Hi,
Ben sinds gister in het bezit van een prachtige V70 diesel automaat uit '99. Donkerblauw metal en 266k op de teller. Loopt als een zonnetje en het brandstof verbruik is in vergelijk met m'n vorige auto een lachertje.
Reed hiervoor een Jeep Grand Cherokee uit '94. Een fantastische wagen met veel ruimte en comfort. Het enorme brandstof verbruik heeft me doen besluiten een andere "ruime" wagen te kopen. Had al wat op dit forum rondgesnuffeld om te kijken of er problemen waren met dit model om goed beslagen ten ijs te komen.
Nu heb ik een paar kleine vragen.
1. Kan ik op een of andere manier de airbags aan de passagierszijde uitzetten? Ik rijd nl. veel met m'n zoontje (3jr) en met een zitje heb ik dan problemen. Achterin laten zitten is ook zo saai.
2. Is het mogelijk om de V70 te liften (verhogen)? Met m'n Jeep (15cm hoger dan standaard) reed ik nog wel eens op paden met zware belasting, om dan niet met de bodem op de grond te komen zou een verhoging het een en ander kunnen verhelpen. Langere veren, langere shocks? Meen dat de XC70 ook wat hoger op de poten staat.
Alvast bedankt.
Een blije nieuwkomer.
Even voorstellen
- fransb85
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 19:54
- Locatie: Utrecht
hallo! allereerst: je hebt een prachtige auto, schitterende wielen (zijn niet echt terreinwielen he? haha).
voor het verhogen van een auto heb je sowieso langere veren nodig. de schokdempers zijn op de huidige wagenhoogte 'ingesleten' en dus bestaat de kans dat ze stukgaan als je ze opeens op een andere hoogte brengt. als je achter niveauregeling hebt is het zelfs onmogelijk om de wagenhoogte zomaar te veranderen, dan moet je gewoon nieuwe schokdempers monteren. wel moet je je afvragen in hoeverre je je auto wil verhogen, en wat de impact is op het rijgedrag. niet alleen bochtsnelheid en koersvastheid, vooral ook het duiken en rollen (wat bij remmen en uitwijken nadelig kan zijn) veranderen drastisch, zeker als je meerdere centimeters omhoog gaat. onder plotselinge lastwisselingen kan de auto dan onvoorspelbaar en zelfs gevaarlijk reageren.
dus is het aan te raden om de stabilisatorstang ook eens kritisch te bekijken en te overwegen die te vervangen voor een dikker exemplaar. vergeet niet dat de stabilisatorstang in feite ook onderdeel is van het verend systeem, niets anders dan een 'uitgerekte' spiraalveer.
ook je spoorbreedte is een factor die je in het achterhoofd moet houden (al houd ik eigenlijk niet van het gebruik van spacers in je wielnaaf, hoe minder schroefverbindingen hoe beter lijkt me).
als je één component verandert heeft dat ontegenzeggelijk invloed op het functioneren van de andere componenten. mij advies: zoek een specialist (de meeste tuners weten veel van ondersteltechniek zowel verhogen als verlagen), vraag die om advies. het is zonde om je heerlijke volvo te veranderen in een onmogelijk stuiterhok.
dan nog één ding: als je veel op onverhard rijdt doe dit dan rustig, ik heb al meerdere draagarmen naar de eeuwige jachtvelden gestuurd. gelukkig zijn de draagarmen van de diesel (met het oog op het hogere motorgewicht en -koppel) al van een sterkere uitvoering.
wat betreft je airbag: vraag de dealer hoe en wat. ik weet wel waar de stekker zit maar als je die eruit trekt doen je gordelspanners en andere airbags het ook niet meer. middels het obdII computersysteem bij de garage kunnen ze de airbag misschien uitschrijven, maar dat weet ik niet zeker. anders is het wachten tot het manneke groot genoeg is
veel plezier van je nieuwe auto en wees er zuinig op!
voor het verhogen van een auto heb je sowieso langere veren nodig. de schokdempers zijn op de huidige wagenhoogte 'ingesleten' en dus bestaat de kans dat ze stukgaan als je ze opeens op een andere hoogte brengt. als je achter niveauregeling hebt is het zelfs onmogelijk om de wagenhoogte zomaar te veranderen, dan moet je gewoon nieuwe schokdempers monteren. wel moet je je afvragen in hoeverre je je auto wil verhogen, en wat de impact is op het rijgedrag. niet alleen bochtsnelheid en koersvastheid, vooral ook het duiken en rollen (wat bij remmen en uitwijken nadelig kan zijn) veranderen drastisch, zeker als je meerdere centimeters omhoog gaat. onder plotselinge lastwisselingen kan de auto dan onvoorspelbaar en zelfs gevaarlijk reageren.
dus is het aan te raden om de stabilisatorstang ook eens kritisch te bekijken en te overwegen die te vervangen voor een dikker exemplaar. vergeet niet dat de stabilisatorstang in feite ook onderdeel is van het verend systeem, niets anders dan een 'uitgerekte' spiraalveer.
ook je spoorbreedte is een factor die je in het achterhoofd moet houden (al houd ik eigenlijk niet van het gebruik van spacers in je wielnaaf, hoe minder schroefverbindingen hoe beter lijkt me).
als je één component verandert heeft dat ontegenzeggelijk invloed op het functioneren van de andere componenten. mij advies: zoek een specialist (de meeste tuners weten veel van ondersteltechniek zowel verhogen als verlagen), vraag die om advies. het is zonde om je heerlijke volvo te veranderen in een onmogelijk stuiterhok.
dan nog één ding: als je veel op onverhard rijdt doe dit dan rustig, ik heb al meerdere draagarmen naar de eeuwige jachtvelden gestuurd. gelukkig zijn de draagarmen van de diesel (met het oog op het hogere motorgewicht en -koppel) al van een sterkere uitvoering.
wat betreft je airbag: vraag de dealer hoe en wat. ik weet wel waar de stekker zit maar als je die eruit trekt doen je gordelspanners en andere airbags het ook niet meer. middels het obdII computersysteem bij de garage kunnen ze de airbag misschien uitschrijven, maar dat weet ik niet zeker. anders is het wachten tot het manneke groot genoeg is
veel plezier van je nieuwe auto en wees er zuinig op!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 26.07.2007 - 18:33
Bedankt voor je snelle reaktie. Weet uit ervaring dat 1 ding werkelijk alles veranderd. Bedoeling zou ook zijn hogere veren en langere/stijvere shocks. Stabilisatorstang moest ook bij de Jeep verlengd worden voor en achter. Dit om ook de wielsporing voor en achter gelijk te houden. Ik ga eens kijken hoe het gaat aankomende tijd en anders maar eens een strijdplan gaan maken om het een en ander te liften. Max. 5 cm en met grotere bandenmaat kan ook nog wel paar cm. geritseld worden.
Op zich wel grappig...meeste willen altijd lager.
Zal v.w.b. de airbags eens gaan informeren bij de "stealer"
Gr.
Acro
PS. waar kan ik aan een Factory Service Manual komen?
Op zich wel grappig...meeste willen altijd lager.
Zal v.w.b. de airbags eens gaan informeren bij de "stealer"
Gr.
Acro
PS. waar kan ik aan een Factory Service Manual komen?