Liever geen Tinq

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Cocky
3rd Gear member

Tinq, demarol enz .. klinken me allemaal vreemd in de oren, maar ik moet zeggen dat in belgie goedkope benzine je minder ver brengt dan die van esso, shell of fina. Vooral 3jaar terug toen ik nog benzine reed, en ik vaak voor m'n job toen naar antwerpen moest deed ik de test:

DATS24-station (12ct per liter minder) vs een JET station (vroegere TOTAL)

uitkomst: mijn wagen dronk bijna 2 liter per 100km meer op goedkopere brandstof.

Overigens, bij kleinere tankstations zoals poema en eurostation ga ik helemaal niet, heeft m'n broer eens zand mee gehad in z'n brandstoftank. Ook nu op LPG scheelt het zelfs, met ARAL LPG rijdt ik het verst, vooral met tankstations op autostrades moet je hier opletten, zij durven wel eens wat meer propaan en minder butaan gebruiken, zonder de prijs mee aan te passen. Meestal tank ik voor LPG bij texaco of Power.

greetz
Peter
Life is short, live it fast.
Robin
2nd Gear member

Ik moet zeggen dat ik het altijd knap vind dat mensen in staat zijn te beoordelen dat hun auto zuiniger rijdt of minder problemen heeft met een bepaalde benzine/ diesel. Ik ken niemand die een volledige tank leegrijdt (best lastig om te plannen dat ie leeg is aan de pomp!!), ofwel er vind altijd vermenging plaats...En als je zuiniger rijdt dan heb je gedurende die bewuste tank waarschijnlijk meer snelweg gereden dan de tank ervoor!!

Daarnaast is Tinq, net als BIM, onderdeel van Gulf. Tot circa vier jaar geleden waren Tinq en BIM onderdeel van Shell (en geloof me, die vulden allen op dezelfde plek af!!). Tegenwoordig is zowel BIM als Tinq ondereel van Gulf (en die vullen ook alledrie op eenzelfde plek af). Dus ik zou daar ook maar niet meer tanken.......!! :vamp:

Als je teruggaat naar wie nu uiteindelijk levert, dan zijn er maar een paar partijen(de grote jongens) die idd regelmatig wisselen met additieven (waar het motormanagement zich continue op aanpast), maar nooit met kwaliteit buiten de marges zullen rommelen.

Maar voro die mensen die zich er beter bij voelen om bij een A-merk te tanken....die marketingjongens die doen het wel goed, hè?? :wink:
Cocky
3rd Gear member

mss moest je weten dat de additieven die de "grote jonges" erin doen, mss niet het totaal van de eindadditieven vormt? en bij dat peugeootje met tankinhoud 55 liter was het die keer wel berekend. Aangezien het traject hetzelfde was als wat ik meerdere keren reed per week EN ik al eens getankt had bij een a-merk, gereden tot daar en toegekomen opnieuw getankt, wist ik dus met redelijke precisie hoeveel ik verbruikte op die 180km..

Vermenging? daarna is mijn tank letterlijk plat gereden geweest (zat nog paar dc in op z'n hoogst en dan heb ik de jerrycan van de DATS24 erin gesloeberd en zo ben ik tot resultaat gekomen dat ie 2 liter/100 meer lustte van die laatste.. Als je duidelijk resultaat wil moet je een beetje moeite doen natuurlijk.. en als je 19 bent, haal je zo'n streken al is uit..
marcelg
4th Gear member

v40pokemon schreef:Als ik in Helmond zit pak ik altijd de Shell bij de brandweer. Ik heb de indruk dat die vestiging de goedkoopste aanbieder is van V-power...
(kheb gemerkt dat de TDI met V-power nauwelijks nog rookt en dat is me wel de meerprijs waard...)
die vestiging is idd best goedkoop als je het vergelijkt met bijv eindhoven.
ik woon nu 2jaar in de regio en verbaasde me dat helmond stuk goedkoper is in brandstof
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Cocky
3rd Gear member

mss tanken die pompiers er iets bij? :p
dannyT5driver
1st Gear member

ik tank soms in duitsland v-power 100 octaan dat moet je maar eens een keer tank dat kun je merken hij is ook niet zow dorstig
gr danny
Gast

Hoorde van een collega die diesel getankt had bij Tinq ergens boven in Groningen ± juni 2006 motorstoringen optraden.
Het heeft een halve tank geduurt voordat er motorstoringen optraden.
Er is direct een monster genomen.
Er bleek water in de dieseltank te zitten.
Motorschade 5000,- euro.
Via rechtsbijstand verzekering zaak aangespannen, bleek niet de enige klant met problemen.
Daarom heeft Tinq besloten alle kosten betaald, maar ook hotelkosten + vervangende auto + overige.

Ze gaven wel aan omdat er meerdere (vaste) klanten de zelfde klachten hadden, ze over gingen tot schadeloos stellen.
" U kan wel een bon hebben, maar dat zegt niet dat u na die tijd bij bijvoorbeeld Shell heeft getankt",
was het argument om eerst niet te betalen.
Ik denk dat ze zelf ook een monster uit hun voorraad tank hebben genomen. :wink:
V480-S60
Geartronic member

AlexV70 schreef:Er bleek water in de dieseltank te zitten.

Ze gaven wel aan omdat er meerdere (vaste) klanten de zelfde klachten hadden, ze over gingen tot schadeloos stellen.

" U kan wel een bon hebben, maar dat zegt niet dat u na die tijd bij bijvoorbeeld Shell heeft getankt",
was het argument om eerst niet te betalen.
Ik denk dat ze zelf ook een monster uit hun voorraad tank hebben genomen.
Ze zullen zeker een monster uit hun eigen voorraadtank genomen moeten hebben. Dat zijn ze namelijk minimaal 1x per jaar verplicht voor het bevoegde gezag (om te kijken of de tank nog wel heel is). Daarnaast is het bij het vullen van de tank gebruikelijk om door de chauffeur ook een monster te laten nemen (en niet alleen te peilen!)
Dat controleren door de chauffeur wordt bijna stelselmatig niet gedaan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Oceanracer
Geartronic member

Robin schreef:Ik moet zeggen dat ik het altijd knap vind dat mensen in staat zijn te beoordelen dat hun auto zuiniger rijdt of minder problemen heeft met een bepaalde benzine/ diesel. Ik ken niemand die een volledige tank leegrijdt (best lastig om te plannen dat ie leeg is aan de pomp!!), ofwel er vind altijd vermenging plaats...En als je zuiniger rijdt dan heb je gedurende die bewuste tank waarschijnlijk meer snelweg gereden dan de tank ervoor!!
Voordat je hierover oordeelt, zul je toch eerst eens zelf de proef op de som moeten nemen!

En dat heb ik gedaan. Ik heb de tank van m'n lesauto (VW Golf IV TDI) vrijwel leeggereden en vol (echt vol, dus ook de ontluchtbuis) gegooid met V-power diesel. En geloof het of niet, maar ik kon bijna 100 km meer rijden op de tank dan normaal! En ik heb echt niet in ene iedereen op de snelweg laten rijden! Maar ik was nog niet overtuigd en heb de tank wederom weer tot de nok gevuld met V-power en ook die tankbeurt resulteerde in bijna 100 extra km's. Behalve ik zelf wist niemand van de andere brandstof. Het rijgedrag is dan ook absoluut niet veranderd! Ik moet nog wel even uitrekenen of ik nu ook voordeliger rijd. Bij m'n vaste pomp krijg ik 10 cent korting op de adviesprijs van Shell diesel en V-Power diesel kost hier aan de pomp ongeveer net zoveel als de adviesprijs van Shell's gewone diesel. Dat is dus ca 10% duurder. En als ik dan ca 10% meer km's kan rijden op een tank speel ik dus qiet. Of reken ik verkeerd?

Bij m'n (benzine) Volvo heb ik ook de proef op de som genomen. Daarmee 2 keer achter elkaar V-Power getankt. De motor reageerde direct na het tanken beduidend vlotter op het gaspedaal, maar het verbruik was niet minder. Dit kan ook komen dat het nu wat meer uitnodigde lekker vlot op te trekken, wat een eventueel voordeel in het brandstofverbruik dus weer teniet heeft gedaan. Kort gezegd zal het rijgedrag wel zijn veranderd, maar het brandstofverbruik bleef nagenoeg gelijk (9.2 ipv 9.4 gemiddeld).
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
V70R-obert
3rd Gear member

Ik heb meerdere offertes lopen voor nieuwe tankpassen voor de zaak.

Voor zover ik het begrijp heb ik kunnen lezen dat Tinq van Shell is. Wanneer ik een Tango pas aanvraag krijg ik een pas van Q8.

Ik vind het jammer dat de onbemande Shell stations geen V-power hebben. Het is merkbaar dat de auto op V-power beter loopt.

Ik heb me laatst laten verleiden om bij de Makro te tanken. Dit doe ik dus nooit meer. Het was overduidelijk dat de motor slechter liep. Dit was zeker geen gevoel maar een constatering.

Volgens mij zijn er ook externe factoren die zorgen voor een hoger of lager verbruik. Denk maar eens aan temperatuur of tegenwind. Het zou toch zomaar kunnen dat je over een periode van een aantal honderden kilometers veel meer tegenwind hebt gehad. Dan ga je al met je berekeningen.
V480-S60
Geartronic member

Vergeet dat Tinq van Shell is. Dat was eens.
Nu is zoals hierboven al gezegd Tinq van Gulf (dus Demarol)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Delta
4th Gear member

Hoi,
Mijn vorige auto was een nieuwe corolla diesel D4D.
Bij deze auto was diudelijk merkbaar als ik getankt had bij de Tango t.o.v. de Esso pomp.
Bij Tango getankt rookte mijn diesel duidelijk meer en pakte ook minder lekker op. Eerst tankte ik bijna altijd Tango maar toen mij dit begon op te vallen nu alleen nog Esso. Prijsverschil is ongeveer 2 cent maar dat moet dan maar.
seb8iaan
3rd Gear member

tot voor kort tankte ik bij ieder station wat me de goedkoopste benzine aanbood. De auto horte en stoote hierop vaak (heeft ook met kapotte lambdasonde te maken) 80 rijden in zn 5 zat er gewoon niet in, dan was je aan het shaken in de auto. Vorige week mn tank volgegooit met V-power en ik heb er (bijna) geen last meer van. Hopen dat met het vervangen van de lambdasonde (27juni:D) het gehele probleem verholpen is.
chefmonteur
2nd Gear member
Contacteer:

Een goede bekende van mij had eerst een Shell tankstation. Nu een Tinq. Hij vertelde mij dat hij bij de wisseling (toen was Tinq nog Shell) nieuwe produktveligheidsbladen kreeg. Deze verplichte bladen bevatten gegevens over de chemische samenstelling van de brandstoffen. En deze waren exact precies hetzelfde...........
V50-Wim
2nd Gear member

Ik tank met mijn v50 1.8 regelmatig bij de tinq(euro 95) en ook soms bij de shell, maar ik kan niet ontdekken dat er verschil in zit.
Niet aan de motor en het verbruik in ieder geval
Rogier64
5th Gear member

Gisteren getankt bij Tinq in Zevenaar. Werd op dat moment bevoorraad door een tankwagen van Gulf. Ik kan niet zeggen dat de auto anders reageerd dan anders. Inmiddels 300 km op gereden.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
eXite
4th Gear member

hans anesthesie schreef:Gisteren bij de Tango; liter diesel: 89,9 eurocent...twee straten verder bij de esso; liter diesel: 1 euro...

Gooi 'm maar vol bij de Tango zeg ik...hoef ik niet naar binnen om bij de kassa te pinnen. Gewoon aan de zuil, pas erin en tanken maar.
Hahaha, mooie tijden, vroeger.

Ah, dat is maar een jaar geleden :) Inmiddels betaal je 1,18 voor een litertje diesel. (bron: ANWB adviesprijzenlijst)

*(&^@#%!()@
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Sjaak Trekhaak
2nd Gear member
Contacteer:

Vandaag bij de Gulf in Den Haag de challenger wezen tanken. Qua prestaties (voorheen euro 95 van de Shell) merk ik niets, maar het verbruik ligt naar mijn idee lager ondanks dat ik harder ben gaan rijden om de benzine te testen. Bovendien ben ik mij gaan concentreren op de prestaties en niet het verbruik. Het viel me pas op toen ik thuis aankwam, hoe hoog de benzinestand nog was.
Toverbeek
1st Gear member

Nou ik tankte eerder ook altijd bij Tinq. En het gemiddelde verbruik lag hoger dan tanken bij andere tankstations. Ook liep mun S60 er niet zo lekker op. Tank nu altijd bij Firezone verbruik om laag en hij loopt weer als vanouds. :happy2:
volvo S60 2.4 140PK (met standkachel)
euerw
5th Gear member

van het weekend voor de 2x Tango diesel getankt, viel me gisteravond op toen er een auto dicht achter me zat dat hij nu een beetje rookt met versnellen, dus word weer BP
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”