Abnormaal motor lawaai

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Big Blue
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 27.12.2007 - 21:17
Locatie: West Vlaanderen

Hallo forumleden,

Ik had een vraag omtrent een abnormaal motor lawaai van mijn 2.4D 2004;
bij het aantrekken van de airco compressor maakt de motor een kletterend lawaai.
Heeft iemand hiermee ervaring en kan dit op korte termijn verdere schade veroorzaken?
Alles werkt echter normaal, zowel motor als airco.

Groeten.
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

koppeling vd airco kapot... (?)
Handmatig airco uitzetten op het ECM paneel... Als je airco aan zou slaan wanneer je aan het inhalen bent, en de koppeling is geen koppeling meer krijg je gemene krachten.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
Big Blue
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 27.12.2007 - 21:17
Locatie: West Vlaanderen

steven460 schreef:koppeling vd airco kapot... (?)
Handmatig airco uitzetten op het ECM paneel... Als je airco aan zou slaan wanneer je aan het inhalen bent, en de koppeling is geen koppeling meer krijg je gemene krachten.
Nazicht laten doen in de garage en het lawaai blijkt slechts voort te kunnen komen van 2 zaken;

1)meeloopwiel airco-pomp, doch deze beweegt fel indien stuk en dat was niet het geval
2)dubbelmassa vliegwiel en dit zou blijkbaar de oorzaak zijn van het lawaai.

Heeft iemand reeds ervaring met dit probleem, vervangen zou nogal duur zijn (900,00 euro incl montage)?
T5je
3rd Gear member
Berichten: 374
Lid geworden op: 04.01.2008 - 16:28

Heeft e.e.a. te maken met je vorige vraag over de rembekrachtiging service? Jou antwoord was toen: Ben naar de garage geweest en dit bleek een sensor te zijn die gemonterd zit op de rempomp, komt blijkbaar meer voor gezien ze in de garage direct op de hoogte waren van het fenomeen en de gevolgen daar ze vertelden dat ook de CC niet zou werken hierdoor.
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Dual mass vliegwiel is een bekend probleem helaas.
Ik heb het ook gehad. Bij mij was ie na zo'n twee ton kapot. Zelfde symptomen; Veel lawaai bij verhoogde motorbelasting. Ook bij stationairloop hoorde je soms een ratelend geluid. Maar niet altijd.

Die negenhonder euro is nog goedkoop. Ik kwam al op 650 euro alleen voor het vliegwiel. Dan nog een halve dag sleutelwerkzaamheden erbij. Ik heb meteen de koppelingsplaten en druklager laten doen.

Succes!
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Big Blue
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 27.12.2007 - 21:17
Locatie: West Vlaanderen

T5je schreef:Heeft e.e.a. te maken met je vorige vraag over de rembekrachtiging service? Jou antwoord was toen: Ben naar de garage geweest en dit bleek een sensor te zijn die gemonterd zit op de rempomp, komt blijkbaar meer voor gezien ze in de garage direct op de hoogte waren van het fenomeen en de gevolgen daar ze vertelden dat ook de CC niet zou werken hierdoor.
Het ene heeft niets te maken met het andere probleem, helaas dus 2X kosten.
Gebruikersavatar
Big Blue
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 27.12.2007 - 21:17
Locatie: West Vlaanderen

hans anesthesie schreef:Dual mass vliegwiel is een bekend probleem helaas.
Ik heb het ook gehad. Bij mij was ie na zo'n twee ton kapot. Zelfde symptomen; Veel lawaai bij verhoogde motorbelasting. Ook bij stationairloop hoorde je soms een ratelend geluid. Maar niet altijd.

Die negenhonder euro is nog goedkoop. Ik kwam al op 650 euro alleen voor het vliegwiel. Dan nog een halve dag sleutelwerkzaamheden erbij. Ik heb meteen de koppelingsplaten en druklager laten doen.

Succes!
Hoi Hans,

Jammer te moeten vaststellen dat dit een gekend probleem blijkt te zijn, is wel een duur grapje, zeker als je nog eens de koppeling meerekend, zit wel niets anders op dan dit te laten uitvoeren gezien dit niet goed kan zijn voor de motor.

Kan dit iets te maken hebben met de tuning ?
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Wie zal het zeggen. De mijne was niet getuned. Maar volgens de garagist kwamen de problemen wel door een (te) hoge belasting van het vliegwiel. Bijvoorbeeld door het trekken van hele zware paardentrailers.

Maar gezien de frequentie van het voorkomen van dit euvel zou het maar zo kunnen zijn dat dit een duur slijtagegevoelig onderdeel is.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”