Ter leering ende vermaeck nog even mijn ervaringen met de 460.
Ik had een 1.8i uit '92 die gemiddeld 1 op 12 (winter) tot 1 op 13 (zomer) liep. Het was mijn eerste auto, en ik heb ervoor gekozen om zelf de verzekering op te hoesten: dat scheelt narigheid als het er op aankomt en je bouwt tenminste schadevrije jaren op. Mijn premie was 49 euro per maand; veel, maar mede dankzij het schadevrije jaar betaal ik nu slechts een geeltje voor de 340 die ik nu heb.
De keuze is reuze, zeker als je 1400 euro te besteden hebt. Ik zou met dat budget 1000 euro in de aankoop steken en de rest achter de hand houden voor onderhoud. Zelf vond ik mijn 460 voor 700 euro, en dat was een leuke uitvoering met lichtmetalen wielen en halfleer. Onderhoud heb ik weinig uitgevoerd in de 30.000 km dat ik ermee reed - tot op het misdadige af. De Renault-blokjes functioneren echt niet slecht trouwens. De mijne lekte olie bij een verdroogde krukaskeerring: wellicht een punt om op te letten, want vervangen is duur.
Verder wat de rest zegt.
Volvo 460 (studentenauto)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
reken het verschil in diesel en benzine dan helemaal uit met fabrieksgegevens, benzine 1 op 12 en diesel 1 op 18. dan zal je zien dat onder de 10000 al diesel goedkoper kan. maar het verbruik hangt helemaal van jezelf af.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Dan was het toch een realistische schatting van 1:12 
Maar idd, het verbruik hangt toch grotendeels van je rechtervoet, je schakelgewoontes en eventuele technische mankementen af.

Maar idd, het verbruik hangt toch grotendeels van je rechtervoet, je schakelgewoontes en eventuele technische mankementen af.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- rvdodewaard
- 2nd Gear member
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
- Locatie: Waddinxveen
Elke auto is anders, dus per geval zul je moeten bekijken wat de eventuele (toekomstige) mankementen zijn. Maar de tijd zal het leren, je weet het toch niet altijd van tevoren. Neem iemand mee die er een beetje verstand van heeft.
Een 4 serie is over het algemeen best betrouwbaar. Ik zou zeker geen 850 doen. Die is kwalitatief wel iets beter (want in Zweden gebouwd), maar veel duurder in onderhoud, wegenbelasting en brandstof. Ik heb zelf een 850 gehad. Woog 1340 kg en reed 1:6. Reken dan maar uit. En altijd ellende, om de haverklap ging er iets stuk. Maar wel heerlijk rijden hoor, echt super. Toch doet mijn iets oudere 460 er niet voor onder.
Een 4 serie is over het algemeen best betrouwbaar. Ik zou zeker geen 850 doen. Die is kwalitatief wel iets beter (want in Zweden gebouwd), maar veel duurder in onderhoud, wegenbelasting en brandstof. Ik heb zelf een 850 gehad. Woog 1340 kg en reed 1:6. Reken dan maar uit. En altijd ellende, om de haverklap ging er iets stuk. Maar wel heerlijk rijden hoor, echt super. Toch doet mijn iets oudere 460 er niet voor onder.
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
- De Nachtkoerier
- 5th Gear member
- Berichten: 1039
- Lid geworden op: 04.01.2007 - 13:20
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=4811890
Auto zonder al te veel poespas met niet extreem veel km's, NAP en bij een redelijk bedrijf. Naar zoiets moet je op zoek denk ik.
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=4890060
Nog wat minder km's, net ingereden zeg maar. Wel ff NAP laten natrekken en inzien. Wel wat ouder en Ph1 ipv Ph2
Auto zonder al te veel poespas met niet extreem veel km's, NAP en bij een redelijk bedrijf. Naar zoiets moet je op zoek denk ik.
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=4890060
Nog wat minder km's, net ingereden zeg maar. Wel ff NAP laten natrekken en inzien. Wel wat ouder en Ph1 ipv Ph2
- 480S60
- 4th Gear member
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Probeer een auto met CVT te ontwijken deze versnellingsbak is erg storingsgevoelig en levert veel onderhoudskosten op die je studentenbudget moeilijk kunnen dragen.
Het meeste rijplezier (en zuinig rijden) ga je beleven met een 1.7 of een 1.7 turbo motor. Deze motoren lopen in goede doen 1:12(ongeblazen)-1:14(turbo).
Het meeste rijplezier (en zuinig rijden) ga je beleven met een 1.7 of een 1.7 turbo motor. Deze motoren lopen in goede doen 1:12(ongeblazen)-1:14(turbo).
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Arjen
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Ik (broer van deze user) heb momenteel zelf een 460 turbo met 228dkm (ben ook nog student). Eigenlijk heb ik er al best veel aan vervangen, dus ik raad je aan hier op te letten:
-Handrem.
-Alle verlichting.
-Starten (start de auto koud eens een keertje of tien achter elkaar)
-Stationair lopen (circa 800 toeren; laat de potentiele koop eens drie minuten lopen en kijk of die dat trekt en geen gekke dingen doet als stotteren enzo; rijd deze vervolgens warm en laat hem dan nog eens drie minuten stationair lopen)
-Motor (stinkt ie niet naar benzine?).
-Oliedruk (als het oliepeil goed is, maar de oliedruk te laag of zwarte pluimen uit je uitlaat -> motor aan het opgaan).
-Banden (zorg voor diep profiel!!).
-Dynamo (alle verlichting + geluidinstallatie aanzetten, eigenlijk zoveel mogelijk electrisch en kijken of je toeren niet te hard gaan schommelen).
-Uitlaat (klinkt het geluid gaar? -> misschien lek in je uitlaat, dan moet ie vervangen worden).
-Remmen (krik de auto op en trap de rem in, en probeer dan elke band individueel te draaien; ditzelfde kan je doen op de achterbanden om de handrem te testen).
-Stuurinrichting (als je rijdt en je laat het stuur los, wat gebeurt er dan? Als ie veel naar een kant trekt, dan moet ie opnieuw afgesteld worden).
-Speling op het stuur -> is slecht.
-Versnellingsbak (schakelt het goed en vliegt ie niet uit de versnelling? Werken alle versnellingen?)
-Trek de auto eens tot de 5000rpm door - wel eerst ff warm rijden - (trekt ie dat niet, of doet ie raar -> foute boel).
-Hoeveel km gaat de distributieriem al mee? (moet om de 80.000 - 120.000 vervangen worden).
-Zit alles goed vast? (accu, lampen, etc.)
-Lekt de auto geen olie of koelvloeistof? (kijk onder auto en onder de motorkap).
-Werken de ruitenwissers nog? (geen geschraap aub).
-Zijn de veiligheidsgordels niet gescheurd en blijven ze goed vastzitten?
-Tikt het motorblok niet te sterk bij het stationair lopen? (meestal is dit niet meteen een probleem, maar kan betekenen dat het einde in zicht komt).
-Kijk naar roest bij de deurranden in het carroserie (is een bekend probleem).
-Controleer de bougies en de kabels (bougies moeten schoon zijn en kabels soepel).
-Doe een remtest (trekt ie naar een kant of gaat ie mooi recht?).
Dit zijn volgens mij wel zo'n beetje de belangrijkste dingetjes, succes ermee.
-Handrem.
-Alle verlichting.
-Starten (start de auto koud eens een keertje of tien achter elkaar)
-Stationair lopen (circa 800 toeren; laat de potentiele koop eens drie minuten lopen en kijk of die dat trekt en geen gekke dingen doet als stotteren enzo; rijd deze vervolgens warm en laat hem dan nog eens drie minuten stationair lopen)
-Motor (stinkt ie niet naar benzine?).
-Oliedruk (als het oliepeil goed is, maar de oliedruk te laag of zwarte pluimen uit je uitlaat -> motor aan het opgaan).
-Banden (zorg voor diep profiel!!).
-Dynamo (alle verlichting + geluidinstallatie aanzetten, eigenlijk zoveel mogelijk electrisch en kijken of je toeren niet te hard gaan schommelen).
-Uitlaat (klinkt het geluid gaar? -> misschien lek in je uitlaat, dan moet ie vervangen worden).
-Remmen (krik de auto op en trap de rem in, en probeer dan elke band individueel te draaien; ditzelfde kan je doen op de achterbanden om de handrem te testen).
-Stuurinrichting (als je rijdt en je laat het stuur los, wat gebeurt er dan? Als ie veel naar een kant trekt, dan moet ie opnieuw afgesteld worden).
-Speling op het stuur -> is slecht.
-Versnellingsbak (schakelt het goed en vliegt ie niet uit de versnelling? Werken alle versnellingen?)
-Trek de auto eens tot de 5000rpm door - wel eerst ff warm rijden - (trekt ie dat niet, of doet ie raar -> foute boel).
-Hoeveel km gaat de distributieriem al mee? (moet om de 80.000 - 120.000 vervangen worden).
-Zit alles goed vast? (accu, lampen, etc.)
-Lekt de auto geen olie of koelvloeistof? (kijk onder auto en onder de motorkap).
-Werken de ruitenwissers nog? (geen geschraap aub).
-Zijn de veiligheidsgordels niet gescheurd en blijven ze goed vastzitten?
-Tikt het motorblok niet te sterk bij het stationair lopen? (meestal is dit niet meteen een probleem, maar kan betekenen dat het einde in zicht komt).
-Kijk naar roest bij de deurranden in het carroserie (is een bekend probleem).
-Controleer de bougies en de kabels (bougies moeten schoon zijn en kabels soepel).
-Doe een remtest (trekt ie naar een kant of gaat ie mooi recht?).
Dit zijn volgens mij wel zo'n beetje de belangrijkste dingetjes, succes ermee.