Volvo 164 - B30E automaat - te koop

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Baseman
4th Gear member

Ik heb op 22-09-2007 een Volvo 164 uit Amsterdam gehaald en had daarmee de bedoeling een mooie klus te beginnen.
Helaas maakte ik denk ik, de klassieke beginnersfout door te onderschatten hoeveel werk het zou zijn maar vooral door me te realiseren dat toen het uitzicht op een garagebox verdween, het een uitzichtloze zaak zou worden.

Vandaar. Ik wil er niet vanaf, omdat het een geweldig mooi model is, maar tegen roest kun je als de auto buiten blijft staan, niet aanvechten.

Ik kan er nog het volgende over vertellen:
Het is een licht-blauwe 164 met een B30E motor (injectie dus) en een BW35 automaatbak. Ik ben er vandaag mee naar een keuringsstation geweest en het nieuws kwam niet geheel onverwacht: Afkeur.

De auto is afgekeurd op de spatbordrand achter (van de hele boog achter is nog ongeveer 20 cm niet verroest, de rest in meer of mindere mate), de dorpel aan diezelfde linkerkant is ook verroest en moet worden gelast. De inschatting van de kosten, was 250 euro, als ik het laat doen.
De andere kant kan er nog mee door, maar uiteraard is ook de rechterkant niet meer nieuw.
De onderzijden van de deuren zijn nu afgeplakt, maar ik vermoed dat hieronder ook een middagje werk zit, per deur.

Voor het goede (en APK) moeten ook de rubbers van de voorwielophanging vervangen worden, net als de stabilisatorstangen en bijbehorende rubbers, die ik al besteld heb. Tevens heb ik de bovenste koelwaterslang besteld, die er allemaal nog op moeten. Kosten hiervoor waren 230 euro, besteld via Scandcar.
Ik kan ze nog terugbrengen, dus je hoeft ze niet over te nemen.

Verder zijn de voorbanden 10000km oud, de achterbanden waren aantekening op laatste keuring, maar kwamen er nog doorheen.
Reserveband op orginele velg zit erbij, uiteraard. De gasinstallatie is ingebouwd in (ik dacht 1998, rekening aanwezig) en doet het echt perfect, starten op gas en rijden op gas doet ie uitstekend.
De BW35 bak die eronder hangt doet zijn werk ook prima, wellicht is flushen geen overbodige luxe, maar hij schakelt vooralsnog lekker en op de juiste momenten op en af.
De motor heeft, net als de bak 117000 kilometer gelopen en ziet er ook zo uit. Bougiekabels zijn vervangen, evenals alle benzineleidingen en bijna alle klemmetjes.
Sindsdien start en rijdt ie op benzine ook weer geweldig.
De achterste kruiskoppeling heb ik vervangen, trilling in de aandrijf-as is sindsdien verdwenen.
De pakkingen in de uitlaat zijn ook vervangen, moeten nog worden nagetrokken.
Klepspeling gecontrolleerd, is prima in orde.
De dynamo is vervangen en sindsdien blijft in de tellerunit een lichtorgel branden.
Bij een koude start niets aan de hand, bij een warme start lichten ze op na overschrijden van 900 rpm.
Ik vermoed dat er een draadbreuk zit in de draden naar de tellerbak, want die lampjes lichten op alsgevolg van een potentiaalverschil ten opzichte van het laadcircuit.
De dynamo is nieuw (ong. 2000 kilometer) en werkt naar behoren, laadcircuit valt in, accu laadt bij.

De auto heeft verder op elk paneel wel een beschadiging in meer of mindere mate, helaas.

Het orginele schuifdak wat erin zit, werkt goed en lekt niet.

Verder heb ik een CD van Scandcar gekocht, specifiek over de 164, met alle gegevens van de 164 van 1968 tot 1975, die kun je erbij krijgen.
Daarnaast is de volledige historie vanaf import in Nederland bekend, tevens zijn er rekeningen van voor die tijd aanwezig.
Er zit een origineel zweeds instructieboekje bij.

Bekleding is nog in orde, plafond kan wel een sopje gebruiken.
Originele radio heb ik er eventueel ook nog bij.

Als het onderwerp ten onrechte in deze categorie staat, hoor ik het wel.
Over de prijs? Ach, het moet wel hobby blijven, maar voor mij ook wel leuk. Neem contact met me op via PB of mail en we komen er wel uit.
Foto's op verzoek, stuur een mailadres waar ze naartoe kunnen even per bericht.
APK loopt af op 23 februari 2008.
v164
3rd Gear member

Jammer dat je moet afhaken. Maar inderdaad, voor het werk wat nog moet gebeuren heb je een dak nodig, als klusser dan, de auto kan wel zonder :-)

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
v164
3rd Gear member

Zie dat de prijs wat begint op te lopen, zit bijna op de helft?
Ga je spijt van krijgen, maar ja beter dan dat het je koud zou laten, succes ermee :-)

2004 XC70R
Baseman
4th Gear member

v164 schreef:Zie dat de prijs wat begint op te lopen, zit bijna op de helft?
De helft?
De helft van wat? Staat die van jou voor 3000 te koop dan? ....;-)

Ja, het loopt harder op dan ik dacht en ik hoop dat de verkoop ook rond komt.

Weet je wat het is? Ik zal echt met pijn in mijn hart afscheid nemen van de 164, want het is een heel mooi model, een hele goede motor en goede bak.
De bekleding kan ermee door en is prima weer in orde te brengen, schuifdak, alles doet het gewoon (behalve dashboard-disco lichten)
Maar een slechte carrosserie noodzaakt me tot droog werken.
Ik heb tijd genoeg, als ik hem zou schorsen, lassen kan ik wel leren maar het ontbreekt mij aan stallingsruimte in de buurt.
Had ik dat gehad, had ik hem echt NOOIT weg gedaan.

Zonder stalling rot hij harder dan ik opknappen kan, momenteel en dat is echt heel erg zonde van deze prachtige auto.
(in 2000 getaxeerd op 15000 gulden!)
ferdy
4th Gear member

Je kan bij volvoclassics sleutelen aan je auto, op maandag avond en zaterdag overdag. Natuurlijk moet je hem dan wel even bellen.
v164
3rd Gear member

15000 gulden kostte die van mij zo ongeveer 8 jaar geleden en de taxatie nu is ook rond die koers, maar er is ook veel geld in gestoken in de tudssenliggende jaren :-)
Mijn eeuwig decennia durende project staat in Abbenes in de stalling, niet te duur, droog en met de (door mij onbenutte) mogelijkheid tot sleutelen. Gewoon wegzetten en straks gaan opknappen.

2004 XC70R
v700r
5th Gear member

Das idd een hele mooie stalling daar en bijzonder groot, Sander.
Groeten van Frans.
Baseman
4th Gear member

v164 schreef: Mijn eeuwig decennia durende project staat in Abbenes in de stalling
Inderdaad.
Kost nog steeds bijna 300 euro, gezien de lengte van de auto en dan staat ie 115 kilometer verderop. Effe sleutelen is er niet bij dan.
Daarbij, de rubbers van de voorwielophanging doe ik gewoon voor de deur, partytent eroverheen, dan komt het wel goed.
Grootste probleem is het plaatwerk, wat ik niet gauw zal aanpakken, als de auto zo ver weg staat.
Bedankt voor de tip, maar de wagen blijft in de verkoop.
Overigens komen er morgen weer twee kijkers.
Baseman
4th Gear member

De auto is vanavond verkocht, de advertentie kan weg.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
hesened
2nd Gear member

Gefeliciteerd... of is het toch een beetje gecondoleerd :cry:
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
Baseman
4th Gear member

hesened schreef:Gefeliciteerd... of is het toch een beetje gecondoleerd :cry:
Bijna wel.
Een volvo verkopen is niet leuk.
Deze 164 had ik pas 5 maanden, maar de roest deed echt pijn aan mijn ogen, je zag het na een regenbui bijna letterlijk verder vreten.
Ik had geen plek, geen tijd en geen geld om hem nog twee jaar door de APK te slepen, en heb hem overgedaan aan twee enthousiaste broers uit Heerlen.

Met tranen in mijn ogen reden ze toch de straat uit, met de 164 op een trailer (voor het gemak, want rijden deed ie prime) en keek ik ze na.
5 maanden, maar toch al aan verknocht.

Blijft een schitterende wagen, een 6 cilinder, die 164.
ferdy
4th Gear member

Mag ik vragen wat hij uiteindelijk opgebracht heeft?
Baseman
4th Gear member

Dat mag.
Hij is voor 1250 euro op de trailer naar Limburg gegaan.
Inclusief de onderdelen.
Er waren al verschillende mensen komen kijken, maar geen koper die de 1400 wilde ophoesten.
De APK driegde te gaan verlopen en met het risico van 130 euro boete in mijn achterhoofd (ze controleren hier in de straat bovengemiddeld, zal ik maar zeggen) hebben we het afgetikt op 1250, contant.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”