Speakervragen

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
EvolvE
5th Gear member

Hoi allemaal,

Zoals bij de meesten op dit forum bekend is ben ik een volvo 480 aan het
opknappen, en ooit zal hier ook weer audio in moeten.

Echter de originele geluidsinstallatie is niet echt toereikend vind ik.
Ik ben nu aan het twijfelen tussen een Pioneer en JVC radio met parrot.

Ik heb echter zelf bijna geen verstand van car-audio. Ik heb voor
speakers met tweeters nodig (origineel ook zo) en achter ook speakers.
Ik wil gewoon goed geluid, maar hoef geen versterkers enz. allemaal,
het hoeft geen rijdende speaker te worden.

Ik heb enkele vragen hierbij:
- Wat is het verschil tussen 2weg en 3weg speakers? en wat is aan te
bevelen?
- Zijn 2weg speakers te combineren met 3weg speakers?
- Wat is een goed (en betaalbaar) merk speakers?
- Wat voor kabels heb ik hierbij nodig.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Erwin

480 Turbo
www.volvo480forum.com
Oceanracer
Geartronic member

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar wil je toch wel wat adviezen meegeven.

Bij 3weg speakers wordt het geluid beter verdeeld. De hoge tonen zijn hierdoor sprankelender, veelal is het geluid beter, omdat deze speakers wat duurder zijn dan de 2weg speakers. Zo zijn ze (bijna) altijd voorzien van een rubberachtige conus ipv een papieren. Papieren conussen geven een beroerde basweergave.

Het is geen probleem om 2weg (bv voor) te combineren met 3 weg (bv achter), je moet ze echter niet kruislings aansluiten.

Toen ik vroeger nog wel eens radio's en speakers inbouwde had ik een voorliefde voor Pioneer & JBL. Kabels zijn meestal bijgeleverd, en voor normaal gebruik ook toereikend.

Voor een radio zou ik voor een Pioneer gaan Mosfett versterker gaan. Deze is ingebouwd in de radio, dus daar merk of zie je niets van, maar het geluid wat ze er uit persen is werkelijk fenomenaal.Tegenwoordig 4 x 50 Watt. Andere merken leveren vergelijkbare waarden (op papier) maar halen niet die dynamiek en power die Pioneer wel haalt.

Succes met je keuze!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
460_turbo
2nd Gear member

Een 2 weg systeem bestaat uit een woofer (voor de lagere en midden frequenties) en tweeter (voor de hogere frequenties).

Een 3 weg systeem bestaat uit een woofer voor de lage frequenties, een speaker voor de middenfrequenties en een tweeter voor de hoge frequenties.

Een 3 weg systeem hoeft niet beter te klinken, maar als je er plek voor hebt zou je een 3weg systeem kunnen nemen.

En jah goed en betaalbare speakers. Het beste is om gewoon even langs een audiozaak langs te gaan, dan kan je aangeven wat je budget is en kan je zelf luisteren wat je mooi vind. Ik weet niet wat jij mooi vind klinken. Ga je voor kwantiteit of ga je voor kwaliteit. Veel mensen gaan voor pioneer of jbl enzo, maar ik zelf zal voor focal gaan. Focal speakers zijn echt speakers gericht op kwaliteit en de acces serie is nog redelijk betaalbaar. Maar het is maar net wat je zelf mooi vind klinken.

Voor het aansluiten van van de speakers op de headunit heb je speakerdraad nodig. Meer heb je niet nodig als je alleen je speakers op een headunit wilt aansluiten.

Als je meer vragen hebt roep je maar.
Rijd nu: 740 sedan b204ft 1990
s80 2.9 automaat 1999

Ex Volvo's : 460 turbo 1995
360 2.0 gl 1986
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Let inderdaad even op speakervermogen. Er zitten grappenmakers tussen die het over PMPO hebben (wat het ook mag betekenen).
Maar onthoud een ding: wat eruit komt uit de luidsprekers, moet er ook in. Dus 4 maal 50 watt is 200 watt input. Dat is bij 12 volt ongeveer 17 ampere. Als er dus een zekering van 5 ampere in je radio zit, komt je luidsprekervermogen nooit verder dan totaal 60 watt.

Vermogen is spanning maal stroom, maar dat wist u al ...
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Rob2u
5th Gear member

Msuidgeest schreef:Let inderdaad even op speakervermogen. Er zitten grappenmakers tussen die het over PMPO hebben (wat het ook mag betekenen).
.
Betekent: Peak Music Power Output of Peak Momentary Power Output, een niet zo bruikbare waarde maar die vaak gebruikt wordt omdat het zo "mooi" staat (i.e. hoge waarde)........
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
460_turbo
2nd Gear member

Kijk eens op deze link: http://www.12vhifi.nl/headunits.html
Het is een hele nuttige site als je meer wilt weten over caraudio.

De meeste headunits leveren rond de 4x18w rms, dus niet de 4x50 of 4x60 die ze opgeven. Er wordt in het algemeen ook meestal gesproken over het rms vermogen en niet over het max vermogen zoals al eerder vermeld hierboven. Die 4 x50 bedoelen ze lijkt mij het max vermogen mee.
Rijd nu: 740 sedan b204ft 1990
s80 2.9 automaat 1999

Ex Volvo's : 460 turbo 1995
360 2.0 gl 1986
Gerard NL
Starter

Hoi,

Ik weet niet hoe ver je inmiddels bent maar als je je speakers voor ook wilt vervangen, koop dan een composet. Dit bestaat uit een aparte woofer en een aparte tweeter. 13 cm composet van pioneer kost ongeveer € 100.00 Een composet klinkt altijd mooier dan een 2 of 3 weg speaker. Zo'n set hoeft ook niet aangestuurd te worden door een aparte versterker en kan je zoo aansluiten op je bestaande headunit.

MVG
Gerard
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”