Hallo,
Ik ben opzoek naar een degelijke auto om vanaf Juli ermee door Oost-Europa te toeren met 5 personen. Een busje van 15 jaar oud rijdt nou eenmaal niet zo lekker, dus zijn we op zoek gegaan naar een station. Na enig research en het opstellen van eisen ben ik dus beland bij volvo. Ik heb niet heel veel verder gekeken, omdat ik wist dat er geen enkele andere station kan toppen aan een volvo qua ruimte. Het moet een 940 of 740 worden gezien ons budget van ongeveer 1500 euro. De 940 heeft onze voorkeur gezien zijn omvang en uitstraling van een tank. Voor om en nabij de 1500 euro heb ik al een aantal mooie exemplaren gespot op diverse sites.
Nou heb ik nog wel een aantal vragen betreffende de keuze tussen 940 of 740:
- Welke heeft jullie voorkeur, en waarom? Denk hierbij ook aan onze situatie, 5 personen met spullen in één auto.
- Wat rijdt het lekkerst?
- Welke is het betrouwbaarst, waar zitten de zwakke plekken en waar moet ik op letten bij eventuele aanschaf van een van de types?
- Gasinstallatie: ja of nee?
Mochten jullie nog wat interessante dingen weten omtrent deze auto graag even melden. Verdere suggesties zijn altijd welkom, omtrent andere typen of advertenties.
Met vriendelijke groet,
Nieck
Aanschaf 940
- Fat Rat
- 5th Gear member
Ik zou persoonlijk voor een 740 tot en met modeljaar '89 gaan omdat ik die oude neus het mooiste vind. Maar voor iemand die daar niks mee heeft is de 940 misschien de net iets betere keuze omdat deze een tikje moderner is.
Kwa ruimte is er weinig of geen verschil(de 740 station zou naar verluidt net iets ruimer moeten zijn).
Mits in goede staat van onderhoud rijden beide modellen even lekker, onder andere omdat vering en schokdempers enzovoort allemaal uitwisselbaar zijn.
Betrouwbaarheid is gemiddeld genomen ook erg goed, al zijn naar het schijn de kabelbomen van de '87er 740 iets zwakker. En de carburateurs die je in de vroege 740 GL vind zijn ook vaak een heel eind op door ouderdom en kilometers.
tsja zwakke plekken daar kan ik je niet direct een antwoord op geven.
Wat betreft gas, als je er eentje op gas neemt (kan heel goed) dan zou ik er wel opletten dat de auto op benzine ook goed loopt. Ik weet namelijk niet precies hoe het staat met verkrijgbaarheid van gas in de regio waar je heen gaat, maar het is een beetje lullig als je ineens stilstaat omdat je geen geschikte brandstof kan krijgen.
Ik zou kijken als ik jou was voor misschien wel eentje die wat minder uitziet endergelijke maar waar wel de onderhoudsstaat goed van is zodat je daar niet zoveel in hoeft te investeren voor die korte periode die je em wil gebruiken.
Kwa ruimte is er weinig of geen verschil(de 740 station zou naar verluidt net iets ruimer moeten zijn).
Mits in goede staat van onderhoud rijden beide modellen even lekker, onder andere omdat vering en schokdempers enzovoort allemaal uitwisselbaar zijn.
Betrouwbaarheid is gemiddeld genomen ook erg goed, al zijn naar het schijn de kabelbomen van de '87er 740 iets zwakker. En de carburateurs die je in de vroege 740 GL vind zijn ook vaak een heel eind op door ouderdom en kilometers.
tsja zwakke plekken daar kan ik je niet direct een antwoord op geven.
Wat betreft gas, als je er eentje op gas neemt (kan heel goed) dan zou ik er wel opletten dat de auto op benzine ook goed loopt. Ik weet namelijk niet precies hoe het staat met verkrijgbaarheid van gas in de regio waar je heen gaat, maar het is een beetje lullig als je ineens stilstaat omdat je geen geschikte brandstof kan krijgen.
Ik zou kijken als ik jou was voor misschien wel eentje die wat minder uitziet endergelijke maar waar wel de onderhoudsstaat goed van is zodat je daar niet zoveel in hoeft te investeren voor die korte periode die je em wil gebruiken.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
De 740 Estate en 940 Estate hebben een identieke* carrosserie. Ruimteverschil zit er dus niet in.Fat Rat schreef: Kwa ruimte is er weinig of geen verschil(de 740 station zou naar verluidt net iets ruimer moeten zijn).
*dwz. behoudens enkele aanpassingen die in de loop der jaren zijn doorgevoerd, maar dat zijn details.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Wat dacht je van een turbo diesel? Dat rijdt waarschijnlijk ook wat zuiniger. Diesel is altijd wel te krijgen en dat geeft mogelijkheden.
Let bij een Estate op de achtervering, de nivomats (als die er onder zitten). Na een paar 100 meter rijden moet de auto weer recht hangen.
En die diesel: starten is lopen en met weinig of helemaal geen rookpluim.
Let bij een Estate op de achtervering, de nivomats (als die er onder zitten). Na een paar 100 meter rijden moet de auto weer recht hangen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Fat Rat
- 5th Gear member
Daar doel ik ook op. de plaatsing van de stoelen is misschien een fractie meer naar voor of achter en de hoge achterbank kost misschien iets meer ruimte....Maurice Pierik schreef:De 740 Estate en 940 Estate hebben een identieke* carrosserie. Ruimteverschil zit er dus niet in.Fat Rat schreef: ...
*dwz. behoudens enkele aanpassingen die in de loop der jaren zijn doorgevoerd, maar dat zijn details.
Voor wat betreft de diesels, deze zijn naar mijn idee flink duurder voor een beetje een goede. Of sla ik hier nou helemaal de plank mis??
Maargoed ik ben dan ook helemaal geen fan van die diesels zoals ze in de 7 en 9 serie verkocht zijn.
Maar de brandstof is natuurlijk goedkoper(dan benzine) en zeer algemeen verkrijgbaar.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- MaGNeT
- 3rd Gear member
Niet starten is overigens ook lopenMsuidgeest schreef:Wat dacht je van een turbo diesel? Dat rijdt waarschijnlijk ook wat zuiniger. Diesel is altijd wel te krijgen en dat geeft mogelijkheden.

-
- Starter
Ik ga persoonlijk liever voor Benzine, gezien het feit dat Diesel een stuk duurder is in aanschaf. Momentele ligt de Benzineprijs in Oost-Europa gemiddeld rond de 1.10. Dit scheelt dus niet enorm veel met het dieseltarief, en is daardoor ook slimmer om een Benzine-auto aan te schaffen. De keuze in motor is wel wat lastiger, wat opteren jullie?
- 2.0i met 112pk
- 2.3i met 131pk
- 2.3i Turbo met 135pk (minder betrouwbaar door Turbo?)
- 2.0i Turbo met 155pk
- 16V met 155 pk (minder NM in vergelijking met de 2.3i Turbo)
- Turbo met 165pk
Meeste 940's die te koop staan zijn voorzien van de 2.3i.
Deze 940 leek mij niet gek voor die prijs.
- 2.0i met 112pk
- 2.3i met 131pk
- 2.3i Turbo met 135pk (minder betrouwbaar door Turbo?)
- 2.0i Turbo met 155pk
- 16V met 155 pk (minder NM in vergelijking met de 2.3i Turbo)
- Turbo met 165pk
Meeste 940's die te koop staan zijn voorzien van de 2.3i.
Deze 940 leek mij niet gek voor die prijs.
-
- 2nd Gear member
Hai Nieck,
Ik rij nu sinds een half jaar met een 940, sedan weliswaar, en het bevalt mij uitstekend. Er zit een 2.3 LPT motor in (135) pk op LPG G-3. Verder is de auto full options, automaat, leer, automatische airco etc etc. Ik heb nog steeds problemen met het rijden op lpg, de auto stottert op constante snelheden. Maar dat zal uiteindelijk wel een keer duidelijk worden wat de oorzaak daarvan is. Voor geen goud doe ik die auto weg, 13 jaar oud en werkelijk geen spatje roest te ontdekken! Het rijcomfort is geweldig, het zweeft over de weg en in combinatie automaat en cruiscontrol is het relaxed vertoeven op de lederen zetels. Uitstekende reisauto dus. De motor kan het allemaal prima aan, ik hoef ook geen 200km/u te rijden. Ik heb geen ervaring met andere motorvarianten, kan alleen zeggen dat deze mij prima bevalt. De motor heeft zat vermogen om het slagschip te laten doen waar ie voor gemaakt is, cruisen, lange afstanden, comfort.
Succes met zoeken en een mooie reis!
Eric
Ik rij nu sinds een half jaar met een 940, sedan weliswaar, en het bevalt mij uitstekend. Er zit een 2.3 LPT motor in (135) pk op LPG G-3. Verder is de auto full options, automaat, leer, automatische airco etc etc. Ik heb nog steeds problemen met het rijden op lpg, de auto stottert op constante snelheden. Maar dat zal uiteindelijk wel een keer duidelijk worden wat de oorzaak daarvan is. Voor geen goud doe ik die auto weg, 13 jaar oud en werkelijk geen spatje roest te ontdekken! Het rijcomfort is geweldig, het zweeft over de weg en in combinatie automaat en cruiscontrol is het relaxed vertoeven op de lederen zetels. Uitstekende reisauto dus. De motor kan het allemaal prima aan, ik hoef ook geen 200km/u te rijden. Ik heb geen ervaring met andere motorvarianten, kan alleen zeggen dat deze mij prima bevalt. De motor heeft zat vermogen om het slagschip te laten doen waar ie voor gemaakt is, cruisen, lange afstanden, comfort.
Succes met zoeken en een mooie reis!
Eric