Auto heeft moeite met versnellen en hoge snelheid

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Stropdas
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 23.01.2008 - 16:31

Sinds ongeveer 2 maanden heb ik veel problemen met de auto. In het begin was het probleem dat ik niet boven de 130km/uur uit kwam, momenteel is het zo erg dat ik blij mag zijn met 100km/uur op de snelweg na heel langzaam gas geven. Als ik optrek met veel gas geven dan hoor ik een mechanisch geluid, hoe verder ik het gaspedaal intrap hoe erger dat geluid wordt. Als ik rustig gas geef en langzaam versnel en schakel bij 2500 toeren dan gaat het goed maar bij invoegen op snelweg is het gruwlijk irritant als het druk is. De vluchtstrook is gelukkig te gebruiken als verlenging van de invoegstrook. Eerst dacht ik dat het een probleem van de koppeling was. Na enig opzoekwerk en praten met een paar beetje autokenners een afspraak gemaakt bij een garage om de koppeling te vervangen. Ik had hun ook de situatie uitgelegt en die dachten dat het dan ook aan de koppeling lag. Een koppelingsset incl. drukgroep is vervangen maar het probleem is hetzelfde als voorheen (heb oude set meegekregen als aandenken). Het lijkt te maken te hebben met de kracht die ergens op uitgeoefend wordt. Als dat meer dan een bepaald aantal pk is ofzo dan hoor je dat irritante geluid. Als ik stil sta met de motor stationair en geef flink gas dan wil ie wel toeren maken zonder probleem. Heeft iemand ook eens dit probleem gehad of weet waar het aan kan liggen?
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

lagers van je bak

Hoeveel kilometer zit er op?
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Stropdas
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 23.01.2008 - 16:31

Hij heeft nu 225K op de teller staan. Dan moet de auto zeker weer half uit elkaar gehaald worden om die te vervangen?
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

jup :( ongeveer even veel werk als je koppeling vervangen...

de bak van een 440 gaat over t algemeen (ergens gelezen..) 270.000 mee (bij mij ging ie op 268.000 dood)

Om te beginnen kun je trouwens eens een klein beetje versnellingsbak olie aftappen, even kijken hoe dat er uit ziet.. zilverkleurig is niet goed ;)
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Laat de afstelling van de distributieriem eens controleren, volgens mij ratelen de kleppen zo.
Staat niet meer goed op tijd denk ik.
Dan heb je kans op: terugslaan kleppen, ploffen in inlaat, ploffen in uitlaat, detonatie, klapperende zuigers etc.


Wim
460_turbo
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.11.2006 - 21:25

Wat slecht van die garage, niet even goed uitzoeken wat het nou is en jou gewoon met het probleem weer laten vertrekken, met een nieuwe koppeling waar het niet aan lag. Je moet niet gaan gokken wat het is.

Lager(s) zou goed kunnen.
De olie zou ook niet best zijn, maar dit zorgt niet voor het lawaai.

Ik zou langs een andere garage gaan en hem weer laten bekijken.
Rijd nu: 740 sedan b204ft 1990
s80 2.9 automaat 1999

Ex Volvo's : 460 turbo 1995
360 2.0 gl 1986
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

wpee schreef:Laat de afstelling van de distributieriem eens controleren, volgens mij ratelen de kleppen zo.
Staat niet meer goed op tijd denk ik.
Dan heb je kans op: terugslaan kleppen, ploffen in inlaat, ploffen in uitlaat, detonatie, klapperende zuigers etc.


Wim
Nu je het zegt, dat heb ik ook ff gehad (riem goed gelegt en het was over!)

hele diepe donkere brom kreeg ik toen..
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Welk type Volvo gaat het over?,met name het motortype?
Versnellingbak lagers hebben met dit probleem niets van doen denk ik,die maken alleen herrie,maar doen verder niets af aan snelheid of iets dergelijks.
Het distributie riem verhaal zou kunnen als hij 1 tand verkeerd staat!
Maar ik denk dat het probleem ergens anders zit,maar geef even aan welk type motor je hebt.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als er een Kat onder zit,kon die wel is verstopt zitten!
460_turbo
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.11.2006 - 21:25

Maar je komt niet boven de 100kmh uit door vermogen te kort?
Heb je ook bij het optrekken vermogen te kort of gaat hij bij 100kmh gewoon niet verder?
Rijd nu: 740 sedan b204ft 1990
s80 2.9 automaat 1999

Ex Volvo's : 460 turbo 1995
360 2.0 gl 1986
Stropdas
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 23.01.2008 - 16:31

Het is een 1.8 uit 1996 op G3. Probleem is bij gas en benzine, dat maakt geen verschil. Precieze motortype weet ik niet. Het is een jankend geluid als ik veel gas geef. Hoe vaker ik dat doe hoe erger het probleem is. Ik kom nu niet eens meer echt lekker mee met verkeer. Linkerbaan bij stoplicht is voor mij verboden nu. Bij 100 gaat ie nu af en toe al janken bij een kleine hobbel op de weg. Vermogen heeft de motor wel volgens mij, het is denk ik echt wat anders dan de motor zelf. Bij optrekken mag ik ook niet teveel gas geven want dan jankt ie ook heel erg. Probeer dat tot minimum te beperken voordat ik er helemaal niet meer mee kan rijden. Het is alsof ik slechts 25pk van de 90 mag aanspreken en als ik meer wil dan jankt ie. Ik blijf onder de 2500 toeren omdat het daarboven gegarandeerd fout gaat door het vermogen wat hij dan heeft.

Probleem treed op in iedere versnelling. Er gaat zo een collega samen met mij in de pauze een stukje rijden en dan zal ik m weer even kort de sporen geven zodat hij misschien kan horen wat het is

Aanvulling: stationair doet hij het ook als ik heel veel gas geef in 1 keer. Het is een schrapend geluid zegt mijn collega
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

jaja, controleer maar erg snel je distributie riem want ik denk dat je spanrol aardig aan gort is, riem slap en een tandje versprongen.
Spanrol lager jankt

Als je doorrijdt heb je gelijk de kleppen en kop aan gort als je het mij vraagt.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Stropdas
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 23.01.2008 - 16:31

Spanrol/distributieriem zijn in december 2005 vervangen maar als dat niet goed gedaan is kan het zijn dat dat nu de oorzaak is? Dat bedrijf waar ik dat liet doen zijn verder een stelletje naaierts dus kan zijn dat ze alleen distributieriem hadden gedaan. Ik heb geen idee hoe de spanrol er uitziet en weet alleen zeker dat ik een oude riem had meegekregen.

Ik kan er zeker niet zomaar bij komen. Ik heb gister al geprobeerd te bellen naar een garage in de buurt van mijn werk waar een aantal collega's wel eens komen voor hun auto maar ze waren niet te bereiken. Vandaag probeer ik een afspraak te maken om de auto te onderzoeken.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Even laten kijken kost niet zoveel. Ik heb zelf wel eens de riem vervangen, 45 minuten incl demontage en montage en op tijd stellen.

Kapje eraf aan de zijkant is iets priegelen maar dan moet je in ieder geval wel de timing kunnen controleren. En eventueel geluid kunnen horen.


Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Stropdas
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 23.01.2008 - 16:31

Ben gisteravond bij een vriend van collega geweest die werkt bij een autobedrijf c/q sloperij. Daar dachten ze aan hitteschild of verstopte katalysator. Die jongen ging ff stukje rijden en trok m flink in de toeren wat me klein beetje beangstigde door het vervelende geluid maar hij had er niet zo'n probleem mee. Zaterdag breng ik m daar naartoe en gaan ze er uitgebreid naar kijken
Stropdas
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 23.01.2008 - 16:31

Ok, katalysator is leeggehaald. Auto trekt weer zoals het hoort. Geluid is ook weg. Wel is de uitlaat verrot. Apart dat daar half december niets mis mee was tijdens APK. Auto klinkt nu alsof hij een sportuitlaat heeft
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”