Volvo 460 turbo loopt slecht stationair help!

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
ferdy
4th Gear member

Eigenlijk alleen nog maar pech gehad met deze wagen (460 turbo uit 1991), startproblemen zijn nu opgelost. DIt was te wijten aan een defecte onstekingsunit.

Maar nu! auto loopt uitermate slecht stationair, flink schommelend van 400 naar 1200 etc.

Garage in de buurt kan de auto niet uitlezen is schijnbaar te oud!

wat heb ik tot nu gedaan:

Andere stappenmotor geprobeerd - geen enkel verschil

temperatuur sensor doorgemeten diegene bij de 4e bougie - koud paar Kohm's en warm ca 500 ohm

maf sensor gereinigd

alle connectoren los getrokken en schoongemaakt. Wanneer ik de maf sensor los koppel van de luchtslangen loopt de auto beter. Is dan toch de maf sensor defect, boven de 1200 toeren rijdt de auto perfect!

Het probleem moet voor eind deze week opgelost worden in verband met APK keuring, ik denk dat hij er niet door heen komt met deze nogal hikkende motor!
YannickvanRooyen
4th Gear member

vacuum slangetjes! kijken of ze niet verstopt danwel lek zijn..
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Iroll
6th Gear member

Als hij beter stationair loopt met de MAF (luchtmassameter) stekker los, dan is die dus stuk.
480S60
4th Gear member
Contacteer:

Als ik dit zo lees zou ik het gasklephuis inclusief bypass eens demonteren en goed reinigen. Bij het monteren dan weer even een nieuwe pakking ertussen en de stelschroef in de bypass van de gasklep goed bijstellen.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
ferdy
4th Gear member

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties.

Ik weet niet zeker of de MAF-sensor kapot is, als ik namelijk de sensor van het gasklephuis lostrek, loopt ie net zo goed... misschien schakelt de ECU dan over op een nood-programma?

Bij het lostrekken van de stappenmotor, loopt ie stationair wel hoger, maar beter (uitstoot blijft te hoog).

Iets wat me trouwens nog relevant om te melden lijkt, is het feit dat deze turbo een aantal weken geleden mechanisch opgevoerd is naar circa 170pk. Sinds deze tuning, stinkt de motor ook naar benzine. Misschien kunnen jullie hier iets mee?

Owja, nog een ding. Als ik hard optrek, en daarna de koppeling intrap, zakt het toerental naar circa 300~400 toeren en gooit ie hem na circa 2 seconden uit. Als ik rustig optrek, heeft ie hier geen last van.
Iroll
6th Gear member

Owja, nog een ding. Als ik hard optrek, en daarna de koppeling intrap, zakt het toerental naar circa 300~400 toeren en gooit ie hem na circa 2 seconden uit. Als ik rustig optrek, heeft ie hier geen last van.
Kijk de vliegwielsensor eens na. Even eruit halen en schoonmaken/checken op goed contact van de stekker.
Ik weet niet zeker of de MAF-sensor kapot is, als ik namelijk de sensor van het gasklephuis lostrek, loopt ie net zo goed...
Misschien staat de gasklepsensor niet goed afgesteld of is defect. Als die niet goed is dan geeft dat de verschijnselen die jij hebt. Als je hem op contact zet en langzaam onder de motorkap de gasklep opent, dan moet je een klik kunnen horen als de gasklep net geopend is.
Maar voor zo'n richmod uitvoering kan je het misschien ook eens proberen bij het 480-europe forum. Daar zit enorm veel kennis over tunen/richmodden.
http://www.volvo-480-europe.org/index.php
SchoutenCC
5th Gear member

ferdy schreef:Garage in de buurt kan de auto niet uitlezen is schijnbaar te oud!
Je kunt zelf de diagnosecodes uitlezen: contact in stand II en zoek je diagnosestekker (tussen luchtfilterhuis en linkerveerpoot). Dit is een klein zwart blokje. Dopje eraf, pinnetje in gat 2, en druk op de knop. Het ledje knippert nu in een frequentie die een code weergeeft van drie cijfers. Schrijf de code op en druk daarna nog een keer totdat je dezelfde code weer terug ziet. Koppel vervolgens de accu een half uur los, de codes worden gewist. Foutcodes die nog steeds van belang zijn komen weer terug.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
AndorabLe
4th Gear member
Contacteer:

Zark3 schreef:
ferdy schreef:...
Je kunt zelf de diagnosecodes uitlezen: contact in stand II en zoek je diagnosestekker (tussen luchtfilterhuis en linkerveerpoot). Dit is een klein zwart blokje. Dopje eraf, pinnetje in gat 2, en druk op de knop. Het ledje knippert nu in een frequentie die een code weergeeft van drie cijfers. Schrijf de code op en druk daarna nog een keer totdat je dezelfde code weer terug ziet. Koppel vervolgens de accu een half uur los, de codes worden gewist. Foutcodes die nog steeds van belang zijn komen weer terug.
Leuk, maar een turbo is de enige die je niet kunt uitlezen omdat het pinnentje niet aanwezig is.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
SchoutenCC
5th Gear member

Dat wist ik niet ;)
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
ferdy
4th Gear member

We zijn eruit. Na veel geklooi bleek het niet de luchtmassameter (MAF-sensor) te zijn, niet de koelvloeistofsensor, niet de stappenmotor, niet de bougies, niet de kabels, niet de verdelerkap, maar de inlaatspruitstukpakking.

Deze ga ik dus zelf vervangen, iemand enig idee hoeveel zo'n losse pakking kost?
wpee
5th Gear member

kijk maar bij heuts, kenteken invullen en hoppa
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
YannickvanRooyen
4th Gear member

heuts verkoopt de spruitstukpakking (is voor in en uitlaat tegelijk) niet, alleen in een koppakkingset.

Bij de volvo dealer kost ie 23 euro ex btw als ik me niet vergis
ferdy
4th Gear member

YannickvanRooyen schreef:heuts verkoopt de spruitstukpakking (is voor in en uitlaat tegelijk) niet, alleen in een koppakkingset.

Bij Henk Scholten (volvo-dealer) kost ie 38,30 ex. en 45 eur inc. btw. Kan dit niet goedkoper?
YannickvanRooyen
4th Gear member

ferdy schreef:
YannickvanRooyen schreef:heuts verkoopt de spruitstukpakking (is voor in en uitlaat tegelijk) niet, alleen in een koppakkingset.

Bij Henk Scholten (volvo-dealer) kost ie 38,30 ex. en 45 eur inc. btw. Kan dit niet goedkoper?
Ik heb m destijds bij de volvo dealer hier in Tilburg gehaalt, 23 ex voor betaald..

heel misschien kunnen de normale automaterialen zaken ze wel leveren, maar staan ze niet op de website, ff bellen dus!
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”