Vanochtend mijn V50, 2.0D, momentum ingeruild.
Eind april begin mei (door mij gewenste levertijd) krijg ik mijn nieuwe V50.
2.0D + powershift, Black Sapphire Metallic
Edition II + Edition Plus + R-design
Gelaagde zijruiten, Portable navigation etc.
Duurt nog even, maar .... "het bezit van de zaak is het einde van het vermaak"
Nieuw
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12660
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Wow, nice!!
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Powershift is de DSG-variant van Volvo/Ford.
Sinds begin dit jaar leverbaar op de 2.0D. Tot voor kort was de combinatie diesel/automaat alleen maar voorbehouden aan de D5, met conventionele automaat.
Sinds nu dus ook in de 2.0D (C30/S40/V50).
Sinds begin dit jaar leverbaar op de 2.0D. Tot voor kort was de combinatie diesel/automaat alleen maar voorbehouden aan de D5, met conventionele automaat.
Sinds nu dus ook in de 2.0D (C30/S40/V50).
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Dat klinkt als een mooie combi! Gefeliciteerd! Even in het verlengde van mijn topic van gisteren over wat nu.. ik ben erg benieuwd hoe deze bak in de praktijk bevalt. Ik meende dat het nu nog niet beschikbaar was of heb je alvorens te bestellen er toch al mee kunnen rijden?
Hoe moet ik dit systeem overigens zien? Moet je bij het wegrijden nog zelf koppelen of gaat dat ook geheel automatisch? waarin verschilt het systeem van een echte automaat?
Waar ik namelijk bang voor ben is dat het trekjes heeft van de sensodrive zoals bijv Citroen in de C4 levert icm de 2.0 D. Dat vind ik dus geen prettig werkende combinatie en daar sta ik geloof ik niet alleen in. Ook ben ik erg benieuwd of het systeem zonder kinderziektes is. Uiteindelijk heeft VAG natuurlijk al een paar jaar gehad om de DSG te optimaliseren. Ik hoor dus tzt heel graag over je ervaringen hiermee!
Hoe moet ik dit systeem overigens zien? Moet je bij het wegrijden nog zelf koppelen of gaat dat ook geheel automatisch? waarin verschilt het systeem van een echte automaat?
Waar ik namelijk bang voor ben is dat het trekjes heeft van de sensodrive zoals bijv Citroen in de C4 levert icm de 2.0 D. Dat vind ik dus geen prettig werkende combinatie en daar sta ik geloof ik niet alleen in. Ook ben ik erg benieuwd of het systeem zonder kinderziektes is. Uiteindelijk heeft VAG natuurlijk al een paar jaar gehad om de DSG te optimaliseren. Ik hoor dus tzt heel graag over je ervaringen hiermee!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Het systeem is vergelijkbaar met de DSG van het VAG-concern.
D.w.z. volledig automatisch. Het verschil met de "oude" automaten is dat deze geen koppelomvormer (=slip =minder efficiënt) heeft, maar 2 koppelingen.
Schakelen gaat heel snel (dus minder verlies).
Ik heb er nog niet mee gereden, wel met een nieuwe VW Passat 2.0 TDI met DSG. E.e.a. zal dus vergelijkbaar zijn.
D.w.z. volledig automatisch. Het verschil met de "oude" automaten is dat deze geen koppelomvormer (=slip =minder efficiënt) heeft, maar 2 koppelingen.
Schakelen gaat heel snel (dus minder verlies).
Ik heb er nog niet mee gereden, wel met een nieuwe VW Passat 2.0 TDI met DSG. E.e.a. zal dus vergelijkbaar zijn.
- hans98
- 4th Gear member
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
- Locatie: Leiderdorp
Grrrr, zal je net zien dat ik nog geen half jaar in mijn T5 rijdt en ze dan met zo'n leuke versnellingsbak op de proppen komen. Ik heb echt niets te klagen, maar een T5 met een DSG dat lijkt mij toch wel een heel prettige ervaring!
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Helder, maar hoe gaat het wegrijden? zelf koppelen of gaat dat ook automatisch?dbosker schreef:Het systeem is vergelijkbaar met de DSG van het VAG-concern.
D.w.z. volledig automatisch. Het verschil met de "oude" automaten is dat deze geen koppelomvormer (=slip =minder efficiënt) heeft, maar 2 koppelingen. Schakelen gaat heel snel (dus minder verlies).
Ik heb er nog niet mee gereden, wel met een nieuwe VW Passat 2.0 TDI met DSG. E.e.a. zal dus vergelijkbaar zijn.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
automatisch.
Het is een automatische versnellingsbak die, wat betreft de werking, volledig vergelijkbaar is met de "oude, conventionele" automaat.
Alleen deze heeft een hydraulische koppelomvormer en de DSG/Powershift niet.
Het is een automatische versnellingsbak die, wat betreft de werking, volledig vergelijkbaar is met de "oude, conventionele" automaat.
Alleen deze heeft een hydraulische koppelomvormer en de DSG/Powershift niet.
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Ok bedankt voor de info. Overigens, van deze powershift had ik nog geen prijs opgevraagd, ligt de meerprijs hiervan ongeveer op het niveau van de geartronic?
Hoe heb je overigens (in de Passat dan wel te verstaan) zelf ervaren hoe dit rijdt tov zelf roeren? Kun je echt stellen dat dit wel de voordelen maar niet de nadelen van een automaat heeft? Ben erg benieuwd hoe het je gaat bevallen na een kleine 4 jaar zelf schakelen (icm de 2.0D)!
Wordt dit nu je 2e of 3e S40/V50? meen dat je ook iemand van het eerste uur was, incl alle (on-)gemakken.....
Hoe heb je overigens (in de Passat dan wel te verstaan) zelf ervaren hoe dit rijdt tov zelf roeren? Kun je echt stellen dat dit wel de voordelen maar niet de nadelen van een automaat heeft? Ben erg benieuwd hoe het je gaat bevallen na een kleine 4 jaar zelf schakelen (icm de 2.0D)!
Wordt dit nu je 2e of 3e S40/V50? meen dat je ook iemand van het eerste uur was, incl alle (on-)gemakken.....

2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
de meerprijs is net onder de € 3.000,--
Volvo for life
De Passat met DSG reed zonder meer subliem.
Ik ben altijd al een liefhebber geweest van automaten, echter de combinatie 2.0D en automaat was er tot voor kort niet. Dan was het alternatief een D5 + geartronic (voor mij net een beetje te).
Dit wordt mijn 2e V50, na een S40 (met redelijk wat problemen, één van de eerste diesels) en mijn huidige V50 2.0D (na 80.000 km probleemloos).
Ik ben altijd al een liefhebber geweest van automaten, echter de combinatie 2.0D en automaat was er tot voor kort niet. Dan was het alternatief een D5 + geartronic (voor mij net een beetje te).
Dit wordt mijn 2e V50, na een S40 (met redelijk wat problemen, één van de eerste diesels) en mijn huidige V50 2.0D (na 80.000 km probleemloos).
- kmser
- 4th Gear member
- Berichten: 776
- Lid geworden op: 05.10.2007 - 10:07
- Locatie: de westhoek
Proficiat, naar het schijnt rijdt deze bak een stuk beter dan de gewone automaat, en valt het meerverbruik goed mee.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Volgens de nieuwste prijslijst febr 2008 heb ik even de gegevens op een rijtje gezet:
type vermogen 0-100 verbruik binnen beb kom/ buiten / overall
2.0D h6 136/320 9.6 7.6 4.8 5.8
2.0D a6 136/320 9.7 7.8 5.0 6.0
D5 h6 180/400 8.0 8.3 5.1 6.3
D5 a5 180/350 8.5 9.7 5.4 7.0
kortom: voor de powershift obv test ca 0.2L/100km extra
voor geartronic (op D5) vooral binnen beb kom 1.4L extra en buiten ca 0.7
daarin is dus duidelijk het verschil in techniek (lees slipverlies) terug te vinden. Natuurlijk ik dit puur theoretisch maar verhoudings gewijs zal het wel ongeveer kloppen. Voor een automaat is een powershift dus erg gunstig in gebruik.
Mijn wens: een ongecastreerde D5 met 6 bak powershift.......
type vermogen 0-100 verbruik binnen beb kom/ buiten / overall
2.0D h6 136/320 9.6 7.6 4.8 5.8
2.0D a6 136/320 9.7 7.8 5.0 6.0
D5 h6 180/400 8.0 8.3 5.1 6.3
D5 a5 180/350 8.5 9.7 5.4 7.0
kortom: voor de powershift obv test ca 0.2L/100km extra
voor geartronic (op D5) vooral binnen beb kom 1.4L extra en buiten ca 0.7
daarin is dus duidelijk het verschil in techniek (lees slipverlies) terug te vinden. Natuurlijk ik dit puur theoretisch maar verhoudings gewijs zal het wel ongeveer kloppen. Voor een automaat is een powershift dus erg gunstig in gebruik.
Mijn wens: een ongecastreerde D5 met 6 bak powershift.......
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Na veel wikken en wegen toch de order nog veranderd.
Heb redelijk veel problemen gehad met mijn eerste S40, en wilde eigenlijk dit niet weer (V50 bevalt trouwens prima).
Powershift is wel nieuw - volgens de berichten helemaal top.
Echter ..... er zijn nog geen ervaringen mee. De levertijd is al naar achteren gezet. In eerste instantie werd er gezegd dat de test nog niet door kon gaan, in tweede instantie werd er gezegd dat dit wegens capaciteitsproblemen was.
Wat ik ook vreemd vind is dat er veel over gezegd en geschreven is door Volvo, de auto's moeten binnenkort geleverd worden aan de eerste bestellers, echter er heeft nog geen autojournalist mee gereden (volgens mij ook nog geen dealer).
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om niet weer de testrijder te spelen en voor de "bulletproof" D5 + geartronic te gaan.
Dit zal denk ik alles behalve behelpen zijn.
Heb redelijk veel problemen gehad met mijn eerste S40, en wilde eigenlijk dit niet weer (V50 bevalt trouwens prima).
Powershift is wel nieuw - volgens de berichten helemaal top.
Echter ..... er zijn nog geen ervaringen mee. De levertijd is al naar achteren gezet. In eerste instantie werd er gezegd dat de test nog niet door kon gaan, in tweede instantie werd er gezegd dat dit wegens capaciteitsproblemen was.
Wat ik ook vreemd vind is dat er veel over gezegd en geschreven is door Volvo, de auto's moeten binnenkort geleverd worden aan de eerste bestellers, echter er heeft nog geen autojournalist mee gereden (volgens mij ook nog geen dealer).
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om niet weer de testrijder te spelen en voor de "bulletproof" D5 + geartronic te gaan.
Dit zal denk ik alles behalve behelpen zijn.
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12660
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Nou, denk niet dat je daar spijt van gaat krijgen! Die D5 lijkt me ook helemaal super!
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33096
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ja denk dat je daar inderdaad niet bang voor hoeft te zijn met de D5, gaaf dingetje!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 11.02.2008 - 18:10
Ik heb erop het autosalon te brussel een testrit mee mogen doen, wel als passagier. Ik moet zeggen het beviel mij 100%, je voelt het overschakellen van de koppeling bijna niet. Als je rustig rijdt, en je trapt hem dan plat krijg je werkelijk een boost zonder verlies van koppel
Ik heb mij er ter plaatse dadelijk na deze test 1tje besteld. Een S40 R-design, met de optie Topline. Enkel de binnen bekleding heb ik gewijzigd naar Cacao leder.
Ik heb mij er ter plaatse dadelijk na deze test 1tje besteld. Een S40 R-design, met de optie Topline. Enkel de binnen bekleding heb ik gewijzigd naar Cacao leder.
2008-2013 s40 R-Design 2.0D met powershift.
2013-....... v40 R-Design D2
2013-....... v40 R-Design D2