Dilemma

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gast

Ik zit met een enorm dilemma.
Ik heb een V50 2.0D + powershift besteld (met een aantal toeters en bellen), echter levertijd begint uit te lopen (was eerst begin mei, nu al eind mei).
Verder is het zo dat ik één van de eerste rijders zou zijn met de nieuwe powershift. Nu is dat op zich leuk, echter ik was ook één van de eerste rijders van de S40 2.0D - ik heb hier vervolgens redelijk wat problemen mee gehad.
Aan de andere kant heb ik nog deze week de mogelijkheid om de bestelling om te zetten naar een D5 + geartronic.
Naar mijn mening zijn de voor- en nadelen van beide opties de volgende.

2.0D + powershift:
voordeel:
- in theorie een perfecte versnellingsbak/motorcombinatie
- zuiniger in gebruik dan de D5
- goedkoper in aanschaf
nadeel: - nieuwe techniek met mogelijk nog kinderziektes
- geen ervaringen (het verbaast mij dat zelfs geen autojournalist
erin heeft gereden tot nu toe)
- levertijd nog onduidelijk/onzeker

D5 + powershift:
voordeel:
- zeer kleine kans op fouten (uitgekristaliseerde techniek)
- machtig mooi geluid van de D5 (persoonlijk)
- meer drive fun (persoonlijk)
- levertijd duidelijk aan te geven
nadeel:- kost meer dan optie 1

Wat is jullie mening.
Wie heeft er de nodige ervaringen met de V50 - D5 + geartronic?
sbv
6th Gear member

Tja,

Das een leuke. Zelf zou ik zeggen neem een D5 als het budget het toelaat. Ik heb enkel ervaring met een C30 D5 geartronic en dat rijdt erg lekker. Scheelt nog best wel veel in vermogen met een 2.0D
Ik heb ook overwogen om een powershift te bestellen, maar zat met levertijd en wou er echt eerst in gereden hebben voordat ik de auto koop.

Zijn de uitvoeringen wel gelijk ? Is het koop of lease ?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gast

Dank voor je snelle reactie.
Ja, uitvoeringen zijn beide gelijk - Momentum + Editions II + Edition plus + R-design + nog wat leuke dingen.
Alleen de aandrijving verschilt dus nog.
sbv
6th Gear member

Een edition pakket zet je op de basis uitvoering. Persoonlijk zou ik eens kritisch naar het R design pakket kijken. Het bied naar mijn idee niet zo heel veel extra tov de meerprijs. In een edition II heb je al mooie lederen bekleding.
Ik blijf bij de D5, kan je ook sneller in rijden(kortere levertijd)
Ga eens met een D5 en een 2.0D rijden. 2.0D is dan wel handbak, maar toch dan heb je wel een idee van de snelheidsbeleving en het comfort.

Gast

Je hebt gelijk.

Heb nu een 2.0D momentum.
Nieuwe is geen momentum, maar Edition II + R-desigin + edition plus.
Ik heb het R-design genomen omdat ik een achterspoiler, sportstuur, matten, pookknop wilde.
Verder vond ik geen van de aangeboden velgen echt mooi - tenminste in 17".
De Serapis velgen vond ik wel mooi.
Vandaar de keuze voor R-design.
Heb vandaag proefgereden in een V70 D5 + 5-versnellingen geartronic, 163 pk + een S60 6-bak (handversnelling) 185 pk.
De motor van de S60 liep mooier en de geartronic van de V70 schakelde wel relaxed.
Combinatie zou dus goed moeten zijn.
sbv
6th Gear member

Met wat praten bij de garage zal je mogelijk die Serapis velgen ook wel los kunnen krijgen. Zou het in ieder geval proberen. Volgens mij loopt er ergens tussendoor hier ook een topic over.
Matten horen bij een nette aflevering. Sportstuur kan ik uit ervaring zeggen dat is erg lekker. Achterspoiler is iets van €495,- compleet. Stuur en pookknop zie prijslijst.
Succes met je keuze

kmser
4th Gear member

Prestatiegewijs zit er niet zoveel verschil tussen de d5 geartronic (in belgische versie) en de 2.0d powershift. Dit omdat de powershift een betere automaat is. D5 is soepeler en klinkt beter, maar verbruikt meer.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
Gast

ja, maar volgens mij hebben jullie in België de 163 pk D5. Hier in NL de 180 PK.
Op papier gebruikt de D5 1 liter/100 km meer.
Echter vanmiddag eventjes proefgereden met een S60 6-bak 185 pk en een V70 5-V geartronic 163 pk.
Uurtje afwisselend rijden - gem. verbruik (boordcomputer) ca. 6,8-7,0 l/100 km
mijn V50 2.0D heeft nu 6.3 l/100 km in de computer staan. Dus op grond daarvan verwacht ik niet zo'n schokkend verschil.
Wel loopt het schitterend mooi zo'n 5-cilinder.
sanco
5th Gear member

Heel herkenbare twijfel dbosker. Als eerder al gezegd, ook ik ben erg benieuwd maar wil de techniek eerst wel eens in de praktijk ervaren.
Hoe vond jij trouwens die V70 tov "onze" V50? Ik heb voor een week of 3 ook in een V70 gereden vanwege hetzelfde dilemma, nl wat is nu verstandig als vervanging voor een V50 2.0D. Ook hier vanwege liefde voor techniek een voorkeur voor de 5 cilinder, maar met alle milieu en andere kosten die nog op ons af gaan komen vraag ik me stiekum toch af of een D5 nog wel zo verstandig is, zeker op termijn qua inruilen etc. Maar los daarvan, ik vond de V70 eigenlijk best tegenvallen. Ik mistte heel erg het vlotte, direkte reageren op gas en stuur wat "onze"V50 zo kenmerkt. Ik heb helaas nog niet in een V50 D5 geartronic kunnen rijden (is in de omgeving niet als testauto beschikbaar) en weet dus niet of de kleine 300kg minder gewicht dit ietwat "trage" reageren kan compenseren. De aarzeling tussen gasgeven en gaan vond ik nl best irritant, alhoewel je er ook nog wel wat aan zult wennen. Ook schijnt een beetje tuning nog veel verbetering in deze aarzeling te kunnen geven begrijp ik vanuit het V70 forumdeel.
Anderzijds, vorig weekend bezuiden van Stuttgart ca 6 uur file gereden met de voet continu op of boven het koppelingspedaal, en dan lijkt een automaat me weer echt het einde!!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gast

Ik heb in 2 D5's gereden.
Een V70, 5 versnelling geartronic, 163 pk D5 (ca. 3 jaar oud) en een S60, 6 versnelling (handversnelling), 185 PK.
Vond de V70 wel relaxed rijden. Wel viel mij op dat hij redelijk veel geluid maakte bij 120 (relatief veel toeren). Van de S60 viel me op dat hij vrij stil was, en de ca. 20 PK meer was duidelijk merkbaar.
Ik verwacht niet dat de V50 D5 veel toeren maakt bij 120. Immers dit is de eindversnelling. In deze versnelling moet hij wel zijn top (225) kunnen halen. Zou de motor bij 120 al te veel toeren maken, dan gaat hij bij de top ver in het rode gebied.
Ik verwacht dus dat de schakelmomenten/overbrengingen bij de V50 anders liggen.
Wat betreft milieu: de D5 voldoet aan de Euro5-norm.
Verbruik - slechts kort in gereden, maar toch gemiddeld ca. 6,5 l/100 km kunnen halen. Dus nog niet zo slecht.
Het geluid en karakter van de D5 is echter onovertroffen - formidabel !!

Ik heb dan ook besloten om toch voor de D5 te gaan. Levering staat gepland voor 29-04 (ben 30-04, 01-05, 02-05 vrij).
sbv
6th Gear member

Verstandige keuze om toch voor de D5 te gaan. Mijn verbuik ligt momenteel zo rond de 7.5 l/100 km na 2000 km en redelijk wat fileverkeer

eXite
4th Gear member

Powershift lijkt mij niet zoveel anders dan het zichzelf reeds bewezen hebbende DSG van VAG?
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
RolfD5
2nd Gear member

Proficiat met de aankoop.

Ik heb mijn D5 nu twee weken (3000 km) en hij is GEWELDIG. Wat een machine !!! Ik heb ook voor de R-design gekozen (voor foto's zie elders op dit forum onder Eindelijk de foto's). Het pakket doet het echt wel goed op de V50. Als je hem naast een "kale" V50 ziet staan, zie je pas goed wat er anders is aan de R-design. Krijg er ook heel veel positieve reacties op. Ik heb wel voor een handgeschakelde versie gekozen voor nog meer rijplezier....

Wat jij schrijft, vind ik ook zo mooi: de D5 is rustig en beheerst, je hoort hem bijna niet, maar als je hem de sporen geeft en doortrekt tot bijna aan de rode cijfers, dan gromt ie fantastisch
Volvo V70 D5 Momentum MY10
Volvo V50 D5 Edition II R-design MY08
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”