Problemen V70 2.5 Tdi HELP!

Voor kenners: de "Roffel"
V70 Classic 2.5 Tdi
1st Gear member

Hoi,

Ik heb sinds een week een V70 2.5 TDI uit '97 met 294000 km op de teller. Auto opgehaald, 150 km naar huis gereden, niets aan de hand. He-le-maal gelukkig!
Na intensief poetswerk maandagochtend naar mijn werk gereden. Leuk, goh, mooie auto, enz. enz. Ik blij.
Tussendoor met inmiddels lauwwarme motor even ergens naar toe. Starten, na 2 sec. uit. Weer starten, weer uit. Starten, oef, wat een rook!! gigantisch... weer afslaan. Starten, afgaan én afslaan, kortom, balen.
Toen na heel veel gepruttel en starten toch weer aan de gang gekregen. Ontzettend veel dieselrook. Vervolgens bonkerig rijden, tijdens het rijden voldoende snelheid houden en tussengas geven anders slaat ie af, want hij stottert, af en toe helemaal 'dood', maar pakt dan toch net weer op. Zenuwslopend in druk verkeer. Gepaard gaan met gigantische rook, op het moment dat ie doodvalt en weer oppakt. Pure onverbrande diesel.
Kortom, wat is er aan de hand? Ik heb rondgegoogled en ik denk zelf op dit moment aan de transponder voor de sleutel. Of iets met de electronica in het brandstofsysteem. Net weer ff geprobeerd, maar hij start en loopt iedere keer om vervolgens direct weer af te slaan. Motorstoringlampje brandt niet en bij vlagen (enkele kilometers achter elkaar) rijdt ie ook juist weer probleemloos. De storing lijkt zich met name voor te doen na stevig accelereren.

Lang verhaal, korte vraag: herkent iemand dergelijke problemen? Ik bedoel, het is leuk om je nieuwe aanwinst glimmend voor je huis te hebben staan, maar hoe leg je uit waarom je dan toch met die ouwe Clio uit '92 (van vriendin) naar je werk gaat?

Alle tips zijn van harte welkom. Ook eventueel op [/email]toineleuverink@home.nl
Skywalker
3rd Gear member
Contacteer:

tsja, dat is een lastige. Lijkt dat de timing van slag is maar dat is zeer merkwaardig. Ook riskant om er dan nog de motor te laten draaien.

In het andere geval kan ik me ook nog voorstellen dat er iets met het brandstoffilter aan de hand is. Met een auto van die km stand weet je het maar nooit. Ken je de onderhoudshistorie van de auto??
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
V70 Classic 2.5 Tdi
1st Gear member

Hey Luchtloper,

Onderhoudshistorie volledig bekend. Alle beurten gehad tot 271000, incl. distributieriem. Heb net een nieuw brandstoffilter gehaald en met de Volvo dealer overlegd.
Het startprobleem lijkt op het ' transponder ring probleem (startblokkering)' en het rijgedrag lijkt op een brandstoffilter verstopping.
Dus...eerst maar eens brandstoffilter gehaald en tevens alle bedrading/slangen nalopen. Als dat niet werkt, moet ik zien dat ik bij de dealer kom voor OBD uitlezing. Eventueel kan ik de transponderring nog proberen. Kost 4 tientjes, dus dat valt mee. Bedankt alvast voor het meedenken en ik hou je op de hoogte! Met een uur weet ik meer...
trouwens, timing van wat bedoel je? Distributie kan niet, want dan zou het probleem niet af en toe wel en af en toe niet voorkomen. Hmmm...ga even speuren nu.

gegroet
V70 Classic 2.5 Tdi
1st Gear member

Tussenstand: brandstoffilter vervangen, hoofdzekering brandstofsysteem (rechts naast de vuldop v. ruitensproeiervloeistof) oxidatievrij gemaakt, luchtfilter vervangen, ERG intussen d.m.v. een aluminium plaat helemaal dicht gemaakt en vacuumleidingen afgedopt.
Alle slangen en stekkers gecontroleerd, ingespoten en weer gemonteerd.
Even doorstarten om het brandstoffilter te vullen....en accu leeg!
Shit, nu weet ik nog niet of het rondje hierboven geholpen heeft.

Trouwens, hij startte vanmiddag in één keer, dus toch blijft die Transponderring door mijn hoofd gaan. Gisteren startte ie namelijk iedere keer, om vervolgens direct weer af te slaan... dat deed ie vandaag dus niet.

hmm....toch maar es eerst die accu opladen. Kan geen stroom overpompen. Geen auto in de buurt.

wordt vervolgd!
Skywalker
3rd Gear member
Contacteer:

je moet het brandstoffilter eerst met de juiste brandstof vullen om te voorkomen dat de accu wordt leeggestart, het is namelijk een te grote plons om lucht

vwb de transponder: volgens mij start die dan wel of niet en als de motor eenmaal loopt, dan blijft deze lopen.
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
V70 Classic 2.5 Tdi
1st Gear member

Hey,

Filter vervangen is allemaal prima gegaan. Inderdaad, vullen met diesel.
EGR aflsuiting werkt ook prima. Echter, het probleem blijft. Met name als je rijdt en afremt voor een bocht en weer gas geeft houdt de motor in. Alsof de dieseltoevoer afgesloten is en weer geopend wordt. Soms valt ie ook langer uit en pakt ie vlak voordat je stilstaat weer op. Kijk je dan in de spiegel, dan zie je een enorme rookwolk. Ook het starten verloopt in koude toestand dramatisch. Net of er lucht in de leiding zit. Ga toch maar eens alle slangen en leidingen heel goed nalopen.
Ben er nog niet uit. Toch maar eerst eens naar de dealer voor uitlezing.

Tips blijven ondertussen van harte welkom!!
V70 Classic 2.5 Tdi
1st Gear member

O, ja Skywalker, voor wat betreft de transponderring heb je helemaal gelijk. Die werkt alleen tijdens het starten. Als ie eenmaal loopt dan is dat ding niet meer van invloed.
Quota
6th Gear member

Toch wel erg vervelend om zo je eerste ervaringen met een anders bijzonder fijne wagen op te moeten doen. Kun je verhaal halen bij de verkopende partij? Heb je garantie?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
V70 Classic 2.5 Tdi
1st Gear member

Yep. Dat is zeker vervelend. Maar ja, er helpt maar 1 ding: aan het werk. Nee, helaas, geen garantie. Verhaal halen kan ik proberen, maar het is 180 km rijden en eerlijk gezegd was de prijs er ook naar.

Wat heb ik vandaag gedaan?

-tankvlotter gedemonteerd en gecontroleerd. Prima staat.
-aanzuigbuis en retourbuis in de tank gecontroleerd. Beide 100% okay.
-retourleidingen verstuivers vervangen (waren niet lek maar wel poreus)
-uitlaatspruitstuk verwijderd en nieuwe pakkingen gemonteerd (leuke klus, joh!)
-alle, maar dan ook alle stekker- en slangaansluitingen en sensoren nagelopen
-gaspedaalsensor, rempedaalsensor en koppelingspedaal sensor gecheckt
-vacuumslangen vervangen (diverse)
-brandstoffilter weer verwijderd, gecheckt, zat goed.

Er blijft eigenlijk maar 1 onderdeel over waar ik zelf niets mee kan: de injectorpomp. Ik vermoed toch dat daar ergens iets niet lekker zit.

Het stomme is, dat alle symptomen duiden op lucht in de aanvoerleiding, maar er zit toch echt geen lucht in. Het slechte starten (lang doorstarten en hij slaat aan en loopt prima stationair), het afremmen op de motor en vervolgens zeer moeilijk weer oppakken, het wel goed stationair lopen maar beroerd starten....hmmm, ik weet het gewoon ff niet.
Wel vind ik het heel raar, dat er geen diesel te zien is als je het boutje bovenop het brandstoffilter losdraai. Daar hoort toch diesel te staan en geen lucht????

Volgende stap is eerst naar de dealer, OBD uitlezen en pompafstelling controleren. Het zoeken houdt voor mij nu even op. Kan er mee leven, want zo leer je je auto tenminste kennen. Ook met dank aan Vadis natuurlijk. Al met al een leuk sleuteldagje, maar weinig succesvol.

Het zij zo.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Sluit het brandstoffilter goed af,je ziet hem niet lekken,maar hij kan wel lucht aanzuigen!
V70 Classic 2.5 Tdi
1st Gear member

hartstikke dicht. 200% zeker. Je ziet ook in het transparante gedeelte leiding vlak voor de pomp geen belletjes. Wel in de retourleidingen van de verstuivers, die ik allemaal transparant heb gemaakt.
Ramon&Ramon
7th Gear member

die belletjes in de rerourleiding zijn onbelangrijk.
Heb je plastic slangetjes gebruikt?zoja,die zijn zeer snel stuk vanwege de warmte...
V70 Classic 2.5 Tdi
1st Gear member

Nee, ik heb siliconenslang gebruikt. Modelbouw is mijn andere hobby! Gelukkig zijn die zeer hittebestendig.
rene 850
1st Gear member

zat er in de vlotter geen elektrische opvoerpomp,het lijkt mij namelijk een aanvoer probleem.
ik zag ook dat je de stekkers hebt ingespoten,met contact spray waarschijnlijk?
de dealer heeft hier een special goedje voor dat werkt beter als contactspray heb ik zelf ondervonden.
groeten rene
volvo 850 gle '92
Ramon&Ramon
7th Gear member

bij een V70 classic diesel zit er geen opvoerpomp in de tank.
V70 Classic 2.5 Tdi
1st Gear member

Jongens, schei maar uit. Ik ben er uit en ik ben niet blij. Vanochtend met veel pijn en moeite de auto bij de dealer kunnen krijgen. OBD uitlezing leverde niets op. Ook de belletjes in de dieselleiding schijnt ook bij de nieuwe D5's voor te komen en niet van invloed te zijn op de motorloop. Het zijn er ook maar een paar.
Inderdaad, er zit geen opvoerpomp in de tank of ergens daarna. De diesel wordt door de pomp aan de motor aangezogen. Maar goed...wat is er aan de hand?
Een of ander onverlaat heeft bij de wisseling van de distributieriem de krukaspoelie niet op het juiste moment vastgedraaid. Overigens is dat 180 Nm en dan nog eens 180 graden verder draaien. Daardoor is de krukaspoelie niet vast genoeg op de krukas gemonteerd. Hierdoor gaat bij piekbelasting (en dat is vreemd genoeg tijdens het lauwwarm starten) de poelie loszitten ten opzichte van de krukas. Daardoor beschadigd de krukas ter plekke. Uiteraard gaat de poelie zelf ook kaduuk. Dit alles ondanks de aanwezigheid van een spie. Een ander gevolg daarvan is dat de hele distributie en natuurlijk ook de pompaandrijving van timing gaat. Dat verklaart ook het plotseling slecht starten, terwijl ik de auto goed weg heb gezet en het inhouden van de motor. Nu bleken ook de spanrollen aan vervanging toe (niet gedaan bij riemwissel), zowel voor de pompaandrijving als de distributie, de krukas moet gevlakt worden en tot overmaat van ramp bleek ook de waterpomp lek.
Al met al een mooie zeperd, met deze Volvo, waar ik welgeteld 175 km in heb gereden. Ik probeer nog verhaal te halen bij de verkopende partij, maar verwacht er eerlijk gezegd niets van. Mezelf voor het hoofd slaan lost ook niks op. Ik kon het niet zien (behalve de waterpomp dan), de auto liep perfect en het probleem is spontaan opgetreden. Al met al gaat met dit geintje 1300 euro kosten, wat op zich nog een matsprijs is, aangezien men mij slechts 4 uur werkplaatstarief berekend. Met dank aan Volvo van der Veen in Nijverdal. Overigens prima service, geen probleem met zelfsleutelaars en direct hulp.

Dus...balen maar het moet maar.

bedankt voor alle meedenken en tips en ik zal jullie laten weten of ie morgenavond weer als nieuw rijdt!!

Maar...ik laat me niet uit het veld slaan en ga hopelijk in elk geval met nieuwe distributie, riemen, spanrollen, waterpomp en optimale afstelling beginnen aan mijn Volvo relatie.
IkeV70
5th Gear member

Het zat je duidelijk niet mee. Was de verkopende partij een particulier of een bedrijf? Stond er in de verkoopovereenkomst dat de d-riem vervangen zou worden ?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Quota
6th Gear member

Damn, dan voel je je genaa*d! Prettig te weten wat er speelt, maar zo'n kostenpost zit je niet op te wachten na er maar 175 km mee gereden te hebben.

Ik ben er wel van overtuigd dat als alles naar behoren gerepareerd is, je er wel enorm van kunt gaan genieten, ik doe het in ieder geval nog elke dag!
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Swedishsteel4life
2nd Gear member

Vervelende uitkomst, balen.

Echter een stukje interesse?
Is het veel werk om de aanzuigbuis en retourbuis in de tank te gecontroleren. Ben namelijk ook in het bezit van een tdi en heb ook af en toe wat gedragsproblemen bij deze auto. Heb gelukkig wel iets meer dan 175 km gereden, maar het blijft vervelend als de auto het opeens niet meer doet.

Ik zou graag van je horen, via pm of mail.
V70 D5 momentum 2012
V90 D4 Inscription 2017
Ramon&Ramon
7th Gear member

hopen dat de krukas niet te veel beschadigd is,anders ben je over 1000km weer aan de beurt.Is niet negatief bedoeld hoor,dit even om negatieve reacties te voorkomen.:)
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”