cilinderkop b20

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

m'n pa is bezig aan de restauratie van zijn amazon


nu wil hij ook ineens zijn cilinderkop laten behandelen voor gas , (zijn dit dan geharde kleppen en geharde zittingen ? )



als hij dan toch bezeg is wil hij er ook ineens andere (grotere) kleppen in

wat is het maximum dat erin kan ?

bij www.bastuck.de
staat inlaat 46 mm en uitlaat 38.5 is dat het maximum dat erin past ?

bij Kg trimning zie ik dan weer andere dingen ..


waar zou ik nog grotere kleppen kunnen halen ?
welke grootte raden jullie aan ? en moetten deze dan nog gehard worden ?

ook zou hij van de cilinderkop wat willen afhalen .. hoeveel is er mogelijk , of hoeveel raden jullie aan ? 1 mm ?
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Met alleen grotere kleppen ben je er niet, de rest aan de kant van de inlaat en aan de kant van de uitlaat moet er wel op afgestemd zijn. Er moet meer benzine in en aan de andere kant moeten de gassen weer goed wegkunnen .
Wil je goed rendement van je tunen hebben dan moet je eerst een plan maken wat je wil doen. Gooi er niet zomaar een paar grotere kleppen in, dat werkt averechts. Het is wel verstandig om er geharde uitlaatklep zetels in te laten zetten, maar dat gebeurt tegenwoordig toch standaard. De inlaatzetels hoeven niet als ze nog goed zijn. Bij het skimmen van de kop ligt het eraan welke kop je hebt, van een B20E kan je niet zoveel afhalen, die heeft standaard een kompressie van 1:10,5. Een B20A heeft een lage kompressie van ik dacht 1:8,7 dus daar kan meer af.
Dit is een foto van B20E kop met 38,5mm uitlaat en 46mm inlaat
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

we hebben eens gebelt met iemand die geraced heeft met een katterug

die heeft als inlaat 44 en uitlaat 36 (maar ik denk dat hij het over een b18 kop zal hebben ) die is afgevlakt op 84 mm
origneel zat ie op 87 of 88


zelf denken we eraan om er een dikke 2 mm af te doen


inderdaad zal er wat moetten gewerkt worden aan de in & uilaat kanalen dan

ook hebben we nog een uitlaatspruitstuk hangen , (4 in 1 )
en ergens op zolder (van zweden meegebracht) een 2 traps weber carubrator met inlaatstuk
dat zou er normaal op moetten komen maar het hangt allemaal nog een beetje af van de plannen


het moet geen race monster worden , hij mag gewoon wel wat meer hebben


weet je soms ook waar je de kleppen kan halen ? hier ergens in de buurt (niet in zweden ofzo )


zoals ik op de foto kan zien is dan 46 & 38.5 het max , anders komen de kleppen tegen elkaar
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De late uitlaatspruitstukken van de B20 zijn erg goed voor vermogens tot zo'n 150pk. Volvo gebruikte ze standaard voor hun rally Ama uitvoeringen met de R nokkenas. Ze leveren goed koppel in het lagere toerenbereik. De 4in1 zijn beter voor topvermogens in het hogere toerenbereik, je verliest koppel onderin. Ik weet niet welke je hebt, maar de goedkopere 4in1 zijn niet aanteraden, dan is een origineel laat spruitstuk beter ook ivm passen. Er is nl vrij weinig ruimte voor een 4in1. Het flowen van de uitlaatpoorten is vrij specialistisch werk aan een B20, als je het niet goed doet (te veel weghaald op de verkeerde plek bijv)dan verlies je eerder vermogen dan dat je er mee wint. De site van Tinus Techniek heeft leuke spulletjes staan, hij kan je ook wel helpen aan grotere kleppen en modernere nokkenassen bijv.
http://www.tinustechniek.nl/1-onderdelen-motor-int.html
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

ik zal eens een foto nemen van de 4-1
het komt ook van zweden (hebben we wel al 5 jaar ofzo liggen :p)

dan zal ik ook eens een mailtje naar tinus sturen
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik ben benieuwd waar jullie uiteindelijk voor gaan kiezen. Hou je ons op de hoogte?
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

ik hou jullie op de hoogte

strax ga ik nog kijken hier in de buurt ,

die hebben nog 3 paar dubbele su's te koop

inlaat & uitlaatcollector

gescheiden in & uitlaatcollector (wat is zo'n gescheiden uitlaatcollector eigenlijk waard)

en simons uitlaat





tinus heeft nog niet terug gemailt
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

simons was niet compleet

en de uiltaatcollector was maar met een uitgang van een enkele buis

voor mijn amazon heb ik een set Dubbele su's inclusief in & uitlaat stuk (1 geheel) en volgens mij het type dat jij bedoelt (had ik nu ook maar dan met 1 stronberg)
uigang van de uitlaat zijn 2 gaten (amazon van 1968)

waar kan ik info vinden over welke soorten dubbele su's er zijn ? want ik heb momenteel 3 sets

2 met 3 gaten voor een luchtfilter ( in een 3 hoek liggen de gaten)

en 1 set met 2 gaten
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De gecombineerde in/uitlaatspruitstukken moet je niet hebben, die flowen niet goed. Het losse uitlaatspruitstuk van de late B20 (een 4in2) is de beste.
Kijk eens op deze site, daar staan alle manuals en partsboeken onder documents. Kan je zien welke carb's enz er gebruikt zijn.
http://www.volvoamazonpictures.se/
En voor de B20 deze:
http://www.volvo1800pictures.com/
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

ok , als we het eens tegenkomen en de prijs is te doen dan nemen we dit wel mee ;)

een losse in & uitlaat hebben we nu voor dubbele su
maar de uitlaat is maar met enkele buis
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”