automaat met een schok.

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
stampertje
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 13.06.2007 - 21:57
Locatie: kaatsheuvel

ik heb zin's kort een volvo 440 automaat 1.8 1 uit 96 maar hij schokt als ik weg rij. als ik een 60 a 80 km rij en ik geef flink gas dan slipt de koppeling.mijn vraag is is het makkelijk te vervangen (de koppelingsplaat)en hoe zit dat .please help ik heb hem net een week.
frank
avdlee
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 31.01.2007 - 12:54
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Welkom op het forum :hello2:

Oliepeil van je versnellingsbak al gecontroleerd?
Dit moet je overigens doen met draaiende motor, auto in P.

Bij het slippen, schiet dan ineens je toerental omhoog?
Dan zit het slippen waarschijnlijk in je versnellingsbak, heb ik bij de mijne ook gehad. Is te repareren, maar gaat veel geld kosten. Heb er zelf mee 'leren' rijden.

Succes!
maar jullie mogen Arie zeggen

Renault 21 1.9D Wit
Volvo 440 DL 1.7i Automaat Rood
Ford Escort 1.3i Rood
Volvo 480 Turbo '90 Metallic zwart
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

een 1.8 is met cvt bak...
dus ik denk niet dat je koppeling slipt is gewoon een beetje een maffe bak....
tenminste dat is mijn ervaring.

En dat schokken even je olie peil na kijken.
evetueel laten flushen en olie verversen.
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

DAT is nou een variomatic, de koppeling slipt niet, dat is de kickdown. Vol in de toeren (5000) en dat houdt de cvt vol tot je het gas weer minderd.
Geweldig toch? Best NL uitvinding ooit!
De 440 heeft in tegenstelling tot de 66 en 340 geen koppelingsplaten maar een hydraulische koppeling.

Schokken; oliepeil of vacuumslang met een lek. eventueel de stappenmotor die schommeling in het toerental veroorzaakt en dit speelt door in de bak.
Gijsiejjj
4th Gear member
Berichten: 537
Lid geworden op: 10.11.2005 - 19:52

hoi,

ik heb ook een 1996 1.8i automatic. maar in het volvo 440 onderhoudsboekje kan ik niks vinden over de variomatic, en wat is stand L? groet Gijs
Svensk kvalitet och säkerhet :)

Volvo 440 1.8i 1996 automatic
Volvo 460 1.8i 1995 automatic
volvo 960 2.5 24v 1995 automatic
Volvo S40 1.8 2003 handgeschakeld
Volvo C30 2.0 2007 sport handgeschakeld
rdk_nl
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.01.2008 - 08:33

Gijsiejjj schreef:hoi,

ik heb ook een 1996 1.8i automatic. maar in het volvo 440 onderhoudsboekje kan ik niks vinden over de variomatic, en wat is stand L? groet Gijs
Bij een 440 met een CVT automaat bak hoort er een extra CVT-boekje bijgeleverd te zijn. Deze heeft een zwart/witte kaft. Staat werkelijk alles in wat je behoord te weten over deze automaat-bak.

L staat dus voor Low gearing (denk ik dat de L betekend); in ieder geval is het voor betere trekkracht.
2002 ~ 2007: Ford Escort 1.6 16V DOHC 89PK
2008 ~ Heden: Volvo 440 Nordic HTA 90PK
440s
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 09.10.2007 - 13:59
Locatie: Noord-Holland

L is de versnelling die je gebruikt bij afdalingen in de bergen. Om met een cvt toch af te kunnen remmen op de motor. Je mag niet sneller dan 60 in de L.

Heet ook wel stadsversnelling omdat dat makkelijker zou rijden, maar ik ken niemand die hem daarvoor gebruikt. In de file kun je er ook soms 'normaal' mee inhouden ipv. steeds te moeten remmen.
rdk_nl
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.01.2008 - 08:33

440s schreef:L is de versnelling die je gebruikt bij afdalingen in de bergen. Om met een cvt toch af te kunnen remmen op de motor. Je mag niet sneller dan 60 in de L.
Bovenstaande lijkt me onjuist; als ik mij goed herinner uit de CVT-handleiding; is de L echt om te "trekken" en kun je zowel in de L als D de topsnelheid halen van de auto (in geval van een 1.8i CVT is dat 175KM/U). Ik ga het vanmiddag om 1630 uitzoeken in de CVT handleiding want dan heb ik die ter beschikking.
2002 ~ 2007: Ford Escort 1.6 16V DOHC 89PK
2008 ~ Heden: Volvo 440 Nordic HTA 90PK
440s
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 09.10.2007 - 13:59
Locatie: Noord-Holland

rdk_nl schreef:
440s schreef:L is de versnelling die je gebruikt bij afdalingen in de bergen. Om met een cvt toch af te kunnen remmen op de motor. Je mag niet sneller dan 60 in de L.
Bovenstaande lijkt me onjuist; als ik mij goed herinner uit de CVT-handleiding; is de L echt om te "trekken" en kun je zowel in de L als D de topsnelheid halen van de auto (in geval van een 1.8i CVT is dat 175KM/U). Ik ga het vanmiddag om 1630 uitzoeken in de CVT handleiding want dan heb ik die ter beschikking.
Echt, heb er zelf een. Voor zwaar optrekken zal het ook wel werken, omdat je dan vast in een lage 'versnelling' staat. Maar primaire functie is toch dat je hem gebruikt waar je normaal terugschakelt bij een lange steile afdaling (anders zou je km's lang op je remmen moeten blijven staan)
rdk_nl
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.01.2008 - 08:33

440s schreef:
rdk_nl schreef:
440s schreef:L is de versnelling die je gebruikt bij afdalingen in de bergen. Om met een cvt toch af te kunnen remmen op de motor. Je mag niet sneller dan 60 in de L.
Bovenstaande lijkt me onjuist; als ik mij goed herinner uit de CVT-handleiding; is de L echt om te "trekken" en kun je zowel in de L als D de topsnelheid halen van de auto (in geval van een 1.8i CVT is dat 175KM/U). Ik ga het vanmiddag om 1630 uitzoeken in de CVT handleiding want dan heb ik die ter beschikking.
Echt, heb er zelf een. Voor zwaar optrekken zal het ook wel werken, omdat je dan vast in een lage 'versnelling' staat. Maar primaire functie is toch dat je hem gebruikt waar je normaal terugschakelt bij een lange steile afdaling (anders zou je km's lang op je remmen moeten blijven staan)
Kijk eens :P zo leren we van elkaar. Ik zal vanavond even proberen wat scans/foto's van het CVT boekje te maken; wellicht kan ik jullie er mee helpen.
2002 ~ 2007: Ford Escort 1.6 16V DOHC 89PK
2008 ~ Heden: Volvo 440 Nordic HTA 90PK
440s
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 09.10.2007 - 13:59
Locatie: Noord-Holland

Graag, want dat heb ik niet.
rdk_nl
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 09.01.2008 - 08:33

Even geen tijd om scans te maken; ik doe dat wel een keertje op het gemak zodat het meteen netjes is.

Uit de handleiding:
L Low
De transmissie behoudt (of kiest) een lage overbrengingsverhouding. L kan gebruikt worden voor rijden in de bergen, een "sportief" rijgedrag en voor extra afremmen op de motor. De toerentallen zullen minder variëren tijdens gas geven en terugnemen.

De topsnelheid kan zowel in D als in L bereikt worden. Schakelen tussen D en L kan bij elke snelheid.
Een eindje verder:
Afremmen op de motor
Omdat de transmissie zo lang mogelijk in zijn overdrive wil blijven (comfort en laag brandstofverbruik) is het effect van afremmen op de motor beduidend lager dan bij een gewone automaat. Zet de keuzenhendel in de stand "L" voor meer afremmen op de motor.
2002 ~ 2007: Ford Escort 1.6 16V DOHC 89PK
2008 ~ Heden: Volvo 440 Nordic HTA 90PK
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”