Aangezien de versnellingsbak, en waarschijnlijk de koppeling, van mijn Volvo 480 1.7 Turbo uit '89 kapot zijn moeten deze op de één of andere manier vervangen of gerepareerd worden. Mijn vraag is wat verstandig is, maar ook gelet op de kosten.
- reviseren (wat kost dat?)
- tweedehands kopen / van de sloop halen (weet ik ook geen prijs)
- complete sloop 480 turbo kopen voor +/- 500 euro (heb ik gelijk meerdere onderdelen.)
- Ruil. Eigenlijk hetzelfde als reviseren.
- compleet nieuw. Versn. = +/- 650 euro / koppeling = +/- 250 euro
Is het uberhaupt verstandig om een versnellingsbak en/of koppeling tweedehands te kopen of tot welke km-stand zou het veilig zijn?
Bedankt alvast!
De koppeling ga ik waarschijnlijk, op advies van Auk, nieuw kopen... mits deze idd kapot is en niet simpel en goedkoop te repareren is.
Advies betreft versnellingsbak + koppeling vervangen
- Sjaak Trekhaak
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 22.12.2006 - 09:48
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Heey Tim!
- Revisie is goede optie, alles wordt vervangen etc. : 650euro
- Tweedehands aanschaffen ( ruilbak bij revisiebedrijf 1200 en bij Volvo 1600 euro )
Je kunt inderdaad ook het beste gewoon een tweede 480turbo kopen. Mooi voor de onderdelen, en de bak (hoop je) is goed.
Het is, zoals ik aangaf, niet verstandig om een koppelingset tweedehands te kopen.. gewoon een nieuwe erin, dan hoef je dat de komende tijd niet meer te doen...
Een auto opknappen moet je GOED doen, en niet met half half.. dan ga je nog problemen krijgen..
Als er nog vragen zijn PM me maar!
Auke
- Revisie is goede optie, alles wordt vervangen etc. : 650euro
- Tweedehands aanschaffen ( ruilbak bij revisiebedrijf 1200 en bij Volvo 1600 euro )
Je kunt inderdaad ook het beste gewoon een tweede 480turbo kopen. Mooi voor de onderdelen, en de bak (hoop je) is goed.
Het is, zoals ik aangaf, niet verstandig om een koppelingset tweedehands te kopen.. gewoon een nieuwe erin, dan hoef je dat de komende tijd niet meer te doen...
Een auto opknappen moet je GOED doen, en niet met half half.. dan ga je nog problemen krijgen..
Als er nog vragen zijn PM me maar!
Auke
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

- DeNNiS_
- 4th Gear member
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
- Locatie: Zeeuws-vlaanderen
koppeling altijd nieuw steken
andere moet je zelf beslissen wat je wilt
andere moet je zelf beslissen wat je wilt
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
- Sjaak Trekhaak
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 22.12.2006 - 09:48
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Bedankt voor jullie reacties!
De koppeling gaat er inderdaad nieuw in mits kapot.
Ik zal even omschrijven wat er aan mankeert. Ik kan er eventueel een filmpje van maken, daar mijn auto nu nog bij mij thuis staat.
Ik reed afgelopen weekend gewoon rustig, versnellend naar de +/- 50. Gelijk merkte ik dat mijn auto vreemd begon te doen. Precies omschrijven kan ik het niet, maar het onderstaande zal enigzinds in de buurt komen.
Stoten, gerinkel en bonken van voor in de auto en het gevoel dat de auto elk moment uit elkaar kan vallen
Ik ben naar de kant van de weg gegaan. Als ik gas gaf in zijn vrij leek het of er iets aanliep, eenmaal de koppeling ingetrapt verdween dit geluid. Dit geluid is naderhand compleet verdwenen. Ik heb stukjes vooruit en achteruit gereden om zelf iets wijzer te worden. Bij deze pogingen is het stoten en kabaal van voren uit de auto. Dit is allemaal gebeurt met de koppeling half in (spelend met de koppeling).
Eenmaal met de anwb erbij bevestigde hij enegzinds wat ik zelf al vermoedde... versnellingsbak (of koppeling). Het geluid klwam in ieder geval vanuit die richting.
Tijdens het slepen, met het contact aan en de motor draaiende in z'n vrij, kwamen er vanonder-voren allerlei vreemde geluiden.... geratel en af en toe een tik / stoot.
Ikzelf heb sterk het vermoeden dat het enkel de koppeling is... Dat hoop ik ook uiteraard. In de versnellingen gooien gaat prima, alleen het wegrijden gaat schokkerig gepaard met grinkel (wanneer ik de koppeling op laat komen) etc. (dat is met de koppeling half ingedrukt, dus niet volledig omhoog) Soms wil de versnelling niet meer terug in zijn vrij en moet ik eerst een stukje rijden en opnieuw koppelen lijkt het, eer hij weer terug wil naar de vrij positie of een andere versnelling.
Even voor de duidelijkheid: ik heb nog niet geprobeerd om om de auto volledig in z'n versnelling te zetten. Ik heb alles hierboven gedaan met de koppeling half omhoog, spelend met het koppelpunt.
Bedankt alvast!
De koppeling gaat er inderdaad nieuw in mits kapot.
Ik zal even omschrijven wat er aan mankeert. Ik kan er eventueel een filmpje van maken, daar mijn auto nu nog bij mij thuis staat.
Ik reed afgelopen weekend gewoon rustig, versnellend naar de +/- 50. Gelijk merkte ik dat mijn auto vreemd begon te doen. Precies omschrijven kan ik het niet, maar het onderstaande zal enigzinds in de buurt komen.
Stoten, gerinkel en bonken van voor in de auto en het gevoel dat de auto elk moment uit elkaar kan vallen

Ik ben naar de kant van de weg gegaan. Als ik gas gaf in zijn vrij leek het of er iets aanliep, eenmaal de koppeling ingetrapt verdween dit geluid. Dit geluid is naderhand compleet verdwenen. Ik heb stukjes vooruit en achteruit gereden om zelf iets wijzer te worden. Bij deze pogingen is het stoten en kabaal van voren uit de auto. Dit is allemaal gebeurt met de koppeling half in (spelend met de koppeling).
Eenmaal met de anwb erbij bevestigde hij enegzinds wat ik zelf al vermoedde... versnellingsbak (of koppeling). Het geluid klwam in ieder geval vanuit die richting.
Tijdens het slepen, met het contact aan en de motor draaiende in z'n vrij, kwamen er vanonder-voren allerlei vreemde geluiden.... geratel en af en toe een tik / stoot.
Ikzelf heb sterk het vermoeden dat het enkel de koppeling is... Dat hoop ik ook uiteraard. In de versnellingen gooien gaat prima, alleen het wegrijden gaat schokkerig gepaard met grinkel (wanneer ik de koppeling op laat komen) etc. (dat is met de koppeling half ingedrukt, dus niet volledig omhoog) Soms wil de versnelling niet meer terug in zijn vrij en moet ik eerst een stukje rijden en opnieuw koppelen lijkt het, eer hij weer terug wil naar de vrij positie of een andere versnelling.
Even voor de duidelijkheid: ik heb nog niet geprobeerd om om de auto volledig in z'n versnelling te zetten. Ik heb alles hierboven gedaan met de koppeling half omhoog, spelend met het koppelpunt.
Bedankt alvast!
- Sjaak Trekhaak
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 22.12.2006 - 09:48
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Vandaag het een en ander geprobeerd:
- rijden
- in 5 wegrijden
- bruut koppelen
- bewust verkeerd schakelen
Rijden gaat gewoon, eenmaal in de versnelling rijdt de auto, maar maakt hij wel een zoemend / aanlopend geluid. In z'n 5 wegrijden is mogelijk. Bij beide pogingen was het wel schokken tijdens het koppelen.
Wanneer ik tijdens het rijden m'n pook stevig aanduw in de versnelling waar hij al in zit, voel je hem lichtjes trillen.
- rijden
- in 5 wegrijden
- bruut koppelen
- bewust verkeerd schakelen
Rijden gaat gewoon, eenmaal in de versnelling rijdt de auto, maar maakt hij wel een zoemend / aanlopend geluid. In z'n 5 wegrijden is mogelijk. Bij beide pogingen was het wel schokken tijdens het koppelen.
Wanneer ik tijdens het rijden m'n pook stevig aanduw in de versnelling waar hij al in zit, voel je hem lichtjes trillen.
- storm480
- 3rd Gear member
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 16:37
- Locatie: Harlingen
Hey,
Ik heb al eens gehad dat een komplete veer uit mijn koppelingsplaat is gebroken...gevolg was wel dat ik em echt in geen enkele versnelling kon zetten omdat dat stukje schroot tussen de plaat zat. misschien is ie er bij jou half uitgebroken (kan het ratelen en aanlopende geluid verklaren...)in dat geval kost het je alleen een nieuwe koppelingsset (plm 135 euri)
even tz...heb je die auto uit Steenbergen vandaan? ik dacht dat het kenteken me bekend voorkwam. Ik heb zelf ook een witte turbo uit '89 staan...momenteel tuin-ornament. moet ook nog veel aan gebeuren, maar weet niet of dat er ooit van gaat komen. in de nabije toekomst nog niet iig...
grtzz Erwin
Ik heb al eens gehad dat een komplete veer uit mijn koppelingsplaat is gebroken...gevolg was wel dat ik em echt in geen enkele versnelling kon zetten omdat dat stukje schroot tussen de plaat zat. misschien is ie er bij jou half uitgebroken (kan het ratelen en aanlopende geluid verklaren...)in dat geval kost het je alleen een nieuwe koppelingsset (plm 135 euri)
even tz...heb je die auto uit Steenbergen vandaan? ik dacht dat het kenteken me bekend voorkwam. Ik heb zelf ook een witte turbo uit '89 staan...momenteel tuin-ornament. moet ook nog veel aan gebeuren, maar weet niet of dat er ooit van gaat komen. in de nabije toekomst nog niet iig...
grtzz Erwin
...Storm by name, Storm by nature...
S80 V8 AWD Excecutive ('07)
480 2.0i S ('95) "ESter"
de "ex"-en:
C30 1.8i Sport ('08) "Enya"
S80 T6 ('00) "de Directeur"
360 GLT "Special 25" ('86) "Roestauratie project" ...opgegeven...
V70 2.0 Turbo ('98 )
480 S ('94) "wheeler-dealer"
480 Turbo ('89)
440 1.8i ('95)
480 ES ('87) donor
460 GL ('92)
440 GL ('91)
S80 V8 AWD Excecutive ('07)
480 2.0i S ('95) "ESter"
de "ex"-en:
C30 1.8i Sport ('08) "Enya"
S80 T6 ('00) "de Directeur"
360 GLT "Special 25" ('86) "Roestauratie project" ...opgegeven...
V70 2.0 Turbo ('98 )
480 S ('94) "wheeler-dealer"
480 Turbo ('89)
440 1.8i ('95)
480 ES ('87) donor
460 GL ('92)
440 GL ('91)
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
@ Tim, volgens mij is dat niet helemaal goed.. in de 5 wegrijden..
Ik kan me nog herinneren dat als je in de 4 weg wilt trekken met een auto, moet ie afslaan.. dan kun je kijken of de koppeling versleten is of niet.. maar weet niet helemaal meer hoe dat zit..
Ik denk dat je de hele boel op die manier alleen maar aan t vermoorden bent
haha! Als je de pook nog ff aanduwt in de versnelling dat slijten je synchromeshringen, en om die te vervangen ben je toch wel (als je een leek bent betreffende sleutelen) een grote som kwijt aan een revisie! (In de bak zitten 5 synchromeshringen, kosten 35euro per stuk..)
Ik kan me nog herinneren dat als je in de 4 weg wilt trekken met een auto, moet ie afslaan.. dan kun je kijken of de koppeling versleten is of niet.. maar weet niet helemaal meer hoe dat zit..
Ik denk dat je de hele boel op die manier alleen maar aan t vermoorden bent
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
