Cylinderkop vervangen?
- pephond
- 1st Gear member
Ik lees in veel advertenties van aangeboden 240's, 740's en 940's dat de cylinderkop vervangen is. Nu vraag ik me af bij welke KM-stand dat gedaan moet worden en natuurlijk wat het kost! Ik begrijp dat het te maken heeft met de klepspeling; dat als de kleppen niet meer gesteld kunnen worden, dat het dan tijd is voor het vervangen van de cylinderkop. Of bedoelen ze misschien cylinderkoprevisie?

-
- 7th Gear member
als de klepstelplaatjes de dikte van 3.30mm hebben bereikt dan moet de kop worden gerepareerd,kan zijn alleen nieuwe kleppen of klepzetels en kleppen.
- MaGNeT
- 3rd Gear member
Je kan er overigens ook de hele motor vervangen door een gebruikt exemplaar (met lagere km stand en op benzine gelopen).
- Baseman
- 4th Gear member
NEE, dat is dus niet waar.Ramon&Ramon schreef:als de klepstelplaatjes de dikte van 3.30mm hebben bereikt dan moet de kop worden gerepareerd,kan zijn alleen nieuwe kleppen of klepzetels en kleppen.
Ben jij dezelfde die met Ramon op www.volvo700vereniging.nl adverteert en exact deze tekst ook daar bij een topic gezet heeft, Ramon&Ramon?
Het is echt klets dat de kop bij 3.30 mm is uitgesteld. Hij is hooguit op het eind van wat Volvo als maatstaf aanhoud.
Met een simpele ingreep kan er makkelijk tot 3.0 en met een ingrijpender (maar nog steeds goedkopere oplossing dan koprevisie) zelfs tot 2.8 mm.
Het verbaast me dat jij, Ramon, als monteur die zijn diensten online aanbied, dit niet weet.
Dat is dan wel de limit en dan is ie ECHT uitgesteld en ontkom je niet aan een nieuwe kop of koprevisie.
Koprevisie loopt tussen de 800 en 2000 euro, afhankelijk van waar, wie en type blok.
- Baseman
- 4th Gear member
Ja klopt, heeft te maken met de klepspeling, of beter gezegd, met de stelplaatjes die in de kop zitten.pephond schreef:Ik lees in veel advertenties van aangeboden 240's, 740's en 940's dat de cylinderkop vervangen is. Nu vraag ik me af bij welke KM-stand dat gedaan moet worden en natuurlijk wat het kost! Ik begrijp dat het te maken heeft met de klepspeling; dat als de kleppen niet meer gesteld kunnen worden, dat het dan tijd is voor het vervangen van de cylinderkop. Of bedoelen ze misschien cylinderkoprevisie?
Volvo hanteert 3.30 als minimale maat, maar er zijn nog wel mogelijkheben om er een ton of anderhalf bij te rijden zonder revisie.
Meestal is het bij een gaskop met 300000 km (origineel) opletten.
Is ie al vervangen en is daar een rapport of rekening van mett de dikte van de plaatjes, dan zit het meestal wel goed. Is dat er niet, zou het kunnen dat het (gas-)blok wat in de auto zit die je op het oog hebt, het 'normale' slijtagepatroon volgt en dus met 3 ton op ongeveer Volvo limiet zit.
Ik rijd rond met 3.35 en de teller staat op 335000 kilometer.
Er zijn blokken die op de helft aan revisie toe zijn, ook die het dubbele halen, maar dat zijn de uitzonderingen.
Grofweg is drie ton een stand om oplettend te zijn.
Ja, ze bedoelen inderdaad cilinderkoprevisie, alles wat niet rood is aan je redblock moet eraf, zeg maar, vrij ingrijpend en een klus die echt goed moet gebeuren.
-
- 7th Gear member
Ten eerste adverteer ik niet,bied ook geen diensten aan,ik beantwoord de vraag zoals Volvo hem ook zou beantwoorden,met beunpraktijken met dunnere plaatjes daar hou ik me niet mee bezig,ik weet dat ze te koop zijn die dunnere,maar heb er geen goeie ervaringen mee,het is uitstel van repareren.
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Mee eens, Ramon&Ramon antwoord zoals Volvo het adviseert. Ja, er kunnen dunnere plaatjes in. Maar waarom zou Volvo ze niet dunner leveren? Als je langer met de auto wil rijden, is het dan niet de moeite om het goed aan te pakken?Ramon&Ramon schreef:Ten eerste adverteer ik niet,bied ook geen diensten aan,ik beantwoord de vraag zoals Volvo hem ook zou beantwoorden,met beunpraktijken met dunnere plaatjes daar hou ik me niet mee bezig,ik weet dat ze te koop zijn die dunnere,maar heb er geen goeie ervaringen mee,het is uitstel van repareren.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Baseman
- 4th Gear member
Ja, dat klopt.VolvoMafia schreef:Mee eens, Ramon&Ramon antwoord zoals Volvo het adviseert. Ja, er kunnen dunnere plaatjes in. Maar waarom zou Volvo ze niet dunner leveren? Als je langer met de auto wil rijden, is het dan niet de moeite om het goed aan te pakken?
Maar als het je nu qua tijd en kosten niet uitmaakt, waarom zou je er dan niet nog een ton bij rijden en in de tussentijd geld opzij zetten voor een revisie.
Laten we wel wezen, het maakt geen hol uit of je een kop oprijdt met 2.8 erin, of bij 3.3 stopt. In beide gevallen is de kop "net zo op".
Kleppen, klepzetels vervang je toch, kun je ze beter echt op rijden, toch?
Volvoadvies is me duidelijk. Maarre, zet jij er elke 5000 kilometer een nieuwe rubber ring in de olievuldop? Denk het niet, maar is wel Volvoadvies.
Enne Ramon, op www.volvo700vereniging.nl verschenen twee advertenties, met Ramon ondertekent, sleuteldiensten aanbiedend.
Jij bent dus blijkbaar niet dezelfde?
- Baseman
- 4th Gear member
@Ramon: Als je het zo stelt (zoals in je berichtje) wil ik het ook wel weer hier rechtzetten, wel zo correct lijkt me:
Ik ben er niet bij gebaat je af te zeiken, dat is dus ook geenszinds mijn bedoeling.
Ieder heeft zijn eigen manier, afhankelijk van een aantal factoren.
Persoonlijk vindt ik het zonde om een kop met 3 ton af te schrijven, als ie technisch nog anderhalf mee kan. We verschillen duidelijk van mening hierover, dat kan gebeuren.
Ik zeik je dus niet af, maar geef mijn visie op het verhaal en daar heeft de topicstarter recht op lijkt me, de beslissing maken kan hij dan zelf wel.
Daarbij wil ik wel vermelden dat het gebruiken van identieke plaatjes, maar alleen tot een halve mm dunner dan de dealer ze levert, in mijn ogen geen knoeiwerk is. Als je een poging doet de plaatjes met een voorhamer op 2.5 te slaan, ben ik het geheel met je eens.
Degene die de methode toepast, is zeker geen knoeier of beunhaas, maar een liefhebber die geen knoeiwerk aflevert.
Als je 30 jaar in het vak zit en gewoontegetrouw handeld, kan overigens een frisse onbezonnen kijk op de zaak soms erg verhelderend werken.
Kortom, wat mij betreft geen kwade bedoelingen, slechts ongezouten mening.
Dat laatste is soms lastig over te brengen in schrift.
Ik ben er niet bij gebaat je af te zeiken, dat is dus ook geenszinds mijn bedoeling.
Ieder heeft zijn eigen manier, afhankelijk van een aantal factoren.
Persoonlijk vindt ik het zonde om een kop met 3 ton af te schrijven, als ie technisch nog anderhalf mee kan. We verschillen duidelijk van mening hierover, dat kan gebeuren.
Ik zeik je dus niet af, maar geef mijn visie op het verhaal en daar heeft de topicstarter recht op lijkt me, de beslissing maken kan hij dan zelf wel.
Daarbij wil ik wel vermelden dat het gebruiken van identieke plaatjes, maar alleen tot een halve mm dunner dan de dealer ze levert, in mijn ogen geen knoeiwerk is. Als je een poging doet de plaatjes met een voorhamer op 2.5 te slaan, ben ik het geheel met je eens.
Degene die de methode toepast, is zeker geen knoeier of beunhaas, maar een liefhebber die geen knoeiwerk aflevert.
Als je 30 jaar in het vak zit en gewoontegetrouw handeld, kan overigens een frisse onbezonnen kijk op de zaak soms erg verhelderend werken.
Kortom, wat mij betreft geen kwade bedoelingen, slechts ongezouten mening.
Dat laatste is soms lastig over te brengen in schrift.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
- pephond
- 1st Gear member
Zo wat een reacties op dit topic! Ik moet stellen dat ik het wat betreft de dikte van de plaatjes eens ben met Baseman, om de doodeenvoudige reden: waarom al vervangen terwijl er 100.000 Km mee gereden kan worden! Vervangen kan ALTIJD nog denk ik dan maar. Tenzij...... ik vraag me af waarom Volvo de ondergrens heeft gesteld op 3,3 terwijl 2,8 nog haalbaar is.... Houdt dat een risico in en zo ja, welk risico? Ik ben ook benieuwd welke aanpassing gedaan moet worden om 3,0 of zelfs 2,8 plaatjes te gebruiken; ik begrijp dat je die er niet zomaar in kunt leggen?

- pephond
- 1st Gear member
Vandaag het kleppendeksel eraf gehaald en wat blijkt? de plaatjes steken allen ruim boven de klepstoter uit. Zoals het zich laat aanzien is de kop ooit vernieuwd/gereviseerd en kan er nog makkelijk 100.000 Km mee worden gereden! Nu nog de distributieriem vervangen, de spanrol en de keerringen bij de ontsteking en de krukas (behoorlijke lekkage!), dan kunnen we er voorlopig weer tegenaan!

-
- 2nd Gear member
@ Baseman.
je schreef het volgende:
Wat is die simpele ingreep waarmee je tot 3.0mm kunt en wat is die ingrijpende oplossing? (tot 2.8mm)
je schreef het volgende:
Het is echt klets dat de kop bij 3.30 mm is uitgesteld. Hij is hooguit op het eind van wat Volvo als maatstaf aanhoud.
Met een simpele ingreep kan er makkelijk tot 3.0 en met een ingrijpender (maar nog steeds goedkopere oplossing dan koprevisie) zelfs tot 2.8 mm.
Wat is die simpele ingreep waarmee je tot 3.0mm kunt en wat is die ingrijpende oplossing? (tot 2.8mm)
-
- 2nd Gear member
Antwoord zelf gevonden op de V700-site
Volvo gaat niet dunner voor de plaatjes dan 3.30.
Daaronder zijn ook mogelijkheden, tot 2.70 zonder aanpassingen aan je motor.
(Carlo Schmidt levert geen dunnere plaatjes dan 2.70)
Daarna: de klepsteel met 1.0 mm inkorten en je normale dikte stelplaat zit er weer in.
De kop hoeft niet gedemonteerd te worden, wel de nokkenas.
Na deze behandeling gaat de kop gegarandeerd nog weer 150.000 km mee.