Ik rij met een volvo 240 carburator versie. Reeds geruime tijd tank ik bij een bijna merkloos station vanwege de goedkope prijs (0,515 euro). Sinds het kouder geworden is kan ik wel mijn choke, ook bij een warme moter niet meer dichtzetten.Zonder choke daverde de moter of viel hij zelfs stil bij stationair draaien. Nu moest ik vandaag wegens omstandigheden bij esso tanken en geloof het of niet maar de choke kon gewoon dicht en de moter was veel vinniger en vooral rustiger. Dit kan toch alleen maar te maken hebben met de kwaliteit van de brandstof. Zijn er nog mensen die zoiets gemerkt hebben of leidt mijn oude kar een eigen leven?
GR,
Koen
PS, Dit is geen reclame voor esso, ik ben der van overtuigd dat er nog goede merken zijn.
kwaliteitsverschil LPG
Ik denk dat het merkloos tankstation nog oud "gas" in zijn opslag heeft.
LPG is namelijk een mengsel van propaan en butaan.
Bij lagere temperaturen moet er meer propaan aan het mengsel wordt toegevoegd omdat butaan bij lage temperaturen niet genoeg verdampt.
Waarschijnlijk reed jij nog op "zomer" LPG.
Bij lagere temperaturen moet er meer propaan aan het mengsel wordt toegevoegd omdat butaan bij lage temperaturen niet genoeg verdampt.

-
- 2nd Gear member
Zou het dan kunnen dat er in december nog van dat "oud gas" verkocht wordt? Tis in ieder geval een wereld van verschil om met dat wintergas te rijden.
AlexV70 schreef:Ik denk dat het merkloos tankstation nog oud "gas" in zijn opslag heeft.
- Fat Rat
- 5th Gear member
Tsja het zou kunnen, hangt er vanaf hoe druk die witte pomp is.
Ik tank normaal ook min of meer merkloos, maar als ik er dan een enkele keer iets anders ingooj(vaak esso, soms total) dan kan ik niet zeggen dat het bij mij veel scheelt.
Maar ik ken wel verhalen van iemand die heel heel veel problemen heeft met frans gas in z'n 940 met B230FB, moet daarbij wel melden dat het zowiezo bij hem niet lekker loopt bij koude.
Ik tank normaal ook min of meer merkloos, maar als ik er dan een enkele keer iets anders ingooj(vaak esso, soms total) dan kan ik niet zeggen dat het bij mij veel scheelt.
Maar ik ken wel verhalen van iemand die heel heel veel problemen heeft met frans gas in z'n 940 met B230FB, moet daarbij wel melden dat het zowiezo bij hem niet lekker loopt bij koude.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 2nd Gear member
Het viel me de laatste tijd wel op dat mijn verbruik aant stijgen was, ik ben nu eens benieuwd of er hier ook verandering in komt. In ieder geval is het al een geruststelling dat de motor nu wel rustig draait zonder de choke de hele tijd te moeten gebruiken.
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
BJ 1986
- Fat Rat
- 5th Gear member
tsja ik ken het, je gaat je dan toch zorgen maken om je 21 jaar oude Tank.
Ik let ook op iedere oneffenheid in de loop van m'n Tankje.
Ik let ook op iedere oneffenheid in de loop van m'n Tankje.
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
- Fat Rat
- 5th Gear member
Ow maar je zal mij ook absoluut nier horen sugereren dat je em om enigerlei reden er ook maar over na zou moeten denken em weg te doen.
Ik bedoel alleen te zeggen dat je vanwege de leeftijd toch ergens wat allerter ben op bijgeluiden enzovoort, tenminste dat heb ik.
Ik zou ergens namelijk het liefste mijn Tankje ook naar het miljoen rijden. Maar ben bang dat er momenteel zoveel kosten aanzitten te komen en omdat ze benzine nog maar moeizaam lust, dat ik heel hard aan het nadenken ben over een ander exemplaar.
En nou wil het feit dat ik gister een '88 heb gezien die full options lijkt te zijn met automaat in dezelfde mooie kleur als ik nu heb, dus als de staat redelijk tot goed is dan ga ik er volgende week al om misschien. Tsja en dan is het tijd om m'n eerste auto'tje na 36 duizend trouwe kilometers en 16 maanden toch eruit te doen.
Ik bedoel alleen te zeggen dat je vanwege de leeftijd toch ergens wat allerter ben op bijgeluiden enzovoort, tenminste dat heb ik.
Ik zou ergens namelijk het liefste mijn Tankje ook naar het miljoen rijden. Maar ben bang dat er momenteel zoveel kosten aanzitten te komen en omdat ze benzine nog maar moeizaam lust, dat ik heel hard aan het nadenken ben over een ander exemplaar.
En nou wil het feit dat ik gister een '88 heb gezien die full options lijkt te zijn met automaat in dezelfde mooie kleur als ik nu heb, dus als de staat redelijk tot goed is dan ga ik er volgende week al om misschien. Tsja en dan is het tijd om m'n eerste auto'tje na 36 duizend trouwe kilometers en 16 maanden toch eruit te doen.
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
- Fat Rat
- 5th Gear member
absoluut, moet er om eerlijk te zijn ook niet aan denken iets anders te rijden als een grote bij voorkeur achterwiel aangedreven Volvo met een mooie rooie 4 pitter in het vooronder(ok ok die van mij is bijna zwart van 21 jaar bagger).
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
-
- 2nd Gear member
Hahaa, das de spirit. Is de eventuele opvolger waar je naar gaat kijken ook voorzien van LPG?
Fat Rat schreef:absoluut, moet er om eerlijk te zijn ook niet aan denken iets anders te rijden als een grote bij voorkeur achterwiel aangedreven Volvo met een mooie rooie 4 pitter in het vooronder(ok ok die van mij is bijna zwart van 21 jaar bagger).
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
BJ 1986
- Fat Rat
- 5th Gear member
absoluut, heb er op het moment eentje op het oog uit '88 met automaat, lpg en volgens mij ongeveer full options 

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
- Iwema
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hallo Koen,
Kijk maar eens op de volgende link.
http://www.iwemaenterprise.nl/LPG_quality.htm
Dit gaat over LPG kwaliteit.
Hugo
Kijk maar eens op de volgende link.
http://www.iwemaenterprise.nl/LPG_quality.htm
Dit gaat over LPG kwaliteit.
Hugo
- Iwema
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Een vergelijkbaar verhaal kun je ook voor benzine schrijven.
Hugo
Hugo
- Iwema
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Afhankelijk van het jaargetijde zitten er meer of minder licht-verdampende delen in de benzine.
Dit is in de winter nodig om de benzine te laten vergassen bij lage tempersturen.
Vloeibare benzine is namelijk onbrandbaar.
Daarnaast zitten er ook smeermiddelen in voor het smeren van o.a de injectoren.
Enkele jaren geleden werd er door enkele benzine leveranciers in Nederland niet voldoende van deze smeermiddelen in de benzine gedaan.
Het gevolg was dat naalden in de benzine injectoren vast gingen zitten waardoor de motor niet meer liep.
De ANWB heeft hier veel problemen mee gehad. (destijds nog op het journaal geweest)
Daarnaast verouderd benzine heel snel.
3 maanden na raffinage kunnen bij sommige benzines al problemen opleveren.
Speciale benzines kennen dit probleem niet en blijven jaren goed.
Helaas kosten deze hoogwaardige milieu verantwoorde brandstoffen als snel 5.00 EURO of meer per lieter.
Daarnaast zijn er soms problemen met het octaangetal.
Ik weet van een gerenommeerd merk dat zij in Duitsland laag octaan benzine verkochten als zijnde de hoog octaan brandstof.
Dit kwam er uit omdat een bekende van mij met zijn racewagen ineens niet meer op deze brandstof kon rijden.
De motor ging pingelen.
Hij was dit niet gewent van deze leverancier.
Gelukkig bracht octaanbooster de oplossing.
Hugo
Iwema LPG
Dit is in de winter nodig om de benzine te laten vergassen bij lage tempersturen.
Vloeibare benzine is namelijk onbrandbaar.
Daarnaast zitten er ook smeermiddelen in voor het smeren van o.a de injectoren.
Enkele jaren geleden werd er door enkele benzine leveranciers in Nederland niet voldoende van deze smeermiddelen in de benzine gedaan.
Het gevolg was dat naalden in de benzine injectoren vast gingen zitten waardoor de motor niet meer liep.
De ANWB heeft hier veel problemen mee gehad. (destijds nog op het journaal geweest)
Daarnaast verouderd benzine heel snel.
3 maanden na raffinage kunnen bij sommige benzines al problemen opleveren.
Speciale benzines kennen dit probleem niet en blijven jaren goed.
Helaas kosten deze hoogwaardige milieu verantwoorde brandstoffen als snel 5.00 EURO of meer per lieter.
Daarnaast zijn er soms problemen met het octaangetal.
Ik weet van een gerenommeerd merk dat zij in Duitsland laag octaan benzine verkochten als zijnde de hoog octaan brandstof.
Dit kwam er uit omdat een bekende van mij met zijn racewagen ineens niet meer op deze brandstof kon rijden.
De motor ging pingelen.
Hij was dit niet gewent van deze leverancier.
Gelukkig bracht octaanbooster de oplossing.
Hugo
Iwema LPG
- Iwema
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Doe de Classic Car EURO Challenge (zet een EURO munt op je motorblok en kijk hoe lang hij blijft staan; zo test of je motor goed loopt).