Hallo,
Kan iemand mijn vertellen wat de kenmerken bij problemen met het gaskleppenhuis zijn?
Rijd de auto nog wel gewoon of kan je helemaal niet meer rijden als het gebeurd?
Heb momenteel last van inhouden bij optrekken, kan het zijn dat het ook te maken heeft met het gaskleppenhuis?
Op de snelweg is er niks aan de hand alleen als ik gas bij geef houd hij even in.
mvg,
Vincent
Gaskleppenhuis vervangen
- Oceanracer
- Geartronic member
Als je problemen met de ETM net de kop opsteken, rijdt de auto nog wel. Alleen de fijnafstemming van de brandstoftoevoer en correcties hierop laten het afweten. Als je iets gas geeft, moet het toerental omhoog gaan en bij een gelijkblijvende gasstand, moet dan ook het toerental gelijk blijven. Bij de (bijna) defecte ETM zal toch het toerental zakken.
Ook kun je proberen weg te rijden in z'n 1 zonder gas te geven. Als na het slippen van de koppeling, het pedaal omhoog is, doorschakelen naar 2 en opnieuw koppeling op laten komen, nog steeds zonder gas te geven. Herhaal dit tot en met de 4e versnelling. Met een goed functionerende ETM moet dit geen probleem opleveren. Als de auto gaat hikken of afslaat kan het zijn dat je de koppeling te snel laat opkomen, maar anders is je ETM aan z'n einde.
Ook kun je proberen weg te rijden in z'n 1 zonder gas te geven. Als na het slippen van de koppeling, het pedaal omhoog is, doorschakelen naar 2 en opnieuw koppeling op laten komen, nog steeds zonder gas te geven. Herhaal dit tot en met de 4e versnelling. Met een goed functionerende ETM moet dit geen probleem opleveren. Als de auto gaat hikken of afslaat kan het zijn dat je de koppeling te snel laat opkomen, maar anders is je ETM aan z'n einde.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- BertjeB
- 3rd Gear member
Ik denk dat s80t6 hier de S80 van de topic-starter Gast bedoelde, en het betreft alle s80's behalve de diesels....williewortel schreef:allemaal
grtzzzz Bert
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.
Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.
Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.
Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.
Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
-
- 3rd Gear member
Mijn probleem kwam pas nadat ik een gasinstallatie heb laten inbouwen.
(83000 km)
Bij over schakelen van benzine naar gas viel de motor uit.
De gas boer gaf mij de tip om eerst het regelhuis te reinigen.
Nadat dit te hebben gedaan waren de klachten verdwenen. Nu ben ik 60000km verder en alles gaat nog zoals na die reiniging.
Grt Peter
(83000 km)
Nadat dit te hebben gedaan waren de klachten verdwenen. Nu ben ik 60000km verder en alles gaat nog zoals na die reiniging.
Grt Peter
- Rivano
- 1st Gear member
Met regelhuis bedoel je het gasklephuis neem ik aan?hollander schreef:Mijn probleem kwam pas nadat ik een gasinstallatie heb laten inbouwen.
(83000 km)
Grt Peter
Ik heb namelijk ook een probleem met mijn pas gekochte S80 2.4 AUT uit 2001 (220dkm). Benzine + LPG G3
Ik heb de S80 2 dagen geleden gekocht van een collega. Na 700 km probleemloos rijden van de afgelopen 2 dagen wil ik vandaag weer de auto pakken om te wassen. Na een paar honderd meter viel de kracht helemaal weg en kwam de snelheid niet boven de 40 km/h. Bij stilstand schommelde de toerenteller tussen 1750 en 750. Het dashbord vermeld "Motormanagement Service Spoed".
Nu ik het forum een beetje heb uitgespit weet ik dat dit een veel voorkomend probleem is.
Mijn collega vertelde mij bij aankoop ook dat hij dit wel vaker heeft meegemaakt. Zijn plaatselijke Volvo dealer heeft het gasklephuis een keer schoongemaakt en sindsdien heeft de auto goed gereden. Nu heb ik er last van. Ik kan ervan uitgaan dat dit hetzelfde probleem is en dat ik dus gewoom een nieuwe gasklephuis moet kopen?
Ik zal er vast overheen hebben gelezen, maar mocht ik het gasklephuis nieuw moeten kopen, wat is de (gemiddelde) prijs hiervan? Montage doe ik denkelijk zelf.
Ik denk dat het over en uit is met de ETM.
Montage kan je idd zelf doen, maar het is maar even werk en zonder software download is er bijna niet mee te rijden.
Ik heb het ook laten doen, voor diegene die me hier kennen is dat al heel wat.
Kosten ± € 600,- (is over te handelen)
Lees hier ook even, neem de tijd is nogal een lang topic, maar alle wetenswaardigheden over de ETM staan er in.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5495
Succes
Montage kan je idd zelf doen, maar het is maar even werk en zonder software download is er bijna niet mee te rijden.
Ik heb het ook laten doen, voor diegene die me hier kennen is dat al heel wat.

Kosten ± € 600,- (is over te handelen)
Lees hier ook even, neem de tijd is nogal een lang topic, maar alle wetenswaardigheden over de ETM staan er in.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5495
Succes
- Frumpy
- 5th Gear member
Wil nu eindelijk eens preventief het gasklephuis bij de 2.5 T reinigen, ben er gewoon niet aan toe gekomen. En zie er eerlijk gezegd ook een beetje tegenop, omdat ik bij de 2.5 T niet weet waar dat ding precies uithangt en wat er allemaal voor losgesloopt moet worden. Bij de 2.4 was het een fluitje van een cent. Maar in dit geval?
Iemand inmiddels al ervaringen hiermee, of wellicht een beschrijving uit Vadis beschikbaar?
Moet dat spruitstuk echt los of is er een andere methode?
Alvast bedankt voor de moeite, ik denk dat velen met mij ook wel blij zullen zijn met een beschrijving op het Forum, en dan in de rubriek "Techniek Algemeen".

Iemand inmiddels al ervaringen hiermee, of wellicht een beschrijving uit Vadis beschikbaar?
Moet dat spruitstuk echt los of is er een andere methode?
Alvast bedankt voor de moeite, ik denk dat velen met mij ook wel blij zullen zijn met een beschrijving op het Forum, en dan in de rubriek "Techniek Algemeen".
S80 2,5T AUT5 2004