Ik heb ongeveer 4 weken geleden het midden en het eindstuk van mijn uitlaat laten vernieuwen. Ik wou vandaag wegrijden en toen maakte mijn auto weer een soort gelijk geluid. Dit werd al snel erger, en ben ermee naar de garage geweest. De voorste pijp (die uit de motor komt) is van de katalysator afgebroken(hangt los zeg maar).
De man van de garage schatte de kosten op 200 euro voor zo'n nieuwe voorpijp. Maar hij zei wel: "Mits de kat. nog goed is en die niet vernieuwd moet worden".
Nu is mijn vraag: Kan er dan ook iets zijn dat ik persee deze hele kat. en evt. de labda sonde moet vervangen? Want als dit ook nog zou moeten moet ik me eens goed gaan bedenken of dit nog wel rendabel is... (want dan loop je al dik richting de 300-400 dacht ik zo).
Jullie meningen hierover?
Uitlaat vervangen
-
- 4th Gear member
Vermeld even wat je motortype is..
Er van uitgaande dat je een B18u hebt:
Wat enorm vaak voor lijkt te komen is dat de lasnaad van de voorpijp (90 graden bochtje vanaf je spruitstuk tegen je katalysator aan) aan de katalysatorkant doorroest. Dit komt volgensmij voornamelijk omdat dit het laagste punt van de uitlaat is en deze nogal wel eens nat wordt..
Aangezien roest niet stopt waar het metaal tegen de kat zit, zou het inderdaad goed kunnen dat je kat stukkig is.. maar 1 manier om er achter te komen; kruip onder je auto met een zaklamp! Zodra je er onder ligt dan spreekt alles voor zich..
Waar woon je? Ik heb ws nog een kat en voorpijp over aangezien ik een 440 aan het slopen ben
Kosten komen we wel uit, iig geen 300-400 euro 
Er van uitgaande dat je een B18u hebt:
Wat enorm vaak voor lijkt te komen is dat de lasnaad van de voorpijp (90 graden bochtje vanaf je spruitstuk tegen je katalysator aan) aan de katalysatorkant doorroest. Dit komt volgensmij voornamelijk omdat dit het laagste punt van de uitlaat is en deze nogal wel eens nat wordt..
Aangezien roest niet stopt waar het metaal tegen de kat zit, zou het inderdaad goed kunnen dat je kat stukkig is.. maar 1 manier om er achter te komen; kruip onder je auto met een zaklamp! Zodra je er onder ligt dan spreekt alles voor zich..
Waar woon je? Ik heb ws nog een kat en voorpijp over aangezien ik een 440 aan het slopen ben

1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
- stefmen
- 3rd Gear member
Sorry, moet het onderschrift weer eens gaan instellen. Ja, het is een B18u.
Hmmm.. Ja hij is inderdaad echt waar die pijp bevestigd (zou moeten) zitten doorgeroest (hing eronder), en die man van de garage zei dat ook.
Maar nu komt mijn volgende, misschien domme, vraag:
Die katalysator boeit me verder niet zo... Is het niet mogelijk om gewoon die voorpijp op die oude (dan maar kapotte) kat. of is het juist de aansluiting wat dan kapot is? Problemen met de APK verwacht ik niet echt aangezien hij de laatste keer er ook gewoon doorheen gekomen is. Of heb ik dit helemaal fout?:P
Ik woon in het zonnige (ahum) zuiden van limburg. Maar ik ben totaal niet handig in dit soort dingen, en kan het absoluut niet zelf:P
Hmmm.. Ja hij is inderdaad echt waar die pijp bevestigd (zou moeten) zitten doorgeroest (hing eronder), en die man van de garage zei dat ook.
Maar nu komt mijn volgende, misschien domme, vraag:
Die katalysator boeit me verder niet zo... Is het niet mogelijk om gewoon die voorpijp op die oude (dan maar kapotte) kat. of is het juist de aansluiting wat dan kapot is? Problemen met de APK verwacht ik niet echt aangezien hij de laatste keer er ook gewoon doorheen gekomen is. Of heb ik dit helemaal fout?:P
Ik woon in het zonnige (ahum) zuiden van limburg. Maar ik ben totaal niet handig in dit soort dingen, en kan het absoluut niet zelf:P
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
-
- 4th Gear member
Het zou dan de aansluiting zijn die gaar is, aangezien die op eenzelfde manier gelast is.. wel zit die minder in het "Weer"
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
-
- 1st Gear member
Dit komt welleens vaker voor dat de voorste pijp afbreekt. pijp koste mij laatst 110 euro en dan nog 2 ring pakkingen en wat werk weet niet of je een beunhaas kent maar dit is goed te doen
Volvo V40 2.0T
- stefmen
- 3rd Gear member
Nee, heb niet echt iemand die dit voor mij kan doen. Prijs is van een echte garage. Ik heb daar de afspraak gemaakt. Maandag kan ik langsgaan.
Bedankt voor de reacties, ik laat de afloop nog wel weten.
Bedankt voor de reacties, ik laat de afloop nog wel weten.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000