koeling B20

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
hesened
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
Locatie: 3bergen

Door omstandigheden (ahum, van je fouten kan je leren :oops: ) heb ik recent de radiator van mijn 142 vervangen. Sindsdien heb ik volgens mij koelingsproblemen. Het is niet echt warm geweest de afgelopen dagen maar het temp. metertje loopt op naar de "m" van temp.
Gisteren stond ik even in een kleine file op de A28 en toen werd hij wel heel warm. Bij mijn werk aangekomen hoorde ik een gesis en kwam er wat stoom uit de gril. 's middags bleek mijn reservoir leeg te zijn. Bij gevuld en rijden maar weer.
Nu ben ik bang dat ik grote problemen kan krijgen in de zomer en bij file rijden.

Heeft er iemand een idee wat er loos kan zijn en wat ik er aan kan doen :?: :?: :?:
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Heb je ontlucht?
Weet je zeker dat de radiator die je erin hebt gezet niet verstopt/verroest is?
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

klinkt idd alsof er ergens een lek zit...

het koel systeem van de 140 serie vind ik persoonlijk een van de mooiste ooit bedacht! (heb afgelopen zomer nl nog stilgestaan met een ge-explodeerde ratiateur in de peugeot van m'n poolmaatje omdat z'n fan was uitgevallen in de file)

dat zal je in de volvo niet snel gebeuren (mits je je v snaar een beetje in de gaten houd!)
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
hesened
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
Locatie: 3bergen

De nieuwe radiator is een tweede hands, gekocht in scherpenzeel bij volvoclassics. Daar heb ik hem er ook ingezet.
Ik heb een oude topic hier gelezen over het vullen van het systeem. Ik las dat de radiator helemaal vol moet zitten, klopt dit?
Ik heb de vloeistof opgevangen toen ik de oude radiator demonteerde en dat was als ik moet gokken een liter of 2. Dit heb ik (gezeefd) weer terug gegoten toen de nieuwe (tweede hands) radiator er in zat en ik had al het idee dat het wat weinig was. Later heb ik er nog een klein litertje bij gedaan omdat het reservoir leeg was.
Als ik nu kijk, is de radiator nog steeds niet tot de rand vol. Maar de afgelopen dagen is het wel redelijk goed gegaan. Het reservoir is nog op pijl maar hij wordt nog wel wat warm. De slangen van en naar de radiator zijn ook heet dus het zit volgens mij niet verstopt.
Zal er dan toch nog meer vloeistof bij moeten? Maar te veel vloeistof is ook niet goed. Dat gooit hij er weer uit als het warm wordt toch?
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

raar... maar als er genoeg in het reservoir zit... zou je toch denken dat het goed zit...
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Hoe oud was die teruggegooide koelvloeistof eigenlijk.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Snap eigenlijk niet waarom je dat teruggooit. Kost geen drol dat spul en mooie kans om het te verversen.

Maar dat heeft het probleem denk ik niet veroorzaakt. Ik ben nog niet zo bekend met het gesloten koelsysteem. Maar bij een open systeem is de regel, gewoon volgooien. Dus lijkt me dat in ieder geval de radiator vol moet ja. En nogmaals; heb je ontlucht? Dat is erg belangrijk, en zou heel goed dit probleem kunnen veroorzaken.

Ik zou zeggen, gooi m weer leeg, vul het met nieuwe vloeistof tot aan de rand. En flink ontluchten. Ergens op dit forum had iemand al een mooie beschrijving gegeven.

Succes!
Gebruikersavatar
hesened
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
Locatie: 3bergen

Radiator helemaal gevuld en..... lekken :( De vloeistof loopt en voor bijna de helft uit.
Zaterdag waarschijnlijk een andere radiator en dan maar meteen verse vloeistof. Ik hoop dat ze nog een radiator hebben liggen. Heeft iemand nog een goed exemplaar liggen toevallig? Mochten ze bij volvoclassics er geen meer hebben dan moet ik zoeken.
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

euh, je kan er tot die tijd zo'n lek stop tablet ingooien, is de koop bij oa breezan!

verder weet ik niet waar je woont, maar er zijn genoeg adressen, in maartensdijk (bij utrecht in de buurt) zit een volvo specialist, en in loosdrecht heb je er ook een! (maar die is wel duur vind ik) anders kijken op marktplaats, staan geloof ik een aantal gedemonteerde zuto's op voor onderdelen!

succes iig!
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Ja, dat is altijd het risico als je een 2de hands koopt. Heb het zelf ook gehad. Daarna voor de helft van de prijs een andere 2de hands gekocht die zo goed als nieuw was. Dus het kan wel. Even goed zoeken, dan vind je wel wat. Als je de auto niet echt nodig hebt raad ik je aan niet zo'n tablet te gebruiken als biadman zegt. Voor je t weet zit de boel verstopt.

Je weet wel zeker dat het lekt en het er niet door hoge druk uit wordt geduwd?
Gebruikersavatar
hesened
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
Locatie: 3bergen

Ik weet zeker dat hij lekt. Hij begint al te druppelen bij het vullen. (en ik heb het er niet naast gegoten :) )
Ik woon zelf in driebergen dus dat is niet zo heel ver van maartensdijk. Ik w8 even zaterdag af. Als ze niets hebben liggen dan ga ik wel op zoek.
Zo'n tablet daar heb ik aan zitten denken maar dat vind ik ook een lapmiddel en daar hou ik niet zo van dus dat doe ik maar niet.

Wat is eigenlijk een nette prijs voor zo'n radiator?

To be continiued....
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Paar tientjes, en indien de verkoper geld wilt verdienen aan z'n hobby >85 euro (Natuurlijk zijn prijzen afhankelijk van de staat)
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

http://www.chiptunen.nl/ hier de website uit maartensdijk!

ben er zelf nog niet geweest, maar bellen kan altijd!
Gebruikersavatar
hesened
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
Locatie: 3bergen

Net terug van Volvo Classics in Scherpenzeel. Andere radiator gemonteerd en het ziet er naar uit dat deze wel goed is. Nieuwe vloeistof er in en klaar is Klara. :P

Meteen even het stuur recht gezet want die stond in de rechtuit stand niet netjes. Tis niets maar ik irriteerde me er een beetje aan en Zij hadden wel zo'n grote dop waarmee je het stuur los haalt en dan is het appeltje - eitje.

Ik kan weer redelijk onbezorgd rijden komende tijd. Nu alleen nog een elektronische ontsteking en dan gaan we hem cosmetisch opknappen. 8)
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Super! Is toch wel lekker onbezorgd he, als je niet steeds op je temp meter hoeft te kijken.

Even een vraag in de menigte, wat is jullie gemiddelde temp bij deze temperaturen? De mijne (164) zit iets voorbij het midden en blijft daar ook. Ikzelf vind het iets warm, maar wat zijn jullie ervaringen?
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
hesened
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
Locatie: 3bergen

Die van mij blijft nu rond het midden hangen. Dus zo tussen de e en de m van temp zeg maar
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Die van mij is heel constant richting bij de grens van rood wit en groen, daar waar het streepje staat (dus waar groen begint).
Ook wel eens wat probleempjes gehad met de koeling en dan liep het wel snel op.
kreftie
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
Locatie: Achter de zeeuwse duinen

Op de M van Temp.
's zomers wil het wel eens oplopen als je de file in duikt.
Volgens een kenner is dat omdat de thermostaat dan wat flauw opent.
Hij boort er een gaatje in van 8 mm...
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Bedankt voor jullie reacties. Zit dus wel goed met mijn temp. Lijkt me wel dat jij er eens naar moet kijken dobdebouwer, een continu hoge temp lijkt me schadelijk voor je blok. :?:
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

@ Jordos
Je hebt gelijk ik heb mn bericht aangepast. Het is wel op de grens van groen maar dan aan de goede kant. Dus precies daar waar het echt groene vlak begint. Toen het niet helemaal werkte, ging de meter in de file richting het andere eind, waarbij hij bijna uit het groene gebiedje ging.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”