turbo of 2.0l voor vlot rijgedrag

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Erikl
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 29.08.2006 - 20:07

Al enige tijd ben ik rond aan het kijken naar een 440 of een 460. Inmiddels heb ik afeglopen weekend mijn vorige auto (chevrolet caprice '93) verkocht, wat een heerlijke auto was, maar erg snel was ie niet.

Daarom wil ik nu graag een auto waar je iets sneller mee vooruit kan komen. Als ik het goed heb hebben de meeste top modellen uit de 440/460 serie een 2.0l motor, maar op marktplaats is ook wel een enkele 440 turbo te vinden (op benzine, geen TD).

Ik vroeg me af welke van de 2 eigenlijk sneller is?

Als ik de autoweek pagina moet geloven heeft de turbo meer pk's (maar de keuze in turbo's is wel kleiner, en ik vermoed meer kans op afgetrapte exemplaren...)
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

als je veel kilometers gaat rijden dan kan ik je een 1.9 turbodiesel ook wel aanbevelen. is wel iets langzamer als 2 liter of 1.7 turbo maar trekt ook als een jekko. ik heb al menig mannetje versteld doen staan van de kracht. en buiten die paar keer dat je wil genieten van trekkracht en PK's is ie daarbuiten een zuinig karretje. vanaf 8000 a 10000 kilometer ligt het omslagpunt al.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Ik heb eens met een 2 liter gereden, die is identiek als een turbo qua optrekken, maar een turbo is makkelijker op te voeren, vandaar voor mij dus de keuze naar een turbo...
Vermits ik toch met mijn fietske naar het werk rij moet ik niet letten op brandstofverbruik, mijn auto rijdt maximum twee keer per week...
Jaco S
4th Gear member
Berichten: 722
Lid geworden op: 07.06.2006 - 19:38
Locatie: H´sluis

ik heb zelf een 2liter voorheen een 1.8 en ik vind 2 liter prima rijden...turbo zal altijd wat meer kracht wel hebben vooral als je heb wilt opvoeren,en ja als er iets kapot is aan de turbo kost dit denk toch wel aardig een centje weer....daarom heb ik die tijd ook gewoon gekozen voor 2liter!
440 1.8
460 2.0
850 2.0 T5
s70 2.4 170pk
v70n 2.4 170pk
Gebruikersavatar
AndorabLe
4th Gear member
Berichten: 788
Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
Locatie: Veghel
Contacteer:

Het maximale vermogen en koppel van de 2.0 en de 1.7T zijn vrijwel gelijk. (De turbo heeft ongeveer 10 pk meer, en ongeveer 10 Nm meer.)

Het maximale koppel van de 1.7T is al vanaf 2150rpm beschikbaar. Dat van de 2.0 is dat pas vanaf 4000rpm. Hierdoor voelt de turbo soepeler aan.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

en op diesel kan je lekker lang door blijven rijden. 900 kilometer en meer op 1 tankinhoud.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

gehehe, koop nooit een Amerikaan, 5 liter V8 en dan traag.. maarja, die auto weegt ook bijna evenveel als de maan..

Het is maar net wat je wilt.. wil je lekker vlot toeren, koop een turbodiesel. Ook die zijn nog aardig te kietelen.

Wil je gewoon power, koop een turbo, met een simpele ingreep heeft dat ding bijna evenveel pk's als die 5 liter V8, alleen weegt de auto 800 kilo minder :D
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Inderdaad, je kunt het beste gewoon een turbo kopen, die kun je met gemak naar de 170/190 pk brengen (en dat rijdt zoals de turbo eigenlijk standaard al verdient had!)

Maarja.. een Amerikaan.. daar hou ik mijn mond over dicht.. als je die dingen langs hoort komen komt het slurpen uit de tank nog fel over het uitlaat geluid heen :wink:

Maar voor mij gaat er niks lekkerder dan een goede turbodiesel.. alleen niet zo'n tractor van VAG.. rotzooi, t walmt, t stinkt en t maakt geluid alsof je met boer henk s'ochtends t land staat te mesten met de Lamborghini tractor :D
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

110 pk met een turbodiesel is mogelijk. ik ga proberen dit te halen, ben zeker benieuwd naar hoe dat voelt. binnenkort eens vrijplannen om een rollenbank te doen voor een eerste meting.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Vanwaar de keuze voor een 400?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

945i schreef:Vanwaar de keuze voor een 400?
Goedkoop in aanschaf, licht en daardoor goedkoop in belasting, goedkoop in verzekering, vrij zuinig.

Genoeg redenen...
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Erikl
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 29.08.2006 - 20:07

Auk schreef:
Maarja.. een Amerikaan.. daar hou ik mijn mond over dicht.. als je die dingen langs hoort komen komt het slurpen uit de tank nog fel over het uitlaat geluid heen :wink:
haha, geen slecht woord over amerikanen he :razz: Was het niet voor het geld, dan zou ik er nu nog steeds in rijden. (Dat heerlijke geluid van de V8, de soft ride suspension, de kickdown en de ruimte, daar kan toch geen enkele europese auto tegenop? 8) ) Dat verbruik viel trouwens erg mee, ik reed 1 op 7 op LPG, exact het zelfde wat mijn vaders volvo 940 rijd op LPG G3 (maar die heeft maar de helft van het gewicht van de caprice, en de helft van de motor, welke auto is dan het efficientst? )
YannickvanRooyen schreef:
945i schreef:Vanwaar de keuze voor een 400?
Goedkoop in aanschaf, licht en daardoor goedkoop in belasting, goedkoop in verzekering, vrij zuinig.

Genoeg redenen...
wat Yannick zegt klopt helemaal, ik heb gewoon iets nodig waarmee ik me e ik wat goedkoper uit ben. Bevendien heb ik voordat ik m'n eigen auto had ook altijd in volvo's rond gereden, en dat beviel opzich best.
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

jongen, je gaat huilen
een 440 is niet wat je leuk gaat vinden.
als je storingsvrij wil rijden en goedkoop..
een japanner..
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

hangt er net vanaf wat voor 400 je koopt, benzine modellen stikken van de bedrading en computers. een diesel 440/460 heeft daarintegen bijna niks aanboord maar wel de power voor wegtrekke bij stoplicht. en daar valt echt nog vaak wat zelf aan te sleutelen.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”