940 tunen

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
nickk.
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23.09.2007 - 01:39

Als de auto opnieuw gekeurd moet worden kan ik vast wel een dyno regelen met de garage; dit duurt alleen nog wel eventjes. Hoeveel kost een dyno test?
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

trompetje schreef:Ik heb uiteraard ook geen uitdraai van dit fraaie resultaat, maar als je eens rondgoogeld, vind je bij een heel aantal tuners een soortgelijk resultaat (Als de 940 in hun lijstje voorkomt.....):

Chipmeister: 215 pk/ 305 Nm
BSR (stage 205): 205 pk 330 Nm
RICA: 215 pk/305 Nm

8)
Wat zegt Ludo nou?
Winnox
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 02.05.2007 - 14:09

Ivm met die opgegeven pks, laat het ons zo zeggen dat chiptuners bij zwaar onweder je nog begroeten met : "Hallo, wat schijnt de zon lekker vandaag"

Zolang er geen officieel keurmerk is voor chiptuning blijven ze met pks rond je oren gooien dat het geen naam heeft.
Het meest bizarre is dat de klant uiteindelijk gewoon een getal koopt. Let maar eens op hoe mensen kopen, ze kijken naar de tuner die het meeste pks op zijn website zet (heb zelf zo ooit ook een tuning gekocht).
Vervolgens begin je te geloven dat je echt zoveel pks hebt.

Het zo heel interessant zijn moest een vereniging zoals testaankoop eens een 10 tal tuningen laten uitvoeren en dan die autos allemaal op een onafhankelijk geijkte testbank laten rollen.

80pk extra haal je niet zo gemakkelijk zelfs met een motor die standaard 200pk heeft.
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

He Winnox! Ik ben het met je eens :D is wel eens anders geweest :wink:

Alleen een goede tuner kan een andere tuner beoordelen... en daarom is het voor ons leken moeilijk te beoordelen...

En is 80 pk ook een veilige marge...

Ik weet dat er mensen een tuner selecteren op het aantal PeeKaa's die hij eruit weet te halen... Terwijl de goede tuners minder PeeKaa's eruit halen omdat ze niet willen dat je auto gaat roken, of je versnellingsbak of koppeling het moeilijk gaat krijgen...
Daarom kies ik altijd voor onze huistuner... hij belooft tenminste géén gouden bergen maar is eerlijk.
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

v700r schreef:
trompetje schreef:Ik heb uiteraard ook geen uitdraai van dit fraaie resultaat, maar als je eens rondgoogeld, vind je bij een heel aantal tuners een soortgelijk resultaat (Als de 940 in hun lijstje voorkomt.....):

Chipmeister: 215 pk/ 305 Nm
BSR (stage 205): 205 pk 330 Nm
RICA: 215 pk/305 Nm

8)
Wat zegt Ludo nou?
Ik vind het zowiezo belachelijk dat een tuner neerzet hoeveel pk je gaat krijgen... kunnen ze NIET beloven... Ze kunnen alleen de vermogenstoename zeggen! Deze modellen hebben over het algemaan al meer vermogen dan standaard opgegeven door de fabriek... dan heb je dee eerste winst al voor deze tuners :roll:
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
JW240
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:18
Locatie: Zuid Limburg

die 220-ish pk's die ze op turbobricks beweren zijn volgens mij MET uitlaat mod en luchtfiler box aangepast. Tuurlijk met een MBC/EBC er bij want de 8V turbo's hebben geen EBC

Ik heb die chips ook, ook al in mn 240 zitten (940 turbo computers+injectoren erin) en dat loopt goed, met de turbo motor heb ik volledig vertrouwens dat 220 pk goed haalbaar is. Op turbobricks rijden er zeker een 100 tal mensen mee rond en in zweden nog meer.

80 pk extra op de B230FK is mogelijk omdat ie zo weinig heeft standaard... bijna geen turbodruk maar wel de turbo+IC enzo van een B230FT.
1991 240 Turbo | B230F+T | M90 | 293 KKm | Turbo Turbo sinds 2-2010
Buizerd
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 10.02.2008 - 15:29

Sjonge wat een azijnzeikers hier, omdat ze zelf niks weten van de 940 maar gaan blaten dat er van alles NIET mogelijk is.
Bewijs maar eens! :)

940 2.3 LPT heeft lagedruk turbo motor, met name hierdoor is er relatief hoge vermogenswinst te behalen en ja kom je van 135 tot boven de 200.
Puur door chippen lukt het niet maar door ook de turbodruk te verhogen met een halve BAR heb je een flinke vermogenswinst.

Alle azijnpissers die dit niet geloven, vooral niet doen jongens.. :=D
Gebruikersavatar
Exeres
6th Gear member
Berichten: 2762
Lid geworden op: 26.09.2007 - 15:09
Locatie: Het rustige Waasland

@ buizerd: welkom op het forum! Vergeet je ook niet voor te stellen.. en lees meteen ook eens de huisregels ;-) m.a.w. hou het asjeblief wat fatsoenlijk, en deel je mening met de rest van het forum op een volwassen manier.

eneuh..bij't voorstellen..vergeet geen foto's van je auto :D

grts
Maarten
Maarten

Volvo V60

Volvo V50
Volvo 940
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Maar goed:
de vraag was wat kun je nog meer doen?
Heb je al aan de SAAB APC gedacht?
past er ook op.
en dan: een grotere turbo.
luchtfilter aanzuigkanaal met minder bochten
en een grotere uitlaat met race kat
uit een B204GT haal je zomaar 260 PK. (Gemeten ja, alleen hij is niet van mij helaas)


Afbeelding
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Buizerd schreef:Sjonge wat een azijnzeikers hier, omdat ze zelf niks weten van de 940 maar gaan blaten dat er van alles NIET mogelijk is.
Bewijs maar eens!
Welkom bij de azijnzeikersclub. :lol:

bewijzen waar het in eerste instantie over ging?.
die schrijft blaat je zelf al:
Buizerd schreef: Puur door chippen lukt het niet maar door....
Afbeelding
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Azijnzeikers; personen die zure substanties uitscheiden.
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

nickk. schreef:Mijn vader bezit een 940 2.3 turbo met standaard 135pk. Door chiptuning is dit 215pk geworden(rica chip).
Ik azijnzeik nog even verder.
Je had toch een B230FK , wat een LPT met 135 PK is?
Hoe verklaar je dit lijstje dan (afkomstig van Rica.nl):
TECHNICAL SPECIFICATIONS POWER OPTIONS
Standard Power options
MAXIMUM POWER 128 kW / 175 hp 158 kW / 215 hp
MAXIMUM TORQUE 230 Nm / 3400 rpm 300 Nm / 3400 rpm


Rica (persoonlijk geen ervaring mee) start al met 40 Pk meer, dan Volvo in je blok gepropt heeft. Dat klopt gewoon niet.

Het eindresultaat, klopt echter waarschijnlijk wel, maar er wordt een klein detail vergeten.
Rica zet volgens mij (van horen zeggen) de turbodruk met .4 omhoog (+10 pk per 0,1 bar) en begint dan pas met tunen en dan klopt het verhaal wel.

Ik ben erg benieuwd naar de rollerbank-resultaten.

Gelukkig heeft Rica geen aandrijving op de website genoemd, de meeste tuning bedrijven geven aan dat de 940 voorwielaangedreven is.......ja, tuurlijk, als je achteruit rijdt ja.......
Ik heb ze al eens gemailt, maar er is er maar 1, die heeft het aangepast, maar dezelfde cijfers als bij Rica:
http://www.chipmeister.nl/ViewProduct.a ... 940%202.3T
De rest heeft de 940 van de site gehaald, ook handig, kun je geen fouten maken.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”