compressie b20

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

net effe de compressie in m'n blok gemeten, wat is een normaal aantal bar?

1=9.65

2=9.65

3=8.96

4=8.27

kleppen stellen moet sowieso gebeuren, heb nl geen idee wanneer dat voor het laatst is gebeurt...

waar kan je die plaatjes halen voor het stellen trouwens?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

compressie is volgens fabrieksopgave 1 op 10

kleppen stellen heb je geen plaatjes voor nodig; alleen voelermaatjes en sleutel 13 / 1/2 '' en een platte schroevendraaier.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Heb je het wel over een B20? Daar heb je geen stelplaatjes voor nodig hoor!
Bij warme motor en op de startmotor ronddraaiend:

B20A en B20F: 10,8 tot 12,7 bar
B20B en B20E: 11,8 tot 13,7 bar
Komt uit Haynes manaul

Belangrijker is natuurlijk of de drukken een beetje gelijk zijn. Bij jouw motor wijken ze wat van elkaar af, en bovendien zijn ze aan de lage kant.
Eerst kleppen stellen, dan opnieuw meten en eventueel nóg een keer met een theelepeltje olie op de zuiger. Dan weet je of het van de kleppen komt of de zuigers (zuigerveren).

Mocht je tóch een B21 of B23 hebben, dan kan ik de waardes ook wel opzoeken maar ik begrijp dat je een "matzwarte" 144 hebt?

Succes!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

klopt idd allemaal!!

er is mij verteld dat ik plaatjes nodig had om te stellen!

maar nu ik weet dat dat dus niet nodig is gaan we van de week meteen stellen!! :)

wat zijn de waarde's van in en uitlaat klep?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Is voor de B20 makkelijk:

B20A: 0.40 - 0.45 zowel inlaat als uitlaat, warme en koude motor hetzelfde!

Geldt trouwens ook voor de E en F motor, alleen de B20B moet op 0.50-0.55

Pas op dat je de moeren van de stelboutjes op de tuimelaars bij het weer vastzetten niet kapotdraait! Als je het nooit eerder hebt gedaan: zorg dat je eerst wat reserveboutjes in huis haalt!!

Trouwens: een fotootje van die matzwarte?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

hmmm waar kan ik zien welk type b20 ik heb?

hier de gevraagde foto's
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Da's nou altijd het probleem met oude VOLVO's: bijna alles past op alles.

Dus je treft veel half omgebouwde motoren: bijvoorbeeld 1 carburateur, maar een nokkenas/compressie/ontsteking van een B of E versie.

Ga er voor het gemak vanuit dat als je 1 carburateur hebt je een A hebt en met 2 carburateurs een B. En dan kijken of hij lekker loopt als je de voorontsteking en de kleppen hebt gesteld. (Injectie is een B20-E)

Trouwens: leuk zo, met dat zwart! (En dat zeg ik terwijl ik die 144 van mij zo standaard mogelijk probeer te krijgen!) Zo'n '74 er krijgt er iets speciaals door!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

heb idd 1 carb.
qua nokkenas ed zou ik het niet weten, enige wat ik weet is dat ie in 99 van zwitserland is geiporteerd en toen een gas installatie& kop heeft gekregen

bouwjaar en maand is feb. 1974

bedankt voor het compliment trouwens :)

niet genoeg geld om hem in een originele kleur te laten spuiten, dus was rollen op m'n werk snel als keuze gemaakt... 't is zo al snel een geheel :)
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

De compressieverhouding van de B20A is 8,7 op 1.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Dat getal heb ik ook wel, maar wat wil je daarmee zeggen, Maurice?

Volgens mij heb je bij het meten niets aan waardes als compressieverhouding?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

Compressieverhouding is niet gelijk aan compressie einddruk.

Marinus
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Nee, maar ik mag toch aannemen dat de compressie-eindruk tenminste de waarde van de compressieverhouding moet hebben, en normaal gesproken hoger.
Daarnaast zouden de verschillen tussen de cilinders niet al te groot moeten zijn.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

B20A en B20F: 10,8 tot 12,7 bar
B20B en B20E: 11,8 tot 13,7 bar

10:1 is niet hetzelfde als bovenstaand
volvo rob
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
Locatie: Boornbergum

Als de auto op gas rijdt is het verstandig de kleppen iets ruimer af te stellen; neem dan altijd de hoge waarde, dus b.v. bij een koude B20A motor afstellen op 0,45 mm. Reden hiervoor is dat de verbranding van gas met hogere temperaturen gepaard gaat dan de verbranding van het benzinemengsel. Door de kleppen iets ruimer te stellen krijgen ze net iets meer tijd om af te koelen in het blok.
Gebruikersavatar
hesened
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
Locatie: 3bergen

Hele domme vraag mischien hoor maar ik ben op motoren gebied een leek:
Hoe kan ik de compressie meten? Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? en hoe zit dat met de kleppen stellen?
Is er iemand in het midden van het land die het mij kan leren mischien?
Ik heb het idee dat mijn B20A niet helemaal lekker loopt en ik ben zoals gezegd een leek op dat gebied maar wel leergierig.
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

een compressie meter!

als je as vrijdag tijd hebt dan kan ik je helepen, moet je wel naar hilversum komen! pm me anders als je intresse hebt!

gr. joost
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

Maurice Pierik schreef:Nee, maar ik mag toch aannemen dat de compressie-eindruk tenminste de waarde van de compressieverhouding moet hebben, en normaal gesproken hoger.
Ligt (mede) aan de grootte van de verbrandingskamer (ruimte boven de zuiger als hij in bdp staat). Hoe groter de verbrandingskamer hoe kleiner de compressie einddruk.
Een benzine motor met een compressieverhouding van 1:10 komt uit op ongeveer 12-14 bar. Een diesel heeft een compressieverhouding van 1:16 (60% meer) en komt uit op 24-30 bar (het dubbele).
Er zijn dus meer factoren die de compressieeinddruk bepalen.
Daarnaast zouden de verschillen tussen de cilinders niet al te groot moeten zijn.
Is vaak wel net zo belangrijk. 10-15% max.

Marinus
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Gebruikersavatar
hesened
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
Locatie: 3bergen

biadman schreef:een compressie meter!

als je as vrijdag tijd hebt dan kan ik je helepen, moet je wel naar hilversum komen! pm me anders als je intresse hebt!

gr. joost
Ik krijg het niet voor elkaar om vrijdag vrij te krijgen :( :(

Zaterdag kan ik wel maar dan kan jij niet begreep ik.
Iemand in het midden van het land die mij kan helpen met compressie meten misschien???
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

wanneer op zaterdag?

't is een klusje van niets namelijk... (15 minuten max)
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
hesened
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
Locatie: 3bergen

Ik kan zaterdgochtend wel, maar 's middags ook. maakt mij niet uit.

Heb jij trouwens ook een stroob voor het "op tijd" zetten??
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”