Even langs de garage en ze zijn er zo achter.
Succes.
Dus het kan ook wel eens mee vallen!
Even langs de garage en ze zijn er zo achter.
Succes.
XC60 D4 Inscription 2016
Polestar 2 awd
Polestar 2 awd
-
- 1st Gear member
Bedankt voor de reacties.
Ik schrok al van dat turbo verhaal (ik heb al aardig wat kosten aan mijn S60 gehad), hoop nu maar dat het inderdaad de turboslang of brandstoffilter is.
Ik ga vandaag/morgen wel even naar de dealer.
Ik schrok al van dat turbo verhaal (ik heb al aardig wat kosten aan mijn S60 gehad), hoop nu maar dat het inderdaad de turboslang of brandstoffilter is.
Ik ga vandaag/morgen wel even naar de dealer.
-
- 1st Gear member
Had niet exact hetzelfde probleem met mijn D5 MY2006:
Na 1 keer optrekken kreeg ik ook de melding. Vervolgens naar de dealer, bleek een hefboom van het wervelkanaal gebroken. Dit was een bekend probleem in is veelal binnen de garantie opgelost bij de dealer, moest alleen wel onderdelen bestellen, maar kon gewoon doorrijden. Het gevolg was dat ik na 2 weken wachten weer beschikking had over de 185 pk, maar zoals gezegd, veelal binnen de garantie
Na 1 keer optrekken kreeg ik ook de melding. Vervolgens naar de dealer, bleek een hefboom van het wervelkanaal gebroken. Dit was een bekend probleem in is veelal binnen de garantie opgelost bij de dealer, moest alleen wel onderdelen bestellen, maar kon gewoon doorrijden. Het gevolg was dat ik na 2 weken wachten weer beschikking had over de 185 pk, maar zoals gezegd, veelal binnen de garantie
-
- 1st Gear member
Tja, ik heb het al maanden; soms gaat het weken goed, en dan ineens bij teveel gas... noodloop. Magneetventiel vervangen, LMM vervangen... systeem is afgeperst, en géén lekkage van slangen waargenomen. Wat op een gegeven moment wél hielp was 'n blikje "Forté" in de tank, daarna werd het wel 'n stuk minder. Maar helaas, het is nog niet helemaal weg. Zou het geen vervuiling kunnen zijn in de turbo o.i.d.?
Op de Vida zegt 'ie: "Laaddrukregeling; slechte stroming". Niemand weet hierop 'n zinnig antwoord.
Toch de turbo vervangen dan?
Op de Vida zegt 'ie: "Laaddrukregeling; slechte stroming". Niemand weet hierop 'n zinnig antwoord.
Toch de turbo vervangen dan?
-
- 1st Gear member
Ik ben inmiddels bij de dealer geweest. Er werden veel (conflicterende) meldingen uitgelezen (hadden zich in ca 8 maanden opgehoopt). En juist over de motor management storing stond er geen duidelijke melding. Ook een proefrit met enkele keren fors accelereren kon de melding niet oproepen.
Advies: als de melding weer verschijnt terugkomen, hopen dat er dan wel een bruikbare foutmelding in VIDA verschijnt.
Ik heb ook al flink wat problemen gehad met oliedruk problemen (althans een hardnekkige terugkomende melding in het display). Heeft veel tijd, en dus geld, gekost om erachter te komen hoe dat zat (de melding was onregelmatig en er is zoveel venvangen dat niet meer duidelijk is wat exact de oorzaak is geweest, gelukkig is het oliedruk probleem de laatste maanden niet meer voorgekomen).
Vrees nu op basis van mijn ervaring en en die van Glen dat het die kant weer op gaat. Ik schik inmiddels niet meer van een melding meer of minder in het display, maar overschakelen naar de noodloop als je aan het inhalen bent, is niet echt veilig...
Advies: als de melding weer verschijnt terugkomen, hopen dat er dan wel een bruikbare foutmelding in VIDA verschijnt.
Ik heb ook al flink wat problemen gehad met oliedruk problemen (althans een hardnekkige terugkomende melding in het display). Heeft veel tijd, en dus geld, gekost om erachter te komen hoe dat zat (de melding was onregelmatig en er is zoveel venvangen dat niet meer duidelijk is wat exact de oorzaak is geweest, gelukkig is het oliedruk probleem de laatste maanden niet meer voorgekomen).
Vrees nu op basis van mijn ervaring en en die van Glen dat het die kant weer op gaat. Ik schik inmiddels niet meer van een melding meer of minder in het display, maar overschakelen naar de noodloop als je aan het inhalen bent, is niet echt veilig...
-
- 1st Gear member
Bedankt voor de reply Skip. Die meldingen zullen me idd een worst wezen; de noodloop is irritant! Contact uit en weer starten, en het probleem is weer weg. Ook na 'n paar minuten rustig rijden herstelt 'ie zich weer. op 'n ander forum las ik dat de wast-gate evt zou kunnen blijven hangen, zo af en toe; een ander in weer een andere discussie had een probleem met de slang van het luchtfilter naar de turbo: die was zacht geworden door de olie en zoog zichzelf vacuum (plat).
Ben (Ramon&Ramon)! Jij bent de aangewezen man hierop 'n technisch antwoord te geven, lijkt me! Wat denk jij van m'n stelling over de waste-gate en/of de slang?
Ben (Ramon&Ramon)! Jij bent de aangewezen man hierop 'n technisch antwoord te geven, lijkt me! Wat denk jij van m'n stelling over de waste-gate en/of de slang?
Heb deze namiddag dezelfde melding gekregen bij fors acceleren in
2de versnelling (geartronic). Nadien nog enkele keren fors geaccelereerd doch de melding deed zich niet meer voor ...? Ik merk echter geen verlies van kracht op.
Rij met een S60 2.4 D (163pk) van 2006...
2de versnelling (geartronic). Nadien nog enkele keren fors geaccelereerd doch de melding deed zich niet meer voor ...? Ik merk echter geen verlies van kracht op.
Rij met een S60 2.4 D (163pk) van 2006...
- avanderendeS80
- 2nd Gear member
Ook noodloop gehad bleek bij mijn geval dat de slangen niet in orde waren dus wat dat betreft weer geluk gehad ::D want een kapotte turbo is gelijk weer een kapotte portemenee ::(
Volvo S80 2.5TD *Verkocht* , My other hobby : bmw r1200c
Vandaag bij de Volvo dealer langsgeweest. Na een half uurtje kreeg ik te horen dat de "wervelklep" (wat dat ook mag zijn) niet meer zou werken. De functie ervan zou zijn dat deze klep voor een grotere luchtinlaat zou zorgen wanneer er een hoog vermogen wordt gevraagd (bij het optrekken dus).
Deze klep zou zich ergens situeren in de omgeving van de nokkenas ?
De klep dient te worden besteld en kan pas volgende week donderdag geplaatst worden. Hopelijk is het euvel dan verdwenen....
T.
De klep dient te worden besteld en kan pas volgende week donderdag geplaatst worden. Hopelijk is het euvel dan verdwenen....
T.
- robertslaat
- 3rd Gear member
Dag Skip.
Wij hebben hetzelfde probleem gehad met een s60 d5 van 2002. Na lang zoeken in het vacuumsysteem bleek dat de sensor op het blok bovenaan onder de zwarte afdekkkap niet genoeg lucht/vacuum meer doorliet. Deze sensor schoongemaakt zodat er weer lucht door kon stromen. Voila... geen last weer gehad.
Dit kun je allicht proberen want het kost niets. Succes
Wij hebben hetzelfde probleem gehad met een s60 d5 van 2002. Na lang zoeken in het vacuumsysteem bleek dat de sensor op het blok bovenaan onder de zwarte afdekkkap niet genoeg lucht/vacuum meer doorliet. Deze sensor schoongemaakt zodat er weer lucht door kon stromen. Voila... geen last weer gehad.
Dit kun je allicht proberen want het kost niets. Succes
Volvo V70 D5 2007, Geartronic, Electric Silver, Edition Sport, 225pk/485nm by VolvoTune, DPF + EGR off, RTI, S/Kdak, 19" Pegasus, Adaptive-Xenon, Standkachel, PDC, CFE, IMIV
- robertslaat
- 3rd Gear member
dag Skip.
De eerste generatie S60-ers hebben deze sensor wel. Ik heb er zelf eentje van 2005 en deze heeft opdeze plek niets zitten.
De plek van desensor die ik bedoel is: De zwarte afdekkap van je motorblok verwijderen. Nu zie je het blok met daaroverheen de brandstofleidingen. Exact in het midden van het blok bovenop moet iets zitten waar zwarte vacuum slangetje in en uit lopen. Dit is de sensor die ik bedoel.
De S60 van ons met problemen vloog ook telkens in de noodloop. Na stopzetten van de motor en weer starten waren de foutmeldeingen weg. Deze foutmelding werd ook niet opgelagen waardoor de dealer hem niet kon uitlezen.
Succes
De eerste generatie S60-ers hebben deze sensor wel. Ik heb er zelf eentje van 2005 en deze heeft opdeze plek niets zitten.
De plek van desensor die ik bedoel is: De zwarte afdekkap van je motorblok verwijderen. Nu zie je het blok met daaroverheen de brandstofleidingen. Exact in het midden van het blok bovenop moet iets zitten waar zwarte vacuum slangetje in en uit lopen. Dit is de sensor die ik bedoel.
De S60 van ons met problemen vloog ook telkens in de noodloop. Na stopzetten van de motor en weer starten waren de foutmeldeingen weg. Deze foutmelding werd ook niet opgelagen waardoor de dealer hem niet kon uitlezen.
Succes
Volvo V70 D5 2007, Geartronic, Electric Silver, Edition Sport, 225pk/485nm by VolvoTune, DPF + EGR off, RTI, S/Kdak, 19" Pegasus, Adaptive-Xenon, Standkachel, PDC, CFE, IMIV
-
- 1st Gear member
Robert,
Ik heb een D5 van januari 2003, maar ik zie op de door jou beschreven plek geen in- en uitgaande vacuum slangetjes zitten. Is dit dan 'dus' een tweede generatie D5?
Ik heb geprobeerd een foto bij te voegen, maar dat is niet gelukt...
Ik heb een D5 van januari 2003, maar ik zie op de door jou beschreven plek geen in- en uitgaande vacuum slangetjes zitten. Is dit dan 'dus' een tweede generatie D5?
Ik heb geprobeerd een foto bij te voegen, maar dat is niet gelukt...
- robertslaat
- 3rd Gear member
Dan ben je idd de gelukkige eigenaar van een tweede generatie D5's van modeljaar 2004. Uit deze motoren zijn de meeste kinderziektes al weg weg gehaald. maar er zit dus nog 1 kwaal bij jou in. Ik kan je hier niet verder mee helpen.
misschien moet je vragen waar ze die sensor nu gelaten hebben. ik kan me niet voorstellen dat deze er niet meer is maar eerder dat ze hem egens anders op of aan het blok hebben gemonteerd.
Succes
misschien moet je vragen waar ze die sensor nu gelaten hebben. ik kan me niet voorstellen dat deze er niet meer is maar eerder dat ze hem egens anders op of aan het blok hebben gemonteerd.
Succes
-
- 1st Gear member
Dit is het probleem wat ik beschreef, zoals ik zei viel het bij mijn in de fabrieksgarantie en is een revisie op geweest. Als je het zwarte deksel van je motorblok haalt zie je helemaal links van je motor onder het kleppendeksel een klein hendeltje uitsteken, wat naar een motortje loopt. Dit hendeltje was bij mij afgebroken (ook heel verstandig, een plastic hendeltje van 5mm dik naast een warm motorblok, maar vooruit). Om dit te vervangen moet de bovenbouw van je motorblok uit elkaar, waardoor de pakking en ook brandstofleidingen vervangen moeten worden. Verder is er bij mijn s60 MY2006 een revisie geweest dus is die ook vervangen.tjompe schreef:Vandaag bij de Volvo dealer langsgeweest. Na een half uurtje kreeg ik te horen dat de "wervelklep" (wat dat ook mag zijn) niet meer zou werken. De functie ervan zou zijn dat deze klep voor een grotere luchtinlaat zou zorgen wanneer er een hoog vermogen wordt gevraagd (bij het optrekken dus).
T.
Kosten:
Serviceset : €114,-
smoorklepplaat: €81,-
afstandssteun : €2,25 (volgens mij het euvel)
pakking: €19,25
allemaal garantie, dus geen kosten voor mij, enkel de manuren (uurtje of 3 werk)
mvg
Kwark