Lichten 164

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Nu de Volvo weer lekker rijdt en ik met een paar weken meer vrije tijd heb, wil ik de lijst met kleine klusjes aan de Volvo gaan afwerken. Het eerste punt brand nu toch wel op mn lippen, dus hier ga ik:

Wanneer behoren de middelste twee koplampen te branden? 8) Zijn het mistlichten, stadslichten, grootlicht?
En over het grootlicht, hoort seinen mogelijk te zijn? Als ik het pookje naar achteren trek, gaat het groot licht aan en blijft het aan, tot ik opnieuw het pookje naar achteren trek.
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

dat laaste heb ik ook, maar dat went vanzelf!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Heh ok. Dus het kan van fabrieksuit al niet?

En weet iemand hoe het zit met die lichten?
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Jordos schreef: En weet iemand hoe het zit met die lichten?
Dat zijn mistlichten, die met de schakelaar in de middenconsole aan zou den moeten kunnen.
Echter, bij mijn 164 waren de draden vanaf het relais op het linkerspatscherm (in de motorruimte dus) tot aan de schakelaar helemaal verteerd/verpulverd, dus heb ik de handel vervangen.
Sindsdien kunnen ze weer aan.
Belangrijk puntje, een autobrand in je 164 wil je echt niet.....
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Oke, Baseman, bedankt. Nee, een brand wil je zeker niet. Altijd zekeringetjes tussen.
Hmm mistlichten... je gebruikt ze niet zo vaak he. Misschien dat ik ze stiekem op groot licht schakel 8)
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Het zijn mistlampen idd. Maar pers. vind ik van die hoge mistlampen wat raar. Ik heb ze geschakeld aan het groot licht, als dat aan gaat (al dan niet met seinen ;-) gaan de twee mistlampjes ook branden, sterker nog de twee die daar recht onder de bumper onder hangen ook. Geeft genoeg licht op donkeren weggetjes

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Jordos schreef:Oke, Baseman, bedankt. Nee, een brand wil je zeker niet. Altijd zekeringetjes tussen.
Ja, dat dacht ik ook.
Er zat een 30 amp zekering in, die er dacht ik niet in hoorde, maar die is er niet uitgesprongen. Het lijkt erop dat de bedrading het amperage niet aan kan. (of er is al eens aan geknutseld, niet geheel ondenkbaar)

Als je besluit de handel te schakelen op grootlicht, zou ik in ieder geval voorzichtigjes uitrekenen, of de bedrading dat wel aan kan.
Groot licht is meestal 60 watt, 2 maal, mistlampen ook 55 (?) Watt, 2 maal, schijnwerpertjes onder de bumper ook zoiets verwacht ik, dus dan heb je het al gauw over 340 watt / 12 volt = 28 ampere.
Zit het gewone dimlicht ook niet op dezelfde voeding? Weer 10 amps meer. De meeste relais schakelen trouwens 'maar' 30 amp, dus dat gaat ook niet goed komen. Links en rechts apart wel, ook handig.
Volgens mij zit er een draadje naar het relais van 1mm2, en dat gaat echt niet goed komen. Daar kun je een tosti op bakken zeg maar.
Ik zou er zeker soepel 2,5mm2 voor gebruiken en de handel dus opnieuw bedraden. Zekerheidshalve zelfs misschien wel 4mm2.
Maar goed, als de praktijk uitwijst dat het bij (een originele 164!) kan, ga je gang.
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Bedrading vervangen is sowieso een goed plan, en een of twee relais plaatsen om de ampères daar waar je ze niet wilt hebben weg te houden ook. Extra mistlampen kan je indien gewenst nog zwaarder maken dan 55watt, 110 watt meen ik, handig bij nachtritten. De standaard lampjes zullen dan te heet worden door gebrek aan voldoende koeling. Maar of de dynamo het fijn vindt? De diodeplaat wordt dan, naar het schijnt, langdurig te heet.

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

v164 schreef:Extra mistlampen kan je indien gewenst nog zwaarder maken dan 55watt, 110 watt meen ik, handig bij nachtritten.
Ik heb in mijn 940 100/90 lampen, 100 watt grootlicht en 90 mistlicht.
Per stuk.
Alles aan is een behoorlijke aanslag op de accuspanning...;-) 760 watt!
Als je daar een minuut of 5 rijd, kun je het standaard relais al niet meer beetpakken, maar seinen lukt wel, en met 100/90 rondrijden kan achter die enorme lasagnaschaal in de 940 prima.

Ik kan het je echter absoluut niet aanraden in een 164. Tuurlijk, het past wel, maar de lampen kunnen hun warmte niet kwijt, de fitting smelt er gewoon tussenuit, sluit kort en de boel fikt eruit.

Beter kun je (was een van mijn plannen, als ik hem niet te koop had gezet) om er nette replacements in te zetten van hella, waar standaard al 100 watt in zit.
Die reflectors en fittingen zijn er op gebouwd, de bedrading aanpassen is dan maar een klein klusje. De montage kan achter de grill makkelijk, zij het niet op originele wijze. Maar met aangepaste beugel moet het best kunnen.
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Ja, de originele mistlampen zijn niet erg eh, betrouwbaar. BMW en of VW-Golf lampjes passen er ook in meen ik, maar dat vind ik dan weer zonde.

Ik heb er nu ingepakte Hella's http://images1.fotopic.net/?iid=yr33d3& ... quality=70 onder hangen, moet ik nog iets aanpassen, ze schijnen net niet hoog genoeg. 'Originele' rvs Hella's http://images5.fotopic.net/?iid=yezzd9& ... quality=70zonder bescherming bleven maar kapot gaan. Oplossing waren ook kleine rechthoekige geweest, maar persoonlijk vind ik 6 x rond mooier. Moet eigenlijk nog een betere oplossing vinden, ingepakte RVS Hella's bijvoorbeeld.

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Zo jullie hebben er echt een hele lichtshow van gemaakt zeg :D Wel mooi!
Maar ik was niet echt van plan er nog extra lichten bij te hangen. Gewoon die mistlichten op groot licht schakelen, is wel leuk effect. Maar inderdaad ga ik die bedrading eens goed bekijken en vervangen waar nodig. Heb al keer bijna fik gehad (hele kabelboom gesmolten).

En seinen moet dus in principe mogelijk zijn? Hoe? :)
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Pré '73? Geen idee of dat het zelfde werkt dan, maar bij mij is seinen is mogelijk

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Jordos schreef:En seinen moet dus in principe mogelijk zijn? Hoe? :)
Is mogelijk.
Ik heb zo'n trekknop links langs mijn stuur, waarvan ik steeds dacht dat ie later was ingebouwd, maar als je die dus uit laat (dus niet uittrekt) kun je met de hendel seinen.
Trek je de knop uit, dan is het aan of uit, bij aan de hendel trekken.

Overigens hebben die 164's een daytime running light, dus brand er altijd voor wel licht als je de knop niet uitrekt (en achter bij mij niet, klopt dat dan wel?)
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Nee dat klopt niet volgens mij, zal mee gerommeld zijn om het te 'upgraden' naar moderne de Volvo-standaard.

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Oke bedankt. Nog niet bewust van een trekknop langs mn stuur :scratch: Maar ga eens kijken!

Ik heb overigens geen 'daytime running light'. Wel gaan die kleine lampjes op de bumper aan bij dimlicht (stoeeer! ;)).

ps. hij is van 1970
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”