LPG Tanken

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
FrostBurn
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 05.01.2008 - 15:47

Goedendag,

Mijn 440 1.8i rijdt op LPG standaard volvo onderbouw de LPG tank ligt dus in het reservewiel gedeelte.
Met tanken ondervind ik steeds het probleem dat er nooit een vaste hoeveelheid LPG in de tank kan.
soms kan er maar 21 liter in dan weer 28 dit terwijl de tank dan echt helemaal leeg is.

probleem is dan natuurlijk dat ik met 21 liter niet zo ver kom :( en aangezien alle pompen dicht in de buurt geen LPG meer hebben blijf ik rijden naar de pomp.
iemand enig idee waardit door zou kunnen komen?
Gebruikersavatar
Skywalker
3rd Gear member
Berichten: 370
Lid geworden op: 02.01.2006 - 18:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

afstelling veiligheids ventiel???
staat normaal afgesteld op een vullings% van ca 80%

het kan natuurlijk ook per station verschillen en afhankelijk zijn van de druk op de pomp.....
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
Tijs Jansen
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.06.2007 - 21:55

21 Liter da's weinig. Ik heb ook een af fabriek G3 installatie (Vialle) , maar als hij leeg is tank ik zeker 33 of 34 liter. Ligt ook aan verschillende tankstations en aan de temperatuur. Als het wat kouder is , gaat er vaak net iets meer in. Maar ik denk dat de druk aan de pomp erg varieerd. Laatst tankte ik zelf 42 liter.

Afstelling van je tank staat wel heel erg veilig denk ik, even navragen een lpg specialist.

Gr Tijs Jansen
FrostBurn
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 05.01.2008 - 15:47

ik heb toevallig vanavond weer getankt, dit keer ging er ook maar 23 liter in.
ik tank wel steeds bij de zelfde tank dus dat zou vrij gelijk moeten liggen volgens mij?

@ Thijs jansen

heb jij dan de zelfde installatie als ik ?
2 tankjes aan elkaar in het reservewiel gedeelte?
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

ik hoor vaker dat mensen dat vaak tanken bij een lpg-motor soms wel vervelend vinden. een kleine hint, ik rij diesel en tank pas na ruim 900 km gereden te hebben, er gaat altijd wel 55 liter of meer in en de totaalkosten zijn bijna gelijk aan lpg. lpg is wel iets goedkoper maar je staat ook gezellig vaker aan de pomp. en daarom ben ik maar diesel gaan rijden.

wanneer besluit je te gaan tanken? is dat wanneer ie niet meer rijdt op lpg en je moet over schakelen op benzine. of ga je wanneer het je uitkomt.

is je verbruik bij iedere tankbeurt gelijk of varieert dat ook veel? door middel van je dagteller en je tankbonnetje kun je dat soort dingen uitrekenen. zo kun je misschien niet via je tankmeter rijden maar door je dagteller in de gaten te houden.

is je tankmeter goed? door klotsen misschien vaak last van schommelden standen?

hoe groot is de tank en hoeveel mag er in getankt worden als je daar 80% van neemt?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Tijs Jansen
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.06.2007 - 21:55

Geen twee tanjes aan elkaar, maar een geheel in reservewielsparing. Dan kan het goed zijn dat jouw inhoud minder is dan bij mij.
Het is af fabriek van Vialle, vulnippel netjes achter het benzineklepje, klein vierkant knopje (GPL/LPG) op de middenconsole met een lampje dat groen brand als je op gas rijd en rood op benzine.

De druk aan de pomp is waarschijnlijk de grootste boosdoener. Let maar eens op de drukmeter op de pomp zelf. Deze varieerd altijd, de ene keer hoger dan de ander, misschien door temp of de vulling van de tank bij het benzinestation ??? En jawel geeft die meter meer aan gaat er ook daadwerkelijk meer in de vlotte Volvo. Beetje lastig met bijhouden verbruik, verder gewoon rustig blijven tanken.

Gr. Tijs Jansen
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20780
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Even geen foutieve info geven!
In de 400 serie is NOOIT af-fabriek een gasinstallatie geleverd!

Wel bestond de mogelijkheid om dit speciaal voor de 400 serie ontwikkelde pakket bij de dealer te bestellen bij aankoop en de dealer zorgde er toen voor om dit bij een inbouwstation voor aflevering te laten installeren. Maar af-fabriek NEE.

Nu even antwoord op het probleem.
Dit heeft met twee dingen te maken.
1. Temperatuurverschillen en 2. afstelling veiligheid.
Door temperatuurverschillen wil er soms meer, soms minder in de tank. Als de veiligheid al een beetje verouderd is wil deze daar niet altijd adequaat op reageren. Oftewel veel eerder erin springen.
Enige oplossing is: Ga naar een LPG-specialist en laat de veiligheid vervangen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
FrostBurn
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 05.01.2008 - 15:47

oke bedankt voor de verduidelijking.
heb je toevallig ook enig idee wat het zou kosten om dit te laten vervangen?
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20780
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nee, ik weet daar geen kosten van. Ik rij al jaren geen LPG meer 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
thomasglt
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:10
Locatie: Makkum
Contacteer:

Ik denk dat die tank gewoon niet groter is, dus dan kan je kosten maken wat je wilt, maar het wordt niet beter.

Dan moet je de twee cilinder aan elkaar hebben, zoals de volvo-systemen die bijvoorbeeld in de 850 geleverd werden, daar past zo`n 50 liter in. Ik denk echter dat de ruimte in de 440 daarvoor niet groot genoeg is.
Volvo V70 2.4 D Edition II 2005
Volvo S80 2.5 D Mobility 1999
Volvo V70 2.5 D Europa 1999, MY 2000
Volvo V70 TDI Europa 1998, MY 1999
Volvo 850 GLT 2.5-20V 1993
Volvo Amazon Kombi 1969


Volvo for Life!
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”