Ik ben in het bezit van een 940 estate uit 1991. En aangezien er gezinsuitbreiding aan zit te komen wil ik nu 3 3-punts gordels achterin hebben voor de drie kinderstoeltjes. op dit moment is de middelste gordel een heupgordel. De nieuwere modellen hebben in het midden een drie-punts gordel. Heeft iemand ervaring met het inbouwen van een nieuwer interieur?? (Ik lees wel eens dingen over een hoge rugleuning bij nieuwere modellen). Mijn concrete vraag is dus: past een interieur van na 1993 in een 91'er auto??
Alvast dank
Nico Kasper
Ombouw interieur 940 1991
- Stinky
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ik kan je niet helpen helaas, maar ik moet erg gniffelen
van het vooruitzicht van een 940 estate met 3 kindertjes
naast elkaar achterin. Succes!
van het vooruitzicht van een 940 estate met 3 kindertjes
naast elkaar achterin. Succes!
- Baseman
- 4th Gear member
Waarom zet je die middelste niet vast met IsoFix dan?nicokasper schreef:Ik ben in het bezit van een 940 estate uit 1991. En aangezien er gezinsuitbreiding aan zit te komen wil ik nu 3 3-punts gordels achterin hebben voor de drie kinderstoeltjes.
Lijkt me goedkoper en je kan ze er zo in schroeven.
Nog een overdenking:
Vervoer je de kids dus vóóruit kijkend in de stoeltjes?
-
- Starter
De kindjes kijken inderdaad vooruit. Isofix is volgens mij iets van de laatste tijd. Daarvoor zijn volgens mij isofix aansluitingen nodig.
- Baseman
- 4th Gear member
Ik moet volledigheidshalve zeggen dat ik me in IsoFix niet zo heel erg verdiept heb, daar ik perse mijn kind achteruit in de auto wil vervoeren en IsoFix dan niet kan.nicokasper schreef:De kindjes kijken inderdaad vooruit. Isofix is volgens mij iets van de laatste tijd. Daarvoor zijn volgens mij isofix aansluitingen nodig.
Wat ik wel begrepen heb, is dat je de IsoFix stoeltjes met een montageset in de auto kunt plaatsen, waarbij je de IsoFix-vangers in de auto schroeft (met dezelfde boutren als de gordels, en je het stoeltje er simpelwel in kunt klikken.
Voor vooruitrijders een ideale oplossing dus.
IsoFix kan op de meeste nieuwe stoeltjes zitten, maar je moet er wel even op letten bij aanschaf. Als je al stoeltjes hebt, wordt het lastig.
Persoonlijk ga ik voor de BeSafe CombiX1, die achteruit rijdt, maar de BeSafe Comfort Isofix bestaat ook. Dat is een stoel die in de top 5 van de ANWB test staat, in Zweden zeer goed bekend staat en met IsoFix vastgezet kan worden.
Ik zal een linkje effe opzoeken voor je.
- Baseman
- 4th Gear member
Helaas, kan ik geen nederlandse site vinden, in zwitserland en finland worden ze al langer verkocht.
Zoek zelf even op "BeSafe Comfort X1 Isofix"
Deze site is wel handig: www.kinderveiligheid.nl
Ik vond daar:
http://www.kinderveiligheid.nl/produkte ... d=14&cat=1
Dit is de enige stoel die ik zou aanschaffen.
Erg prijzig, dat wel, maar veiligheid is me dat wel waard.
BeSafe staat niet voor niets al jaren bovenaan, qua standaarden en veiligheid.
Kijk toch even hiernaar:
http://www.babyplezier.nl/handleidingen ... rlands.pdf
Deze stoel is het goedkoopste bij :
http://www.marama-kinderartikel.de/inde ... fID=probot&
Zoek zelf even op "BeSafe Comfort X1 Isofix"
Deze site is wel handig: www.kinderveiligheid.nl
Ik vond daar:
http://www.kinderveiligheid.nl/produkte ... d=14&cat=1
Dit is de enige stoel die ik zou aanschaffen.
Erg prijzig, dat wel, maar veiligheid is me dat wel waard.
BeSafe staat niet voor niets al jaren bovenaan, qua standaarden en veiligheid.
Kijk toch even hiernaar:
http://www.babyplezier.nl/handleidingen ... rlands.pdf
Deze stoel is het goedkoopste bij :
http://www.marama-kinderartikel.de/inde ... fID=probot&
- Michael Oud
- 5th Gear member
Mag ik jouw beweegredenen horen om je kinderen achteruit te vervoeren? Niet dat ik nu al aan kinderen denk, maargoed, ik heb ook kleine neefjes en nichtjes...
Volvo 940 SE
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Contacteer:
lees het artikel eens?
Ik wist trouwens niet dat je Iso fix in de aftermakret kon maken.
das wel een (veel) beter optie dan stoeltjes met gordels..
Ik wist trouwens niet dat je Iso fix in de aftermakret kon maken.
das wel een (veel) beter optie dan stoeltjes met gordels..
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- Baseman
- 4th Gear member
Mijn beweegreden is dat is zuinig ben op mijn kleine meid.Cojones schreef:Mag ik jouw beweegredenen horen om je kinderen achteruit te vervoeren? Niet dat ik nu al aan kinderen denk, maargoed, ik heb ook kleine neefjes en nichtjes...
Ik heb er al een "heftige" discussie over gevoerd op www.volvo700vereniging.nl, zie deze discussie:
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... node/14754
Er is wetenschappelijk aangetoont en uit de praktijk bewezen dat in geval van ongeluk de kleine een 8 keer grotere kans heeft te overleven, dan bij vooruit vervoer.
Inderdaad, lees die PDF effe door, dan snap je wat ik bedoel.
De stoel kost tussen de 319 en 400 euro, maar dat is het me meer dan waard.
-
- 1st Gear member
Achteruitkijkend met Isofix kan zeker wel, meerdere merken hebben Isofix zitjes in de groep 0-0+ (baby's groep 0=tot 10kg, 0+=tot 13 kg). Voor deze groep is het inderdaad veel beter om achteruitrijdend in de auto te zitten. En veel ook met Isofix, zoals Volvo, HTS BeSafe, MaxiCosi, Recaro, Römer, etc.
Wat ik weet meen te weten is dat dit bij deze leeftijd, groep 0-0+, te maken heeft met het feit dat het hoofdje dan nog relatief zwaar is ten opzichte van het lichaam, bij botsing groter risico op o.a. nekbreuk. Tegen de rijrichting in meer ondersteuning voor hoofdje en nek.
Er is een vergelijkende test in het consumentengids uit 2007, te lezen op site, maar dan moet je wel lid zijn.
Voordeel van een babyzitje met isofix is dat deze vast zit aan de auto en niet aan de gordel, wat weer veiliger is bij een aanrijding. Vaak kun je de basis (dus het isofix element) in de auto laten en het eigenlijke zitje er gemakkelijk op bevestigen/ van verwijderen, met kind er in. Dus niet met de gordel hoeft te bevestigen (En die wilen in sommige Volvo's wel eens aan de korte kant zijn). Vaak kunnen deze stoeltjes trouwens ook alleen met de gordel vastgezet worden, mocht dat een keer nodig zijn. (dus zonder isofix basis)
Het is natuurlijk verstandig altijd te passen in de auto voor je een zitje koopt! (ook met isofix!)
Voor oudere kinderen, peuters en kleuters, zijn bijna alle stoeltjes vooruitrijdend te plaatsen. Ook deze zijn met isofix te krijgen, maar hebben geen losse basis, is dus 1 geheel. Waarschijnlijk zul je dit stoeltje in de auto laten zitten en kind er uit halen/laten klimmen.
Vanaf ongeveer 9kg (ongeveer 9 maanden) kun je het zitje omdraaien
Er zijn zes zitjes die het predikaat Beste Koop krijgen van consumentenbond:
* Maxi Cosi Citi SPS - groep 0+
* Ellermeyer Junior - groep (1), 2 en 3, universeel 4
* Maxi Cosi Cabriofix - groep 0+ Isofix
* Recaro Young Profi Plus - groep 0+ Isofix
* Maxi Cosi Priorifix - groep 1 - Isofix
* Römer Duo Plus - groep 1 Isofix
HTS BeSafe iZi Sleep niet als beste getest. (laagste overall score groep 0+)
Isofix beugeltjes voor in de Volvo zijn voor oudere modellen los te koop, weet niet of ze voor de 940 te koop zijn. Voor V40 wel, kosten per set net geen 40 euro.
Set is twee beugeljes, voor 1 zitting/stoeltje.
Of ze voor de middenplek te krijgen zijn....? Voor V40 in iedergeval niet.
wellicht op te zoeken op http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... efault.htm
Succes!
Wat ik weet meen te weten is dat dit bij deze leeftijd, groep 0-0+, te maken heeft met het feit dat het hoofdje dan nog relatief zwaar is ten opzichte van het lichaam, bij botsing groter risico op o.a. nekbreuk. Tegen de rijrichting in meer ondersteuning voor hoofdje en nek.
Er is een vergelijkende test in het consumentengids uit 2007, te lezen op site, maar dan moet je wel lid zijn.
Voordeel van een babyzitje met isofix is dat deze vast zit aan de auto en niet aan de gordel, wat weer veiliger is bij een aanrijding. Vaak kun je de basis (dus het isofix element) in de auto laten en het eigenlijke zitje er gemakkelijk op bevestigen/ van verwijderen, met kind er in. Dus niet met de gordel hoeft te bevestigen (En die wilen in sommige Volvo's wel eens aan de korte kant zijn). Vaak kunnen deze stoeltjes trouwens ook alleen met de gordel vastgezet worden, mocht dat een keer nodig zijn. (dus zonder isofix basis)
Het is natuurlijk verstandig altijd te passen in de auto voor je een zitje koopt! (ook met isofix!)
Voor oudere kinderen, peuters en kleuters, zijn bijna alle stoeltjes vooruitrijdend te plaatsen. Ook deze zijn met isofix te krijgen, maar hebben geen losse basis, is dus 1 geheel. Waarschijnlijk zul je dit stoeltje in de auto laten zitten en kind er uit halen/laten klimmen.
Vanaf ongeveer 9kg (ongeveer 9 maanden) kun je het zitje omdraaien
Er zijn zes zitjes die het predikaat Beste Koop krijgen van consumentenbond:
* Maxi Cosi Citi SPS - groep 0+
* Ellermeyer Junior - groep (1), 2 en 3, universeel 4
* Maxi Cosi Cabriofix - groep 0+ Isofix
* Recaro Young Profi Plus - groep 0+ Isofix
* Maxi Cosi Priorifix - groep 1 - Isofix
* Römer Duo Plus - groep 1 Isofix
HTS BeSafe iZi Sleep niet als beste getest. (laagste overall score groep 0+)
Isofix beugeltjes voor in de Volvo zijn voor oudere modellen los te koop, weet niet of ze voor de 940 te koop zijn. Voor V40 wel, kosten per set net geen 40 euro.
Set is twee beugeljes, voor 1 zitting/stoeltje.
Of ze voor de middenplek te krijgen zijn....? Voor V40 in iedergeval niet.
wellicht op te zoeken op http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... efault.htm
Succes!
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Michael Oud
- 5th Gear member
Duidelijk verhaal, goed om te weten!
Volvo 940 SE
- Baseman
- 4th Gear member
Het gaat bij mij om groep 1.Jersen schreef:Achteruitkijkend met Isofix kan zeker wel, meerdere merken hebben Isofix zitjes in de groep 0-0+
Ik zou ook graag vernemen, welke merken er nog meer zijn die achteruit vervoer, verantwoord en getest gebruikt kunnen worden.
Voorlopig is er namelijk maar 1 fabrikant die dat kan, BeSafe.
De isofix-beugels zijn voor de 940 niet te krijgen, ik heb het zojuist nagevraagd. Of beugels uit bijvoorbeeld een S80 passen, durf ik niet te zeggen.
Volvo heeft zelf inderdaad wel een stoel die achteruit kan:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249409.htm
Het feit dat ie onderaan het lijstje staat in de ANWB test, betekent niet dat het een slechte stoel is (wat je ook niet stelt) maar hij is wel, net zo goed getest als de door jou eerder genoemde stoeltjes, op de Cabriofix na.Jersen schreef: HTS BeSafe iZi Sleep niet als beste getest. (laagste overall score groep 0+)
In groep 1 (van 9 tot 18 kilo, grofweg van 9mnd tot 4 jaar) staat de BeSafe op plaats 5, maar alleen omdat ie minder gemakkelijk is schoon te maken.
Het gaat dan trouwens on de Comfort X1 en niet om de Combi X1.
Ik meen af te lezen, dat je zelf wel bij die consumenten test van consumenten bond kunt? Zou je mij daar een pdf-je van kunnen sturen?
-
- 1st Gear member
Ik weet niet of er meer fabrikanten zijn die stoeltjes hebben in de groep 1 catagorie met Isofix die tegen de rijrichting in geplaatst kunnen worden. Heb ik me (nog) niet in verdiept en dat zal nog wel ff duren (1e kind nog op komst....).
Het zou goed kunnen zijn dat HTS BeSafe dat als enige heeft.
En Volvo inderdaad zo te zien, maar deze gaat geloof ik ten koste van veel ruimte voor de bijrijder...
Stukje tekst uit test samenvatting:
"Kinderzitjes waarbij het kind met de rug naar de rijrichting zit, scoren het hoogst op bescherming bij een frontale botsing. Het is dan ook verstandig uw kind zo lang mogelijk in een dergelijke zitje te vervoeren. Deze zitjes zijn voor kinderen boven de 13 kilogram in Nederland helaas nauwelijks of niet te koop. Autostoeltjes waarbij het kind vooruit kijkt scoren beduidend lager op botsveiligheid. Zet er zeker geen té kleine kinderen in; pas als kinderen wat groter en sterker zijn kunnen ze voorwaartse krachten beter opvangen."
Dus inderdaad verstandig om zolang mogelijk tegen rijrichting in te plaatsen.
Ik kan me goed voorstellen dat die beugels uit het ene model Volvo (S80) niet passen in andere b.v. 940.
Bij V40 is het zo dat rechts en links achter al verschillen, en na facelift de rechts achter beugels anders zijn dan ervoor. Beugeltjes zitten vast op scharnierpunt van de achterzitting, deze vervang je dus voor nieuwe met beugel, iig bij V40.
Test van ANWB had ik nog niet gezien, bedankt voor die tip. BeSafe resultaat is inderdaad gewoon goed, in groep 1 dan ook bij Consumsnten bond op plaats 5.
wat ik zo snal kan zien is komen de tests aardig overeen trouwens.
@ Baseman, kijk ff naar PM.
Het zou goed kunnen zijn dat HTS BeSafe dat als enige heeft.
En Volvo inderdaad zo te zien, maar deze gaat geloof ik ten koste van veel ruimte voor de bijrijder...
Stukje tekst uit test samenvatting:
"Kinderzitjes waarbij het kind met de rug naar de rijrichting zit, scoren het hoogst op bescherming bij een frontale botsing. Het is dan ook verstandig uw kind zo lang mogelijk in een dergelijke zitje te vervoeren. Deze zitjes zijn voor kinderen boven de 13 kilogram in Nederland helaas nauwelijks of niet te koop. Autostoeltjes waarbij het kind vooruit kijkt scoren beduidend lager op botsveiligheid. Zet er zeker geen té kleine kinderen in; pas als kinderen wat groter en sterker zijn kunnen ze voorwaartse krachten beter opvangen."
Dus inderdaad verstandig om zolang mogelijk tegen rijrichting in te plaatsen.
Ik kan me goed voorstellen dat die beugels uit het ene model Volvo (S80) niet passen in andere b.v. 940.
Bij V40 is het zo dat rechts en links achter al verschillen, en na facelift de rechts achter beugels anders zijn dan ervoor. Beugeltjes zitten vast op scharnierpunt van de achterzitting, deze vervang je dus voor nieuwe met beugel, iig bij V40.
Test van ANWB had ik nog niet gezien, bedankt voor die tip. BeSafe resultaat is inderdaad gewoon goed, in groep 1 dan ook bij Consumsnten bond op plaats 5.
wat ik zo snal kan zien is komen de tests aardig overeen trouwens.
@ Baseman, kijk ff naar PM.
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Baseman
- 4th Gear member
Thanks, heb ook al antwoord.
Via een ander forum trof ik deze link aan, er zijn dus meer opties:
http://kidsincars.blogspot.com/2007/11/ ... ts-is.html
De vraag is alleen of ze in nederland dan weer te koop zijn.
Ter ondersteuning van mijn pleidooi, dit gebeurd er met je kind als ie vooruit kijkt:
Snelheid was meen ik 50 km/h
Uitgebrieder filmpje:
En voor de mensen met een sterke maag en weinig hersens, die denken dat het wel kan om je kind voorin te vervoeren, zónder zitje:
Via een ander forum trof ik deze link aan, er zijn dus meer opties:
http://kidsincars.blogspot.com/2007/11/ ... ts-is.html
De vraag is alleen of ze in nederland dan weer te koop zijn.
Ter ondersteuning van mijn pleidooi, dit gebeurd er met je kind als ie vooruit kijkt:
Snelheid was meen ik 50 km/h
Uitgebrieder filmpje:
En voor de mensen met een sterke maag en weinig hersens, die denken dat het wel kan om je kind voorin te vervoeren, zónder zitje: